Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ

Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ Facebook Twitter
Η εικόνα ίδια σ' όλη την πόλη. Το πρόβλημα γύρω από το Μοναστηράκι είναι πρωτοφανές και, όπως εξηγούν ντόπιοι, πολλές φορές συνδέεται με τα σκουπίδια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
15

Περπατάς στην Αθήνα. Αποφασίζεις να φας κάτι απ' έξω. Κάπου εκεί ξεκινάει η οδύσσεια να βρεις έναν άδειο κάδο για να αφήσεις τα σκουπίδια. Αν τύχει, μάλιστα, να βρίσκεσαι κάπου ανάμεσα σε Μοναστηράκι, Σύνταγμα και Ερμού, κατά πάσα πιθανότητα θα αναγκαστείς να περπατήσεις αρκετά τετράγωνα με τα χαρτιά στο χέρι μέχρι να φτάσεις στο πολυπόθητο σημείο. Λύση ανάγκης; Οι κατά τόπους μικροί πλαστικοί κάδοι των καταστημάτων και των περιπτέρων. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του κέντρου της πόλης, όπως καταγγέλλουν αρκετοί κάτοικοί του, είναι ακριβώς η έλλειψη κάδων σ' όλη σχεδόν την έκτασή του. Το αποτέλεσμα: σχεδόν παντού σκουπίδια πεταμένα σε πεζοδρόμια και δρόμους αλλά και αυτοσχέδιες στοίβες που τείνουν πια να γίνουν δεδομένες σε σημεία της Αθήνας.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Μητροπόλεως, η οποία έχει μερικούς κάδους μαζεμένους ακριβώς δίπλα στη Μητρόπολη που, από το μεσημέρι και μετά γεμίζουν. Πολλά από τα σκουπίδια παρασύρονται από τα αυτοκίνητα που διασχίζουν τον δρόμο και μετακινούνται παντού τριγύρω. 

Τους προηγούμενους μήνες και με τον δήμο Αθηναίων να βρίσκεται σ' ένα μεταβατικό στάδιο, είχαν παρατηρηθεί ακόμη και φαινόμενα ξερών χόρτων να αρχίζουν να μεγαλώνουν μπροστά από τα Προπύλαια και την Ακρόπολη, δίνοντας την εντύπωση μιας ερημωμένης πόλης.

Τα απογεύματα η κατάσταση στο κέντρο της πόλης ξεφεύγει καθώς σε αρκετούς δρόμους της Αθήνας, από την αρχή της Καραγιώργη Σερβίας, μέχρι του Ψυρρή και το Μοναστηράκι, στους λιγοστούς κάδους τοποθετούνται κι όλα τα σκουπίδια από τα δεκάδες μαγαζιά εστίασης και ξενοδοχεία της πόλης. Πολλές φορές, μάλιστα, στις γωνιές των μαγαζιών σχηματίζονται αυτές οι αυτοσχέδιες στοίβες, οι οποίες μένουν εκεί μέχρι να φτάσουν τα απορριμματοφόρα του δήμου Αθηναίων.

Ο δήμος, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το μεγάλο πρόβλημα συσσώρευσης σκουπιδιών στο κέντρο της πόλης, στις αρχές του χρόνου ξεκίνησε το «ραντεβού με το απορριμματοφόρο», ένα πρωτοποριακό σύστημα, εμπνευσμένο από τα μοντέλα των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων, σύμφωνα με το οποίο, ο δήμος ενημέρωνε με SMS χιλιάδες Αθηναίους για τις ώρες της αποκομιδής.

Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ Facebook Twitter
Τα απογεύματα η κατάσταση στο κέντρο της πόλης, από την αρχή της Καραγιώργης Σερβίας, μέχρι του Ψυρρή και το Μοναστηράκι, φαίνεται να ξεφεύγει... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το πρόγραμμα που έχει ως πυλώνες του τρεις κεντρικές πλατείες, Σύνταγμα - Ομόνοια - Μοναστηράκι, έγινε ακριβώς και βασίζεται κυρίως στη συνεργασία της υπηρεσίας Καθαριότητας του δήμου Αθηναίων με τα Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος –εστιατόρια, μπαρ, καφέ–, στην πλατεία Μοναστηρακίου, στον πεζόδρομο της Κοραή, στις οδούς Διονυσίου Αρεοπαγίτου και Μακρυγιάννη, στη συμβολή των οδών Μακρυγιάννη και Βύρωνος καθώς και στην πλατεία Ομονοίας.

