Φούστα Μπλούζα

Φούστα Μπλούζα Facebook Twitter
ΖΩΗ, ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΕΩΣ «Μια κωμωδία που δεν έχει ένα φόντο μελαγχολίας είναι σαχλα- μάρα και ένα δράμα που δεν έχει χιούμορ είναι μελόδραμα. Ένας δραματικός συγγραφέας πρέπει να έχει αίσθηση και του αστείου, γιατί η ζωή μέσα στις μεγαλύτερες αντιφάσεις και εντάσεις είναι και αστεία».
0

Δύο ονόματα που δεν χρειάζονται συστάσεις. Οι άνθρωποι που άλλαξαν την τηλεοπτική ελληνική κωμωδία με τις Τρεις Χάριτεςκαι το Δις Εξαμαρτείν, οι συγγραφείς που επαναφέραν το ελληνικό έργο στην κεντρική θεατρική πιάτσα με το Μπαμπάδες με Ρούμι, οι σκηνοθέτες που κέρδισαν το στοίχημα με το μεγάλο πλατύ κοινό φέρνοντας στις σκοτεινές αίθουσες ενάμιση εκατομμύριο θεατές με το Safe Sex. Γέμισαν το Εθνικό με δύο ελληνικά μιούζικαλ, το Βίρα τις άγκυρες και το Ποια Ελένη;, ενώ πέρασαν με αξιομνημόνευτη ευκολία και στο δράμα, τόσο στο θέατρο με το Ο Έβρος απέναντιόσο και στον κινηματογράφο με το Οξυγόνο!Δύο ταλαντούχοι δεξιοτέχνες της τέχνης του σκηνικού λόγου, που συχνά έχουν επικριθεί από μικρόπνοους και μικροπρεπείς ως συγγραφείς των μεγάλων επιτυχιών. Σε μια χώρα που η επιτυχία θεωρείται μεγάλο και ανεπίτρεπτο ατόπημα. Ο Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας δεν χρειάστηκε να την κυνηγήσουν ποτέ. Τους ήρθε σχεδόν απρόσμενα και τους προσφέρθηκε απίστευτα απλόχερα. Είκοσι χρόνια μόνιμοι συνεργάτες, συγγραφικό δίδυμο μεγάλης γκάμας, αντιμετωπίζουν τη συνέντευξη σχεδόν σαν ένας άνθρωπος, με πλήρη ταύτιση απόψεων. Τους συνάντησα με αφορμή το νέο τους έργο, που ανεβάζουν στη μόνιμη τα τελευταία έντεκα χρόνια θεατρική στέγη τους «Πειραιώς 131», με τίτλο Φούστα Μπλούζα.

Η συνομιλία μας ξεκίνησε με τον Μιχάλη να μου διηγείται την ανελέητη και άδικη επίθεση που είχαν δεχτεί για το Safe Sex και να μου παραθέτει την άποψή του για τη θεατρική και κινηματογραφική κριτική...

ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ: Θεωρώ ηλίθιο όποιον διατείνεται ότι μπορεί να υπάρχει αντικειμενική κριτική στη δουλειά μας. Η άποψη του καθενός είναι μία και μόνο άποψη. Το καλλιτεχνικό έργο δεν είναι μετρήσιμο, όπως μπορεί να είναι ένα αυτοκίνητο ή ένα γιαούρτι! Στην περίπτωση της τέχνης, εκ των πραγμάτων και εκ της φύσεως αυτής της δραστηριότητας, δεν γίνεται να έχουμε μετρήσιμα μεγέθη. Το αν ένα έργο τού σήμερα είναι καλό ή κακό θα είναι πάντα στο χώρο του αοράτου. Τα μόνα για τα οποία μπορούμε να είμαστε σίγουροι είναι για τα έργα του παρελθόντος. Λέμε ότι ο Παπαδιαμάντης είναι ένας καλός συγγραφέας γιατί συμβαίνει να ανακαλείται εκδοτικά. Ο Ντοστογιέφσκι είναι ένας σπουδαίος συγγραφέας γιατί έχει εκδοθεί εκατομμύρια φορές και σε εκατοντάδες γλώσσες! Αυτό είναι που τον καθιστά σημαντικό.

