Γιατί τα ελληνικά ντοκιμαντέρ είναι στο σύνολό τους καλύτερα από τις ταινίες μυθοπλασίας - Τρία παραδείγματα

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε Facebook Twitter
Τα «Αδέσποτα Κορμιά» είναι, μεταξύ άλλων, μια φιλοευρωπαϊκή ταινία, μάλλον εκουσίως, αν κρίνουμε από τις συχνές αναφορές στη διάσταση μεταξύ του αρχικού ευρωπαϊκού οράματος και της εξέλιξής του ή, μάλλον, της κατάληξής του.
0

Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΣΙΝΕΜΑ τεκμηρίωσης στη Θεσσαλονίκη ολοκληρώνεται αυτές τις μέρες κι ελπίζεις, πέρα από την ασχήμια, πέρα από τους μικρότερους που έπαιξαν όντως κλέφτες κι αστυνόμους στην Αριστοτέλους, βαφτίζοντας κλέφτες όποιους υπέδειξαν ως «εχθρούς» φασίζουσες δυνάμεις και αντιλήψεις, ότι θα μείνει το σινεμά. Τα Αδέσποτα Κορμιά ακούστηκαν πολύ αυτές τις μέρες. Έχετε διαβάσει για την αφίσα τους, για τις δυο αντίπαλες διαδηλώσεις έξω από το Ολύμπιον, για την προβολή που πραγματοποιήθηκε παρουσία αστυνομικών δυνάμεων και τον εξονυχιστικό έλεγχο των θεατών. Πέρα από αυτά, υπάρχει και η ταινία. 

Μια γυναίκα ταξιδεύει από τη Μάλτα στη Σικελία για να κάνει άμβλωση, μια άλλη στην Ελλάδα για τεχνητή γονιμοποίηση και μια τρίτη μέχρι την «ουδέτερη» Ελβετία για να δει πώς γίνονται οι ευθανασίες. Είναι πολυσήμαντος ο τίτλος του ντοκιμαντέρ. Το αδέσποτο διαφέρει από το δεσποζόμενο, είναι το «ζώο» που κυκλοφορεί ελεύθερο, δεν έχει «δεσπότη», δεν έχει άλλο κύριο πέρα από το ίδιο. Αν τον ερμηνεύσουμε θετικά, ο τίτλος αναφέρεται σε κορμιά ελεύθερα, κορμιά που θα ορίσουν τα ίδια πώς θα διατεθούν. Η αρνητική ερμηνεία του τίτλου είναι ότι τα κορμιά αυτά δεν έχουν κάποιον να τα φροντίσει κι εδώ έγκειται μία από τις πιο ενδιαφέρουσες πτυχές του ντοκιμαντέρ. 

Ως σύνολο η ετήσια εγχώρια σοδειά του σινεμά τεκμηρίωσης κερδίζει σε ποιότητα κατά κράτος εκείνη της μυθοπλασίας εσχάτως. Δώστε μια ευκαιρία στο ελληνικό ντοκιμαντέρ, μπορεί και να εκπλαγείτε. 

Λόγω του παραδοσιακού ελλείμματος πληροφόρησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της παντοκρατορίας της παραπληροφόρησης, το όραμα της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης έμεινε λειψό. Οι δυνάμεις της συντήρησης κέρδισαν μέσα στα '00s, το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα παρέμεινε μια ουτοπία και η Ένωση ολοκληρώθηκε μόνο σε νομισματικό και οικονομικό επίπεδο – και το κακό με τις Κεντρικές Τράπεζες είναι ότι εκ φύσεως δεν χαράσσουν τις πολιτικές τους με γνώμονα τον κοινωνικό τους χαρακτήρα. Έτσι, δεν υπάρχει ένας κεντρικός «φροντιστής» του σώματος και βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων που σχετίζονται μαζί του, παρά μόνο ένα μωσαϊκό διαφορετικών έννομων τάξεων και εντός τους κορμιά που περιφέρονται αδέσποτα από τη μία χώρα στην άλλη, ώστε να διεκδικήσουν τη φροντίδα τους.

