Σε δημόσια διαβούλευση ο εκλογικός νόμος

Σε δημόσια διαβούλευση ο εκλογικός νόμος Facebook Twitter
Eurokinissi
2

Σε δημόσια διαβούλευση μέσω της ιστοσελίδας opengov.gr τέθηκε το βράδυ της Παρασκευή ο εκλογικός νόμος, από τον υπουργό Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκο.

O νέος εκλογικός νόμος περιλαμβάνει κλιμακωτό μπόνους για το πρώτο κόμμα με ανώτατο όριο τις 50 έδρες. Το πρώτο κόμμα θα παίρνει bonus 20 έδρες αν έχει ποσοστό 25%, και μετά για κάθε μισή μονάδα επιπλέον θα αυξάνεται το μπόνους κατά μία έδρα. Στόχος της συγκεκριμένης πρότασης είναι να εκλέγεται μονοκομματική κυβέρνηση όταν το πρώτο κόμμα συγκεντρώνει ποσοστό που θα πλησιάζει το 40% των ψήφων.

Τη Δευτέρα το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί στη Βουλή, για να ξεκινήσει άμεσα η συζήτησή του στις αρμόδιες Επιτροπές.

Σύμφωνα με τον υπουργό Εσωτερκών Τάκη Θεοδωρικάκο το προτεινόμενο νομοσχέδιο εισάγει νέο εκλογικό σύστημα για την εκλογή της Εθνικής Αντιπροσωπείας, βασικό γνώρισμα του οποίου είναι η κοινή συνισταμένη ανάμεσα στην αναλογικότητα εκπροσώπησης που δίνεται με την λαϊκή εντολή, την εκλογική δύναμη των κομμάτων και την κυβερνητική σταθερότητα.

Δεδομένης της σπουδαιότητας της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας, καλείται να συμμετάσχει στη δημόσια διαβούλευση κάθε κοινωνικός και οικονομικός εταίρος καθώς και κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης, καταθέτοντας τις προτάσεις του για την βελτίωση των διατάξεων του ανωτέρου νομοθετήματος.

Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι τη Δευτέρα, 13.1.2020 και ώρα 12:00 μ.μ..


Οι τροποποιήσεις του εκλογικού νόμου

Άρθρο 01 – Τροποποίηση άρθρου 99 του π.δ. 26/2012 (Α' 57)

Οι παράγραφοι 2 έως 4 του άρθρου 99 του π.δ. 26/2012 αντικαθίστανται με παραγράφους, ως εξής:

«2. Ο αριθμός των εδρών που κατανέμονται στα κόμματα τα οποία συμμετέχουν στην κατανομή των εδρών σύμφωνα με τη παράγραφο 1 του παρόντος ορίζεται ως εξής:

α) Εφόσον το αυτοτελές κόμμα, που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων στο σύνολο της Επικράτειας έχει λάβει ποσοστό μικρότερο του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) των εγκύρων ψηφοδελτίων, το σύνολο των εδρών κατανέμεται μεταξύ των δικαιούμενων εδρών κομμάτων σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 3.

β) Εφόσον το αυτοτελές κόμμα, που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων στο σύνολο της Επικράτειας έχει λάβει ποσοστό μεγαλύτερο ή ίσο του είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) των εγκύρων ψηφοδελτίων, διακόσιες ογδόντα (280) έδρες κατανέμονται αναλογικά μεταξύ των δικαιούμενων εδρών κομμάτων σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 3. Ο αριθμός των διακοσίων ογδόντα εδρών μειώνεται κατά μια έδρα και μέχρι ανώτατου αριθμού μείωσης τις τριάντα (30) έδρες για κάθε μισό τοις εκατό (0,5%) πλέον του εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) που έχει συγκεντρώσει το αυτοτελές κόμμα που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων.

Η διάταξη του ανωτέρω εδαφίου εφαρμόζεται και για συνασπισμό συνεργαζόμενων κομμάτων, ο οποίος συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων, εφόσον ο μέσος όρος της δύναμης των κομμάτων, που τον απαρτίζουν, είναι μεγαλύτερος από τη δύναμη του αυτοτελούς κόμματος, που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων. Ο μέσος όρος προκύπτει από τη διαίρεση του ποσοστού που έλαβε ο ανωτέρω συνασπισμός δια του αριθμού των κομμάτων που τον αποτελούν. Εφόσον ο μέσος όρος της δύναμης των κομμάτων που αποτελούν το συνασπισμό είναι μικρότερος από τη δύναμη του αυτοτελούς κόμματος που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων τότε η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται για το αυτοτελές κόμμα.

