Ντάνι & Όντι

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
Οι πρωταγωνιστές του Xenia, Νίκος Γκέλια και Κώστας Νικούλι... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO
1

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
«Την περίοδο που ήρθα είχε σκάσει όλο το κύμα προς την Ελλάδα και ζούσαμε πολύ έντονα το στίγμα "οι κακοί Αλβανοί, οι κλέφτες"... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO

 

Ο 22χρονος Νίκος Γκέλια είναι ο μεγάλος, προστατευτικός, μετρημένος Όντι και ο 20χρονος Κώστας Νικούλι ο μικρός, αυθόρμητος, ενθουσιώδης Ντάνι στο Xenia, όπου δύο αδέρφια ξεκινούν ένα οδοιπορικό στην επαρχία για να βρουν τον Έλληνα πατέρα τους ύστερα από τον θάνατο της Αλβανίδας μητέρας τους.


Τους ρωτώ αν γνώριζαν τον δημιουργό και τις ταινίες του πριν από τη συνεργασία τους μαζί του, περιμένοντας να λάβω αρνητική απάντηση με βάση τους ηλικιακούς υπολογισμούς. Ο Νίκος παίρνει τον λόγο. «Είχα δει την Επίθεση του γιγαντιαίου μουσακά και τη Στρέλλα, οπότε είχα γνωριστεί με το περίεργο σύμπαν του αλλά και την ιδιαίτερη ματιά και το χιούμορ του. Έτσι, ήταν λίγο ανάμεικτα τα συναισθήματα όταν άρχισα να πηγαίνω στα κάστινγκ του Xenia. Από τη μια ο φόβος του "τι πάω να κάνω τώρα" και από την άλλη η αίσθηση ότι πρόκειται για μια απίστευτη ευκαιρία». Ο Κώστας είχε δει μόνο τη Στρέλλα, περίπου στα 16, και το είχε συζητήσει με τη μητέρα του, η οποία έδειξε σκεπτικισμό για την ανάμειξή του με το πρότζεκτ. «Αφού είδα την Αληθινή Ζωή κι έπειτα τον Μουσακά, αντιλήφθηκα την αισθητική του, την εξέλιξή του ως δημιουργού. Μου είχαν κάνει ιδιαίτερη εντύπωση τα ζώα που εντάσσει στις ταινίες του. Εμείς έχουμε το κουνέλι, στη Στρέλλα υπήρχε ο σκίουρος και στην Αληθινή Ζωή τα ψάρια. Είναι πολύ εξοικειωμένος με τα ζώα ο Πάνος».


Τρεις μήνες γυρίσματα σε Αθήνα, Ηράκλειο, Λαμία, Λάρισα, Κοζάνη, Θεσσαλονίκη, Πηνειό, Όλυμπο, Πλαταμώνα, Τέμπη, σε όρη και σε δάση. Όλο το προηγούμενο καλοκαίρι το συνεργείο της ταινίας ήταν σε περιοδεία και τα παιδιά εκστασιάζονται και μόνο στη θύμηση αυτής της εμπειρίας. «Γνωρίσαμε τόσες πόλεις, μαζευόταν κόσμος, συναναστρεφόμασταν διάφορους». Κι ο Πάνος; Τους ζητώ να μου δώσουν δύο χαρακτηρισμούς για τον σκηνοθέτη τους. «Ξέρει τόσο πολλά πράγματα αυτός ο άνθρωπος! Έχει αξιοθαύμαστες γνώσεις, αλλά είναι τόσο απλός και κρατάει την παιδικότητά του, φαίνεται και στις ταινίες του αυτό. Εμάς ήξερε απόλυτα πώς να μας αντιμετωπίσει. Και, φυσικά, είναι σκυλί στη δουλειά του κι έχει τρομερή ικανότητα ελέγχου και ενορχήστρωσης των πάντων, ώστε όλα να κυλούν μεθοδευμένα» λένε, συμπληρώνοντας ο ένας τον άλλο, καθώς μιλούν με αληθινό θαυμασμό για τον μέντορά τους.