«Αδέσποτα Κορμιά» της Ελίνας Ψύκου

Η ταινία της Ψύκου απευθύνεται σε όσους συμφωνούν, δεν προσπαθεί να πείσει αυτούς που έχουν αντίθετη άποψη για το δίκιο της, δεν είναι όμως και στρατευμένη. Αφήνει χώρο στην άλλη άποψη, καθώς υπερασπίζεται το δικαίωμα της επιλογής και όχι την αναγκαιότητά της, έχει, δε, και δύο νευραλγικές σκηνές, μία όπου περιγράφεται η διαδικασία της άμβλωσης και άλλη μία όπου καταδεικνύεται η διαδικασία της ευθανασίας – προειδοποιούμε ότι δεν είναι μια εύκολη προβολή. Αποκτά, έτσι, διαλεκτική. Υποστηρίζει μεν το δικαίωμα στην υποβοηθούμενη αυτοκτονία, πάντα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, μα υπενθυμίζει ότι ο θάνατος δεν είναι ποτέ όμορφος – μια στρατευμένη ταινία θα έδινε στην αντίστοιχη σκηνή πανηγυρικό τόνο. Έχει σενάριο καλογραμμένο –ναι, διαθέτουν και τα ντοκιμαντέρ τέτοιο–, έχει σορεντινικά μουσικά ιντερλούδια –το πρώτο με το «Papa don’t preach» μας έπιασε απροετοίμαστους– καθώς και αφηγηματική σιγουριά. Τα Αδέσποτα Κορμιά είναι, μεταξύ άλλων, μια φιλοευρωπαϊκή ταινία, μάλλον εκουσίως, αν κρίνουμε από τις συχνές αναφορές στη διάσταση μεταξύ του αρχικού ευρωπαϊκού οράματος και της εξέλιξής του ή μάλλον της κατάληξής του. Αν είχαν κυκλοφορήσει περισσότερες σαν αυτή στους κινηματογράφους δύο δεκαετίες πίσω, ίσως να μην είχαν κερδίσει οι δυνάμεις της απομόνωσης.  

Τρία ελληνικά ντοκιμαντέρ του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που πρέπει να δείτε οπωσδήποτε Facebook Twitter
«Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου

Το γυναικείο σώμα πρωταγωνιστεί και στη Λεσβία της Τζέλης Χατζηδημητρίου, μια ταινία αφιερωμένη στην Ερεσό της Λέσβου, το μέρος όπου εδώ και δεκαετίες καταφθάνουν queer γυναίκες απ' όλα τα μέρη της Γης, ένα κουκούλι έξω από την υπόλοιπη κοινωνία, μια ετεροτοπία ερωτισμού και ελευθερίας, απαλλαγμένη από το αντρικό βλέμμα, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά μια συνεντευξιαζόμενη.

Φωτογραφικό κολάζ ενός ατέλειωτου καλοκαιριού, λαϊκό προσκύνημα στη Σαπφώ, την οποία οι επισκέπτριες της περιοχής λογάριασαν πρώτα για λεσβία κι έπειτα για ποιήτρια, και μαζί τους το χρονικό της σύγκρουσης και της αποδοχής των κατοίκων του μικρού χωριού που είδαν αυτήν τη μαζική έλευση λεσβιών τουριστριών πρώτα ως αξιοπερίεργο, κάποτε ως απειλή και τελικά ως αναπόσπαστο μέρος του μικρόκοσμού τους. Ο ημερολογιακός χαρακτήρας γεφυρώνει το προσωπικό με το γενικό σε ένα ντοκιμαντέρ που αποδεικνύει περίτρανα ότι η έρευνα και η συγκέντρωση υλικού μπορεί να υπερκαλύψει την ένδεια της παραγωγής στο σινεμά τεκμηρίωσης.

«Λεσβία» της Τζέλης Χατζηδημητρίου

Μια άλλου τύπου κοινότητα αποτελεί το αντικείμενο του ντοκιμαντέρ Πανελλήνιον των Σπύρου Μαντζαβίνου και Κώστα Αντάραχα, το καλά κρυμμένο μυστικό του φετινού φεστιβάλ, που σας φυλάξαμε για το τέλος. Στη συμβολή της Μαυρομιχάλη με την οδό Σόλωνος, το ομώνυμο καφενείο αποτελεί το καταφύγιο των απανταχού Αθηναίων σκακιστών από το 1991, συνεχίζοντας μια παράδοση που ξεκίνησε από το 1885, όταν άνοιξε για πρώτη φορά σε άλλη τοποθεσία εκεί κοντά. 