Ακόμα και οι ακαδημαϊκοί είναι αναρμόδιοι να κρίνουν την αξία ενός λογοτεχνικού έργου;

ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ: Κάποιες αφηγηματικές αρετές, μπορεί. Και μέσα από ένα πάρα πολύ μακροσκοπικό βλέμμα, το πώς κατέγραψαν κάποιοι τις τάσεις της κοινωνίας...

Συγκριτικά με άλλα έργα της ίδιας εποχής;

Μ.Ρ.:Ακριβώς! Σήμερα, και αφού έχει προηγηθεί έτσι κι αλλιώς η ετυμηγορία του κοινού. Σκέψου τις περιπτώσεις του Καβάφη και του Πολέμη. Από μόνο του το κοινό έχει καθορίσει την αξία του Καβάφη. Από κει και πέρα, οι αναλυτές έρχονται να λειτουργήσουν αναδρομικά επεξηγηματικά. Αλλά πάντα αναδρομικά λειτουργούν, ποτέ προφητικά!

Παρ' όλα αυτά, δεν μπορεί να ακυρώσουμε τελείως τη σοβαρή ενασχόληση κάποιων με τη λογοτεχνία, την τέχνη...

Μ.Ρ.:Υπάρχουν πάρα πολλοί σοβαροί κριτικοί που θεωρούν τον Σαίξπηρ σκουπίδι. Κατά τη διάρκεια, δε, του 20ού αιώνα, η διεθνής διανόηση έχει δεχτεί και απορρίψει (μαρξόστροφης οπτικής διανοητές κυρίως) την αρχαία τραγωδία δεκάδες φορές. Το έργο τέχνης ζει από μόνο του και αποδεικνύει την αξία του μακριά από τα πανεπιστήμια και τη θεώρηση των ειδικών και το ιδεολογικό πλαίσιο στο οποίο κινούνται. Σε πιο στρατευμένες εποχές με όραμα, αγαπούν πολύ τον Μολιέρο. Σε σχετικιστικές εποχές σαν τη δική μας, αγαπούν πιο πολύ τον Μαριβώ. Ένα είναι σίγουρο, ότι και οι δύο είναι το ίδιο σημαντικοί, αφού τόσα χρόνια μετά από την πρώτη παρουσίαση των έργων τους εξακολουθούν να ανακαλούνται.

Μα πριν από το κοινό, κάποιοι με γνώση και άποψη, τους ανασύρουν από τις βιβλιοθήκες, ενώ αλλιώς θα βυθιζόντουσαν στη λήθη...

Μ.Ρ.:Δεν αμφισβητώ τη γνώση αυτών των ανθρώπων, ούτε λέω ότι είναι περιττοί. Απλά κανείς δεν μπορεί να αξιολογήσει αντικειμενικά ένα έργο. Η επιβίωση και η λειτουργία ενός έργου μέσα στο χρόνο είναι το μόνο που το δικαιώνει ή όχι. Για μένα η γνώμη και του πιο σοφού και του πιο αγράμματου έχει το ίδιο κύρος για το έργο τέχνης. Γιατί μόνο γνώμη μπορεί να υπάρχει, αίσθημα, τίποτα άλλο. Την αισθητική την κρίνει ο χρόνος.

Οπότε, αποδέχεστε ή όχι την κριτική;

Θ.Π.:Πολύ απλά, εμείς κάνουμε τη δουλειά μας και μπαίνουμε σε ένα στοίχημα. Κι ο κριτικός κάνει μια δουλειά και μπαίνει επίσης σ' ένα στοίχημα. Αυτοί που δικαιώνονται μετά από είκοσι χρόνια είναι αυτοί που μας αντιμετώπισαν σοβαρά από την αρχή. Αυτοί που δεν δικαιώνονται είναι αυτοί που δεν το είδαν αυτό έγκαιρα.