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
Όταν τους ανακοινώθηκε ότι πάνε στις Κάννες, νόμιζαν ότι επρόκειτο για διακοπές, αδυνατώντας –απολύτως λογικά– να αντιληφθούν πόσοι καταξιωμένοι άνθρωποι του


Το στοιχείο της '70s ιταλικής ποπ μουσικής στην ταινία είναι κομβικό. «Πάτι Πράβο, Ραφαέλα Καρά: υποτίθεται ότι έχετε επηρεαστεί πολύ από την εκλιπούσα μητέρα σας και ότι έχετε μεγαλώσει με αυτά τα τραγούδια. Γνωρίζατε αυτό το είδος μουσικής ή σας ήταν εντελώς ξένο;». Ο Κώστας θυμάται σε ταξίδια με τους γονείς να παίζουν ιταλικά τραγούδια «από τότε που η Ιταλία ήταν στη Γιουροβίζιον». Ο Νίκος εξηγεί ότι στην Αλβανία πολύς κόσμος μιλά ιταλικά, ενώ σε παλιότερες εποχές μόνο ιταλική τηλεόραση περνούσε τα σύνορα. «Όταν οι γονείς μου σήμερα μου ζητούν να τους βάλω ν' ακούσουν τραγούδια στο YouTube, τέτοια θέλουν!». Ο μικρός, στη σχολική του φάση, ήταν περισσότερο του μέταλ, αλλά σήμερα έχει ανοιχτεί προς πιο ηλεκτρονικά στοιχεία, ενώ ο μεγάλος αγαπά φανατικά τη ροκ και συμπληρώνει τις επιλογές του με έντεχνα και country ακούσματα.


Μου έρχεται στο μυαλό εκείνη τη στιγμή η ατάκα από την ταινία «μα, δεν φαινόμαστε ότι είμαστε Αλβανοί» και γυρνάω την κουβέντα στα σχολικά τους χρόνια, θέλοντας να μάθω πώς μεγάλωσαν δυο παιδιά από την Αλβανία, ξένα σε ξένη χώρα, ζήτημα στο οποίο αναφέρεται πρωτίστως και η ταινία. Ο Νίκος εξηγεί ότι το βίωσε κάπως πιο δύσκολα, επειδή ήρθε ως μετανάστης στην Α' Δημοτικού, χωρίς να ξέρει τη γλώσσα. Έμαθε, όμως, να μιλά ελληνικά σε δύο μήνες. «Την περίοδο που ήρθα είχε σκάσει όλο το κύμα προς την Ελλάδα και ζούσαμε πολύ έντονα το στίγμα "οι κακοί Αλβανοί, οι κλέφτες". Στην παιδική ψυχή αυτό περνά πολύ άσχημα. Θυμάμαι σκηνικά, να μη με παίζουν παιδιά στο σχολείο ή να μη μου δίνουν τον λόγο οι δάσκαλοι στην τάξη επειδή ήμουν Αλβανός. Σήμερα μπορεί να ακούγονται κάπως μακρινά αυτά γιατί έχει αλλάξει ο "εχθρός", είναι όλα κατευθυνόμενα». Ο Κώστας γεννήθηκε εδώ, αλλά κρατούσε βιωματικές επαφές με την Αλβανία ως παιδί, αφού περνούσε τις καλοκαιρινές διακοπές με τους γονείς του στους Αγίους Σαράντα. «Δεν ήξερα τι σημαίνει ρατσισμός. Στις εκθέσεις μου περιέγραφα τα μέρη όπου πηγαίναμε διακοπές και ο πατέρας μου μού έλεγε "τι πας και γράφεις, αυτά δεν τα καταλαβαίνει κανείς". Το έλεγα ότι είμαι Αλβανός. Ως παιδί δεν πέρασα άσχημα, αλλά υπήρχαν πολλά σκηνικά ρατσισμού. Να παίζουμε μπάλα, κάτι να γίνεται και ν' ακούγεται κατευθείαν ένα "φύγε από δω, ρε κωλοαλβανέ". Μικροπράγματα που τα θυμάμαι».

