LIFO PODCASTS

Riding clouds

Riding clouds Facebook Twitter
0

«Ζω στο Πέραμα. Από έφηβος είχα την αίσθηση ότι ζω στο Μπρίστολ. Μια βιομηχανική πόλη γκρίζα στα κάδρα της, αλλά με τρομερή δυναμική στις εικόνες της. Η πόλη μου, ο βραδινός θόρυβος των ναυπηγείων, το ματσακόνι, η βρώμα της Ψυττάλειας τα καλοκαίρια λειτουργούν άκρως θετικά στη διακριτική γοητεία της έμπνευσής μου» λέει ο Βασίλης Γιουβρής, που υπογράφει ως Yosebu. Το άλμπουμ του I'll be waiting until dawn είναι ο πιο αγαπημένος μου από όσους ελληνικούς δίσκους άκουσα φέτος. Με διαφορά. Σε μια χρονιά που τα καλά ελληνικά άλμπουμ έρχονταν με ρυθμούς που πριν από μερικά χρόνια θα ήταν αδιανόητο, το δικό του ξεχωρίζει για κάποιο λόγο που στην αρχή δεν μπορείς να προσδιορίσεις. Ίσως επειδή είναι τόσο κινηματογραφικό που θα μπορούσε να είναι πραγματική μουσική υπόκρουση κάποιας ταινίας... «Ποιας ταινίας;» τον ρωτάω. «Ε, εντάξει... Σίγουρα θα ήθελα να είχα γράψει μουσική για την Ερωτική Επιθυμία, αλλά εκείνο το διάστημα ο Καρ Βάι ήταν πολύ απασχολημένος και δεν μπόρεσε να ακούσει τα demo μου» μού απαντάει γελώντας. Η πρώτη του σόλο δουλειά -είχε προηγηθεί το άλμπουμ Tales Beyond The Unknownτων Acropod- περιέχει μελαγχολικές στιγμές όπως το εκπληκτικό «Monogramm» που ανοίγει το δίσκο, ή το συμφωνικό «Rosetta Stone», με ήχους από θάλασσα και μια μονότονη μελωδία που εξελίσσεται σε ένα μεγαλειώδες κομμάτι χατζιδακικού λυρισμού -με τα έγχορδα να κυριαρχούν, αλλά και uptempo τραγούδια που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις ότι έχουν δημιουργηθεί σε ελληνικά στούντιο. Όπως το «You Will See», ένα θαυμάσιο ρυθμικό old school «deep house» που ξεσηκώνει.

 

Με ποιες προϋποθέσεις ξεκίνησε όλο αυτό το ταξίδι σου;

Κοίτα. Αρχικά ξεκίνησα να ασχολούμαι με το μπάσκετ. Αργότερα συνειδητοποίησα ότι υπάρχει μια υπόγεια σύνδεση με μένα και τον Michael Jordan. Αυτός πετούσε με την μπάλα και εγώ με τα φθογγόσημα. Οι επιρροές μου είναι ποικίλες. Έχω ακούσει πολλή μουσική. Τελευταία βαριέμαι λίγο, γιατί τίποτα αξιόλογο δεν μου γαργαλάει τ' αυτιά».

Πώς προέκυψε το άλμπουμ σου τόσο βαθιά συναισθηματικό και «κινηματογραφικό»;

Πάντα ένιωθα ότι μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο. Το ξεκίνησα κάτω από συναισθηματική φόρτιση. Μου ακουγόταν κάπως μελαγχολικό. Άλλοι το βρήκαν τρυφερό. Άλλοι μου είπαν ότι θα κάνω καριέρα μεγάλου συνθέτη. Άλλοι μου είπαν καλύτερα να αφήσω τη μουσική και να ανοίξω σουβλατζίδικο. Στην ολοκλήρωση του άλμπουμ βρέθηκαν στο δρόμο μου κάποιοι μουσικοί οι οποίοι με έπεισαν ότι κάτι καλό έχω κάνει. Τους άκουσα.
Δεν έχω σπουδάσει θεωρία μουσικής, ούτε έχω πάει σε καμία σχολή. Μια φίλη μου η Ελίζα, η οποία έχει ωδείο στην Κύπρο, μου είπε κάποτε ότι η μεγαλύτερη σπουδή μου είναι ο τρόπος που μπορώ να κάνω τις «εικόνες» μου νότες και ότι αυτό είναι το «δικό» μου ταλέντο. Το βλέπω και γύρω μου. Από αυτούς που κάνουν μουσική σήμερα πολύ λίγοι το έχουν σπουδάσει. Όμως η θεωρία σίγουρα μπορεί να σε βοηθήσει. Σου δείχνει άλλους δρόμους.