3. Για τον καθορισμό των εδρών που δικαιούται κάθε εκλογικός σχηματισμός, το σύνολο των ψήφων που συγκέντρωσε στην Επικράτεια πολλαπλασιάζεται με τον συνολικό αριθμό των εδρών που κατανέμονται στα κόμματα που δικαιούνται έδρα σύμφωνα με τον υπολογισμό της παραγράφου 2 του παρόντος. Το γινόμενο τους διαιρείται με το άθροισμα των έγκυρων ψηφοδελτίων που συγκέντρωσαν στην Επικράτεια όσοι σχηματισμοί συμμετέχουν στην κατανομή των εδρών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1. Οι έδρες που δικαιούται κάθε σχηματισμός στην Επικράτεια είναι το ακέραιο μέρος του πηλίκου της διαίρεσης. Αν το άθροισμα των ως άνω ακέραιων μερών των πηλίκων υπολείπεται του αριθμού των εδρών που έχει υπολογιστεί από την παραγράφου 2 του παρόντος , τότε παραχωρείται, κατά σειρά, ανά μία έδρα και ως τη συμπλήρωση αυτού του αριθμού στους σχηματισμούς, των οποίων τα πηλίκα εμφανίζουν τα μεγαλύτερα δεκαδικά υπόλοιπα.

4.α. Στο αυτοτελές κόμμα, που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων στο σύνολο της Επικράτειας, παραχωρούνται, επιπλέον των εδρών που λαμβάνει, σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο, οι υπόλοιπες έδρες και μέχρι της συμπλήρωσης του αριθμού των τριακοσίων εδρών, οι οποίες προέρχονται από εκλογικές περιφέρειες στις οποίες έχουν παραμείνει αδιάθετες έδρες μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας που προβλέπεται από τις διατάξεις των παραγράφων 4 έως 8 του άρθρου 100. Η επιπλέον παραχώρηση γίνεται, επίσης, σε συνασπισμό συνεργαζόμενων κομμάτων, εφόσον ο μέσος όρος της δύναμης των κομμάτων, που τον απαρτίζουν, είναι μεγαλύτερος από τη δύναμη του αυτοτελούς κόμματος, που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων. Ο μέσος όρος προκύπτει από τη διαίρεση του ποσοστού που έλαβε ο ανωτέρω συνασπισμός δια του αριθμού των κομμάτων που τον αποτελούν. Σε διαφορετική περίπτωση η επιπλέον παραχώρηση, εφόσον τηρούνται οι προϋποθέσεις της παραγράφου 2, γίνεται στο αυτοτελές κόμμα που έχει τον μεγαλύτερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων.

β. Το Α' Τμήμα του Αρείου Πάγου, σε συμβούλιο, κατά την ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών, αποφαίνεται, αμετακλήτως, για το χαρακτήρα κάθε κόμματος, ως αυτοτελούς ή ως συνασπισμού συνεργαζόμενων κομμάτων. Η κρίση του διαμορφώνεται, χωρίς δικονομικούς περιορισμούς, από τα υπάρχοντα στοιχεία, τα οποία μπορούν να συμπληρωθούν με υπόμνημα των κομμάτων και των υποψηφίων.

5. Αν ένας εκλογικός σχηματισμός δικαιούται, κατ' εξαίρεση, σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3α και 4 του παρόντος άρθρου και τις παραγράφους 1, 2 και 3 του άρθρου 100, περισσότερες έδρες από όσες του αναλογούν κατά την παράγραφο 3 του παρόντος άρθρου, ο συνολικός αριθμός τους αναπροσαρμόζεται, προκειμένου να λάβει τελικά τις έδρες που προκύπτουν από την εφαρμογή του άρθρου 100. Στην περίπτωση αυτή μειώνεται αντίστοιχα ο αριθμός των εδρών που καταλαμβάνει ο πρώτος κατά σειρά σε έγκυρα ψηφοδέλτια εκλογικός σχηματισμός.»

Άρθρο 02 – Τροποποίηση άρθρου 100 π.δ. 26/2012 (Α' 57)

Οι παράγραφοι 6 έως 8 του άρθρου 100 του π.δ. 26/2012 αντικαθίστανται ως ακολούθως:

«6. Για την κατανομή τυχόν αδιάθετων εδρών υπολογίζεται η διαφορά των εδρών που έχουν διατεθεί, σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους του παρόντος άρθρου, από τις έδρες που δικαιούται, σύμφωνα με τις παραγράφους 3, 4α και 5 του άρθρου 99. Στη συνέχεια υπολογίζονται τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα ψήφων των εκλογικών σχηματισμών σε κάθε εκλογική περιφέρεια εκτός από τις μονοεδρικές. Το υπόλοιπο αυτό είναι η διαφορά του γινομένου των εδρών που κατέλαβαν οι παραπάνω σχηματισμοί στην εκλογική περιφέρεια επί το εκλογικό της μέτρο από το σύνολο των ψήφων που έλαβαν στην ίδια εκλογική περιφέρεια.

7. Τυχόν αδιάθετες έδρες διεδρικών και τριεδρικών εκλογικών περιφερειών διατίθενται, κατά σειρά και ανά μία, στον εκλογικό σχηματισμό που εμφανίζει σε καθεμία από αυτές τα μεγαλύτερα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα.

Εάν σε κάποιο εκλογικό σχηματισμό διατεθούν συνολικά περισσότερες έδρες από όσες δικαιούται, σύμφωνα με τις παραγράφους 3, 4α και 5 του άρθρου 99, οι πλεονάζουσες αφαιρούνται, ανά μια, από τις τριεδρικές περιφέρειες και αν υπάρξει ανάγκη από τις διεδρικές, στις οποίες εμφανίζει τα μικρότερα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα.

8. Οι εκλογικές περιφέρειες που εξακολουθούν να έχουν αδιάθετες έδρες διατάσσονται κατά φθίνουσα σειρά, με βάση τα αχρησιμοποίητα υπόλοιπα του εκλογικού σχηματισμού με το μικρότερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων στην επικράτεια που δικαιούται έδρα σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 99. Στον εκλογικό σχηματισμό που έχει το μικρότερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων στην επικράτεια παραχωρείται ανά μία έδρα από καθεμία από αυτές τις εκλογικές περιφέρειες και ως τη συμπλήρωση του αριθμού των εδρών που ο εκλογικός σχηματισμός δικαιούται, σύμφωνα με τις παραγράφους 3, 4α και 5 του άρθρου 99. Αν πάλι παραμείνουν αδιάθετες έδρες, η διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται διαδοχικά για όλους τους εκλογικούς σχηματισμούς που συμμετέχουν σε αυτή, αρχίζοντας από όποιον συγκέντρωσε το μικρότερο αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων σε όλη την επικράτεια προς αυτόν με τον αμέσως μεγαλύτερο.»,

Τηρουμένων των διατάξεων του άρθρου 54 του Συντάγματος, η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Δείτε εδώ το σχέδιο νόμου σε PDF

Δείτε εδώ την αιτιολογική έκθεση

Πολιτική
2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μητσοτάκης: Ο προϋπολογισμός έχει κοινωνικό πρόσημο, με μόνιμες, θετικές παρεμβάσεις για πολίτες και επιχειρήσεις

Πολιτική / Μητσοτάκης: Ο προϋπολογισμός έχει κοινωνικό πρόσημο, με μόνιμες, θετικές παρεμβάσεις για πολίτες και επιχειρήσεις

«Ξέρω καλά πως τα νοικοκυριά δεν νιώθουν ακόμη στην καθημερινότητα τους αυτή την καλή πορεία της οικονομίας» ανέφερε ο πρωθυπουργός στην καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτησή του για τον απολογισμό της εβδομάδας
LIFO NEWSROOM
Γεραπετρίτης μετά τις προκλήσεις Φιντάν: «Οι διπλωμάτες έχουν χρέος προς την πατρίδα να μην δειλιάσουν ποτέ»

Πολιτική / Γεραπετρίτης μετά τις προκλήσεις Φιντάν: «Οι διπλωμάτες έχουν χρέος προς την πατρίδα να μη δειλιάσουν ποτέ»

«Θα έρθουν στιγμές απογοήτευσης και ματαιότητας, όμως πρέπει να έχετε πάντοτε στο μυαλό σας ότι υπηρετείτε την Ελλάδα» είπε απευθυνόμενους στους υποψήφιους ακολούθους πρεσβείας
LIFO NEWSROOM
Η Αθήνα απαντά στον Φιντάν: Κανένα θέμα κυριαρχίας δεν συζητήθηκε - Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής

Πολιτική / Η Αθήνα απαντά στον Φιντάν: Κανένα θέμα κυριαρχίας δεν συζητήθηκε - Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής

«Δεν υπήρξε συμφωνία για το πλαίσιο συζήτησης για την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας», τονίζουν διπλωματικές πηγές σχετικά με τα λεγόμενα του Χακάν Φιντάν
LIFO NEWSROOM
Χακάν Φιντάν: Προκαλεί ξανά με «τουρκική μειονότητα Δυτικής Θράκης» και «ομογενείς» στα Δωδεκάνησα

Διεθνή / Χακάν Φιντάν: Προκαλεί ξανά με «τουρκική μειονότητα Δυτικής Θράκης» και «ομογενείς» στα Δωδεκάνησα

Ο Φιντάν είπε ότι το τουρκικό ΥΠΕΞ «συνεχίζει να προστατεύει με προσοχή τα δικαιώματα και τα συμφέροντα της Τουρκίας στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο», προσθέτοντας ότι «κατά την τελευταία μας επίσκεψη στην Αθήνα, δείξαμε την αποφασιστική μας στάση στο θέμα αυτό»
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
Η «λογική» του εκλογικού νόμου είναι δήθεν η σταθερότητα της Κυβέρνησης που θα προκύπτει. Σε μερικούς μάλιστα κάτι τέτοιο θεωρείται και επιχείρημα που πρέπει να ληφθεί στα σοβαρά!! Αυτό που αποκρύπτεται είναι πως στόχος του εκλογικού νόμου είναι η σταθερότητα της ΜΟΝΟΚΟΜΜΑΤΙΚΗΣ κυβέρνησης που θα προκύπτει, ακόμη κι αν η ψήφος των πολιτών δείχνει πως δεν επιθυμούν μονοκομματική κυβέρνηση, π.χ. αν το πρώτο κόμμα συγκεντρώσει 24% και το δεύτερο 23,5% ή το πρώτο κόμμα 25,1% και το δεύτερο 24,9%.Η λογική του εκλογικού νόμου για τις βουλευτικές εκλογές ΟΦΕΙΛΕΙ να είναι ΠΑΝΤΑ η επάνδρωση της Βουλής με τα άτομα που επέλεξαν οι ψηφοφόροι κι όχι ο …εκλογικός νόμος.Το Σύνταγμα ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ διαχωρισμό των Εξουσιών.Πρέπει να έχουμε διαφορετικές εκλογικές διαδικασίες. Μία για τη Βουλή και μια διαφορετική για την εκλογή Κυβέρνησης. Και είναι απαραίτητο κάθε ψήφος να μετρά το ίδιο.Στις βουλευτικές εκλογές η χώρα πρέπει να είναι χωρισμένη σε περιφέρειες με ίσο αριθμό ψηφοφόρων, που θα εκλέγει κάθε μια, ίδιο αριθμό βουλευτών με τις υπόλοιπες, δίχως βουλευτές Επικρατείας, δίχως δικαίωμα στους αρχηγούς κομμάτων να πολιτευτούν σε περισσότερες της μιας περιφέρειες.Στις κυβερνητικές εκλογές, ο πρωθυπουργός θα προκύπτει μόνο αν έχει εκλεγεί βουλευτής και συγκεντρώσει 50%+1 ψήφους από τον πρώτο γύρο. Αν πρέπει να πάμε σε δεύτερο γύρο, μόνο αν συγκεντρώσει ένας εκ των δυο πρώτων σε ψήφους από τον πρώτο γύρο, το 50%+1 των ψήφων και θα χάνει τη βουλευτική του έδρα.Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν χρειάζεται. Χρέη Προέδρου Δημοκρατίας μπορεί να εκτελεί ο Πρόεδρος της Βουλής που θα είναι ο πρώτος σε ψήφους βουλευτής. Αλλά ακόμη κι αν δεχτούμε πως το Σύνταγμα απαιτεί Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τότε θα πρέπει αυτός να εκλέγεται πάλι από τους πολίτες κι όχι από τη Βουλή.Η βουλή θα πρέπει να μπορεί να ρίξει την Κυβέρνηση και να παύσει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας μόνο με ισχυρή πλειοψηφία. Νόμοι θα πρέπει να μπορούν να επιβάλλουν και δημοψηφίσματα που να έχουν προκληθεί από τους πολίτες δίχως μεσολάβηση Κυβέρνησης, Βουλής ή Προέδρου της Δημοκρατίας.
Ωραια ολα αυτα περι σταθερης κυβερνησης και οτι εδω είναι Βαλκανια και δε μπορουμε να συνεργαστουμε μεταξύ μας οπως στην υπόλοιπη Ευρώπη.Αν ομως σε εκλογές τα δύο πρώτα κόμματα παρουν 41% έναντι 40% προτιμάμε (α) να τα βρούνε γιατί κάποια στιγμή πρέπει να γίνει κ αυτό ή (β) να δώσουμε στο πρώτο 153-154 βουλευτές αφήνοντας το δεύτερο με 100-102;Δεν έχουμε στην Ελλάδα μια κάτω βουλή ή μια γερουσία που να εκλέγεται σε ενδιάμεσες εκλογές και να ελέγχει (αν αυτό επιλέγουν οι ψηφοφόροι) την κυβέρνηση. Κάθε κυβέρνηση έχει το ελεύθερο να νομοθετεί για τέσσερα χρόνια, και ακριβώς για αυτό πρέπει να αντιπροσωπεύει την ψήφο του σώματος χωρις παραμορφώσεις. Έχουμε δει διαχρονικά, λόγω των παραμορφωτικων εκλογικών νόμων, πόσο σέβονται οι κυβερνώντες την γνώμη της αντιπολίτευσης αλλά και απο την αντιπολίτευση πόσο σοβαρά παίρνει τον ρόλο της.