Ο τελευταίος Έλληνας «Πάπας»

Ο τελευταίος Έλληνας «Πάπας» Facebook Twitter
O Αλέξανδρος Ε' ήταν ο πρώτος Έλληνας Πάπας μετά τον 8ο αιώνα.
0


ΣΤΟΝ ΜΑΚΡΥ ΚΑΤΑΛΟΓΟ των Παπών περιλαμβάνονται κυρίως Ιταλοί, καθώς ο αριθμός τους ανέρχεται τουλάχιστον στους 217. Εκείνο που δεν είναι πολύ γνωστό είναι ότι στον παπικό θρόνο έχουν ανέλθει αρκετοί Έλληνες. Ανάλογα με τον τρόπο που κάποιος αποδίδει την εθνική ταυτότητα, ο αριθμός των Ελλήνων Παπών κυμαίνεται από τέσσερις έως δεκαέξι.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει όμως η ιστορία του τελευταίου Έλληνα Πάπα. Πρόκειται για τον Πέτρο Φιλάργη (ή Φίλαργη), ο οποίος εξελέγη το 1409, με το όνομα Αλέξανδρος Ε’.

Στις αρχές του 14ου αιώνα, πολιτικές και εκκλησιαστικές συγκρούσεις οδήγησαν στη μεταφορά της παπικής Έδρας από τη Ρώμη στην Αβινιόν της Γαλλίας. Συνολικά επτά διαδοχικοί Πάπες παρέμειναν στην Αβινιόν, αγνοώντας την αιώνια πόλη και το Βατικανό, προκαλώντας την οργή των Ρωμαίων, αφού επρόκειτο για τη λεγόμενη «βαβυλώνια αιχμαλωσία του Παπισμού».

Ο Φιλάργης άφησε πίσω του τεράστιας σημασίας φιλοσοφικό και θεολογικό έργο. Το υπόμνημά του στο κείμενο του Πέτρου Λομβαρδού αποτελεί μια εξαιρετική, ακόμα και σήμερα, σύνοψη της φιλοσοφίας και της θεολογίας του 14ου αιώνα, καθώς ο Φιλάργης ήταν γνώστης των ζητημάτων και πολύ ψύχραιμος και αντικειμενικός στις κρίσεις του.

Το 1376/77 ο Πάπας Γρηγόριος ΙΑ’ αποφάσισε να επαναφέρει την παπική Έδρα στη Ρώμη. Μετά το θάνατό του, το 1378, ο ρωμαϊκός όχλος εξέλεξε Πάπα, πέρα από κάθε πρωτόκολλο και διαδικασία, τον Ουρβανό ΣΤ’, αποσκοπώντας να ξαναγίνει η Ρώμη έδρα της παποσύνης. Αμέσως μια σημαντική μερίδα Καρδιναλίων εγκατέλειψε τη Ρώμη, αντιδρώντας στην εκλογή του Ουρβανού ΣΤ’, και οι Γάλλοι ξεκίνησαν αγώνα εναντίον του.

Ο τελευταίος Έλληνας «Πάπας» Facebook Twitter
Μνημείο αφιερωμένο στον Αντίπαπα Αλέξανδρο Ε΄ στην Μονή του Αγίου Φραγκίσκου της Μπολόνιας.

Άρχεται έτσι το Δυτικό Σχίσμα, αφού οι Γάλλοι εκλέγουν στην Αβινιόν Πάπα τον Κλήμη Ζ’ και αργότερα μια πλειοψηφική μερίδα Καρδιναλίων εκλέγει τρίτο Πάπα στην Πίζα. Το Δυτικό Σχίσμα προκάλεσε τεράστιες συγκρούσεις σε κάθε επίπεδο, ακόμα και το στρατιωτικό, και τελικά θεραπεύτηκε το 1417. Οι Πάπες της Αβινιόν και της Πίζας, στο διάστημα του Δυτικού Σχίσματος, αποκαλούνται σήμερα Αντίπαπες.

Ο Πέτρος Φιλάργης γεννήθηκε στην Κρήτη (ίσως στις Καρές Μιραμπέλλου) περίπου το 1340, από Έλληνες γονείς. Ορισμένοι εικάζουν ότι η καταγωγή των γονιών του ήταν από τα Δωδεκάνησα ή ότι κι ο ίδιος γεννήθηκε στη Νίσυρο.