Όπως επεσήμανε ο αντιδήμαρχος Διαχείρισης Απορριμμάτων Γιώργος Μπρούλιας «οι καταστηματάρχες και οι κάτοικοι καλούνται να αποθέτουν τα απορρίμματα στα προκαθορισμένα σημεία, κατά τις ώρες που έχουν οριστεί, χρησιμοποιώντας ανθεκτικές σακούλες δεμένες σωστά, ώστε τα οχήματα του δήμου Αθηναίων να προχωρούν σε άμεση και ταχύτερη αποκομιδή, χωρίς να επιβαρύνεται η εικόνα της πόλης και η κίνηση σε κεντρικές περιοχές».

Στόχος, ουσιαστικά, του δήμου ήταν σιγά - σιγά να αρχίζει να καταργεί τους κάδους απορριμμάτων. Το συγκεκριμένο ραντεβού, ωστόσο, πολλές φορές, δεν είναι επιτυχημένο καθώς τα σκουπίδια και οι χάρτινες κούτες μένουν για αρκετή ώρα στα πεζοδρόμια, κάτι που κάνει πολλές φορές δύσκολη ακόμη και τη διέλευση, όπως στην περίπτωση της Καραγιώργη Σερβίας.

Ένα από τα σημεία, ωστόσο, που το κακό είχε παραγίνει είναι στο τέλος της Ερμού και συγκεκριμένα έξω από το ερειπωμένο κτίριο στον αριθμό 90, για το οποίο, λίγο μετά τον σεισμό της 19ης Ιουλίου, είχε διαρρεύσει στα Μέσα πως κατέρρευσε, κάτι το οποίο τελικά δεν ίσχυε, καθώς από προκλήθηκαν ζημιές μόνο σε ένα όχημα που ήταν σταθμευμένο μπροστά του.

Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ Facebook Twitter
Το πεζοδρόμιο έξω από το υπουργείο Οικονομικών. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Το κτίριο είναι ερειπωμένο εδώ και χρόνια. Ήδη από το '80 και το '90 άρχιζε να μένει σε αχρηστία, ωστόσο, το συγκεκριμένο σημείο αποτελεί κομμάτι της ιστορίας της πόλης καθώς έχουν διασωθεί φωτογραφίες με εκατοντάδες Αθηναίους να κάνουν εκεί τα ψώνια τους τον 20ό αιώνα. Σήμερα για έρημα κτίρια σαν αυτό, που συχνά έχουν χαρακτηριστεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος ως διατηρητέα, έχει ανοίξει η συζήτηση για το αν θα πρέπει ή όχι να γκρεμιστούν, υπό τον φόβο μιας νέας σεισμικής δόνησης.

Αν περάσει κανείς τα βράδια από το συγκεκριμένο σημείο της Ερμού, θα δυσκολευτεί αρκετά να διασχίσει το πεζοδρόμιο, καθώς συγκεντρώνονται στοίβες ολόκληρες με μαύρες σακούλες από τα γύρω μαγαζιά. Τα περιφερόμενα ποντίκια μπαινοβγαίνουν από το ερειπωμένο κτίριο, ενώ για τον λόγο αυτό έχουν τοποθετηθεί πέτρες πάνω στις τρύπες. 

«Είναι επειδή έγινε ο σεισμός αλλιώς δεν θα ασχολούνταν» καταγγέλλει ιδιοκτήτης μαγαζιού που βρίσκεται κοντά. Το συγκεκριμένο κτίριο είναι μια βόμβα βρομιάς καθώς κανείς δεν γνωρίζει τι μπορεί να βρίσκεται μέσα του. Για την ώρα, το μόνο που έχει γίνει είναι να τοποθετηθούν μερικές κόκκινες κορδέλες τριγύρω του, κυρίως υπό τον φόβο μην κατεδαφιστεί μέρος του κτιρίου και τραυματιστεί κάποιος περαστικός.

Τα παρακείμενα πεζοδρόμια φυσικά είναι κατάμαυρα από τη βρόμα που έχει «ποτίσει» τις πλάκες τους. Αυτό είναι το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει κανείς όσο κινείται στην Αθήνα.

Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ Facebook Twitter
Tα, σχεδόν πάντα, βρόμικα πεζοδρόμια της Εδουάρδου Λω. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η εικόνα ίδια σ' όλη την πόλη. Το πρόβλημα γύρω από το Μοναστηράκι είναι πρωτοφανές και, όπως εξηγούν ντόπιοι, πολλές φορές συνδέεται με τα σκουπίδια. Ένας από αυτούς θυμάται δίπλα του, κάθε απόγευμα, ξενοδοχείο να αδειάζει τα σκουπίδια της ημέρας. Μέσα σ' αυτά υπήρχαν και φαγητά. Μερικές φορές, λοιπόν, οι σακούλες έσπαγαν, με αποτέλεσμα λάδια να χύνονται πάνω στα πεζοδρόμια. Είναι προφανής η δυσκολία του καθαρισμού του πεζοδρομίου ώρες αργότερα από τις υπηρεσίες του δήμου.

Η LiFO, σε παλαιότερη στήλη της, έχει επισημάνει σε εβδομαδιαία βάση, στα πλαίσια των «Πληγών της Αθήνας», πολλά από τα βρώμικα σημεία της πόλης: από τα, σχεδόν πάντα, ρυπαρά πεζοδρόμια της Εδουάρδου Λω, μέχρι τα συσσωρευμένα σκουπίδια στην Πλάκα και γύρω από τα πιο φωτογραφημένα μέρα της πόλης.

Το πρόβλημα, ωστόσο, επεκτείνεται και στην παράνομη στάθμευση, καθώς πολλά πεζοδρόμια, μαρμάρινα κιόλας, έχουν αρχίσει να μαυρίζουν από τα λάστιχα και τα λάδια των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών που παρκάρουν πάνω τους καθημερινά. Η εικόνα είναι ίδια και απαράλλαχτη ακόμη και έξω από το υπουργείο Οικονομικών, ένα από τα πιο κεντρικά κτίρια της πόλης, στην Καραγιώργης Σερβίας επίσης.

Την λύση θα μπορούσε να δώσουν και σ' αυτές τις περιπτώσεις τα πλυστικά μηχανήματα του δήμου, τα οποία, ωστόσο, είναι πολύ λίγα. «Έχουμε ζητήσει να 'ρθουν και σε μας για να καθαρίζουν τα πεζοδρόμια αλλά δεν φτάνουν ποτέ. Έρχονται μια φορά τον χρόνο. Δηλαδή εμείς δεν πληρώνουμε δημοτικά τέλη;» αναρωτιέται κάτοικος.

Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ Facebook Twitter
Πεζοδρόμιο γεμάτο σκουπίδια στου Ψυρρή. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όπως αποκαλύπτει, τις πιο πολλές φορές αυτά καθαρίζουν μόνο τις κεντρικές πλατείες και τους μεγάλους δρόμους, αφήνοντας βρόμικα τα μικρότερα στενά. «Είχα μιλήσει μια φορά με τον οδηγό. Μου έλεγε πως είναι μόνος και δεν προλαβαίνει. Ένα άτομο με ένα όχημα πώς να καθαρίσει όλο το κέντρο;».

Τα ερωτήματα, όμως, που εγείρονται είναι πολλά. Είναι τελικά όντως αδυναμία ή παραμέληση; Τους προηγούμενους μήνες και με τον δήμο Αθηναίων να βρίσκεται σ' ένα μεταβατικό στάδιο, είχαν παρατηρηθεί ακόμη και φαινόμενα ξερών χόρτων να αρχίζουν να μεγαλώνουν μπροστά από τα Προπύλαια και την Ακρόπολη, δίνοντας την εντύπωση μιας ερημωμένης πόλης.

Γιατί, λοιπόν, αυτή η κατάσταση συνεχίζει να είναι ίδια, ιδιαίτερα σε μια εποχή που η πόλη σφύζει από τουρίστες; Θα απαλλαχθεί η Αθήνα ποτέ από τα σκουπίδια και τα μαύρα πεζοδρόμια που έχουν γίνει εδώ και χρόνια δεδομένα για κατοίκους και εργαζόμενους; Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα της νέας δημοτικής αρχής. Αναμένουμε.

Εν μέσω τουριστικής περιόδου, η Αθήνα είναι πιο βρόμικη από ποτέ Facebook Twitter
Ένα από τα σημεία όπου το κακό είχε παραγίνει είναι στο τέλος της Ερμού και συγκεκριμένα έξω από το ερειπωμένο κτίριο στον αριθμό 90. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Αθήνα
15

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Απροσπέλαστα πεζοδρόμια, «βομβαρδισμένοι» δρόμοι, εξαφανισμένες διαβάσεις - Η εφιαλτική ζωή ενός πεζού στην Αθήνα

Ελλάδα / Απροσπέλαστα πεζοδρόμια, «βομβαρδισμένοι» δρόμοι, εξαφανισμένες διαβάσεις - Η εφιαλτική ζωή ενός πεζού στην Αθήνα

Δεν υπάρχει πιο εχθρική πόλη στην Ευρώπη για τους πεζούς της, από την Αθήνα. Δεκάδες δήμαρχοι πέρασαν με υψηλόφρονες εξαγγελίες και κανείς δεν τα κατάφερε να περιορίσει τον παραλογισμό και την ανομία: το να περπατάς σε αυτή την πόλη ήταν και παραμένει ένα πάνδημο extreme sport.
ΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΔΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM