Γρηγόρης Αζαριάδης: Ο σκοτεινός λαβύρινθος του crime

Γρηγόρης Αζαριάδης: Ο σκοτεινός λαβύρινθος του crime Facebook Twitter
0

Μόλις κυκλοφόρησε, από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, ο «Σκοτεινός λαβύρινθος» του Γρηγόρη Αζαριάδη: το τέταρτο μυθιστόρημά του με ηρωίδα την αστυνόμο Τρύπη. Δολοφονίες και βία, υπόκοσμος, μυστικά και αποκαλύψεις, συμβόλαια θανάτου και κυνηγητά, αστυνομική έρευνα και συλλήψεις — και βέβαια όλα αυτά στη σύγχρονη Αθήνα.

Ταυτόχρονα, ο Γρηγόρης Αζαριάδης είναι ασφαλώς ένας από τους πιο δραστήριους συγγραφείς στον χώρο του ελληνικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος, καθώς συμμετέχει σε πολλές από τις παρουσιάσεις νέων βιβλίων του χώρου και σχεδόν σε όλες τις δημόσιες συζητήσεις για το Αστυνομικό, ενώ επίσης γράφει συστηματικά κριτικές για τις νέες εκδόσεις που ξεχωρίζει. Μιλήσαμε μαζί του, και μας απάντησε σε 50 ερωτήσεις: για τον ίδιο, για την Αστυνομική Λογοτεχνία, και για πολλά άλλα.

1.

— Ποιο είναι το πρώτο βιβλίο που θυμάστε να διαβάζετε;

«Από τη γη στη σελήνη», του Ιουλίου Βερν.

2.

— Ποιο ήταν το #1 αγαπημένο σας βιβλίο όταν ήσασταν παιδί;

«Από τη γη στη σελήνη», του Ιουλίου Βερν.

3.

— Όταν ήσασταν νεαρός;

«Αντίο, γλυκιά μου», του Ρέιμοντ Τσάντλερ.

4.

— Σήμερα ποιο είναι;

«Η πρηνής θέση του σκοπευτή» του Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ.

5.

— Το πρώτο σας αστυνομικό;

«Το γεράκι της Μάλτας», του Ντάσιελ Χάμετ.

6.

— Πότε και πώς καταλάβετε ότι αγαπάτε το Αστυνομικό Μυθιστόρημα;

Στα δεκαοχτώ μου, όταν ανακάλυψα τη μαγεία του Τσάντλερ και του Χάμετ.

7.

— Εδώ και τουλάχιστον έναν αιώνα, το Αστυνομικό είναι πολύ μπροστά στις προτιμήσεις του αναγνωστικού κοινού. Ποιοι είναι οι 3 κυριότεροι λόγοι για αυτό;

(α΄) Το κοινωνικό περιβάλλον και η ευκαιρία για κριτική τοποθέτηση σε μεγάλα κοινωνικά προβλήματα όπως η διαφθορά και η διαπλοκή. (β΄) Το μυστήριο του εγκλήματος και η προσπάθεια των διωκτικών Αρχών γιά την εξιχνίασή του που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον. (γ΄) Το ψυχογραφικό προφίλ των ηρώων και οι λεπτές γραμμές που τελικά διαχωρίζουν τους «καλούς» από τους «κακούς».

8.

— Ποιος υπήρξε, ή είναι, ο καλύτερος συγγραφέας Αστυνομικού παγκοσμίως;

Η απάντησή μου δεν μπορεί παρά να είναι απολύτως υποκειμενική, βέβαια. Ο Ζαν-Πατρίκ Μανσέτ.

 

9.

— Στην Ελλάδα, αντιστοίχως;

Μαρής και Μάρκαρης. Μαζί.

10.

— Παρακολουθείτε τη νέα σκηνή του Αστυνομικού, ή μάλλον τις νέες σκηνές του, τα νέα του πρόσωπα και τις τάσεις;

Η νέα σκηνή είναι υπό διαμόρφωση. Ζούμε μία μακρά μεταβατική περίοδο. Σε πολύ γενικές γραμμές, παρατηρούμε ότι πολλοί σύγχρονοι συγγραφείς προσπαθούν περισσότερο να ακολουθήσουν τη σεναριακή δομή των τηλεοπτικών σειρών.