Ξεκινήσατε να γράφετε σε μια εποχή που υπήρχαν ακόμα στεγανά σχετικά με το τι είναι «σοβαρό» και τι «ελαφρύ», με σαφείς διαχωριστικές γραμμές ανάμεσα τους. Και μάλιστα ενταγμένα σε πολιτικά στρατόπεδα. Εσείς για ποιους γράφατε;

Μ.Ρ.:Καταλαβαίνουμε πολύ καλά αυτόν το «χάρτη επίφασης» που χρησιμοποιεί η κοινωνία. Οπωσδήποτε θέλω να πιστεύω ότι είμαστε άνθρωποι της ουσίας και, ενώ παίζουμε αυτό το παιχνίδι όσο καλύτερα μπορούμε, ξέρουμε συγχρόνως ότι είναι ένα παιχνίδι καθαρά ανθρώπινης ανοησίας. Συνεπώς δεν μπορούμε να το λάβουμε σοβαρά υπόψη. Όπως φυσικά και τους ανθρώπους που είναι κολλημένοι και εκφράζουν αυτή την επίφαση. Το ξέρουμε ότι υπάρχουν, αλλά όπως ακριβώς το σχήμα «αριστερός-δεξιός» έχει τόσο περίτρανα διαψευστεί στις μέρες μας, αλλά δεν είναι δυνατόν να το αγνοήσεις, έτσι και στην τέχνη δεν μπορούμε να πάρουμε στα σοβαρά τέτοιες τοποθετήσεις και να σταθούμε σε τέτοιες ταμπέλες. Γιατί έχω ακούσει εξαιρετικά φασιστικά πράγματα από αριστερούς και εξαιρετικά προοδευτικά πράγματα από δηλωμένους δεξιούς για την πατρίδα μας και για την κοινωνία.

Πάντως, όσον αφορά το κοινό, συχνά είναι ανέτοιμο να δεχτεί ένα σπουδαίο έργο τέχνης και είναι οι ειδήμονες αυτοί που φέρουν την «ευθύνη» να το εντοπίσουν και να το επιβάλουν.

Θ.Π.:Μια ταινία που κάποτε την είδαν δέκα άνθρωποι και μέχρι σήμερα την έχουν δει ένα εκατομμύριο έχει δικαιωθεί. Μια ταινία που κάποτε την είδαν δέκα άνθρωποι και έχει μείνει σ' αυτούς τους δέκα και σε κανένα άλλον είναι ανάξια λόγου. Δηλαδή, η Ευδοκία που όταν πρωτοβγήκε έκοψε ελάχιστα εισιτήρια, αλλά έκτοτε την έχει δει ένας σημαντικός αριθμός ανθρώπων, και την έχει ξαναδεί και ξαναδεί, αποτελεί σημείο αναφοράς για τη νεοελληνική κουλτούρα. Είναι μια σημαντική ταινία.

Τι είναι, λέτε, αυτό που καθυστερημένα ανακαλύπτει το κοινό σε μια Ευδοκία; Τι την κάνει σημαντική και μάλιστα αναδρομικά;

Θ.Π.:Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό! Μεγάλο και άπιαστο! Και πολύ προσωπικό για την περίπτωση κάθε καλλιτέχνη. Ένα μυστικό που ποτέ δεν βρίσκεται. Όπως δεν μπορεί να βρεθεί το μυστικό του DNA, έτσι ακριβώς δεν βρίσκεται και στο σπουδαίο έργο τέχνης, γιατί έχει δική του ζωή.

Υπηρετήσατε για χρόνια την τηλεόραση, το μέσο του εύπεπτου και της ευτέλειας. Τι μπορεί να προσφέρει σε καλλιτέχνες με αξιώσεις;

Μ.Ρ.:Ο Ντοστογιέφσκι έγραφε στην τηλεόραση της εποχής του! Επιφυλλιδικό μυθιστόρημα, τα σίριαλ της εποχής. Σε μια τέτοια παραγωγή «σίριαλ» τα οποία θα ήταν κάτι σαν την Ωραία του Πέραν, υπήρξε και ένας εξαιρετικός συγγραφέας! Δεν καθιστά το μέσον, δεν δίνει αξία η απαξία του μέσου. Σε προκαλώ να μου πεις ποιο θεατρικό ή φιλμ στην πρόσφατη νεοελληνική παραγωγή κρυστάλλωσε με τέτοια αμεσότητα, τέτοιο βάθος, και ταυτόχρονα δροσιά, το τι σημαίνει να είμαστε μαζί, όσο το Σ' αγαπώ, μ' αγαπάς. Το βάσανο, την οδύνη, τη σαρκοφαγία, την τρυφεράδα, την αίσθηση του «μαζί»! Αυτό που εξέφρασαν οι δύο αυτοί ήρωες είναι η αλήθεια αυτού που ζούμε σήμερα και η αλήθεια πολύ πριν και πολύ μετά του τι σημαίνει ανθρώπινο ζευγάρι. Υπάρχουν επιτυχημένα έργα που εκφράζουν τα στερεότυπα μιας εποχής και υπάρχουν επιτυχημένα έργα που εκφράζουν την αλήθεια μιας εποχής. ΤοΣ' αγαπώ, μ' αγαπάς εκφράζει την αλήθεια του σήμερα, με μια διαχρονικότητα που στο μέλλον θα φανεί, είμαι σίγουρος.

Την αλήθεια που, φαντάζομαι, αναζητάτε κι εσείς, καθώς στις κωμωδίες σας πάντα ενυπάρχει το δράμα, μέσα από τη μοναξιά, την προκατάληψη, τις φοβίες και τα ανομολόγητα πάθη των ηρώων σας...

Θ.Π.:Μια κωμωδία που δεν έχει ένα φόντο μελαγχολίας είναι σαχλαμάρα και ένα δράμα που δεν έχει χιούμορ είναι μελόδραμα. Ένας δραματικός συγγραφέας πρέπει να έχει αίσθηση και του αστείου, γιατί η ζωή μέσα στις μεγαλύτερες αντιφάσεις και εντάσεις είναι και αστεία. Η ζωή είναι πάρα πολύ ζοφερή, αλλά δεν μπορούμε να ξεχνάμε ότι μέσα σ' αυτό το ζόφο ανθίζει και η χαρά. Μας έλεγαν γιατί τόση ελαφράδα στο Ποια Ελένη;, που βασίζεται σε μια τραγωδία. Μα αυτό το τερατώδες πράγμα που λέγεται έρωτας μάς δίνει και μια τεράστια χαρά. Αυτό που καταστρέφει την Πευκίδα και που είναι ταυτόχρονα εξαιρετικά οδυνηρό και θανατηφόρο αλλά και εξαιρετικά ζωογόνο.

Μ.Ρ.:Είναι πολύ πιο εύκολο να συγχωρέσεις τους κωμικούς χαρακτήρες για τη φαυλότητά τους, πολύ πιο εύκολο να τους συναισθανθείς απ' ό,τι στο δράμα, που πρέπει να έχεις ξεπεράσει πολλά προβλήματα για να συγχωρέσεις ακριβώς τις ίδιες φαυλότητες.

Είναι οι λόγοι που μια από τις καλύτερες δουλειές σας, το Οξυγόνο, δεν δούλεψε τόσο ικανοποιητικά όσο άλλα σας έργα.

Μ.Ρ.:Τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε στο Οξυγόνοείναι ακριβώς τα ίδια μ' αυτά που χρησιμοποιήσαμε στο Safe Sex! Είναι η μαύρη πλευρά του ίδιου θέματος. Αλλά είναι πολύ πιο εύκολο να συγχωρέσεις μια ενδοοικογενειακή μοιχεία στην κωμωδία από το να τη συγχωρέσεις στο δράμα. Είναι σαν να γίνεται μπροστά σε ένα γυμνό καθρέφτη και είναι πάρα πολύ δύσκολο για τους περισσότερους ανθρώπους να το δεχτούν αυτό. Από την άλλη, ο κωμικός ηθοποιός έχει αυτό ακριβώς το χάρισμα, να αποσπά ευκολότερα τη συγχώρεση.

Τα ίδια αντιμετωπίσατε στο θέατρο με το Ο Έβρος απέναντι...