Ντάνι & Όντι Facebook Twitter
Την Κυριακή αναχωρούν ξανά για Παρίσι, μια και σε λίγες μέρες ξεκινά να προβάλλεται η ταινία στη Γαλλία... Φωτό: Σπύρος Στάβερης/ LiFO

 

Αναπόφευκτα η συζήτησηκαταλήγει στην τρομακτική επάνοδο της φασιστικής ιδεολογίας στην Ελλάδα. «Μόδα!» αναφωνεί ο μικρός και ο μεγάλος εξηγεί ψύχραιμα: «Ο φασισμός υπάρχει εδώ και χρόνια σε διάφορες μορφές. Σε καιρούς κρίσης, ο άνθρωπος πάντα στρέφεται στα άκρα. Σε όλη την Ευρώπη συμβαίνει αυτό σήμερα. Εκνευρίζομαι, ρε γαμώτο. Ήρθε ένας φίλος που συμμετέχει σε πολιτιστική οργάνωση με παιδιά Αφρικανών δεύτερης γενιάς και μου είπε για έναν γνωστό του Κενυάτη που μαχαίρωσαν Χρυσαυγίτες στην πλατεία Αττικής». «Εγώ θυμάμαι ένα σκηνικό που έγινε ανάμεσα σε παιδιά λυκείου. Τσαμπουκάς για μια γκόμενα. Ένας εξωσχολικός ήρθε και μαχαίρωσε το ένα παιδί. Μετά μάθαμε ότι ήταν μέλος της Χρυσής Αυγής. Να σου πω κάτι, ήταν σαν να χρησιμοποίησε αυτή την ταμπέλα και είπε "θα το κάνω". Λες και δικαιολογείται. Από τη στιγμή που βρίσκονται μέσα στη Βουλή, τι θα κάνεις; Μασημένη τροφή, δημοσιότητα, τόσα έχουν συμβεί».


Ζητώ να μάθω πώς ανακοινώθηκε στα παιδιά ότι «πάμε Κάννες». «Το πρώτο τηλεφώνημα που έπεσε με βρήκε σε πρόβα στη σχολή» θυμάται ο Νίκος. «Πείραζα κάτι στα φώτα κι αρχίζω και χοροπηδώ σαν τρελός πάνω στο stage. Ο Πάνος μας μάζεψε σπίτι του, όσους συντελεστές ήμασταν στην Αθήνα. Ήμουν εντελώς προσγειωμένος στην αρχή και μου έλεγαν όλοι ότι μάλλον δεν είχα καταλάβει πού πηγαίνουμε». Ο Κώστας βρισκόταν στα Τίρανα, οικογενειακά, για τις διακοπές του Πάσχα. Δεν είχε ελληνικό δίκτυο κι έτσι δεν έλαβε τηλεφώνημα. «Ξύπνησα λίγο αργά, μπήκε μέσα η μάνα μου από τη δουλειά κι άρχισε να με αγκαλιάζει και να με φιλάει. Το είχε μάθει από τα διαδικτυακά media. Ούτε εγώ συνειδητοποίησα αμέσως τι σήμαινε αυτό». Νόμιζαν ότι επρόκειτο για διακοπές, αδυνατώντας –απολύτως λογικά– να αντιληφθούν πόσοι καταξιωμένοι άνθρωποι του κινηματογράφου θα «σκότωναν» για να βρεθούν έστω για μια μέρα στις Κάννες. Αντ' αυτού, έκαναν ό,τι θα έκανε κάθε παιδί στην ηλικία τους: μας πρόσφεραν στο Facebook ξέγνοιαστες selfies από το αεροπλάνο.


