Ερευνητές έκαναν μυστικές σαρώσεις των Μαρμάρων του Παρθενώνα μέσα στο Βρετανικό Μουσείο, προκειμένου να δημιουργήσουν «τέλεια» αντίγραφα που θα μπορούσαν τελικά να οδηγήσουν στον επαναπατρισμό των πρωτοτύπων στην Ελλάδα.
Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ψηφιακής Αρχαιολογίας (Institute for Digital Archaeology- IDA) που εδρεύει στην Οξφόρδη, χρησιμοποίησαν τεχνολογία ενσωματωμένη στα τελευταία μοντέλα τηλεφώνων με κάμερα και τα iPad για να δημιουργήσουν λεπτομερείς τρισδιάστατες σαρώσεις των γλυπτών, ηλικίας 2.500 ετών.
Η «επιχείρηση» πραγματοποιήθηκε μυστικά αφού το μουσείο αρνήθηκε το επίσημο αίτημα. Ο Roger Michel, εκτελεστικός διευθυντής του ISA, και ο Dr Alexy Karenowska, τεχνικός διευθυντής, δεν έγιναν καν αντιληπτοί από το προσωπικό ασφαλείας καθώς σάρωναν πολλά από τα γλυπτά, τα οποία κάποτε αποτελούσαν μέρος του Παρθενώνα στην Ακρόπολη της Αθήνας.
Χρησιμοποίησαν έναν συνδυασμό Lidar, μια πρόσφατη προσθήκη στη μπαταρία του iPhone, που μετρά αποστάσεις σε κλάσμα του χιλιοστού, και φωτογραμμετρία, η οποία "κολλάει" μεμονωμένες φωτογραφίες μεταξύ τους για να δημιουργήσει τρισδιάστατες ψηφιακές εικόνες. Τα ψηφιακά αρχεία θα χρησιμοποιηθούν για τον προγραμματισμό ενός «ρομπότ» γλύπτη που μπορεί να σκαλίσει μαρμάρινους ογκόλιθους με τον ίδιο τρόπο όπως ο Φειδίας, ο αρχαίος Έλληνας δημιουργός των γλυπτών.
Ο Roger Michel πιστεύει ότι το μουσείο θα έπρεπε να ανησυχεί από τη στιγμή που είναι δυνατό να κατασκευαστούν αντίγραφα υψηλής ακρίβειας χρησιμοποιώντας την ίδια πέτρα από τα ίδια λατομεία, καθώς θα είναι πιο δύσκολο να αρνηθεί την επιστροφή των πρωτοτύπων στην Ελλάδα. Εκτός από την αποτύπωση λεπτομερειών από τα αρχικά γλυπτά, οι σαρώσεις έχουν επίσης καταγράψει ζημιές δύο χιλιετιών που προκλήθηκαν από πολέμους, σεισμούς, όξινη βροχή και άστοχες προσπάθειες του Βρετανικού Μουσείου να τα καθαρίσει με συρμάτινες βούρτσες.
Ανάμεσα στους εκατοντάδες επισκέπτες που θαύμασαν πρόσφατα από κοντά τα Μάρμαρα του Παρθενώνα ήταν η Tania Carmichael, μια γλύπτρια από το Μπρίσμπεϊν, που σκίτσαρε το μαρμάρινο κεφάλι ενός αλόγου σε φυσικό μέγεθος, με τα μάτια ολάνοιχτα, ενώ τραβά το άρμα της θεάς Σελήνης, κατά μήκος του αετώματος του Παρθενώνα.
Ένα σημάδι ότι επικρατεί αναστάτωση στο Βρετανικό Μουσείο από τις αυξανόμενες εκκλήσεις για επαναπατρισμό των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Αθήνα είναι ότι ενώ το προσωπικό χάρηκε που η Carmichael τα ζωγράφισε, αρνήθηκαν την άδεια να για τρισδιάστατες σαρώσεις.
Ωστόσο, η ίδια δεν έχει καμία αμφιβολία. «Τα Μάρμαρα πρέπει να επιστρέψουν στον τόπο καταγωγής τους. Ταιριάζει περισσότερο αν είναι στην Αθήνα παρά στο Λονδίνο», είπε.
Ο Λόρδος Έλγιν αγόρασε τα μάρμαρα για 75.000 λίρες, τιμή-ρεκόρ τότε για οποιοδήποτε έργο τέχνης, από τους Οθωμανούς κατακτητές της Αθήνας. Χρησιμοποίησε την κληρονομιά της συζύγου του για να πληρώσει τους Τούρκους, αλλά μέσα σε λίγα χρόνια ένα δαπανηρό διαζύγιο τον ανάγκασε να τα πουλήσει στη βρετανική κυβέρνηση, η οποία με τη σειρά της τα έδωσε στο Βρετανικό Μουσείο. Αποτελούν ένα από τα πιο δημοφιλή εκθέματα του μουσείου για σχεδόν δύο αιώνες, παρά την κατεστραμμένη κατάστασή τους.
Το Μουσείο λέει ότι χρησιμοποιεί ήδη τρισδιάστατη σάρωση για να ξεκλειδώσει μερικά από τα μυστικά των Μαρμάρων, συμπεριλαμβανομένου του αρχικού τους χρώματος.
Με πληροφορίες από Telegraph