Ποιος: Κάρλος Γκοσν, μεγαλοεπιχειρηματίας, τέως πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Nissan από το 2009 καθώς επίσης της Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance, του στρατηγικού εταιρικού σχήματος που ο ίδιος εμπνεύστηκε το 2016 και ανέδειξε στη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως. Προτού αναλάβει την υπερχρεωμένη τότε Nissan, την οποία «ανέστησε» με αμφιλεγόμενες μεθόδους, υπήρξε επικεφαλής στις εταιρείες Michelin, Renault, Mitsubishi και Avtovaz.
Πού: Στη Βυρητό όπου κατέφυγε χτες αεροπορικώς μέσω Κωνσταντινούπολης, δηλώνοντας ότι «δεν απέδρασε από τη δικαιοσύνη αλλά από την αδικία και τον πολιτικό διωγμό». Υποστηρίζει άλλωστε εξαρχής ότι είναι θύμα πολιτικοοικονομικών συμφερόντων που πασχίζουν να τον υπονομεύσουν. Ανακοίνωσε μάλιστα ότι στις 8/1 θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου όπου θα μιλήσει για όλα, ενώ φέρεται να έχει ήδη συναντηθεί με τον Λιβανέζο πρόεδρο Μισέλ Αούν. Ήδη έχει τη στήριξη της Γαλλίας που διά της υφυπουργού Οικονομικών της γνωστοποίησε ότι αποκλείεται να εκδοθεί αν καταφύγει στο Παρίσι, όπου πάντως επίσης εκκρεμούν κατηγορίες εναντίον του για οικονομικές ατασθαλίες με τη Renault.
Γιατί: Άλλοτε πρότυπο εργατικότητας και επιχειρηματικότητας, ο 65χρονος σήμερα λιβανέζικης καταγωγής Γαλλοβραζιλιάνος μεγιστάνας ο οποίος κατάφερε να γίνει ίνδαλμα σε μια χώρα όπου σπάνια εκτιμούν τόσο αλλοεθνείς – μέχρι αυτόγραφα υπέγραφε -, είχε στήσει ένα πολυεθνικό σαν το γενεαλογικό του δένδρο "imperium". Όμως τον Νοέμβριο του '18 συνελήφθη στο αεροδρόμιο του Τόκιο αντιμετωπίζοντας κατηγορίες για απόκρυψη μέρους των παχυλών εισοδημάτων του, εικονικές πληρωμές σε αντιπροσωπείες στη Μέση Ανατολή και κατάχρηση εταιρικών πόρων. Έκανε δύο μήνες «σκληρή» φυλακή, βγήκε με χρηματική εγγύηση 9 εκ. Ευρώ και τελούσε σε αυστηρό κατ' οίκον περιορισμό ώσπου να ολοκληρωθεί η εισαγγελική έρευνα και να οριστεί δικάσιμος. Το σκάνδαλο που αναστάτωσε ττον κλάδο, έχοντας αντίκτυπο στην αγορά και τα διεθνή Χρηματιστήρια, αποκαλύφθηκε από στελέχη της ίδιας της Nissan η οποία και τον απέπεμψε.
Διά ταύτα: Μπροστά στην απειλή μιας πολυετούς κάθειρξης, ο Γκοσν δραπέτευσε κινηματογραφικά από την επιτηρούμενη βίλα του στις 30/12 κρυμμένος, όπως ειπώθηκε, μέσα στη θήκη ενός βιολοντσέλου(;) που ανήκε σε μουσικό μπάντας που είχε προσκαλέσει για ιδιωτικό πάρτι. Αμέσως μετά εγκατέλειψε τη χώρα με ιδιωτικό αεροσκάφος με τη συνδρομή πρώην «σαμουράι» των Ειδικών Δυνάμεων. Ο επικεφαλής των δικηγόρων του δήλωσε σοκαρισμένος με τη φυγή του, φημολογείται εντούτοις ότι ήταν όλα συμφωνημένα με τις αρχές καθώς ο «τιτάνας» της αυτοκίνησης γνωρίζει πολλά για τα πολιτικοοικονομικά τεκταινόμενα στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου και όχι μόνο. Ακούγεται σαν θεωρία συνωμοσίας, όπως εξάλλου μπορεί να ακουστεί και ο δικός του ισχυρισμός ότι είναι θύμα εταιρικού πολέμου και πολιτικών παιχνιδιών, ακόμα και του ιαπωνικού «κατεστημένου». Όπως και να έχει, και δίχως το ένα να αποκλείει το άλλο, γεγονός είναι ότι μετά τους Τζο Λόου, Μάικλ Λιντς, Μάρτιν Βίντερκορν, Βιτζάι Μάλια, Μενγκ Ουανγκζού, ένα ακόμα «λευκό κολάρο» περιωπής βρίσκεται φυγόδικο έχοντας πιαστεί «με τη γίδα στην πλάτη». Από εκείνα μάλιστα που αισχροκερδούν προκλητικά ενόσω πετσοκόβουν αμοιβές, απολαβές και θέσεις εργασίας (είχε προτείνει με το «καλημέρα» 21.000 απολύσεις στη Nissan) για να μειώσουν το κόστος παραγωγής, παρουσιάζοντας το δεύτερο σαν τελολογική αναγκαιότητα. Φαίνεται όμως ότι ο «δολοφόνος του κόστους», όπως ήταν το προσωνύμιό του, είχε ανοικτούς λογαριασμούς με το «κάρμα» του.
σχόλια