Για μερικούς θαμώνες ένας άλλος κόσμος, για κάποιους όλος ο κόσμος, το καφενείο είναι ένα μέρος όπου μπορούν να εξασκήσουν τη σκακιστική εμμονή τους απρόσκοπτα, τουλάχιστον μέχρι ο ιδιοκτήτης να τους διώξει με τη σκούπα για να κλείσει. Είναι το σημείο αναφοράς της ζωής του· άλλος γνώρισε τη γυναίκα του εκεί,  άλλος βρήκε τη «φυλή» του. Είναι ένας τόπος όπου η βοή της πόλης σταματά και αντικαθίσταται από φιλοφρονήσεις, ύβρεις, φιλοσοφικές αντεγκλήσεις, απίθανες συζητήσεις. Πότε γυρισμένο σε ασπρόμαυρο, όπως το ταμπλό του παιχνιδιού, πότε σε super 8, το φίλτρο των αναμνήσεών μας, το ντοκιμαντέρ συλλέγει μαρτυρίες, καταγράφει μια «Νεραντζούλα» που συνεχίζει να τραγουδιέται «επειδή άρεσε στον πατέρα μου και μου ζήτησε να την τραγουδάω», φυλακίζει στα κάδρα του πρόσωπα που θα συναντούσες στο «Μπαρ το Ναυάγιο» της Αρλέτας, αποκαλύπτει  μικρές ιστορίες ζωντανών και νεκρών, περαστικών από τα καθίσματα του καφενείου. Είναι και το ίδιο το Πανελλήνιον μια μικρή ιστορία των Αθηνών, από εκείνες που, αν κάποτε εκλείψουν, θα πάρουν και την πόλη μαζί τους, θα σημάνουν το τέλος της.

«Πανελλήνιον» των Σπύρου Ματζαβίνου και Κώστα Αντάραχα

Μια τελευταία, προσωπική παρατήρηση. Επισκεπτόμενος εδώ και κάμποσα χρόνια τόσο το φεστιβάλ κινηματογράφου τον Νοέμβριο όσο κι εκείνο του ντοκιμαντέρ την άνοιξη, παρατηρώ τρομερή βελτίωση της ελληνικής παραγωγής στο τελευταίο. Τολμώ να πω, δε, ότι ως σύνολο η ετήσια εγχώρια σοδειά του σινεμά τεκμηρίωσης κερδίζει σε ποιότητα κατά κράτος εκείνη της μυθοπλασίας εσχάτως. Δώστε μια ευκαιρία στο ελληνικό ντοκιμαντέρ, μπορεί και να εκπλαγείτε. 

H online πλατφόρμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι ανοιχτή για προβολές μέχρι τη Δευτέρα 18/3.

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι «Κόρες της σιωπής» στο φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Οι «Κόρες της σιωπής» στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Πώς περιθάλπει το κράτος τα θύματα που τερματίζουν την ανοχή και τη σιωπή τους; Ποια η προστασία του νομικού συστήματος και γιατί η ανισότητα δεν έχει τέλος; Πρόκειται για μια έρευνα της Δέσποινας Σωτηροπούλου με αφορμή τα μεγάλα ποσοστά κακοποίησης και γυναικοκτονιών τα τελευταία χρόνια.
LIFO NEWSROOM
Πάθη, μίση, ανταλλαγή εραστών και ατέλειωτοι καβγάδες: Το μυστικό παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Οθόνες / Πάθη, μίση, ατέλειωτοι καβγάδες: Το παρασκήνιο πίσω από τις βελούδινες ταινίες του Τζέιμς Άιβορι

Ένα νέο ντοκιμαντέρ για το ντουέτο του παραγωγού Ισμαήλ Μέρτσαντ και του σκηνοθέτη Τζέιμς Άιβορι καθιστά σαφές ότι τα υποβόσκοντα πάθη στις ταινίες τους δεν ήταν τίποτα σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πίσω από την κάμερα.
THE LIFO TEAM
Λεσβιακές «ατίθασες καρδιές», ένα αξιόλογο αστυνομικό θρίλερ και η περσινή Χρυσή Άρκτος στους κινηματογράφους από αύριο

Πολιτισμός / Λεσβιακές «ατίθασες καρδιές», ένα αξιόλογο αστυνομικό θρίλερ και η περσινή Χρυσή Άρκτος

O αιματηρός amour fou του Love Lies Bleeding, το ατμοσφαιρικό Force of Nature και ο «χρωστούμενος» νικητής της περσινής Μπερλινάλε είναι μερικές από τις ταινίες που κυκλοφορούν στους κινηματογράφους από αύριο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Λόρεν Γκρίνφιλντ: «Μόλις αποκτήσουμε ξανά χρήματα, επιστρέφουμε στις ίδιες συμπεριφορές»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω χρήματα, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