Παιδί κατέστρεψε πίνακα του Ρόθκο αξίας 50 εκατ. ευρώ

Παιδί κατέστρεψε πίνακα του Ρόθκο αξίας 50 εκατ. ευρώ Facebook Twitter
Φωτ.: Aad Hoogendoorn/Museum Boijmans Van Beuningen
0

Ένας πίνακας του Μαρκ Ρόθκο αξίας εκατ. λιρών καταστράφηκε από παιδί σε μουσείο του Ρότερνταμ.

Εκπρόσωπος του Μουσείου Boijmans Van Beuningen δήλωσε ότι εξετάζει τα «επόμενα βήματα» για την αντιμετώπιση του έργου του Ρόθκο, Rothko Grey, Orange on Maroon, No. 8 και πως η ζημιά συνέβη όταν το παιδί ξέφυγε για μερικά λεπτά από την προσοχή των κηδεμόνων του. Όπως δήλωσε στο BBC, η ζημιά είναι «επιφανειακή, με μικρές γρατσουνιές να είναι ορατές στο άβαφο στρώμα χρώματος στο κάτω μέρος του πίνακα».

Η αξία του πίνακα εκτιμάται ότι φτάνει μέχρι και τα 50 εκατ. ευρώ (42,5 εκατ. λίρες), σύμφωνα με την εφημερίδα AD.

«Η τεχνογνωσία συντήρησης έχει αναζητηθεί στις Κάτω Χώρες και στο εξωτερικό. Αυτή τη στιγμή ερευνούμε τα επόμενα βήματα για την αποκατάσταση του πίνακα. Αναμένουμε ότι το έργο θα μπορέσει να παρουσιαστεί ξανά στο μέλλον», δήλωσε ο εκπρόσωπος του μουσείου στο BBC.

Πίνακες σαν του Ρόθκο είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι σε ζημιές

Η Sophie McAloone, υπεύθυνη συντήρησης στην Fine Art Restoration Company, δήλωσε ότι σύγχρονοι πίνακες αφηρημένου εξπρεσιονισμού, όπως το Grey, Orange on Maroon, No. 8 είναι «ιδιαίτερα ευάλωτοι σε ζημιές».

Αυτό οφείλεται στον «συνδυασμό των πολύπλοκων σύγχρονων υλικών τους, της έλλειψης ενός παραδοσιακού στρώματος επικάλυψης και της έντασης των επίπεδων χρωματικών πεδίων, τα οποία καθιστούν ακόμη και τις μικρότερες εκτάσεις ζημιών άμεσα αντιληπτές», εξήγησε η ίδια.

«Στην περίπτωση αυτή, το ξύσιμο των ανώτερων στρώσεων χρώματος μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στην εμπειρία θέασης του έργου» πρόσθεσε η κ. McAloone. Ο πίνακας του Ρόθκο κρεμόταν στο Depot του μουσείου -μια δημόσια προσβάσιμη αποθήκη δίπλα στο κεντρικό μουσείο- στο πλαίσιο μιας έκθεσης που παρουσίαζε μια επιλογή «αγαπημένων έργων του κοινού» από τη συλλογή της γκαλερί. Η αποκατάσταση ενός πίνακα του Ρόθκο είναι ένα δύσκολο έργο επειδή «το μείγμα χρωστικών ουσιών, ρητινών και κολλών που χρησιμοποιούσε ο Ρόθκο ήταν αρκετά πολύπλοκο», δήλωσε ο Jonny Helm, διευθυντής μάρκετινγκ στην υπηρεσία αποκατάστασης έργων τέχνης Plowden & Smith.

Η κακή «τύχη» των έργων του Ρόθκο

«Τα έργα του Ρόθκο φαίνεται να έχουν τρομερή τύχη - δεν είναι ο πρώτος κατεστραμμένος Ρόθκο για τον οποίο ακούμε», δήλωσε ο κ. Helm.

Το έργο του Ρόθκο του 1958, Black on Maroon, βανδαλίστηκε σκόπιμα από τον Wlodzimierz Umaniec στην γκαλερί Tate Modern του Λονδίνου τον Οκτώβριο του 2012. Ο Umaniec οδηγήθηκε στη φυλακή για δύο χρόνια και στη συνέχεια ζήτησε συγγνώμη για τις πράξεις του. Κατά τη διάρκεια της δίκης του, ο εισαγγελέας Gregor McKinley, δήλωσε ότι το κόστος επισκευής του έργου ήταν περίπου 200.000 λίρες. Οι συντηρητές χρειάστηκαν 18 μήνες για να επισκευάσουν τον πίνακα.

