Το εργαστήριο κεραμικής της Ελένης Βερναδάκη συνδέεται με το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού

Το εργαστήριο κεραμικής της Ελένης Βερναδάκη συνδέεται με το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter
Ήθελα το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών να είναι ένα εργαστήριο που να συνεχίσει να βρίσκεται στην παραγωγική λειτουργία και να είναι ανοιχτό στους εικαστικούς που θα ήθελαν να εκφραστούν με τον πηλό. Γι' αυτό εμπιστεύθηκα την πρόταση της Λίνας Μενδώνη.
0

Ολοκληρώθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού οι διαδικασίες εξαγοράς του εργαστηρίου κεραμικής «Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών» της Ελένης Βερναδάκη.

Τον Ιανουάριο του 2021, το Κεντρικό Συμβούλιο Νεοτέρων Μνημείων εξέτασε κατά πόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό ως μνημείου του κτηρίου του εργαστηρίου της Βερναδάκη, έργο του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου, στο πλαίσιο της πολιτικής για την διάσωση, συντήρηση και επαναλειτουργία χώρων, άρρηκτα συνδεδεμένων με κορυφαίους δημιουργούς, των οποίων το  αποτύπωμα και το έργο τους αποτελεί πηγή έμπνευσης για σύγχρονους καλλιτέχνες. 

Το ΚΣΝΜ γνωμοδότησε ομοφώνως για την κήρυξη -δυνάμει των διατάξεων του ν. 3028/2002- του κτηρίου ως συνόλου με  το εργαστήριο, τον εξοπλισμό του,  τους βοηθητικούς και αποθηκευτικούς του χώρους. Ακολούθως, και με τη συναίνεση της Βερναδάκη, το ΥΠΠΟΑ προχώρησε την διαδικασία εξαγοράς του εργαστηρίου με στόχο να συνδεθεί οργανικά με το Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού.

Η Λίνα Μενδώνη επισκέφθηκε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών στην Κάντζα για να ενημερώσει την Ελένη Βερναδάκη για την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Όπως είπε, «εδώ και 60 χρόνια, η Βερναδάκη είναι μια από τις σημαντικότερες μορφές της τέχνης της κεραμικής, στην Ελλάδα, με σπουδαία διεθνή αποδοχή. Είναι μια δημιουργός που με τα έργα της, αλλά και τη συνεργασία της με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως ο Γιάννης Μόραλης, ανανέωσε, ουσιαστικά, την καλλιτεχνική κεραμική. Το ΥΠΠΟΑ αποκτά το εργαστήριο της Ελένης Βερναδάκη, το οποίο στεγάζεται στο κτήριο που σχεδίασε ο Τάκης Ζενέτος, για να λειτουργήσει ως παράρτημα του Μουσείου Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού. Ομως, δεν θέλουμε ένα ακόμη Μουσείο. Στόχος μας είναι ο χώρος να παραμείνει ζωντανός και παραγωγικός. Να ανάψουν και πάλι οι φούρνοι και να προσέλθουν κεραμίστες, που θέλουν να πειραματιστούν και να δημιουργήσουν. Επιδίωξή μας είναι, στο πνεύμα της ιστορίας, της διαδρομής -και με την παρουσία- της Ελένης Βερναδάκη, η συνεργασία με σχολές, μουσεία, καλλιτέχνες, προκειμένου ο χώρος να επανασυνδεθεί με τη σύγχρονη δημιουργία. Το επόμενο βήμα αφορά στις μελέτες και στις εργασίες  αποκατάστασης του κτηρίου-μνημείου, ώστε να είναι έτοιμο να υποδεχτεί και να αναδείξει νέους καλλιτέχνες, καθώς και στην σύνταξη κανονισμού λειτουργίας και στην εξασφάλιση του κατάλληλου προσωπικού για την διαχείριση του εργαστηρίου».

Το εργαστήριο κεραμικής της Ελένης Βερναδάκη συνδέεται με το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού Facebook Twitter

Όπως είπε η Ελένη Βερναδάκη, «έχουμε πολλά μουσεία, όπως έχουμε και πολλά σπίτια καλλιτεχνών που λειτουργούν ως μουσεία. Δεν χρειάζεται ένα ακόμη. Ήθελα το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών να είναι ένα εργαστήριο που να συνεχίσει να βρίσκεται στην παραγωγική λειτουργία και να είναι ανοιχτό στους εικαστικούς που θα ήθελαν να εκφραστούν με τον πηλό. Γι' αυτό εμπιστεύθηκα την πρόταση της Λίνας Μενδώνη. Υπάρχει μια μεγάλη στροφή των καλλιτεχνών προς την κεραμική τέχνη, αλλά δεν υπάρχει ένας τέτοιος, κατάλληλος χώρος που να καλύπτει αυτή την ανάγκη. Έπειτα από έξι χρόνια που έχει να δουλέψει το εργαστήριο, οι πέντε τροχοί του και οι φούρνοι του είναι έτοιμοι να δεχτούν καλλιτέχνες που θέλουν να ασχοληθούν με τον πηλό. Όσο έχω δυνάμεις θα συμβάλω στη νέα λειτουργία του, που με γεμίζει αισιοδοξία και ελπίδα.»

Η Ελένη Βερναδάκη σπούδασε κεραμική στο Hammersmith College of Art and Building του Λονδίνου (1957-1959). Επέστρεψε στην Ελλάδα στα τέλη του 1959 κι άνοιξε το εργαστήριό της στο κέντρο της Αθήνας (Σόλωνος 20). Το 1974 μεταφέρθηκε στην Κάντζα, στο κτήριο που ειδικά σχεδίασε ο αρχιτέκτονας Τάκης Ζενέτος. Το κτήριο δημιουργήθηκε ώστε να γίνει εργαστήριο κεραμικής περιλαμβάνοντας αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες που εξυπηρετούν τις επιμέρους λειτουργίες του. Είναι χαρακτηριστική η πρόνοια του Ζενέτου στον σχεδιασμό για άπλετο φυσικό φως, χωρίς οι ακτίνες του ηλίου να μπαίνουν μέσα, με τρόπο που να στεγνώνουν τα κεραμικά στα ράφια. 

Η συνεύρεση και συνεργασία των δύο δημιουργών ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική έκφραση και τη δημιουργία της Βερναδάκη. Ως αρχιτεκτόνημα την επηρέασε άμεσα στην τέχνη της, δημιουργώντας και πλάθοντας πρωτοποριακές φόρμες, ανοίγοντας νέους δρόμους στην κεραμοπλαστική. Έως το 2015, στο κτήριο του Ζενέτου λειτούργησε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc (Athens Design Center), το οποίο ίδρυσε με τον σύζυγό της Νίκο Παπαδάκη, αποτελώντας σημείο αναφοράς και δυναμικό κύτταρο δημιουργίας, προβολής και προώθησης έργων, που πρότειναν μια εμπνευσμένη συμβίωση του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου με τη σύγχρονη ζωή.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM