LIVE!

«Το Ατελιέ»: Μια ταινία για τον φασίστα της διπλανής πόρτας

«Το Ατελιέ»: Μια ταινία για τον φασίστα της διπλανής πόρτας Facebook Twitter
Παρακολουθώντας την ταινία, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται μόνο για την απλή χαρτογράφηση μιας γαλλικής κωμόπολης αλλά για μια πολύ καλή αποτύπωση των σύγχρονων αδιεξόδων και των ιδεολογικών ζυμώσεων.
0

Σε μια παραλιακή κωμόπολη της νότιας Γαλλίας ο όμορφος νεαρός Αντουάν αποφασίζει να παρακολουθήσει ένα θερινό εργαστήριο δημιουργικής γραφής που διευθύνει η καταξιωμένη και διάσημη συγγραφέας Ολιβιά Ντεζαζέ. Σ' αυτό συμμετέχει μια ομάδα νέων ανθρώπων που σκοπό έχουν να γράψουν από κοινού ένα αστυνομικό μυθιστόρημα.


Αυτή είναι η ιστορία της τελευταίας ταινίας του βραβευμένου με Χρυσό Φοίνικα («Ανάμεσα στους Τοίχους») Γάλλου σκηνοθέτη Λοράν Καντέ με τίτλο «Το Ατελιέ», σε σενάριο του σταθερού συνεργάτη του Ρομπέν Καμπιγιό.


Η ιδέα της ιστορίας για τη δημιουργία της ταινίας προήλθε από το γεγονός πως πριν από είκοσι χρόνια τα ναυπηγεία της Λα Σιοτά, όπου και γυρίστηκε η ταινία, έκλεισαν. Τότε ο δήμος έδωσε τη δυνατότητα στους νέους της πόλης να περιηγηθούν στο ένδοξο παρελθόν της, με αποτέλεσμα η ιστορική μνήμη να γίνει αντικείμενο σχολιασμού μέσω των «προβολέων» της νέας γενιάς.

Η ιδέα της ιστορίας για τη δημιουργία της ταινίας προήλθε από το γεγονός πως πριν από είκοσι χρόνια τα ναυπηγεία της Λα Σιοτά, όπου και γυρίστηκε η ταινία, έκλεισαν. Τότε ο δήμος έδωσε τη δυνατότητα στους νέους της πόλης να περιηγηθούν στο ένδοξο παρελθόν της, με αποτέλεσμα η ιστορική μνήμη να γίνει αντικείμενο σχολιασμού μέσω των «προβολέων» της νέας γενιάς.


Η Λα Σιοτά βρίσκεται κοντά στη Μασσαλία και αποτελεί τον τόπο όπου εξελίσσεται η ιστορία της ταινίας, ενώ τα εγκαταλελειμμένα ναυπηγεία γίνονται το φόντο που ενώνει το χθες με το σήμερα, τον θόρυβο με την ησυχία, τη δραστηριότητα με την ακινησία, το παρελθόν με το μέλλον. Μια παρηκμασμένη μικρή πόλη όπου κυριαρχούν τα αδιέξοδα της πολιτικοοικονομικής κρίσης.


Ο Αντουάν είναι εκείνος που από την έναρξη της ταινίας ξεχωρίζει. Μυστικοπαθής, αντικοινωνικός, μοναχικός, αλλόκοτος και ανάρμοστος, παίρνει στα σοβαρά τον βασικό στόχο του εργαστηρίου, που απευθύνεται σε άνεργους νέους, και της ιστορίας, που αφήνεται να εννοηθεί ότι ίσως εκδοθεί με το πέρας των μαθημάτων.


Στο πρώτο μισό της ταινίας το μεγαλύτερο μέρος καταλαμβάνουν οι διάλογοι ανάμεσα στους συμμετέχοντες του εργαστηρίου δημιουργικής γραφής, που φανερώνουν την πολυπολιτισμικότητά του. Αυτό το χαρακτηριστικό θα επηρεάσει κατά πολύ τις ιδέες τους όσον αφορά τη δημιουργία της ιστορίας. Εκεί ο θεατής αντιλαμβάνεται πλήρως ότι πρόκειται για έναν αντικατοπτρισμό της πραγματικότητας και οι συγκρούσεις δεν θα αργήσουν να ξεδιπλωθούν.


Όπως δήλωσε ο Λοράν Καντέ, η σχέση της συγγραφέως με τα παιδιά ήταν το σημείο στο οποίο ήθελε να επικεντρωθεί, «στο χάσμα μεταξύ των δύο αυτών κόσμων, στο σημείο όπου συγκρούονται».

 

Το τρέιλερ της ταινίας «Το Ατελιέ»

 

Παρακολουθώντας την ταινία, αντιλαμβάνεσαι ότι δεν πρόκειται μόνο για την απλή χαρτογράφηση μιας γαλλικής κωμόπολης αλλά για μια πολύ καλή αποτύπωση των σύγχρονων αδιεξόδων και των ιδεολογικών ζυμώσεων.

Η ταινία δείχνει να χωρίζεται σε δύο μέρη, στο θεωρητικό και στο πρακτικό. Ο Καντέ συνθέτει ένα ψυχολογικό θρίλερ με μια ποιητική ματιά όπου μέσα από μικρά, διάσπαρτα κομμάτια δημιουργείται ένα παζλ με πολιτικές, κοινωνικές, θρησκευτικές προεκτάσεις.

Όλα ξεκινούν ήρεμα και χαλαρά. Ο Αντουάν διατηρεί την ήσυχη καθημερινότητα έως ότου ο υφέρπων ερωτισμός ανάμεσα σε αυτόν και τη συγγραφέα αναταράξει τον εσωτερικό του κόσμο και τον οδηγήσει σε απρόβλεπτες ενέργειες.

 

Αναμφίβολα, με την ολοκλήρωση της ταινίας οι σκέψεις που σου έρχονται στο μυαλό έχουν να κάνουν με τις ομοιότητες που παρουσιάζουν, πλέον, οι κοινωνίες μεταξύ τους. Τα ναυπηγεία της Λα Σιοτά θυμίζουν κάλλιστα το Πέραμα, οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των νέων στο εργαστήρι δημιουργικής γραφής φέρνουν στον νου όλες τις απόψεις που διατυπώνουν ένα «αλλά» ύστερα από κάθε καταδικαστέα πράξη ή εκφράζουν απορίες, όπως η ερώτηση τι «ήθελε στα Εξάρχεια ο Γρηγορόπουλος;», μετά τη δολοφονία του.


Με την ευκαιρία, ας ανατρέξουμε στο αμφιλεγόμενο ντοκιμαντέρ «Τα κορίτσια της Χρυσής Αυγής» του Νορβηγού σκηνοθέτη Χάβαρντ Μπούστνες. Κάποια στιγμή βλέπουμε την κόρη του αρχηγού της Χρυσής Αυγής Ουρανία Μιχαλολιάκου να δείχνει στην κάμερα τη μεγάλη συλλογή της από επιτραπέζια και ταινίες της Ντίσνεϊ.

Να λέει ότι ακούει Motörhead, Slayer, Cannibal Corpse. Ή να εξομολογείται ότι αγαπημένο της βιβλίο είναι ο «Μικρός Πρίγκιπας» και να κοιτάζει με τρυφερότητα τη φωτογραφία με τον αγαπημένο της γατούλη που ζει στο σπίτι των γονιών της.


Η επιτυχία της ταινίας του Λοράν Καντέ, λοιπόν, έγκειται στο γεγονός ότι αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο τις εκφάνσεις του ολοκληρωτισμού. Είναι δίπλα σου, στον δρόμο, στο λεωφορείο, στο σχολείο, στην παραλία, στις παρέες ή στη γειτονιά.


Η ανασφάλεια, η οργή και ο θύμος προς πάσα κατεύθυνση, η απολιτίκ στάση, ο νέος πατριωτισμός, η βία, ο κυνισμός, οι απλές απαντήσεις σε σύνθετα προβλήματα, οδηγούν στην συντηρητικοποίηση του κοινωνικού συνόλου.


Στην εποχή της μερικής απασχόλησης, του «δεν έχω χρόνο», της ιδιώτευσης, των fake news, του viral, της αδιαφορίας και των νεόπτωχων η «κανονικότητα» έχει αλλάξει περιεχόμενο.

«Το Ατελιέ»: Μια ταινία για τον φασίστα της διπλανής πόρτας Facebook Twitter
Ο ήρωας του «Ατελιέ» τηρεί ευλαβικά κάποιες καθημερινές συνήθειες: γυμνάζεται, ακούει μουσική, απομονώνεται στο δωμάτιό του, βλέπει εκπομπές ακροδεξιού περιεχομένου, παίζει videogames, κολυμπάει και πηγαίνει με τους φίλους του για σκοποβολή.


Ο ήρωας του «Ατελιέ» τηρεί ευλαβικά κάποιες καθημερινές συνήθειες: γυμνάζεται, ακούει μουσική, απομονώνεται στο δωμάτιό του, βλέπει εκπομπές ακροδεξιού περιεχομένου, παίζει videogames, κολυμπάει και πηγαίνει με τους φίλους του για σκοποβολή.

 
Μια ημερήσια ρουτίνα που έρχεται να πυρακτώσει το καλοκαιρινό εργαστήρι, φέρνοντας στην επιφάνεια όλους τους κινδύνους αυτής της φαινομενικής κανονικότητας.


Όταν προς το τέλος της ταινίας διαβάζει ένα απόσπασμα από την ιστορία που έγραψε όλοι τον κοιτούν αμήχανα, χωρίς να αρθρώνουν λέξη. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες σκηνές του φιλμ, στο οποίο αποκαλύπτεται όλο το φάσμα της κατά Χάνα Άρεντ «κοινοτοπίας του κακού».


Ένας θολός τρόπος σκέψης που δεν σε βοηθά να διακρίνεις τη ροή των πραγμάτων, η οποία έχει μεταλλαχθεί, μέσω ενός ιδεολογικού πρίσματος, σε μια σκοταδιστική αντίληψη για τη ζωή. Κι έχει κάνει κυρίαρχη κοσμοθεωρία το αφήγημα της πλήρους απαξίωσης για όλους και για όλα.


Ας μην ξεχνάμε ότι μια διαιρεμένη κοινωνία επιβιώνει και τροφοδοτείται μόνο με συγκρούσεις, διαφωνίες και αντιπαραθέσεις. Και στον πυρήνα της συντηρούνται τα πιο εύφλεκτα υλικά: η αντισυστημική ψήφος, ο ρατσισμός, η συνωμοσιολογία, ο φανατισμός, η δημαγωγία, ο λαϊκισμός, η παραπληροφόρηση, η ομοφοβία και η ξενοφοβία.


Με την ολοκλήρωση της ταινίας, και χωρίς να κάνουμε spoilers, παρατηρούμε τον πρωταγωνιστή σε μια ρεαλιστική αναμέτρηση με το πρόσωπο της βίας. Τη νικά ή όχι; Αυτό θα το διαπιστώσουν όσοι δουν την ταινία. Αυτό που σίγουρα εισπράττει ο θεατής είναι η νοοτροπία της αυταρχικής ιδέας που μπορεί πολύ εύκολα να σε κάνει να σκοτώσεις.


Άλλωστε, όπως είχε πει ο Αντόνιο Γκράμσι: «Ο παλιός κόσμος πεθαίνει, ο καινούργιος παλεύει να γεννηθεί. Ζούμε στην εποχή των τεράτων».

Οθόνες
0

LIVE!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου και Kalamata Short Docs Film Festival 

Οθόνες / 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Ένα πλούσιο κινηματογραφικό δωδεκαήμερο

Η Καλαμάτα και άλλες δεκατρείς πόλεις της Πελοποννήσου έγιναν σημεία αναφοράς για τους λάτρεις του ντοκιμαντέρ, ενώ υπήρξαν και αφορμές για προβληματισμό, όχι μόνο αναφορικά με την έβδομη τέχνη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

The Review / Μας έπεισε η Τζολί ως Μαρία Κάλλας;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο Βασίλης Λούρας σχολιάζουν το πολυαναμενόμενο biopic «Maria», την ερμηνεία της Αντζελίνα Τζολί, τις ιστορικές ανακρίβειες και το αν τελικά μαθαίνουμε κάτι καινούργιο για την πολύπαθη divina.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