Άμα τη αφίξει τους στο γαλλικό θέρετρο, τα πράγματα σοβάρεψαν. «Το πρόγραμμα των συνεντεύξεων στον ξένο Τύπο ήταν αυστηρό και πολύωρο. Δεν προλάβαμε να δούμε καμία ταινία, δυστυχώς. Ήταν αστείο που μας ρωτούσαν αν έχουμε ξαναπάει στο Φεστιβάλ ή έστω στη Γαλλία, τους απαντούσαμε αρνητικά και εκπλήσσονταν. Στην αρχή ήμασταν αρκετά χαμένοι με την κίνηση και τη βαβούρα, δεν είχαμε προετοιμάσει καμία απάντηση. Τους άρεσε όμως που μιλούσαμε αγγλικά και δεν χρειαζόμασταν μεταφραστή, οπότε άρχισαν να μας ζητάνε περισσότερο. Ε, από ένα σημείο κι έπειτα οι ερωτήσεις λίγο πολύ επαναλαμβάνονται κι εξοικειώνεσαι». Ο Κώστας κρατά ως αξέχαστη στιγμή όταν, στην πρώτη τους βόλτα στην Κρουαζέτ, συνειδητοποίησαν ότι «αυτή που κάθεται απέναντι και τρώει είναι η Μαριόν», όπως απολαυστικά αποκαλεί την Κοτιγιάρ. «Μαλάκα, είναι η Μαριόν! Είναι πανέμορφη». «Σκάσε, ρε μαλάκα, προχώρα!» ήταν πάνω-κάτω η μεταξύ τους στιχομυθία εκείνη τη στιγμή. Όσο για το χαλί και το πρωτόκολλό του, όλοι οι υπεύθυνοι επικοινωνίας τούς προέτρεπαν να το ευχαριστηθούν, ενώ συμφωνούν ότι ήταν απλώς πολύ δύσκολο να συγχρονιστούν για να κοιτάξουν στην ίδια κάμερα.


Η πρεμιέρα του Xenia στις Κάννες εξελίχθηκε σε θρίαμβο και τα παιδιά συγκινούνται, αφού ήταν και γι' αυτούς η πρώτη φορά που έβλεπαν ολοκληρωμένο αυτό για το οποίο δούλευαν τόσο καιρό. Την Κυριακή αναχωρούν ξανά για Παρίσι, μια και σε λίγες μέρες ξεκινά να προβάλλεται η ταινία στη Γαλλία, πρώτη από τις πολλές χώρες στις οποίες έχει εξασφαλιστεί διανομή. Άλλο κοινό, όχι φεστιβαλικό, και αναμονή για κάτι εξίσου άγνωστο. «Στους Έλληνες θα αρέσει;». «Μπορεί να αγγίξει κοινό μικρότερης ηλικίας, σχολιάζει την επικαιρότητα, είναι μια ωραία ιστορία. Μακάρι να αρέσει σε όλους».

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό νέο ντοκιμαντέρ

Οθόνες / Η φωνή του «τέρατος»: Ο Μάνσον με τα δικά του λόγια σ’ ένα αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ

Ένα νέο ντοκιμαντέρ εξετάζει και αμφισβητεί όλα όσα νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για τη διαβόητη φιγούρα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά ηχογραφημένες συνομιλίες του σε διάστημα είκοσι ετών.
THE LIFO TEAM
Τα γεγονότα της ζωής

Οθόνες / Κασσαβέτης, Σκορσέζε, Ερίθε: 10 άχαστες προβολές στο φετινό Πανόραμα

Πρεμιέρες, παράλληλες εκδηλώσεις, αφιερώματα: Από τις 21 ως τις 27 Νοεμβρίου, οι κινηματογράφοι Τριανόν, Newman και Στούντιο φιλοξενούν το μακροβιότερο αθηναϊκό κινηματογραφικό φεστιβάλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Οθόνες / Πάνος Χ. Κούτρας: Queer before it was cool, νυν και αεί

Ο αγαπημένος Έλληνας σκηνοθέτης ξεδίπλωσε σημαντικές στιγμές από τη ζωή και την πορεία του και αφηγήθηκε πολύτιμες ιστορίες που διαμόρφωσαν το queer σινεμά του στο φετινό Iconic Talks Powered by Mastercard που πραγματοποιήθηκε στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Τα δέκα αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

Μυθολογίες / Τα 10 αγαπημένα animation του Αλέξανδρου Βούλγαρη (aka The Boy)

«Κάθε φορά που το βλέπω προσπαθώ να καταλάβω πώς έχει οργανωθεί αυτό το χάος»: Ο Αλέξανδρος Βούλγαρης μάς καλεί να ανακαλύψουμε δέκα animation διαφορετικών τεχνικών, που τον έχουν επηρεάσει βαθιά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Οθόνες / 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: Όσα ξεχώρισαν κοινό και επιτροπές

Η Fischer, επίσημος χορηγός των Βραβείων Κοινού εδώ και μια δεκαετία, στήριξε για μία ακόμη χρονιά τον θεσμό, απονέμοντας πέντε βραβεία στις ταινίες που συγκέντρωσαν τις περισσότερες ψήφους των θεατών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου «Game of Thrones» συνεχίζεται

Οθόνες / «Dune: Prophecy»: Το κυνήγι του επόμενου Game of Thrones συνεχίζεται

Η σειρά του HBO, που παίρνει τη σκυτάλη από το πραγματικά αξιόλογο «Penguin», προσπαθεί να επικαλεστεί τη συνταγή του μεγάλου hit του καναλιού και ξεστρατίζει από το ατμοσφαιρικό σύμπαν του Ντενί Βιλνέβ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι θρυλικοί boomers του 65ου φεστιβάλ θεσσαλονίκης

Pulp Fiction / Οι θρυλικοί boomers του 65ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Ρέιφ Φάινς, Ζιλιέτ Μπινός, Ματ Ντίλον: Oι διάσημοι, σχεδόν συνομήλικοι ηθοποιοί που τιμήθηκαν με Χρυσό Αλέξανδρο και έδειξαν με τις διαφορετικές επιλογές τους ισάριθμα σίκουελ στην καριέρας τους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Οθόνες / «Μονομάχος II»: Αν και λιγότερο brutal από τον Ράσελ Κρόου, ο Πολ Μέσκαλ υπόσχεται αίμα στην αρένα

Ένα έπος δράσης και χαρακτήρων που κυλά θεαματικά, ουσιαστικά, υπερβολικά, συγκινητικά, χορταστικά και εμφατικά, όπως όλοι οι υποψήφιοι θεατές αναμένουν εδώ και πολύ καιρό.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η πιο διάσημη υπόθεση «απαγωγής από εξωγήινους» αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Οθόνες / Η απαγωγή του αιώνα αναβιώνει στο Netflix εν μέσω μηνύσεων

Παρότι συμμετείχε στο σενάριο του ντοκιμαντέρ «The Manhattan Alien Abduction», η Λίντα Ναπολιτάνο που ισχυρίζεται ότι απήχθη από εξωγήινους στο κέντρο του Μανχάταν προ 35ετίας μηνύει την πλατφόρμα για αθέτηση της συμφωνίας τους.
THE LIFO TEAM
Ο Άγγελος Φραντζής θέλησε να κάνει μια αστεία ταινία 

Οθόνες / Άγγελος Φραντζής: «Mόνο αν πας στην πηγή των τραυμάτων, μπορείς να απελευθερωθείς»

Μια κουβέντα με τον ακατάτακτο σκηνοθέτη λίγο πριν από την επίσημη πρεμιέρα της νέας του ταινίας «Ο Νόμος του Μέρφυ», μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής κωμωδίας που δεν μοιάζει με καμία από τις προηγούμενες δουλειές του.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ

σχόλια

1 σχόλια