Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter
0

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter

 

Ήταν το 1994 που την αράζαμε στο ροκάδικο μπαράκι Town Pump στο Πασαλιμάνι. Οι ελληνικές επιλογές ήταν του DJ Αργύρη και περιλάμβαναν Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Νίκο Παπάζογλου, Καββαδία με ''Σταυρό του Νότου'', Σαββόπουλο, άντε και λίγο Τρύπες, που τότε δεν πολυάρεσε ο βαβουρατζίδικος ήχος τους σε εμάς τους πιο ''παλαιοροκάδες''. Ένα βράδυ ο Αργύρης έπαιξε ένα καινούργιο κομμάτι, ''Μ' αρέσει να μη λέω πολλά'' λεγόταν, που μας έκανε όλους ν'αρχίσουμε να κοιταζόμαστε. Το συγκρότημα ήταν τα Υπόγεια Ρεύματα και μόλις είχαν κυκλοφορήσει το πρώτο άλμπουμ τους, το περίφημο ''Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη''.

Δεν ξέρω αν ήταν η φωνή του Γρηγόρη Κλιούμη ή ο κλασικοροκάδικος ήχος τους, που έκανε τα Υπόγεια Ρεύματα να ακούγονται άχρονα και διαχρονικά παράλληλα, σα να μη μπορούσε κανείς να καταλάβει αν τα τραγούδια τους ήταν του 1974, του ΄84 ή του ΄94. Δεν είναι εύκολο πράγμα αυτό, ειδικά αν δεν γίνεται συνειδητά, επιτηδευμένα.

Τα Υπόγεια Ρεύματα είναι εδώ είκοσι χρόνια μετά και μας το θυμίζουν με την έκδοση δύο δίσκων βινυλίου: Τα άλμπουμ "20 [1]" με μαύρο εξώφυλλο και "20 [2]" με άσπρο εξώφυλλο αντίστοιχα.

Γεγονός είναι πως πλέον έχει περάσει μία ολόκληρη 20ετία και ''Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη'' θεωρείται κλασικός δίσκος με όλα τα κομμάτια κυριολεκτικά ''ένα κι ένα'': Το ''Μ'αρέσει να μη λέω πολλά'', τη μπαλάντα ''Κοιτάς μακριά'', τη μελοποίηση στα ''Ανδρείκελα'' του Καρυωτάκη, το ''Σαν φως'' κλπ.

Έκτοτε, έβγαλαν κι άλλους δίσκους με μεμονωμένα αγαπημένα τραγούδια, συνεργάστηκαν με τον Γιώργο Νταλάρα στην Ιερά Οδό και μας ξενέρωσαν λίγο, όχι πολύ, αφού από το rock μερικοί είχαμε περάσει στο ''έντεχνο'', γνώρισαν πολλές ανακατατάξεις στη σύνθεση τους και έχασαν έναν ντραμίστα τους σε αυτοκινητικό δυστύχημα, άλλαξαν πολλές δισκογραφικές εταιρείες και σήμερα αν δεν ήταν ο Κλιούμης σίγουρα τα Υπόγεια Ρεύματα του 2014 θα ήταν ένα τελείως διαφορετικό συγκρότημα.

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter

Μέχρι πρόσφατα στις τάξεις τους ανήκε και ο Κώστας Παρίσης, ενώ αυτή τη στιγμή το συγκρότημα είναι κουαρτέτο, αποτελούμενο από τον Γρηγόρη Κλιούμη (τραγούδι, κιθάρα), τον Νίκο Γιούσεφ (ηλεκτρικό μπάσο, πριόνι), τον Τάσο Πέππα (ντραμς) και τον Μάριο Τσαγκάρη (πλήκτρα). Τελευταία δισκογραφική έξοδος τους ήταν το 2009 με το άλμπουμ ''Τους έχω βαρεθεί'' σε συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο - μία συνεργασία που είχα χαρακτηρίσει συντηρητική, κυρίως απ' την άποψη του ήχου που μετέφερε, κάτι που δεν θα έπρεπε επίσης, εφόσον ο Μικρούτσικος ειδικά ήταν ανέκαθεν δεκτικός σε jazz και rock πειραματισμούς με τα τραγούδια του.

Τέλος πάντων, τα Υπόγεια Ρεύματα είναι εδώ είκοσι χρόνια μετά και μας το θυμίζουν με την έκδοση δύο δίσκων βινυλίου: Τα άλμπουμ ''20 [1]'' με μαύρο εξώφυλλο και ''20 [2]'' με άσπρο εξώφυλλο αντίστοιχα. Σύνολο: Είκοσι τραγούδια του ένδοξου παρελθόντος, διασκευασμένα εκ νέου και ηχογραφημένα μέσα σε ένα τετραήμερο (24 - 27 Μαρτίου 2014), σαν ένας φόρος τιμής στους μουσικούς που πέρασαν από τις τάξεις της μπάντας.

Τα Υπόγεια Ρεύματα γιορτάζουν τα 20 χρόνια ύπαρξης τους Facebook Twitter

Στο πρώτο "μαύρο" βινύλιο περιέχονται κομμάτια κυρίως από το "Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη" μαζί με επιτυχίες από μεταγενέστερους δίσκους τους. Ο ήχος έχει αλλάξει, εκσυγχρονιστεί - να το πω;, καταφέρνοντας όμως να διατηρήσει ακέραιο το κλασικοροκάδικο feeling του ξεκινήματος τους. Τα Υπόγεια Ρεύματα άλλωστε παραμένουν rock συγκρότημα, ο Κλιούμης ερμηνεύει με την ίδια θέρμη και οι τωρινοί μουσικοί σολάρουν στο πλαίσιο μιας ηχητικής ανανέωσης.

Στο δεύτερο "άσπρο" βινύλιο, με εξαίρεση τη διασκευή στο ''Μ'αρέσει να μη λέω πολλά'' από το ντεμπούτο άλμπουμ του '94, έχουμε κομμάτια από το σύνολο της δισκογραφίας τους. Τα ίδια ισχύουν κι εδώ φυσικά: Εξαιρετικές ενορχηστρώσεις με απλωμένες βάσεις για πλήκτρα ενίοτε και διακριτικά εμβόλιμα electronics. Φρέσκιες αναγνώσεις ενός υλικού που μοιάζει να αποζητά τη γνωριμία με ένα εξίσου φρέσκο κοινό. 

Εν κατακλείδι, είναι ωραία ιδέα αυτή η διπλή συλλεκτική έκδοση σε βινύλιο. Τα Υπόγεια Ρεύματα τα γνωρίσαμε σε εποχές που ο ψηφιακός ακουστικός φορέας έκανε την πρώτη του μαζική εμφάνιση (το πρώτο μου CD, θυμάμαι, το αγόρασα το 1996!), άρα για πολλούς από μας είναι ένα ελληνικό rock συγκρότημα, ταυτισμένο με τα πικάπ και το χαρτζιλίκι που έφευγε όλο στα βινύλια στο Μοναστηράκι. Υποκειμενικά μιλώντας πάντα, δεν είναι τυχαίο ότι το LP ''Ο Μάγος κοιτάζει την πόλη'' βρίσκεται στη δισκοθήκη μου μεταξύ του ''Μεταφοραί-εκδρομαί ο Μήτσος'' του Πουλικάκου, του ''Φλου'' της Σπυριδούλας με τον Σιδηρόπουλο ή του ''Phos'' των Socrates. Παλιές αγάπες!

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM