Ο ανταγωνισμός Κίνας και ΗΠΑ πέραν των γεωπολιτικών και διπλωματικών διαστάσεων είναι έντονος και στην αγορά του αυτοκινήτου.
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας ακόμη κλάδος όπου Κίνα και ΗΠΑ αναμετρώνται δυναμικά με την πρώτη να είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός οχημάτων στον κόσμο, κατασκευάζοντας περισσότερα από 21,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα και 4,6 εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα το 2021, με συνολική παραγωγή λίγο πάνω από 26 εκατομμύρια οχήματα. Οι ΗΠΑ ακολουθούν στη δεύτερη θέση αν και έχουν σχεδόν μισή παραγωγή από αυτή της Κίνας, κατασκευάζοντας περισσότερα από 1,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα και 7,6 εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα.
Οι μεγαλύτεροι εγχώριοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Κίνα (ΒYD, SAIC, FAW, Chang'an, Dongfeng) παράγουν μαζικά τερ΄σατιες ποσότητες αυτοκινήτων κάθε χρόνο, ενώ το τελευταίο διάστημα σχεδιάζουν και την επέλασή τους στην Ευρώπη.
Οι 10 κορυφαίες χώρες παραγωγής αυτοκινήτων στον κόσμο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνή Οργανισμού Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (OICA) το 2021 είναι:
-Κίνα (26,08 εκατομμύρια), ΗΠΑ (9,17 εκατομμύρια),
-Ιαπωνία (7,85 εκατομμύρια), Ινδία (4,40 εκατομμύρια),
-Νότια Κορέα (3,46 εκατομμύρια), Γερμανία (3,31 εκατομμύρια),
-Μεξικό (3,15 εκατομμύρια), Βραζιλία (2,25 εκατομμύρια),
-Ισπανία (2,10 εκατομμύρια) και
-Ταϊλάνδη (1,69 εκατομμύρια).
Για το 2022 τα στοιχεία αυτά έχουν διαμορφωθεί ως ένα βαθμό με βάση έρευνα του Forbes.
¿Qué países producen más automóviles? 🚗🚘🚙
— Somos Custom Oficial (@Somos_Custom) March 30, 2023
De acuerdo a la OICA, China lideró la producción mundial de vehículos en 2022, seguido de Estados Unidos y Japón. #Autos #plantasArmadoras #AutosNuevos #Cars #Fabricas #Forbes #Noticias #UltimaHora #Fy #Fyp #Viral pic.twitter.com/m3QC54rjuF
Αγορά αυτοκινήτου: Από το 1950 έως τις μέρες μας
Κάνοντας μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν, το 1950, οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 80% της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων. Ωστόσο, αυτό το μερίδιο μειώθηκε σημαντικά τα τελευταία χρόνια, αντικατοπτρίζοντας την απώλεια ανταγωνιστικότητας στο αμερικανικό σύστημα κατασκευής αυτοκινήτων.
Στη δεκαετία του 1960, εμφανίστηκαν δύο σημαντικοί παίκτες στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Ιαπωνία και η Γερμανία. Μέχρι το 1990, αντιπροσώπευαν το 27,4% και το 12,7% της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων. Ωστόσο, όπως και οι Ηνωμένες Πολιτείες, το μερίδιο αγοράς της Ιαπωνίας και της Γερμανίας μειώθηκε τα τελευταία χρόνια. Κυρίως λόγω της κατασκευής αυτοκινήτων στην Κίνα, η οποία γνωρίζει θεαματική ανάπτυξη, φτάνοντας το 37,5% της παγκόσμιας παραγωγής το 2021. Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν ο μεγαλύτερος παραγωγός επαγγελματικών οχημάτων, όπως φορτηγών.
Η οικονομική κρίση του 2008 είχε σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ιαπωνία και τη Γερμανία, με αποτέλεσμα η παραγωγή να πέσει κατακόρυφα.
Ωστόσο, η παραγωγή ανέκαμψε με ισχυρή ζήτηση αυτοκινήτων, μεταξύ 2005 και 2021, με την Κίνα να αποτελεί τον σημαντικότερο μοχλό της αύξησης της παγκόσμιας παραγωγής αυτοκινήτων. Από το 2017, η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων βρίσκεται σε πτώση, κυρίως λόγω της πανδημίας, αλλά και πρόσφατα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, με την αισιοδοξία ότι πολύ σύντομα οι πωλήσεις θα βρουν τον βηματισμό τους.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