Ο Φιλάργης έμεινε ορφανός σε παιδική ηλικία, καθώς οι γονείς του πέθαναν στη διάρκεια της πανδημίας της πανούκλας. Ο μικρός Πέτρος μεγάλωσε σε μια μονή Φραγκισκανών μοναχών στην Κρήτη, ίσως αυτή του Αγίου Αντωνίου, όπου και τελικά εκάρη μοναχός το 1357. Με μέριμνα του Τάγματος των Φραγκισκανών σπούδασε στην Πάδοβα, το Νόριτς, την Μπολόνια, το Παρίσι και την Οξφόρδη. Μάλιστα, ο λεγόμενος παπικός σύλλογος οινοπνευματοποσίας, στο Greyfriars της Οξφόρδης, θεωρείται ότι ιδρύθηκε από τον Φιλάργη κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στο πανεπιστήμιο.

Επειδή ξεχώριζε για τη θεολογική του κατάρτιση, εστάλη να διδάξει στη Ρωσία, τη Βοημία και την Πολωνία. Τελικά, στις 28 Σεπτεμβρίου του 1378, μια εβδομάδα μετά την έναρξη του Δυτικού Σχίσματος, ξεκίνησε να διδάσκει στο Παρίσι. Για διδακτικούς λόγους συνέγραψε ένα πολύ σημαντικό υπόμνημα στο έργο του Πέτρου Λομβαρδού Sententiae in quatuor IV libris distinctae, το οποίο ήταν κομβικής σημασίας για τη διδασκαλία της θεολογίας και της φιλοσοφίας στα μεσαιωνικά πανεπιστήμια.

cover
Μικρογραφία του Αντίπαπα Αλέξανδρου Ε΄ από τα "Χρονικά της Νυρεμβέργης".

Το 1384 ο Φιλάργης επέστρεψε στην Ιταλία και εργάστηκε στο Πανεπιστήμιο της Παβίας, υπηρετώντας τον ηγεμόνα Giangaleazzo Visconti. Συνεργάστηκε με εξέχουσες πνευματικές προσωπικότητες της εποχής του, συμπεριλαμβανομένων των Μανουήλ Χρυσολωρά, Baldus de Ubaldis, Umberto Decembrio, Pier Candido Decembrio και Coluccio Salutati. Παρότι η διδασκαλία του επικεντρωνόταν σε λατινικά κείμενα, ο Φιλάργης θεωρούσε τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη συμπατριώτες του και διατήρησε δεσμούς με τους Παλαιολόγους της Κωνσταντινούπολης και της Πελοποννήσου. Επίσης, μετέφρασε στα ελληνικά μερικά από τα έργα του Αγίου Ιερωνύμου.

Στα τέλη του 1386 ο Ρωμαίος Πάπας Ουρβανός ΣΤ' διόρισε τον Φιλάργη επίσκοπο της Πιατσέντζα. Στη συνέχεια μετατέθηκε στη Βιτσέντζα (αρχές του 1388) και στη Νοβάρα (μέσα του 1389). Παράλληλα, ήταν πρεσβευτής του Visconti. Το 1394 ο αυτοκράτορας  Wenceslas του απέδωσε τον τίτλο του Δούκα του Μιλάνου και τελικά, το 1402, έγινε αρχιεπίσκοπος του Μιλάνου. Το 1407 ο Ρωμαίος Πάπας Ιννοκέντιος Ζ’ του απέδωσε τον τίτλο του Καρδιναλίου.

Αμέσως ξεκίνησε να εργάζεται για την αποκατάσταση του Σχίσματος. Το 1409 μετείχε στη Σύνοδο της Πίζα, στην οποία οι Καρδινάλιοι αποφάσισαν να κηρύξουν έκπτωτους τους Πάπες της Ρώμης και της Αβινιόν (Γρηγόριο ΙΒ’ και Βενέδικτο ΙΓ’) και εξέλεξαν Πάπα, στις 26 Ιουνίου, τον Φιλάργη, με το όνομα Αλέξανδρος Ε’. Ήταν ο πρώτος Έλληνας Πάπας μετά τον 8ο αιώνα.

Παρότι υπήρχαν παράλληλα τρεις Πάπες, ο Αλέξανδρος Ε’ είχε στο πλευρό του τη μεγάλη πλειοψηφία των Καρδιναλίων και των πιστών. Ο ίδιος υποσχέθηκε να εργαστεί για την ενότητα και την κάθαρση της Εκκλησίας. Παράλληλα, θέλησε να δώσει αυξημένο ρόλο στο Τάγμα των Φραγκισκανών, από το οποίο προερχόταν, θεωρώντας ότι η πενία ήταν το κλειδί για την ανανέωση της Εκκλησίας. Δυστυχώς, πέθανε στην Μπολόνια, μετά από σύντομη περίοδο ασθένειας, στις 3 Μαΐου του 1410, και δεν πρόλαβε να αποκαταστήσει την ενότητα της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Ο Κωνσταντίνος Σάθας ισχυρίζεται ότι δηλητηριάστηκε από τον καρδινάλιο Cossa, που τον διαδέχθηκε ως Ιωάννης ΚΓ’, αλλά δεν υπάρχουν σχετικές αποδείξεις. Παρότι σήμερα θεωρείται Αντίπαπας, το γεγονός ότι το 1492 ο Roderic Llançol de Borja επέλεξε το όνομα Αλέξανδρος ΣΤ’, μετά την εκλογή του ως Πάπας, δείχνει ότι ο Φιλάργης διατηρείται στην επίσημη αρίθμηση των Παπών.

