Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το μεγάλο βραβείο για το «Ο κλεμμένος πλανήτης μου»

Αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία Facebook Twitter
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, φωτ.: Eurokinissi
0

Ολοκληρώθηκε η απονομή των βραβείων του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης με την απονομή του «Χρυσού Αλέξανδρου». 

Με τη απονομή του μεγάλου βραβείου του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης ολοκληρώθηκε η τελετή απονομής, που πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Κυριακής, στην κατάμεστη Αποθήκη Γ' του λιμανιού. Η αυλαία του φεστιβάλ μετά από δέκα μέρες «πέφτει» με την ταινία λήξης «Γιάννης Σπανός: Πίσω απ' τη Μαρκίζα», που θα προβληθεί στην Αίθουσα Ολύμπιον. 

Ο «Χρυσός Αλέξανδρος» και το έπαθλο των 12.000 ευρώ του φετινού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κέρδισε η σκηνοθέτις Φαραχνάζ Σαριφί για το ντοκιμαντέρ της με τίτλο «Ο κλεμμένος πλανήτης μου» που μάλιστα, μετά από αυτή τη διάκριση, μπαίνει αυτομάτως στη λίστα προεπιλογής για το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ. Η βραβευμένη ταινία «Ο κλεμμένος πλανήτης μου», είναι μια ιστορία τρυφερής εσωτερικής αναχώρησης και μαζί απόπειρα ενός αυτοβιογραφικού ύμνου στην ελευθερία, ένα ντοκιμαντέρ -«εργόχειρο», που έχει κεντημένες τις αναμνήσεις της Φαράχ. Μια γυναίκα που αποτυπώνει την ομορφιά της καθημερινότητάς της στο Ιράν κατά τη διάρκεια της Ισλαμικής Επανάστασης, συλλέγει θραύσματα super8 από άγνωστούς της ανθρώπους, ενώ μαθαίνει τι σημαίνει να αγαπάς από απόσταση και να ονειρεύεσαι ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους. Η σύνδεση που αναπτύσσει με τη Λεϊλά, μια καθηγήτρια που έφυγε από τη χώρα εκείνη την ταραγμένη περίοδο, αλλά και η μάχη της μητέρας της με τη νόσο Αλτσχάιμερ, θα φωτίσει διά παντός τα σκοτεινά σημεία της μνήμης της. 

Σύμφωνα με το σκεπτικό της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ, το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ παραγωγής Γερμανίας και Ιράν, είναι για μία καλοφτιαγμένη και συγκινητική πραγματεία σε πρώτο πρόσωπο, η οποία επιβεβαιώνει ότι κάθε πολιτική πραγματικότητα έχει μια υπό-πραγματικότητα από πίσω, καθώς και ότι η αντίσταση μπορεί να πάρει πολλές μορφές, ιδίως στην ιδιωτική σφαίρα. 

Ο Αργυρός Αλέξανδρος, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Δάσος» της Λίντια Ντούντα. Τέλος, ειδική μνεία στην κατηγορία του Διεθνούς Διαγωνιστικού όπου συμμετείχαν συνολικά δώδεκα ταινίες άνω των 70 λεπτών, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά» της Ελίνας Ψύκου, το οποίο και λόγω της αφίσας του προκάλεσε αντιδράσεις στην πόλη της Θεσσαλονίκης. 

Αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία Facebook Twitter
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, φωτ.: Eurokinissi

Τα βραβεία των υπόλοιπων διαγωνιστικών τμημάτων του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 

Στην κατηγορία όπου νέοι σκηνοθέτες δοκιμάζουν με το πρώτο ή δεύτερο ντοκιμαντέρ τους να αποτυπώσουν την πραγματικότητα με τα δικά τους μοναδικά εργαλεία, το διεθνές διαγωνιστικό Newcomers, το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος - Δημήτρης Εϊπίδης», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Ποτήρι, μισογεμάτη ζωή» του Ροχίερ Κάπερς.  

Αντίστοιχα, ο «Αργυρός Αλέξανδρος», που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Δράκοι εναντίον δαιμόνων» της Καμίλα Μάγκιντ, ενώ τέλος ειδική μνεία δόθηκε στο «Tack» της Βάνιας Τέρνερ. 

