Πριν από λίγες ημέρες, το Humbold του Βερολίνου πήρε μια κρίσιμη απόφαση που αφορούσε τα περίφημα Μπρούτζινα του Μπενίν, του λεηλατημένους θησαυρούς του αρχαίου βασιλείου του Μπενίν από βρετανικά εκστρατευτικά σώματα τον 19ο αιώνα.
Η απόφαση σχετίζεται με την επανεξέταση της ιστορίας των θησαυρών που βρίσκονται σε προθήκες ευρωπαϊκών μουσείου και είναι προϊόντα λεηλασίας, αλλά και με τις συζητήσεις που γίνονται με τη Νιγηριανή κυβέρνηση προκειμένου τα Μπρούτζινα, τα 580 κομμάτια που διαθέτει το Χάμπολντ στη συλλογή του να δοθούν ως δάνειο στο Μουσείο Εdo της τέχνης της Δυτικής Αφρικής (EMOWAA), του οποίου τα σχέδια παρουσιάστηκαν πριν από λίγο καιρό από τον σερ Ντέιβιντ Ατζέι, τον βραβευμένο Βρετανό αρχιτέκτονα με καταγωγή από τη Γκάνα.
Το έργο του μουσείου αποτελεί μέρος μιας πρωτοβουλίας που αποσκοπεί στην ανακάλυψη της ιστορίας της πόλης του Μπενίν - της πρωτεύουσας του κράτους Edo στη νότια Νιγηρία.
Το νέο μουσείο φιλοδοξεί να φιλοξενήσει έργα τέχνης και αντικείμενα Αφρικής, συμπεριλαμβανομένης της «βασιλικής συλλογής» - της πιο ολοκληρωμένης έκθεσης στον κόσμο από μπρούτζινα του Μπενίν.
Οι άλλες αίθουσες του μουσείου θα είναι αφιερωμένες στις μοντέρνες τέχνες και θα ασχολούνται με σύγχρονα ζητήματα της τέχνης υποστηρίζοντας τη σύγχρονη δημιουργία στην περιοχή.
Η περιοχή του μουσείου EMOWAA θα είναι και τόπος ενός μεγάλου αρχαιολογικού έργου που ξεκινά αυτή τη χρονιά και υποστηρίζεται από ένα μεγάλο φάσμα εταίρων που έχουν ως σκοπό να αναδείξουν την ιστορία του Μπενίν, ενός πολιτισμού που καταστράφηκε ολοσχερώς και να φέρουν στο φως την «ανακάλυψη της ιστορίας του Μπενίν».
Η αρχαιολογία θα χρησιμοποιηθεί ως μέσο σύνδεσης του νέου μουσείου και του τοπίου γύρω από αυτό αναζωογονώντας και ενσωματώνοντας τα σωζόμενα ερείπια των τειχών, των τάφρων και των πυλών της ιστορικής πόλης και αξιοποιώντας παράλληλα τα υπάρχοντα αρχαιολογικά λείψανα.
Τα σχέδια του νέου μουσείου εμπνέονται από τις αρχαιολογικές τυπολογίες της περιοχής και προβλέπουν μια μεγάλη αυλή με τη μορφή δημόσιου κήπου, κατάλληλο για συγκεντρώσεις, τελετές και εκδηλώσεις. Μέσα σε κάθε αίθουσα θα βρίσκονται περίπτερα που παίρνουν τη μορφή τους από θραύσματα ανακατασκευασμένων ιστορικών κατασκευών και επιτρέπουν στα αντικείμενα της έκθεσης να τοποθετούνται στο προ-αποικιακό τους πλαίσιο ενώ θα προσφέρουν στους επισκέπτες την ευκαιρία να κατανοήσουν καλύτερα την πραγματική σημασία αυτών των αντικειμένων μέσα στις παραδόσεις, την πολιτική οικονομία και τις τελετές του πολιτισμού της πόλης του Μπενίν.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο μουσείο παγκοσμίως αφιερωμένο στην τέχνη της Δυτικής Αφρικής και διαθέτει έναν απίστευτο πλούτο αντικειμένων και ερειπίων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν το θεμέλιο λίθο ενός κέντρου έρευνας, εκπαίδευσης στην αρχαιολογία, τέχνης, μελέτης και συντήρησης που έχει σαν στόχο να αναζωογονήσει τον πολιτιστικό πυρήνα της πόλης του Μπενίν.
Ο σερ Ντέιβιντ Ατζέι επιδιώκει με την κατασκευή αυτή να αποσυνδέσει το μουσείο από το μοντέλο ενός αντίστοιχου δυτικού και να το ολοκληρώσει το 2026, ενώ οι ανασκαφές ξεκινούν άμεσα. Το επίκεντρο των ανασκαφών και των τοπικών εργασιών θα είναι στο νέο χώρο του μουσείου και στο άμεσο περιβάλλον. Τα ανασκαμμένα αντικείμενα θα γίνουν μέρος των συλλογών και των εκθέσεων του μουσείου EMOWAA και όλα τα αντικείμενα θα παραμείνουν στη Νιγηρία