Πες μου για τους Acropod και τοTales Beyond The Unknown.

Tα ακρόποδα είναι ο Σάββας και ο Βασίλης. Δυο παιδιά με λαϊκές ρίζες και έφεση στο καλό κρασί... Άλλοτε στο καλότσίπουρο και σε οτιδήποτε οστρακοειδές. Το Talesήταν το πρώτο μας ποτήρι, ο πρώτος μας μεζές. Τώρα έρχεται ένα καινούργιο πιάτο φτιαγμένο πάλι με την αγάπη δυο φίλων που σέβονται ο ένας τον άλλον και έχουν αναπτύξει το δικό τους κώδικα επικοινωνίας-δημιουργίας. Γιατί είναι δύσκολο να δημιουργείς με κάποιον άλλον. Η τριβή ενίοτε θα φέρει ένταση. Με τον Σάββα όμως τα έχουμε ξεπεράσει αυτά. Γιατί και οι δυο μάθαμε να «κρατάμε τα χρώματά μας». Keep Your Colours θα είναι και ο τίτλος του καινούργιου άλμπουμ των Acropod.

Τι μπορεί να ονειρεύεται ένας καλλιτέχνης σήμερα που οι πωλήσεις των cd δεν είναι ίδιες με παλιότερα, ποιοι είναι οι στόχοι σου;

Το μόνο που ονειρεύεται ο Βασίλης είναι η μουσική του να φτάσει σε όσα περισσότερα αυτιά γίνεται. Οι πωλήσεις αφορούν το εμπορικό κομμάτι, το οποίο σαφώς και με ενδιαφέρει, γιατί από αυτό ζω. Στόχοι έχουν γεννηθεί καινούργιοι. Όταν εκπληρώνεις κάποιον, ένας άλλος γεννιέται.

Ποιο είναι το στοιχείο που κάνει το έργο σου μοναδικό;

Ίσως αυτό που προανέφερες. Το κινηματογραφικό feelin' που κρύβουν τα κομμάτια. Κοίτα, η instrumental μουσική γενικότερα έχει αυτή την ιδιότητα-ταυτότητα. Εκφράζει πιο ακαθόριστα πράγματα, το τραγούδι είναι πιο οξύ, χτυπάει πιο γρήγορα γιατί οι στίχοι κάπου σε πάνε, κάπου σε οδηγούν.

Με τι άλλο ασχολείσαι εκτός από τη μουσική;

Με την αβεβαιότητα του Heisenberg.

Σε ποιον απευθύνεσαι όταν γράφεις μουσική, έχεις κάποιον συγκεκριμένο στο μυαλό σου;

Πάντα έχω κάτι στο μυαλό μου όταν θα ξεκινήσω να γράφω. Δεν είμαι από αυτούς που ανοίγουν τα μηχανήματά τους και λένε: «Πρέπει να γράψω κάτι, πρέπει να γράψω κάτι!».

Ο δίσκος έχει πάρει πολύ καλές κριτικές από αξιόλογους ξένους καλλιτέχνες. Πόσο μπορούν να επηρεάσουν την άποψη του κοινού οι καλές κριτικές πια; Έχει καμία δύναμη η καλή ή η κακή κριτική όταν όλοι πια έχουν τόσο εύκολη πρόσβαση στη μουσική και μπορούν να τσεκάρουν τη δουλειά σου;

Η κριτική δεν αντιπροσωπεύει ένα έργο. Η κριτική είναι λέξεις. Είναι η άποψη του εκάστοτε ακροατή. Ένα έργο είναι συναίσθημα. Η μεγαλύτερη δύναμη είναι το αυτί. Θα μου πεις, και ο κριτικός αυτί έχει. Σωστά, έχει. Όμως ο τρόπος που αφομοιώνει ένα αυτί τις νότες έχει να κάνει με τη διαφορετικότητα των προσωπικοτήτων. Τουτέστιν, δεν «ακούμε» όλοι το ίδιο πράγμα, ούτε βλέπουμε τις ίδιες «εικόνες». Το αυτί είναι ο μόνος «κριτικός» που δεν ζει εις βάρος των άλλων. Οι υπόλοιποι ζουν.

Σημαίνει κάτι για σένα η λέξη επιτυχία;

Χρησιμοποιώ αυτή τη λέξη για να «ζωγραφίσω» άλλα πράγματα, μη επαγγελματικά, όπως η πνευματική μου διαύγεια, η ψυχική μου υγεία. Αυτά συμβάλλουν στην «προσωπική μου επιτυχία». Έχει μια αλληγορική έννοια αυτή η λέξη στην ανθρώπινη στολή μου, άκρως ταυτόσημη με τη διάθεσή μου.

Κυκλοφορείς στην πόλη, Βασίλη; Τι είναι αυτό που σε ενοχλεί;

Με ενοχλούν οι εξουσιαστές και ο τρόπος που συμπεριφέρονται στις λαϊκές τάξεις. Το Ασφαλιστικό, οι μισθοί, η ανύπαρκτη αγορά εργασίας. Τα ζόρια που τραβάνε οι οικογένειες για να τα φέρουν βόλτα. Πλέον δεν αντέχω το κέντρο. Όντας 30, ψάχνω τρόπους διαφυγής από τούτη δω την κόλαση. Λατρεύω όμως όλα τα προάστια του Πειραιά. Σε πάνε άλλού. Το απόλυτο underground. Tώρα τελευταία έχω ανακαλύψει και μια βραδινή διαδρομή. Μια εικόνα που έχει στεφανώσει τη ματιά μου. Σε όσους το έχω δείξει έχουν πάθει «κακαράτζα» (περαματιώτικη αργκό. Τη χρησιμοποιούμε για να δηλώσουμε πως κάτι μας αρέσει πολύ).

Σκοπεύεις να παρουσιάσεις το δίσκο ζωντανά;

Τον είχα παρουσιάσει το 2006 στη Γιορτή της Μουσικής και το καλοκαίρι στο Earthdance. Ενδεχομένως να παρουσιάσω το δίσκο μαζί με καινούργια κομμάτια σε ένα φεστιβάλ στην Πράγα το '08. Ίδωμεν.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σου;

Μια συνεργασία που αν γίνει πραγματικότητα θα με κάνει να χέσω πεταλούδες...

0

LIFO PODCASTS

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Μουσική / «Θέλω τα τραγούδια μου να γίνουν καραόκε για να τα τραγουδούν με πάθος οι μεθυσμένοι θείοι»

Η Michelle Gurevich γράφει μουσική για την ψυχή και τις εμπειρίες της, με μια γερή δόση μαύρου χιούμορ και αφοπλιστικής ειλικρίνειας. Μιλά στη LiFO λίγο πριν από την εμφάνισή της στο Fuzz.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Κοντσέρτο για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ: Ένα νεανικό έργο που δεν ξεπεράστηκε ποτέ

Πώς είναι άραγε να γράφεις το κορυφαίο σου έργο στα 25 σου χρόνια; Πόση αγωνία αισθάνεται ένας συνθέτης που καταλαβαίνει ότι όλοι προσδοκούν από εκείνον το επόμενο μεγάλο έργο; Πού κρύβεται η ακαταμάχητη δύναμη του Κοντσέρτου για πιάνο του Έντβαρντ Γκριγκ; Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά ένα από τα διασημότερα έργα για πιάνο και ορχήστρα, την ομορφιά του και την ιστορία του.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μπάρι Άνταμσον: «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα τελευταία κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Μουσική / «Το ροκ εν ρολ ήταν από τα κινήματα που άλλαξαν πραγματικά τον κόσμο»

Λίγο πριν προσγειωθεί στην Αθήνα για ένα χορταστικό συναυλιακό διήμερο, ο πολυτάλαντος Μπάρι Άνταμσον μιλά για τη σκηνή του Mad-chester, για το ροκ εν ρολ που όσο «γερνάει» τόσο δυναμώνει, για τη γνωριμία του με τον Λιντς και τον εθισμό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Συνέντευξη Saturday Night Satan

Μουσική / «Όσο υπάρχει κόσμος που πηγαίνει στις συναυλίες, θα συνεχίσουμε να υπάρχουμε κι εμείς»

Mε μια γυναικεία φωνή να ηγείται, αντλώντας έμπνευση από τον horror κινηματογράφο και με επιρροές από τα ’70s και ’80s, οι Saturday Night Satan φέρνουν νέο αέρα στην εγχώρια metal σκηνή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

Μουσική / Δείτε ολόκληρη την πρώτη συνέντευξη της Björk on camera μετά μια δεκαετία

«Μη σταματάτε. Έχουμε αφθονία. Έχουμε λύσεις. Μπορούμε να αρχίσουμε πάλι από την αρχή»: Η Björk παρουσιάζει την προσωπική της ουτοπία με το πρότζεκτ «Cornucopia» και μιλάει μπροστά στην κάμερα, για πρώτη φορά μετά από πολύ καιρό. 
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ O Tsolimon βλέπει όνειρα με γιαπωνέζικα καρτούν

Μουσική / Ο Tsolimon έγραψε ένα άλμπουμ κλαίγοντας και οδηγώντας

Στον πρώτο του προσωπικό δίσκο, ο νεαρός τραγουδοποιός που λατρεύει τον Λεξ και τα Pokemon συνδυάζει την ηλεκτρονική μπαλάντα με το ραπ και το ζεϊμπέκικο. Όταν έστειλε το «Καλό» στον Κραουνάκη, εκείνος του απάντησε πως πρέπει να το τραγουδήσει η Στανίση - τελικά, το είπε ο ίδιος και η Δεσποινίς Τρίχρωμη.
M. HULOT
Ο Bad Bunny και το μέλλον της urbano μουσικής

Μουσική / Ο Bad Bunny και το μέλλον της παρεξηγημένης urbano μουσικής

Το «Debí tirar más fotos» του 30χρονου Πορτορικανού μουσικού είναι ένα λάτιν αριστούργημα αφιερωμένο στις ρίζες του, στην ιστορία του Πουέρτο Ρίκο και στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις, όπως ο υπερτουρισμός και η εποχή του Τραμπ, που πλήττει τους μετανάστες.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η «Δύναμη του πεπρωμένου» αποτελεί τα τελευταία 150 χρόνια έναν διαρκή θρίαμβο της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Μουσική / Η «Δύναμη του πεπρωμένου»: Ο θρίαμβος της μουσικής ιδιοφυΐας του Βέρντι

Η όπερα που απασχόλησε τον Τζουζέπε Βέρντι επί είκοσι χρόνια και θεωρείται από τις σημαντικότερες του διεθνούς ρεπερτορίου επιστρέφει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, με μια παράσταση αντάξια της φήμης της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

Πέθανε Σαν Σήμερα / Το συναρπαστικό, άχρονο, χαμένο άλμπουμ της Ούρσουλα Λε Γκεν

H πολυβραβευμένη συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας που πέθανε σαν σήμερα, το 2018, είχε συνεργαστεί με τον συνθέτη Todd Barton στη δημιουργία ενός φιλόδοξου πρότζεκτ που εκτείνονταν πέρα από τη συγγραφή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Θα πατήσεις σε λουλούδια, θα πατήσεις και σε σκατά για να βρεις διεξόδους»

Μουσική / Αεκτζής, αναρχικός, καζαντζιδικός: Η ανορθόδοξη πορεία του Γιάννη Μπαχ Σπυρόπουλου στο ελληνικό τραγούδι

Συνθέτης, στιχουργός, αρθρογράφος, ζωγράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός, ο Γιάννης Μπαχ Σπυρόπουλος έχει γράψει τη δική του ιστορία στην ελληνική δισκογραφία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