Κρυμμένοι στα άδυτα της πολυτελούς έδρας της Zara στη βόρεια Ισπανία, 300 σχεδιαστές εργάζονται σκληρά προσπαθώντας να ανακαλύψουν την επόμενη μεγάλη τάση της μόδας. Πρέπει όμως να το κάνουν πολύ γρήγορα και να προλάβουν ακόμη και αυτούς που αντιγράφουν...
Όπως έγινε γνωστό, η μάρκα μόδας Amiri μήνυσε τα Zara και διεκδικεί αποζημίωση 3 εκατομμύρια δολάρια σε αμερικανικό περιφερειακό δικαστήριο της Καλιφόρνια, κατηγορώντας τον κολοσσό για αντιγραφή στο σχεδιασμό τζιν που κυκλοφόρησε.
Στην μήνυση που κατατέθηκε την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου, ο όμιλος ιδιοκτησίας της Amiri, Atelier Luxury Group, δήλωσε ότι τα Zara Combination Skinny Biker που κυκλοφόρησαν τον περασμένο μήνα, είχαν την ίδια εμφάνιση και αίσθηση με το σχεδιασμό των παντελονιών Amiri MX2.
Το 2018, το Business Insider είχε συναντήσει μια ομάδα σχεδιαστών που εργάζονταν για τη συλλογή του Νοεμβρίου η οποία προετοιμάζεται από τον Απρίλιο ξεκινώντας από σκίτσα και έπειτα από την προμήθεια υφασμάτων και όλες τις άλλες λεπτομέρειες.
Τα καταστήματα γρήγορης μόδας είναι γνωστό ότι μιμούνται τάσεις από τις επιδείξεις, προσφέροντας παρόμοια προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές από τα αυθεντικά - όχι όμως της ίδιας ποιότητας. Τόσο η Zara όσο και η Forever 21 έχουν ελεγχθεί και βρεθεί νομικά μπλεγμένες στο παρελθόν για την πρακτική αυτή, κατηγορούμενες για την πώληση προϊόντων με σχέδια που αντέγραψαν.
Ο στρατός των σχεδιαστών της Zara βρίσκεται στον πυρήνα του επιχειρησιακού μοντέλου της, το οποίο επικεντρώνεται στη νεωτερικότητα και την ταχύτητα. Ενώ η αλυσίδα εφοδιασμού και η διαδικασία διανομής της εταιρίας της επιτρέπουν να κυκλοφορεί γρήγορα νέα αντικείμενα και να τα τοποθετεί στα 2.238 καταστήματα της, δύο φορές την εβδομάδα, οι σχεδιαστές επιβαρύνονται με την ευθύνη να βρουν νέα στιλ που θα επιτρέψουν στη Zara να παραμείνει μπροστά στον παγκόσμιο αγώνα ταχύτητας.
«Πηγαίνουμε στις εκθέσεις στο Παρίσι και την Ιταλία και στη συνέχεια ρίχνουμε μια ματιά στα βιβλία και αποφασίζουμε ποιο είναι το πιο καλό περιεχόμενο για εμάς», δήλωνε στο Business Insider ένας σχεδιαστής, το όνομα του οποίου δεν δημοσιοποιείται από τη Zara. Είναι πολιτική της εταιρείας να μην επιτρέπει στους υπαλλήλους να αναφέρονται σε ειδήσεις.
Ενώ οι πασαρέλες εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό μέρος της διαδικασίας σχεδιασμού του σήμερα, η Zara έχει παραμείνει σταθερή ώστε τα σόου να λειτουργούν μόνο ως σημεία έμπνευσης. Σήμερα, η διαδικασία σχεδιασμού έχει επεκταθεί πέρα από τις επιδείξεις και εξαπλώνεται στα social media και συγκεκριμένα στo Instagram.
Μετά οι σχεδιαστές ελέγχουν τα social media για να καθορίσουν την πλέον κατάλληλη στιγμή για να ξεκινήσουν νέα προϊόντα. Αυτό, δήλωσε ο σχεδιαστής, καθορίζεται εν μέρει από τους influencers του Instagram.
«Αν κάποιος influencer επιλέξει να ντυθεί με ένα συγκεκριμένο τρόπο, αυτή η τάση πιθανότατα θα απογειωθεί», είπε ένας σχεδιαστής. «Ξαφνικά όλοι θέλουν το ίδιο». Το Instagram έδωσε σε αυτούς τους σχεδιαστές πρόσβαση σε μια τεράστια πηγή έμπνευσης.
«Μπορείτε να βρείτε τα πάντα στο τηλέφωνό σας τώρα, μπορείτε να δείτε όλα όσα φοριούνται στη Νέα Υόρκη, τη Σαγκάη και το Τόκιο κάποια στιγμή. Αυτό ήταν κάτι που δεν συνέβαινε πριν από 15 χρόνια», είπε ένας άλλος σχεδιαστής. Αυτό είναι ευλογία αλλά και κατάρα, λένε, καθώς τώρα έχουν την εντολή να ταξινομήσουν και να διεχειριστούν όλες αυτές τις πληροφορίες και να αποφασίσουν ποιες τάσεις θα πετύχουν πραγματικά.
Η εταιρεία μισθώνει σχεδιαστές όλων των ηλικιών, οι οποίοι δίνουν την προσωπική τους άποψη για το τι λειτουργεί για κάθε ηλικιακή ομάδα. Κάθε συλλογή δημιουργείται με ένα συγκεκριμένο αγοραστή στο επίκεντρο και είναι συχνά εμπνευσμένη από influencers.
Η πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου της Zara παίζει επίσης μέρος στη διαδικασία σχεδιασμού, καθώς οι σχεδιαστές είναι σε θέση να δουν τι αναζητούν οι πελάτες online και να καθορίσουν ποιες τάσεις ακολουθούν και ψάχνουν περισσότερο. Όλα τα εμπορικά σήματα της Inditex βασίζονται στην ιδέα ότι αν δεν λειτουργούν συγκεκριμένα στιλ, θα πρέπει να τα αλλάξουν...
Για να γίνει αυτό, οι σχεδιαστές συνεργάζονται στενά με τους τοπικούς διαχειριστές πωλήσεων σε κάθε χώρα για να μάθουν τι πουλάει και τι όχι, ελέγχουν τα δεδομένα πωλήσεων και τα σχόλια των πελατών. Εάν πρέπει να κάνουν αλλαγές στα σχέδια, θα το κάνουν και ενίοτε προσαρμόζουν τις ανάγκες κάθε συλλογής ανάλογα με την αγορά μιας χώρας.
Αυτό το σύστημα δοκιμών και σφαλμάτων είναι εύκολο λόγω της αλυσίδας εφοδιασμού της Zara.
Οι μηχανές ραψίματος λίγα μέτρα μακριά από τις ομάδες σχεδιασμού στα κεντρικά γραφεία της, είναι έτοιμες να δημιουργήσουν νέα πρωτότυπα κομμάτια με διαφορετικά στιλ και υφάσματα. Το κάνουν γρήγορα και αλλάζουν όλα όσα χρειάζονται ακόμη πιο γρήγορα.