ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό

Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό Facebook Twitter
Η επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά είναι το νέο μεγάλο στοίχημα της πόλης... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
1
Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το μετρό άλλαξε τον χάρτη της Αθήνας

Την Πέμπτη συμπληρώθηκαν δεκαπέντε χρόνια από τη μέρα που άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του το μετρό της Αθήνας έπειτα από μία οκταετία κατασκευών, αναβολών και μερικών βουλιαγμένων περιπτέρων. Το τι ακριβώς σηματοδοτούσε το μετρό για την πόλη και τους κατοίκους της φάνηκε από τους περίπου 1.000.000 Αθηναίους που το είχαν επισκεφθεί μέχρι το μεσημέρι της ίδιας μέρας.


Το σημαντικότερο έργο υποδομής μετά τον πόλεμο άλλαξε το χάρτη των αστικών συγκοινωνιών μειώνοντας κατά πολύ τους χρόνους μετακινήσεων, και επί της ουσίας, τις αποστάσεις μεταξύ των περιοχών. Οι πρώτοι δεκατέσσερις σταθμοί της Γραμμής 2 έφτασαν σταδιακά τους 36 (σ' ένα δίκτυο που φτάνει σε μήκος τα 39 χλμ.) εξυπηρετώντας καθημερινά περίπου 930.000 χιλιάδες επιβάτες και στις δύο γραμμές του (2 & 3), ενώ η Γραμμή 1 των ΗΣΑΠ (μήκους 25,6 χλμ. με 24 Σταθμούς) εξυπηρετεί αντίστοιχα 460.000 επιβάτες.


Η επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά είναι το νέο μεγάλο στοίχημα της πόλης. Η γραμμή 3 του Μετρό από την Αγία Μαρίνα προς το μεγάλο λιμάνι της χώρας είναι συνολικού μήκους 7,6 χλμ και περιλαμβάνει 6 σύγχρονους σταθμούς. Η επένδυση φτάνει τα €730.000.000 και αναμένεται να ανακουφίσει το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν περιοχές όπως η Νίκαια, ο Κορυδαλλός, η Αγ. Βαρβάρα και ο Πειραιάς. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 119 τόνους ημερησίως, ενώ συνολικά έχει υπολογιστεί ότι η λειτουργία του ΜΕΤΡΟ από το 2000 μέχρι σήεμρα μείωσε κατά 71.000 τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης ή ισοδύναμα μείωσε την κίνηση με Ι.Χ. κατά 335.000 οχηματοχιλιόμετρα ημερησίως. Επιπλεόν, οι ρύποι από τα οχήματα μειώθηκαν κατά 8% μέσον όρο.

Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό Facebook Twitter
Αχχιλέας Πληθάρας, υπεύθυνος του προγράμματος «Καλύτερη Ζωή». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μία διαφορετική ξενάγηση στα άδυτα των μέσων αστικής συγκοινωνίας

Συμπτωματικά, ανήμερα της ανεπίσημης αυτής επετείου, το πρόγραμμα «Καλύτερη Ζωή» της WWF Ελλάς σε συνεργασία με τις Συγκοινωνίες Αθηνών διοργάνωσαν για έναν περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων που επιλέχθηκαν έπειτα από κλήρωση, μία ιδιαίτερη ξενάγηση στα άδυτα των μέσων αστικής συγκοινωνίας, την ιστορία και την εξέλιξη τους, μέσω της επίσκεψης στο ενεργό εργοτάξιο του σταθμού Κορυδαλλού στην πλατεία Ελευθερίας και στο Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων που στεγάζεται στο σταθμό του ΗΣΑΠ στον Πειραιά. Το λόγο διοργάνωσης αυτής της ξενάγησης μας εξήγησε ο κ. Αχχιλέας Πληθάρας, υπεύθυνος του προγράμματος «Καλύτερη Ζωή»: «Αυτό που θέλουμε είναι να κάνουμε μία βουτιά στα άδυτα των μέσων και να δούμε μαζί τους το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον των συγκοινωνιών. Να διαπιστώσουμε το σημείο που βρίσκονται τώρα, αλλά και το πρόγραμμα που υπάρχει για το μέλλον. Τα μέσα δημόσιων συγκοινωνιών αποσυμφορίζουν το χώρο, ξαναδίνουν το δημόσιο χώρο πίσω στους πολίτες και αυτό βελτιώνει και το χρόνο μετακίνησης και τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά ταυτόχρονα βελτιώνει και την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών που ειδικά στην περίοδο της κρίσης που διανύουμε κάθε ευρώ μετράει».

Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό Facebook Twitter
Απόλλωνας Πραπίδης, Πολιτικός Μηχανικός στην Αττικό Μετρό. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Στο εργοτάξιο του υπο κατασκευή μετρό στον Κορυδαλλό

Η ξενάγηση ξεκίνησε από το σταθμό του μετρό στην Αγία Μαρίνα απ' όπου με πούλμαν μεταφερθήκαμε στο εργοτάξιο της Πλατείας Ελευθερίας. Κατά μία τραγική σύμπωση, στο δρόμο αναγκαστήκαμε να καθυστερήσουμε δυο-τρια λεπτά αφού ένα διπλοπαρκαρισμένο αυτοκίνητο εμπόδιζε το λεωφορείο να πάρει στροφή. Σημειολογία της στιγμής. Στο εργοτάξιο δεν υπήρχε ιδιαίτερη κίνηση από φορτηγά ή εργάτες. Από τη μεγάλη τρύπα που υπάρχει στο έδαφος μπορεί κανείς να δει τη μόνιμη επένδυση του σταθμού που έχει ολοκληρωθεί. Οι πραγματικές διεργασίες γίνονται υπογείως στη διάνοιξη της σήραγγας. H μεταφορική ταινία με την οποία μεταφέρεται με βαγονάκια το χώμα έξω από τη σήραγγα βρίσκεται σε διαρκή κίνηση. Δυστυχώς, η βροχή της προηγούμενης νύχτας που έκανε το έδαφος λασπώδες και γλυστερό και τα μέτρα ασφαλείας δεν μας επιτρέπουν να κατέβουμε πιο κάτω από την επιφάνεια του σταθμού. Αν το σκεφτεί κανείς, είναι κάπως εντυπωσιακό. Σε περίπου δύο χρόνια από τώρα, όλα αυτό το τσιμένο, τα μαδέρια και οι σιδεριές θα έχουν μετατραπεί σε έναν σύγχρονο σταθμό τον οποίο θα χρησιμοποιούν καθημερινά χιλιάδες επιβάτες για να μετακινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια.


Στο χώρο η υπεύθυνη του έργου και οι εργαζόμενοι πολιτικοί μηχανικοί απαντούν σε ερωτήσεις και λύνουν απορίες. Ρωτάμε τον κ. Απόλλωνα Πραπίδη, Πολιτικό Μηχανικό στην Αττικό Μετρό για τη φάση των εργασιών και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών. «Αυτός είναι ο δεύτερος σταθμός της επέκτασης προς τον Πειραιά. Τώρα βρισκόμαστε φάση που γίνεται η μόνιμη κατασκευή του σταθμού. Με την αρχή του έτους ξεκίνησε το μηχάνημα της διάνοιξης των συράγγων την πορεία του προς το σταθμό της Νίκαιας όπου και αναμένεται να φτάσει τον Απρίλιο. Δεν μπορώ να σας πω σε τι ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου βρισκόμαστε γιατί εμείς το κοιτάμε τμηματικά ανά εργασία. Σε ποιο βαθμό έχουμε ολοκληρώσει τις εκσκαφές, τη μόνιμη επένδυση κτλ. Στο κατασκευαστικό κομμάτι βρισκόμαστε λίγο πριν τη μέση. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο σταθμός αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2017, δεδομένου ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα στην πορεία της κατασκευής. Βέβαια, τα συνήθη απρόοπτα όπως είναι τα αρχαιολογικά ή θέματα όχλησης των περιοίκων τα έχουμε ξεπεράσει. Πάντα όμως υπάρχει το ενδεχόμενο να συναντήσεις κάτι άλλο στην πορεία της εκσκαφής που δεν είχε αποτυπωθεί στην αρχή της έρευνας, αλλά συμβαίνει σχετικά σπάνια».

Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό Facebook Twitter
Στο Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων βρίσκεται ολόκληρη η ιστορία των αστικών συγκοινωνιών... Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Το Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων και οι Έλληνες πρωταθλητές στη χρήση αυτοκινήτου

Λίγη ώρα μετά το πούλμαν μας μεταφέρει στο σταθμό του Ηλεκτρικού στον Πειραιά (πιστό αρχιτεκτονικό αντίγραφο του παλιού σταθμού του Μιλάνου) για να δούμε από κοντά το Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων. Εκεί βρίσκεται ολόκληρη η ιστορία των αστικών συγκοινωνιών. Από το σταθμό της Ομόνοιας και τα ιππήλατα τραμ μέχρι το περιβόητο «Θηρίο» της Κηφισιάς και την εξέλιξη του αστικού σιδηροδρόμου. Η ιστορία της Αθήνας είναι συνυφασμένη με τις αστικές συγκοινωνίες. Η πόλη και το περιβάλλον επωφελούνται από τις μετακινήσεις με τα μέσα. Όμως παρά τα προφανή οικονομικά και οικολογικά οφέλη οι Aθηναίοι και κατ' επέκταση οι Έλληνες επιμένουν να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο τους ακόμα και για μικρές μετακινήσεις. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι ν' αλλάξει η κουλτούρα μας;


«Είναι δύσκολο ν' αλλάξει. Ο Έλληνας δεν είναι συνηθισμένος να χρησιμοποιεί τα μέσα, παρότι η κρίση τον έκανε να στραφεί προς τα εδώ. Υπάρχει πολύ, πολύ μεγάλο περιθώριο, δεν είναι τυχαίο ότι είμαστε οι πρωταθλητές στην χρήση αυτοκινήτου ακόμα και σε πολύ μικρές αποστάσεις. Κάνουμε περίπου 9 μετακινήσεις την εβδομάδα σε πολύ μικρές αποστάσεις κάτω του ενός χιλιομέτρου, όταν οι Γάλλοι ή οι Ισπανοί κάνουν περίπου τέσσερις. Είμαστε by far οι πρωταθλητές, ενώ ταυτόχρονα το 80% των μετακινήσεων γίνεται με το αυτοκίνητο» λέει ο κ. Πληθάρας και συμπληρώνει:« Έχουμε περιθώριο για αλλαγή. Σίγουρα θα χρειαστεί να δωθούν περισσότερα κίνητρα από μεριάς συγκοινωνιών όπως η επέκταση του μετρό ή η οργάνωση συχνότερων δρομολογίων όμως είναι βασικό να καταλάβουμε ότι αν συνεχίσουμε να παίρνουμε το αυτοκίνητο και με την πρώτη ψιχάλα να κατακλύζουμε τους δρόμους της Αθήνας, να μποτιλιάρουμε, να καταλαμβάνουμε παράνομα λεωφορειολωρίδες, να σταθμεύουμε όπου βρούμε, δεν βοηθάμε την κατάσταση, τα κάνουμε χειρότερα και έτσι αποθαρρύνουμε και αυτούς που είναι διατεθειμμένοι να πάρουν τα μέσα και να μετακινηθούν πιο οικονομικά και πιο οικολογικά».

Μπήκαμε σ' ένα εργοτάξιο του μετρό Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


www.kalyterizoi.gr

www.stasy.gr

www.osy.gr

1

ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Αθήνα / Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Ένα άψυχο φυσικό τοπίο με ξερά δέντρα και κομμένους κορμούς είναι η δυσάρεστη έκπληξη που αντικρίζει κανείς ανεβαίνοντας στον λόφο του Φιλοπάππου. Ποια είναι η ευθύνη του δήμου, τι καταγγέλλουν οι πολίτες, τι λέει το υπουργείο Πολιτισμού και τι δηλώνει η Αγνή Πικιώνη, πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Δημήτρης Πικιώνης».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Αθήνα / «Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Η Περιφέρεια Αττικής δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει κοντά ανθρώπους και πρωτοβουλίες που έχουν κοινό σημείο προβληματισμού τη βιωσιμότητα του Λεκανοπεδίου.
LIFO NEWSROOM
Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM

σχόλια

1 σχόλια
Παρακαλώ πολύ,θα δρομολογήσετε και μια επίσκεψη στο εργοτάξιο του μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει μετατρέψει την πόλη εδώ και πολλά συναπτά έτη σε ένα απέραντο γιαπί (ούτε το γεφύρι της Άρτας να ήτανε...);