Ο Φιλάργης άφησε πίσω του τεράστιας σημασίας φιλοσοφικό και θεολογικό έργο. Το υπόμνημά του στο κείμενο του Πέτρου Λομβαρδού αποτελεί μια εξαιρετική, ακόμα και σήμερα, σύνοψη της φιλοσοφίας και της θεολογίας του 14ου αιώνα, καθώς ο Φιλάργης ήταν γνώστης των ζητημάτων και πολύ ψύχραιμος και αντικειμενικός στις κρίσεις του. Η τελευταία φράση που έγραψε  ήταν: «Ήμουν έτοιμος να κάνω μια μακρά συζήτηση για αυτά τα ζητήματα, αλλά ο Θεός επέλεξε να ξεκουραστώ από τους κόπους μου''.

Στον τάφο του, που βρίσκεται στη Βασιλική του Αγίου Φραγκίσκου της Μπολόνια, σώζεται  επιγραφή, στην οποία, μεταξύ άλλων, αναφέρεται: CRETENSIS EX DOMOCILIO CRETENSIS NUN CUPATUS (Κρητικός στην καταγωγή, Κρητικός αποκαλούμενος).

Ένας άλλος Έλληνας, ο Καρδινάλιος Βησσαρίων από την Τραπεζούντα, υπήρξε ισχυρός υποψήφιος στο κονκλάβιο του 1455, αλλά τελικά δεν κατόρθωσε να εκλεγεί Πάπας, εξαιτίας και της ελληνικής του καταγωγής. Ο Γάλλος Καρδινάλιος Alain IV de Coëtivy είχε πει τότε: «Μήπως η Λατινική Εκκλησία έχει τόση έλλειψη ανδρών (...) που πρέπει να στραφεί στους Έλληνες;» Ορισμένοι μάλιστα συνδέουν την αποτυχία του Βησσαρίωνα και με τη θητεία του Φιλάργη ως Αντίπαπα. Ο Βησσαρίων, πάντως, ως primus Cardinalium, προΐστατο στα κονκλάβια για την εκλογή νέου Πάπα το 1464 και το 1471.

Ο Γεώργιος Στείρης είναι Καθηγητής Φιλοσοφίας στο ΕΚΠΑ.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πατριαρχία: Το κλειδί είναι το πέρασμα από τη μάτσο κυριαρχία σε υγιείς αρρενωπότητες

Guest Editors / Πώς μπορούν οι άντρες να γίνουν σύμμαχοι στον αγώνα ενάντια στην πατριαρχία;

Η G-All (Gender Alliance Initiative - Η Συμμαχία των Φύλων) μιλά για την πατριαρχία ως «ένα κυρίαρχο σύστημα σκέψης και πράξης», σε μια περίοδο ραγδαίας αύξησης εκτεταμένων μορφών βίας σε όλους τους τομείς της ζωής.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ & ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪ́ΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Ο Γιάννης και η φασολιά

Guest Editors / Ο Γιάννης και η φασολιά

Τέλη ’70, Αθήνα. Ένας νεαρός βουτάει στην ποίηση στη βιβλιοθήκη της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης. Οι στίχοι του Γιάννη Κοντού τον αγγίζουν. Χρόνια μετά, ως συγγραφέας πια, δημιουργεί μια λογοτεχνική σχέση που κρατά δεκαετίες, ανάμεσα σε εκδοτικούς οίκους, ταβέρνες και πρωινά τηλεφωνήματα.
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΡΑΠΤΟΠΟΥΛΟΣ
Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου

Πολιτική / Παραιτείται ο Αλέξης Πατέλης: «Μετά από μία πενταετία, στο τέλος του έτους ολοκληρώνω τη θητεία μου»

Εκτός Μαξίμου ο οικονομικός σύμβουλος Μητσοτάκη - Μετά από μια πενταετία ολοκληρώνω στο τέλος του έτους το έργο μου στην Προεδρία της Κυβέρνησης, αναφέρει με ανάρτησή του στο Instagram
LIFO NEWSROOM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