Θ.Π.:Ναι, και να σκεφτείς ότι ήταν ακριβώς το ίδιο θέμα, οι ίδιες σχέσεις με την τεράστια επιτυχία Μπαμπάδες με Ρούμι. Το μεν μέσα από τη διάθλαση της κωμωδίας, το άλλο πάλι με το γυμνό καθρέφτη. Οι δε ήρωες στους Μπαμπάδες ήταν χειρότεροι από εκείνους του Έβρου. Φτάνουν να γίνουν δολοφόνοι, τυμβωρύχοι, ενώ οι άλλοι μπορείς να πεις ότι κάπου δικαιολογούνται μέσα στην αθλιότητα την κοινωνική που τους περιβάλει! Συνειδητοποιήσαμε ότι αν αφαιρούσαμε την «κωμικότητα» από τους Μπαμπάδες θα είχαμε ένα δράμα.

ΤοΦούστα Μπλούζα τι είναι;

Μ.Ρ.:Μια κωμωδία παρεξηγήσεων με διάφορες επιμέρους αιρετικές επιλογές. Το κεντρικό πρόσωπο είναι η Φλορίντα, που παλιότερα την έλεγαν Θανάση και που έχει κάνει αλλαγή φύλου. Επιστρέφει στην Ελλάδα μετά από χρόνια στην Αμερική για να γνωρίσει το γιο του-της και καθώς πέφτει σαν μετεωρίτης στα ήρεμα νερά μιας μεσοαστικής οικογένειας αρχίζει ένας κυκεώνας ανατροπών και εμπλοκών.

Να ένα θέμα που προσφέρεται για μια σύγχρονη τραγωδία!

Θ.Π.:Δεν θα θέλαμε και πολιτικά ένα τέτοιο έργο να είναι δραματικό. Γιατί η κωμωδία, μέσα από τη χάρη της συγχώρεσης που διαθέτει, είναι πολύ πιο πρόσφορη για ένα τέτοιο θέμα και για την αποδοχή του. Δεν θα θέλαμε ένα τέτοιο θέμα να συνοδεύεται από το ζόφο του δράματος.

Έχει όντως συντηρητικοποιηθεί η Ελλάδα, όπως όλοι λένε;

Μ.Ρ.:Οπωσδήποτε, χωρίς αυτό να είναι κατ' ανάγκη σε όλους τους τομείς και σ' όλα τα επίπεδα αρνητικό. Μάθαμε ως γενιά, εμείς που είμαστε μεταξύ 35 και 50, να δουλεύουμε με ρετσέτες και ταμπέλες του τι είναι συντηρητικό και τι προοδευτικό. Μα αν υπάρχει στροφή στο συντηρητισμό, εμείς τη στηρίζουμε, ποιος τη στηρίζει; Ποιος είναι στα πράγματα; Άνθρωποι της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς δεν είναι μέσα στις διαφημιστικές εταιρείες, στην τηλεόραση, στα κόμματα, δίπλα σε πρωθυπουργούς; Ποιοι είναι μεγαλόβαθμα στελέχη εταιρειών; Τελικά αποδείχτηκε ότι η γενιά του αρνητισμού και του μεγαλοϊδεατισμού, εμείς που «θα τα αλλάζαμε όλα» ήταν, σε ένα βαθμό, μια γενιά στείρα. Μια γενιά «τζάμπα μάγκες»!

Μιλάς για μια γενιά και μια ιδεολογική δεξαμενή από την οποία και εσείς προέρχεστε και ανήκετε...

Μ.Ρ.:Μπορεί η αριστερή διανόηση να απέδωσε πολλά οφέλη στην ελληνική πραγματικότητα και σαφώς από αυτά τα κινήματα ξεκινήσαμε, και σαν σκέψη τη θεωρώ εξαιρετικά χρήσιμη, αλλά θεωρώ αλαζονεία τους θεατρινισμούς και τον αρνητισμό της. Αν είναι να αλλάξεις κάτι, άρχισε από τον κοινωνικό σου περίγυρο και το χώρο εργασίας σου. Αλλά κάν' το! Η αλήθεια είναι ότι αυτή η γενιά σε σχέση μ' αυτά που επαγγελλόταν απέτυχε. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