 

11.

— Ποια Σχολή Αστυνομικού προτιμάτε;

Γαλλικό néo-polar.

12.

— Ποια Σχολή είναι αυτή που σας κουράζει περισσότερο;

Αυτή που φλυαρεί σε περισσότερες από 700 σελίδες ανά βιβλίο.

13.

— Και ποια είναι αυτή που δεν έχει πια να πει άλλα;

Κάθε σχολή ανανεώνεται. Άλλωστε, πλέον υπάρχει σε μεγάλο βαθμό αλληλοεπίδραση μεταξύ διαφορετικών σχολών και ενσωμάτωση στοιχείων από τη μία στην άλλη.

14.

— Πώς βλέπετε το άμεσο μέλλον της Αστυνομικής Λογοτεχνίας στην Ευρώπη; Τι βλέπετε να αλλάζει και τι να γεννιέται; Πού θα επικεντρωθούν οι διάφορες Σχολές, και ποιο είδος θα επιβιώσει; Ρωτώ πολλά, το ξέρω.

Θεωρώ ότι η μεγάλη διαφοροποίηση θα προέλθει από την ισορροπία (ή μη) μεταξύ αστυνομικής πλοκής και κοινωνικής-κριτικής παρέμβασης. Θα υπάρξει ένα ρεύμα επικεντρωμένο στη «σκληρή» αστυνομική πλοκή και ένα απολύτως διαφορετικό, με μεγάλη έμφαση στην ανάδειξη των σοβαρών σύγχρονων κοινωνικών προβλημάτων, που θα καλύψει την αστυνομική πλευρά των μυθιστορημάτων.

 

15.

— Στην Ελλάδα, αντιστοίχως;

Σε μεγάλο βαθμό το ίδιο ισχύει και θα ισχύσει και για τη χώρα μας. Απλώς, η δεύτερη κατηγορία έχει πολύ περισσότερους ακόλουθους.

16.

— Είναι πολλοί ή λίγοι οι Έλληνες συγγραφείς Αστυνομικού; Τους αντέχει όλους η αγορά;

Είναι σίγουρα πολλοί. Και πολλοί από αυτούς είναι πραγματικά αξιόλογοι. Η αγορά βέβαια είναι περιορισμένη και χρειάζεται πολλή δουλειά για να διευρυνθεί και να τους χωρέσει όλους.

17.

— Υπάρχουν συμμαχίες μεταξύ τους; Παρέες; Κοινοί τόποι; Αντιπαλότητα;

Όπως συμβαίνει σε όλες τις κοινωνικές ομάδες. Είτε μιλάμε γιά κόμματα, είτε για ποδόσφαιρο, έτσι και εδώ. Ούτε περισσότερο, ούτε λιγότερο.

18.

— Έχετε φίλους άλλους συγγραφείς Αστυνομικού; Νεότερους; Μεγαλύτερους;

Πολλούς, μπορώ να πω. Και νεαρότερους και πρεσβύτερους. Αν και, λόγω της ηλικίας μου, η δεύτερη κατηγορία είναι μάλλον περιορισμένη.

19.

— Σας βοηθούν οι σχέσεις μαζί τους να γίνετε καλύτερος στη δουλειά σας;

Αν έχεις τα αυτιά σου ανοιχτά και δεν θεωρείς ότι είσαι παντογνώστης, σίγουρα οι επαφές με άλλους συγγραφείς, νέους ή περισσότερο έμπειρους, αποτελούν μια καλή ευκαιρία γιά βελτίωση.

20.

— Έρχεστε σε στενή επαφή με τους αναγνώστες σας; Μέσω του Facebook κυρίως;

Και μέσω του Facebook, αλλά και ζωντανά. Έχω μιλήσει με περισσότερους από διακόσιους αναγνώστες μου και έχω ακούσει πολύ σοβαρά τις απόψεις γιά τα μυθιστορήματα μου. Μπορώ να πω ότι κάποιοι με έχουν επηρεάσει αρκετά.

 

21.

— Ποια είναι η πιο περίεργη ερώτηση που δεχτήκατε από κάποιον άγνωστό σας αναγνώστη;

Δεν ήταν ακριβώς ερώτηση, αλλά μάλλον απαίτηση από μια φίλη. «Να αναστήσεις τον [...] στο επόμενο βιβλίο σου». Και αναφερόταν σε βασικό χαρακτήρα βιβλίου μου, ναι;

22.

— Ξέρετε τι περιμένουν οι αναγνώστες σας από εσάς; Τους ετοιμάζετε ποτέ εκπλήξεις;

Ναι. Μου αρέσει να πειραματίζομαι και κατά συνέπεια να τους εκπλήττω. Το τρίτο βιβλίο μου ήταν πολύ διαφορετικό από τα δύο πρώτα. Το τέταρτο είναι διαφορετικό από το τρίτο. Όσο για αυτό που γράφω... Θα δούμε.

23.

— Σας επηρεάζει η κριτική — των κριτικών, των ομοτέχνων, του κοινού;

Σίγουρα. Ειδικά τα αρνητικά σημεία, όπου πρέπει να επικεντρωθώ και να αποφύγω τα ίδια λάθη στη συνέχεια.

24.

— Εσείς παρακολουθείτε ξένους συγγραφείς στο διαδίκτυο;

Ελάχιστα.

25.

— Τι κομμάτι του εαυτού σας υπάρχει στους ήρωές σας; Και πόσο από τον εαυτό σας βρίσκουμε στην ηρωίδα σας;

Σε κάθε κεντρικό χαρακτήρα υπάρχουν κομμάτια από τον εαυτό μου. Σε άλλον λιγότερα, σε άλλον περισσότερα. Στην ηρωίδα μου, πολλά στοιχεία από τη γυναίκα μου αλλά και από άλλες γυναίκες που με επηρέασαν στο παρελθόν.

26.

— Τι σημαίνει να έχεις γυναίκα ηρωίδα, και πώς το επιλέξατε αυτό;

Σημαίνει είτε ότι είσαι διαταραγμένος είτε ότι είσαι τολμηρός. Είτε κάτι απ' ανάμεσα. Ναι, η επιλογή μου είναι φόρος τιμής στο υπέροχο ισχυρό/ασθενές φύλο, στις γυναίκες που αγαπώ και που με έχουν επηρεάσει.

27.

— Είναι εύκολο ή δύσκολο να γράφεις για το άλλο φύλο; Ή δεν έχει σημασία;

Πολύ δύσκολο. Αυτό που με βοηθά είναι ότι μιλάω με πολλές γυναίκες όλων των ηλικιών και προσπαθώ να αφουγκραστώ τον παλμό της καρδιάς και της λογικής τους. Παραμένει όμως πολύ δύσκολο, ειλικρινά.

28.

— Γυναίκες ή άντρες συγγραφείς Αστυνομικού;

Δεν κάνω διακρίσεις. Καλοί συγγραφείς να είναι, και το φύλο δεν παίζει ρόλο. Όπως οι γυναίκες αποδείχτηκαν πολύ ικανές σε όλα τα επαγγέλματα, το ίδιο ισχύει και για το αστυνομικό μυθιστόρημα.

29.

— Γιατί οι γυναίκες συγγραφείς Αστυνομικού είναι πιο σκληρές στις περιγραφές τους;

Δεν πιστεύω ότι είναι πιο σκληρές. Είναι ίσως πιο ρεαλιστικές στις περιγραφές. Όταν γράφουν, είναι ξεκάθαρο ότι η λογική υπερισχύει του συναισθήματος.

30.

— Προτιμάτε την έρευνα ή το καθαυτό γράψιμο;

Σε ένα δείπνο δεν μπορείς να ξεχωρίσεις το ορεκτικό από το κυρίως πιάτο. Είναι ο συνδυασμός που έχει σημασία. Η έρευνα είναι κάτι μαγικό. Γνωρίζεις ειδικούς, μιλάς, χτίζεις σχέσεις που διαρκούν. Εγώ έχω μόνιμους συνεργάτες: αστυνομικό, εγκληματολόγο, ιατροδικαστή, ψυχολόγους, ψυχιάτρους κλπ. κλπ. Θέλω να αποδίδω όσο πιο ρεαλιστικά γίνεται κάθε χαρακτήρα και πράξη. Μετά την έρευνα όμως, κάθεσαι στο λάπτοπ κι αρχίζει η δεύτερη μαγεία. Να το κάνεις μυθιστόρημα όλο αυτό. Και τα δύο έχουν την δική τους ομορφιά. Και πάνε μαζί, δεν μπορεί να τα διαχωρίσω.

31.

— Τι φοβάστε όσο γράφετε;

Να μη χτυπήσει ταβάνι η υπέρταση μου. Πράγμα που έχει συμβεί και όταν έγραφα το «Μοτίβο του δολοφόνου» και όταν έγραφα τον «Σκοτεινό λαβύρινθο».

32.

— Πόσο πιστός μένετε στον σκελετό που έχετε ετοιμάσει πριν ξεκινήσετε το νέο σας βιβλίο;

Η συγγραφή ενός βιβλίου μοιάζει με ταξίδι από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη. Ξέρεις την αρχή και το τέλος. Αν όμως κάνεις στη μέση μια παρέκκλιση γιά τσίπουρα στο Πήλιο ή στην Καλαμπάκα, κάτι που θα αποφασίσεις ίσως από την έμπνευση της στιγμής, μπορεί το βιβλίο να γίνει ακόμη καλύτερο.

33.

— Πόσο καιρό αφιερώνετε στην έρευνα, το σχεδίασμα, το γράψιμο και την επιμέλεια ενός βιβλίου;

Όλη η διαδικασία συνήθως διαρκεί περίπου δύο χρόνια. Το ένα αφιερώνεται στην επιλογή-οριστικοποίηση της ιδέας και στην έρευνα. Ο δεύτερος χρόνος είναι για γράψιμο και επιμέλεια.

34.

— Πόσες ώρες την ημέρα γράφετε;

Δεν είμαι από τους επαγγελματίες συγγραφείς με τα συγκεκριμένα ωράρια. Ως συνταξιούχος, διαθέτω άφθονο χρόνο και κάθομαι μπροστά στο λάπτοπ, όταν και όποτε αισθανθώ ότι είμαι σε διάθεση να γράψω. Αν κάτσω όμως, δεν θα σηκωθώ πριν ολοκληρώσω μια σκηνή, ένα κεφάλαιο.

35.

— Αλλάζει αυτό από βιβλίο σε βιβλίο; Γίνεστε πιο αργός, πιο γρήγορος, πιο σίγουρος για τον εαυτό σας;

Όχι ιδιαίτερα. Στόχος μου είναι να ευχαριστιέμαι αυτό που κάνω. Αυτό προσπαθώ και, μιας και συνεχίζει να μου αρέσει, δεν έχω λόγο να το αφήσω να αλλάξει.

36.

— Διαβάζετε ακόμη πολύ, όσο διαβάζατε μικρός;

Διαβάζω αρκετά, ιδιαίτερα τις εποχές που δεν είμαι «ενεργός» συγγραφικά. Μεταξύ δηλαδή της συγγραφής δύο βιβλίων.

37.

— Προτιμάτε να διαβάζετε κυρίως αστυνομικά μυθιστορήματα;

Ναι. Λόγω «επαγγελματικής διαστροφής», οι αναγνώσεις μου είναι σχεδόν αποκλειστικά επικεντρωμένες στα αστυνομικά μυθιστορήματα. Πέραν τούτου, τα τελευταία χρόνια ασχολούμαι εντατικά και με την κριτική αστυνομικής λογοτεχνίας, οπότε όλο αυτό είναι μάλλον δικαιολογημένο.

38.

— Εξακολουθείτε να αγαπάτε τους ίδιους συγγραφείς που αγαπήσατε νεότερος; Υπάρχουν καινούργιοι που σας εκπλήσσουν;

Είναι δύσκολο να αλλάξεις προτιμήσεις, αλλά πάντα υπάρχει χώρος να διευρύνεις την γκάμα των αγαπημένων συγγραφέων σου με νεότερους. Και πάντα υπάρχουν τέτοιοι, π.χ. ο νεαρός Σκωτσέζος Μάλκολμ Μακέι.

39.

— Αν ξαναρχίζατε από την αρχή, τι αλλαγές θα κάνατε στο πρώτο σας βιβλίο;

Το πρώτο βιβλίο είναι η πρώτη σου αγάπη, το πρώτο σου παιδί. Εκείνη τη στιγμή δεν βλέπεις τίποτε στραβό επάνω του. Όσο όμως περνάνε τα χρόνια... Τώρα, με αρκετά πιο καθαρό μυαλό, ναι, θα ήθελα να του αφαιρέσω κάμποσο από το λίπος του.

40.

— Ποια ήταν η πιο δύσκολη σκηνή που γράψατε ποτέ;

Στο «Μοτίβο του δολοφόνου», η σκηνή όπου ο σίριαλ κίλερ, σε μικρή ηλικία, κακοποιείται σεξουαλικά από τον πατέρα του. Με επηρέασε και προσωπικά...

41.

— Τι θα αλλάζατε στην παιδική ή την εφηβική σας ηλικία για να γινόσασταν καλύτερος συγγραφέας μεγαλώνοντας;

Θα αντικαθιστούσα πολλά από τα πολιτικού περιεχομένου βιβλία που διάβασα με αντίστοιχα καθαρά λογοτεχνικά. Έτσι θα μπορούσα να γράψω καλύτερα. Η εμπειρία ανάγνωσης τέτοιων βιβλίων είναι άλλωστε αυτό που λείπει από τη νέα γενιά των Ελλήνων αστυνομικών συγγραφέων, πράγμα που θα συντελούσε στην ποιοτική βελτίωση της γραφής τους.

42.

— Τι θα θέλατε να κάνετε ή να είχατε σήμερα για να γράφετε πιο πολύ, ή πιο καλά, ή με περισσότερη μεθοδικότητα;

Είμαι ολιγαρκής. Ένα σπίτι δίπλα στη θάλασσα, ή σε μια λίμνη —καθόσον κλασικός Υδροχόος—, μια γραμματέα και μια επιμελήτρια διαθέσιμες επί 24ωρου βάσεως. Επιπλέον, καπνό, σπιτικό κέικ και απεριόριστες ποσότητες καφέ. Αυτά αρκούν.

43.

— Είναι το γράψιμο μία δουλειά που αποδίδει; Αξίζει τον κόπο;

Προσωπικά, μου έχει αποφέρει ελάχιστα. Αλλά δεν είναι ο στόχος μου αυτός. Το βλέπω σαν ένα υπέροχο ταξίδι, που μου έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσω ωραίους ανθρώπους και να περάσω όμορφα μαζί τους. Και να πείσω τα παιδιά μου ότι κάτι κατάφερα τελικά να κάνω στη ζωή μου.

44.

— Τι θα έπρεπε να αποφεύγει ένας νέος συγγραφέας;

Να καβαλήσει το καλάμι, όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό με την έκθεσή του και τις φιλίες του στο Facebook. Και να γράφει χωρίς να φοβάται ότι δεν υπάρχει αύριο. Να μη βιάζεται.

45.

— Και τι θα έπρεπε οπωσδήποτε να επιδιώξει;

Να διαβάσει κλασικούς συγγραφείς. Από Ντοστογιέφσκι και Πόε μέχρι Φόκνερ και Κάφκα και Χέμινγουεϊ και ό,τι άλλο μπορεί να διευρύνει τους ορίζοντές του και τις αναγνωστικές εμπειρίες του. Δεν είναι δυνατόν να διαβάζουμε πέντε-δέκα αστυνομικά μυθιστορήματα και μόνο, και να πιστέψουμε ότι μπορούμε να γράψουμε κι εμείς ένα. Κι ακόμη, να παρατηρούν από κοντά τις εξελίξεις και τις μεταβολές στη σημερινή κοινωνία.

46.

— Είναι η Αστυνομική Λογοτεχνία ένα υποείδος, τρόπον τινά, του Πολιτικού Μυθιστορήματος;

Η Αστυνομική Λογοτεχνία είναι αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού μυθιστορήματος, δεδομένου ότι προσφέρει την ευκαιρία σοβαρής και υπεύθυνης κοινωνικής κριτικής, κάτω από την επιφάνεια μιας αστυνομικής πλοκής.

47.

— Πείτε μας 5 αστυνομικά μυθιστορήματα που κακώς δεν έχουν γίνει γνωστά στην Ελλάδα.

Τα πρώτα που έρχονται στο μυαλό μου είναι τα έργα των μεγάλων πρωτοπόρων του Σκανδιναβικού Αστυνομικού Μυθιστορήματος Σγιεβάλ Βαλέε. Μόλις τέσσερα βιβλία τους έχουν κυκλοφορήσει στη χώρα μας. Και του ακόλουθου του μέγιστου Μανσέτ και κλασικού εκπροσώπου του néo-polar, του Φρεντερίκ Φαζαρντί, που πρόσφατα κυκλοφόρησαν τέσσερα δικά του μυθιστορήματα.

48.

— Πείτε μας μερικά αστυνομικά μυθιστορήματα που κυκλοφόρησαν πέρυσι και φέτος και ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα.

«Θεωρία του 1%» του Φρεντερίκ Φαζαρντί, «Όταν η βία πλησιάζει» του Μάλκολμ Μακέι, «Τελευταία έξοδος» του Φεντερίκο Αξάτ, «Λίντα» του μέγιστου Λέιφ Πέρσον.

49.

— Πείτε μας το βιβλίο που θα θέλατε να είχατε γράψει εσείς.

Χωρίς δεύτερη σκέψη, την «Πρηνή θέση του σκοπευτή».

50.

— Πείτε μας με δυο λέξεις τι είναι ο «Σκοτεινός λαβύρινθος».

Ο «Σκοτεινός λαβύρινθος» είναι ένα ελληνικό ευρωπαϊκό μυθιστόρημα, ή ένα ευρωπαϊκό ελληνικό μυθιστόρημα, που θα σκοτεινιάσει τα βράδια σας.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ντέιβιντ Μάμετ - Μάικλ Κόνελι: Δύο μυθιστορήματα με καταιγιστική πλοκή και νουάρ ατμόσφαιρα που μόλις κυκλοφόρησαν

Βιβλίο / Ντέιβιντ Μάμετ - Μάικλ Κόνελι: Δύο μυθιστορήματα με καταιγιστική πλοκή και νουάρ ατμόσφαιρα που μόλις κυκλοφόρησαν

Το αιματοβαμμένο Σικάγο του Ντέιβιντ Μάμετ φιλοξενεί κάθε λογής αδίστακτους φονιάδες και μυθιστορηματικούς ρεπόρτερ, ενώ το Λος Άντζελες του Μάικλ Κόνελι μένει πιστό στους εκκεντρικούς κατοίκους του και στους σκληροτράχηλους ντετέκτιβ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Λευτέρης Αναγνώστου, ένας μεταφραστής

Λοξή Ματιά / Λευτέρης Αναγνώστου (1941-2024): Ένας ορατός και συγχρόνως αόρατος πνευματικός μεσολαβητής

Ο Λευτέρης Αναγνώστου, που έτυχε να πεθάνει την ίδια μέρα με τον Θανάση Βαλτινό, ήταν μεταφραστής δύσκολων και σημαντικών κειμένων από τη γερμανική και αυστριακή παράδοση.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Βιβλίο / Κυκλοφόρησε η πιο διεξοδική μελέτη της δεκαετίας 1910-1920, μια τρίτομη επανεκτίμηση της «μεγαλοϊδεατικής» πολιτικής του Βενιζέλου

Ο Ιωάννης Στεφανίδης, καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στη Νομική του ΑΠΘ και επιμελητής του τρίτομου έργου του ιστορικού Νίκου Πετσάλη-Διομήδη, εξηγεί γιατί πρόκειται για ένα κορυφαίο σύγγραμμα για την εποχή που καθόρισε την πορεία του έθνους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Βιβλίο / Μανώλης Ανδριωτάκης: «Δεν φοβάμαι τις μηχανές, τους ανθρώπους φοβάμαι»

Με αφορμή το τελευταίο του μυθιστόρημα «Ο θάνατος του συγγραφέα» ο δημοσιογράφος μιλά για την τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και την υπαρξιακή διάσταση της τεχνολογίας.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Βιβλίο / Η συγγραφέας που έδωσε στον Στάινμπεκ το υλικό για «Τα σταφύλια της οργής» καταδικάζοντας το δικό της βιβλίο στην αφάνεια

Η Σανόρα Μπαρμπ είχε περάσει πολύ καιρό στους καταυλισμούς των προσφύγων από την Οκλαχόμα που είχαν πληγεί από την Μεγάλη Ύφεση και την ξηρασία, προκειμένου να γράψει το μυθιστόρημά της. Έκανε όμως το λάθος να δείξει την έρευνά της στον διάσημο συγγραφέα, ο οποίος την πρόλαβε.
THE LIFO TEAM
Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι σπουδαιότερες μορφές του 19ου αιώνα

Βιβλίο / Μαρξ - Βάγκνερ - Νίτσε: Oι παρεξηγημένοι του 19ου αιώνα

Το βιβλίο του Γερμανού θεωρητικού και πανεπιστημιακού Χέρφριντ Μίνκλερ αναλαμβάνει να επαναπροσδιορίσει το έργο τους, που άλλαξε τα δεδομένα του αστικού κόσμου από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το κρητικό φαγητό είναι πολιτισμικός πλούτος, κληρονομημένη γνώση, καταστάλαγμα εμπειριών, και πηγή έμπνευσης

Βιβλίο / Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Βιβλίο / Γιώργος Συμπάρδης: «Ήθελα οι ήρωές μου να εξαφανίζονται, όπως οι άνθρωποι στη ζωή μας»

Σε όλα τα έργα του πρωταγωνιστούν οι γυναίκες και μια υπόγεια Αθήνα, ενώ ο ίδιος δεν κρίνει τους ήρωές του παρά το αφήνει σε εμάς: Μια κουβέντα με τον χαμηλόφωνο συγγραφέα του «Άχρηστου Δημήτρη» και της «Πλατείας Κλαυθμώνος».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που δεν βλέπεις σχεδόν κανέναν να διαβάζει ένα βιβλίο στο μετρό»   

Βιβλίο / Ρίτα Κολαΐτη: «Με θυμώνει που σχεδόν κανείς δεν διαβάζει βιβλίο στο μετρό»   

Η πολυβραβευμένη μεταφράστρια μιλά για την προσωπική της διαδρομή στον χώρο της λογοτεχνίας, για το στοίχημα της καλής μετάφρασης και εξηγεί τι σημαίνει να δουλεύεις πάνω σε κορυφαία έργα του Φλομπέρ, του Καμί, του Μαρκήσιου ντε Σαντ και της Ανί Ερνό. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Βιβλίο / «Ρουφιανεύοντας τον εαυτό μου»: Τα απομνημονεύματα του Αλ Πατσίνο

Ο 84χρονος ηθοποιός κοιτάζει προς τα πίσω και βλέπει τα δύσκολα παιδικά χρόνια, την καταθλιπτική μητέρα του, τον Τσέχoφ, τις σχέσεις που δεν έφτασαν ποτέ στον γάμο, τις έντονες αναταράξεις μιας πολυκύμαντης διαδρομής.
THE LIFO TEAM
Πέτρος Τατσόπουλος: «Η οργή σε κάποιες περιπτώσεις επιβάλλεται γιατί είναι απελευθερωτική»

Πέτρος Τατσόπουλος / «Δεν τα έχω με τους πιστούς αλλά με τους απατεώνες ρασοφόρους»

Μια χειμαρρώδης συνέντευξη με τον γνωστό συγγραφέα, δημοσιογράφο, παρουσιαστή και πρώην βουλευτή Πέτρο Τατσόπουλο, με αφορμή το τελευταίο του βιβλίο «Το παιδί του διαβόλου - Μια αληθινή ιστορία», όπου εστιάζει στη μεγάλη δύναμη της Εκκλησίας στην Ελλάδα, στη διαπλοκή της με την πολιτεία και στις σκοταδιστικές απόψεις που κατά κανόνα πρεσβεύει καθώς και στην ιδιαίτερα επικερδή «μπίζνα» που έχει στηθεί γύρω από ιερά λείψανα, ιερά κειμήλια, «άγιους» γέροντες και «θαύματα» για κάθε χρήση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μαργκερίτ Ντιράς: Ζωή σαν μυθιστόρημα»

Το Πίσω Ράφι / To βιβλίο για τη Μαργκερίτ Ντιράς που προκάλεσε σάλο στη Γαλλία

Η προσωπικότητα που αναδύθηκε για τη συγγραφέα του «Εραστή» μέσα από το βιβλίο της δημοσιογράφου Λορ Αντλέρ είναι αμφιλεγόμενη, καθώς η πολιτική και προσωπική διαδρομή της εμφανίζουν αρκετά σκοτεινά σημεία.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