Από το διαγωνιστικό τμήμα Film Forward, που παρουσιάζει το έργο νέων, τολμηρών σκηνοθετών που αμφισβητούν τις συμβάσεις των κινηματογραφικών ειδών, επεκτείνοντας τα όρια της κινηματογραφικής γλώσσας, «Χρυσό Αλέξανδρο» που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ έλαβε η ταινία «Ρέες» της Λόλα Αρίας. Ο Αργυρός Αλέξανδρος, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Γραμμές της επιθυμίας» του Τζουλς Ρόσκαμ, ενώ ειδική μνεία έλαβε το ντοκιμαντέρ «Avant-drag!» του Φιλ Ιερόπουλου. 

Αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία Facebook Twitter
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, φωτ.: Eurokinissi

Το διαγωνιστικό τμήμα Immersive: All Around Cinema αγκαλιάζει δημιουργίες που αξιοποιούν τις πιο σύγχρονες νέες τεχνολογίες και παρουσιάζουν διαφορετικές όψεις μιας εκτεταμένης πραγματικότητας. Η κριτική επιτροπή του τμήματος απένειμε τον Χρυσό Αλέξανδρο, που συνοδεύεται από 2.000 ευρώ, στην ταινία «Αυτοκράτορας» των Μαριόν Μπουρζέ και Ιλάν Τζ. Κόεν, καθώς και ειδική μνεία στο ντοκιμαντέρ «Νωπές αναμνήσεις: Το βλέμμα» των Βολόντομιρ Κολμπάσα και Όντρεϊ Μόραβετς. 

Βραβεία, διακρίσεις και υποτροφίες για τα καλύτερα Podcast 

Στο Διαγωνιστικό Τμήμα Podcast, που εξερευνά τις εκλεκτικές συγγένειες των πόντκαστ με τον κινηματογράφο, το Βραβείο Podcast, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο «Δεν υπήρξε ποτέ "Φαέθων"», των Μάγιας Φιλιποππούλου και Ευφροσύνης Κυριαζή, ενώ ειδική Μνεία έλαβε το «'Ακου το ποτάμι» της Νατάσσας Μπλάτσιου. 

Συνεχίστηκε και φέτος η συνεργασία του ΦΝΘ με την Ανωτάτη Σχολή Louis Lumière και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, που προσφέρουν το βραβείο-υποτροφία για Ανερχόμενο Δημιουργό Ακουστικού Ντοκιμαντέρ. Αυτό έλαβε η Κωνσταντίνα Σταυροπούλου για το πόντκαστ «Ήχοι και ψίθυροι, ανθρώπινες ρίζες», που είχε παρουσιαστεί στην Ενότητα Nexus του Τμήματος Podcast του 64ου ΦΚΘ. Ειδική μνεία απονεμήθηκε στη Χάρις Παγωνίδου για το πόντκαστ «Αμοργός: Αναζητώντας τον τόπο μου». 

Το βραβείο Podcast σε ανάπτυξη σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό δημοσιογραφικό οργανισμό iMEdD, το οποίο απονέμεται σε μία ιδέα που θα κερδίσει ένα βραβείο για την υλοποίηση ενός πρωτότυπου podcast, με την υποστήριξη του ίMEdD, έλαβε το «The End» της Νάντια Μεχντί. 

Αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία Facebook Twitter
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, φωτ.: Eurokinissi

Τα υπόλοιπα βραβεία του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 

Το βραβείο Mermaid του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απονέμεται στην καλύτερη ταινία LGBTQI+ θεματικής του επίσημου προγράμματος και συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ. Απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Ρέες» της Λόλα Αρίας, ενώ ειδική μνεία έλαβε η «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου. 

Για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ η Alpha Bank απονέμει το Βραβείο Προσβασιμότητας σε μια προσωπικότητα ή σε μια ταινία που αναδεικνύει ζητήματα προσβασιμότητας στις τέχνες. Συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ και έλαβαν εξ ημισείας η Λωξάνδρα, η ηρωίδα του ντοκιμαντέρ «Λώξη» και οι δύο σκηνοθέτες της ταινίας, Δημήτρης Ζάχος και Θανάσης Καφετζής. 