Η Rachel Myrtle, επικεφαλής του τμήματος Specie and Fine Arts της Aon, μιας εταιρείας που προσφέρει ασφαλιστική κάλυψη στους πελάτες της, δήλωσε ότι τα ασφαλιστήρια συμβόλαια για έργα τέχνης καλύπτουν συνήθως «όλους τους κινδύνους που συνδέονται με τη φυσική απώλεια και τη ζημία σε έργα τέχνης».

Ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος για τις ζημιές

Αυτό περιλαμβάνει «τυχαίες ζημιές που προκαλούνται από παιδιά ή επισκέπτες, αν και με ορισμένες εξαιρέσεις». Όπως είπε, όταν ένα έργο τέχνης υποστεί ζημιά, η ασφαλιστική εταιρεία μιας γκαλερί ορίζει έναν εξειδικευμένο εκτιμητή, που συνήθως «εξετάζει τις ζημιές στο έργο τέχνης, εξετάζει τυχόν υλικό από κάμερες κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης για να προσδιορίσει την ακριβή αιτία της απώλειας και αξιολογεί τις επιλογές συντήρησης», δήλωσε η κ. Myrtle. Το μουσείο δεν σχολίασε ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος για τις ζημιές στον πίνακα του 1960, τον οποίο η γκαλερί φέρεται να αγόρασε τη δεκαετία του 1970.

Το Boijmans Van Beuningen έχει χρεώσει στο παρελθόν τους επισκέπτες που προκάλεσαν ζημιές σε έργα τέχνης που εκτίθενται.

Το 2011, το μουσείο ζήτησε από έναν ανυποψίαστο τουρίστα που πάτησε το έργο τέχνης του Wim T. Schippers στο δάπεδο, να πληρώσει για τις επισκευές του έργου. Η Sharon Cohen, εκπρόσωπος του μουσείου εκείνη την εποχή, αναφέρθηκε από την AD ως εξής: «Είναι φυσιολογική διαδικασία για τους ανθρώπους να πληρώνουν αν κάνουν ζημιά στην τέχνη».

Με πληροφορίες από BBC

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μουσική για πρώτη φορά στο σπήλαιο Πετραλώνων - Η μοναδική εμπειρία για λίγους θεατές της συναυλίας της ΚΟΘ    

Πολιτισμός / Μουσική για πρώτη φορά στο σπήλαιο Πετραλώνων - Η μοναδική εμπειρία για λίγους θεατές της συναυλίας της ΚΟΘ    

Η συναυλία άνοιξε με τον «Επιτάφιο του Σεικίλου», την αρχαιότερη σωζόμενη μουσική σύνθεση στον κόσμο - Στο σπήλαιο Πετραλώνων έχει ανακαλυφθεί το αρχαιότερο ανθρώπινο λείψανο στην Ελλάδα
LIFO NEWSROOM
Μια εγκατάσταση με οικολογικές ανησυχίες στο Turbine Hall της Tate Modern

Πολιτισμός / Γιατί μας αφορά η τέχνη των Σαάμι;

Η νέα εγκατάσταση της Máret Ánne Sara –μια καλλιτέχνιδα που κατάγεται από τους αυτόχθονες Σαάμι που ζουν στο βόρειο άκρο της Σκανδιναβικής Χερσονήσου– αντανακλά το αυξημένο ενδιαφέρον για την τέχνη των αυτόχθονων πληθυσμών.
LIFO NEWSROOM
gillian anderson

Πολιτισμός / Η Τζίλιαν Άντερσον θέλει να μάθει όλες τις ερωτικές μας φαντασιώσεις

Η διάσημη ηθοποιός και η Bloomsbury, μετά την παγκόσμια επιτυχία του best-seller «Want» , ανακοινώνουν την επόμενη συνεργασία τους και καλούν γυναίκες απ' όλο τον κόσμο να μοιραστούν τις φαντασιώσεις τους.
THE LIFO TEAM