Η ΕΡΤ απονέμει το πρώτο βραβείο της, που συνοδεύεται από το χρηματικό έπαθλο των 3.000 ευρώ, στην ελληνική παραγωγή που κέρδισε το βραβείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI, η οποία είναι το «Tack» της Βάνιας Τέρνερ. Το Βραβείο ΕΡΤ - Thessaloniki Pitching Forum, που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000 ευρώ, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Survivors» σε σκηνοθεσία: Νίνα-Μαρία Πασχαλίδου, Μαρία Λούκα. 

Αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία Facebook Twitter
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, φωτ.: Eurokinissi

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) απονέμει βραβείο σε ντοκιμαντέρ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη/σκηνοθέτιδας. Το βραβείο που συνοδεύεται από χρηματικό ποσό 3.000 ευρώ, απονεμήθηκε εξ ημισείας στα ντοκιμαντέρ «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα και «Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου. Επιπλέον, το ΕΚΚ χορηγεί και φέτος χρηματικό βραβείο, αξίας 3.000 ευρώ, σε ταινία τεκμηρίωσης που συμμετείχε στο τμήμα Docs in Progress και το οποίο κατέκτησαν «Τα Μυστικά της Κουκουβάγιας», σε σκηνοθεσία Ειρήνης Βουρλούμη. 

Το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας απονέμεται σε έργο που προωθεί και προβάλλει τα ανθρώπινα δικαιώματα και καταγγέλλει την καταπάτησή τους και απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Όσα αφήσαμε πίσω» του Μάτσεκ Χαμέλα. Ειδική Μνεία Διεθνούς Αμνηστίας έλαβε το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου. 

Η Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI, απένειμε βραβείο στην ταινία «Ο κλεμμένος πλανήτης μου» της Φαραχνάζ Σαριφί, ως το Καλύτερο Ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Διαγωνιστικού Ντοκιμαντέρ Μεγάλου Μήκους, ενώ ως την καλύτερη ελληνική ταινία που εντάσσεται στο επίσημο πρόγραμμα του φεστιβάλ έκρινε το «Tack» της Βάνιας Τέρνερ. 

Η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ) ξεχώρισε ως την καλύτερη ελληνική ταινία του Επίσημου Προγράμματος το «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα. 

Το Βραβείο WIFT GR απονέμεται από το ελληνικό παράρτημα του WIFT (Women in Film & Television-Γυναίκες στον Κινηματογράφο και στην Τηλεόραση) σε γυναίκα δημιουργό ταινίας. Φέτος το βραβείο δόθηκε στο ντοκιμαντέρ «Tack» της Βάνιας Τέρνερ. 

Την καλύτερη ταινία περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος βραβεύει η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς, η οποία ξεχώρισε το ντοκιμαντέρ «Νυχτερινά» των 'Ανιρμπαν Ντούτα και Ανούπαμα Σρινιβάσαν.

Αυλαία για το φετινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τα βραβεία Facebook Twitter
Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, φωτ.: Eurokinissi

Η Επιτροπή του Βραβείου Νεότητας, η οποία αποτελείται από φοιτητές του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ, απένειμε Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο ντοκιμαντέρ «Tack» της Βάνιας Τέρνερ και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο ντοκιμαντέρ «Πανελλήνιον» των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα. 

Τέλος, πέντε Βραβεία Κοινού κατέκτησαν τρεις ελληνικές και δύο ξένες ταινίες, οι οποίες είναι οι εξής: «Σάουντρακ για ένα Πραξικόπημα» του Γιόχαν Γριμονπρές (διεθνής ταινία άνω των 50΄). «Το τελευταίο τραγούδι της Καμπούλ» των Κέβιν ΜακΝτόναλντ και Ρούχι Χαμίντ (διεθνής ταινία κάτω των 50΄). «Αζήτητοι» της Μαριάννας Οικονόμου (ελληνική ταινία άνω των 50΄). «Αποχαιρετισμός: Ξαφνικά η μνήμη άρχισε να θυμάται», της 'Αντας Πίτσου (ελληνική ταινία κάτω των 50'). «Το κομμάτι που λείπει» του 'Αγγελου Τσάτση (ελληνική ταινία που προβάλλεται διαδικτυακά στην ενότητα Πλατφόρμα). 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ 

 

 

 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM