Όταν ο βραβευμένος με το Χρυσό Λιοντάρι της Μπιενάλε της Βενετίας Ντανιέλ Μπουρέν τοποθέτησε 260 ριγέ κολώνες στην αυλή του του Palais-Royal το 1986 σκανδάλισε τη Γαλλία αλλά ο χρόνος δικαίωσε τον καλλιτέχνη και την επιλογή της τότε κυβέρνησης Μιτεράν που εγκατέστησε έργα σε όλο το Παρίσι που δεν ήταν ακριβώς «αποδεκτά».
Το νέο έργο του Μπουρέν είναι η εγκατάσταση που καλύπτει τη γυάλινη οροφή των δωματίων υποδοχής στο προεδρικό μέγαρο της Γαλλίας, σε πάνελ στα χρώματα της γαλλικής σημαίας, με μπλε, λευκό και κόκκινο.
Οι μαικήνες της τέχνης στη Γαλλία ήταν παρόντες στα αποκαλυπτήρια του έργου που έκανε ο Εμανουέλ Μακρόν που είπε ότι το έργο είναι μια φανταστική πτήση που συμβολίζει το νέο πνεύμα ελευθερίας που κατέκλυσε τη χώρα, περισσότερο από τρεις μήνες μετά την επαναλειτουργία των μουσείων, των θεάτρων και των κινηματογράφων μετά το εκτεταμένο κλείσιμο λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.
«Σε μια εποχή που η ζωή επιστρέφει, αυτό το έργο τέχνης αντανακλά την προθυμία όχι μόνο να καταστήσει τα Ηλύσια ένα μέρος για τη σύγχρονη δημιουργικότητα, αλλά να σας ζητήσει να συμμετάσχετε όλοι στο πνεύμα της τόλμης, της ελευθερίας και της επανεφεύρεσης της χώρας μας, γιατί πιστεύω ότι αυτός είναι βασικά ο ρόλος των καλλιτεχνών », είπε ο Μακρόν.
Η εγκατάσταση του Μπουρέν έρχεται τις ίδιες μέρες που η Αψίδα του Θριάμβου έχει τυλιχτεί με το πρώτο δημόσιο μεταθανάτιο έργο του Κρίστο, με μεταξωτά πανιά, σαν μήνυμα ότι η τέχνη επιστρέφει στην πόλη μετά την πανδημία, ενώ η μεγάλη εικαστική φουάρ στην επέκταση του Γκραν Παλέ θα σημάνει την επανεκκίνηση της εικαστικής κίνησης.
Με τίτλο «Pavoisé», το έργο του Μπουρέν αναμένεται να αποκαλυφθεί στο κοινό κατά τη διάρκεια των Ευρωπαϊκών Ημερών Κληρονομιάς στις 18 και 19 Σεπτεμβρίου και θα παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τον Φεβρουάριο του 2022.
Ο καλλιτέχνης πρόσθεσε έναν τοίχο καθρεφτών στο πίσω μέρος του χειμερινού κήπου, ο οποίος μαζί με τη διπλανή αίθουσα χορού και το δωμάτιο Napoleon III ανακαινίστηκε το 2019 από την αρχιτέκτονα εσωτερικών χώρων Isabelle Stanislas, υπό την επίβλεψη της Μπριζίτ Μακρόν, για να δώσει μια πιο ευάερη, σύγχρονη αίσθηση. Τα πολύχρωμα πάνελ, εμπνευσμένα από τη γαλλική εθνική σημαία, δημιουργούν ένα καλειδοσκόπιο από πολύχρωμες δέσμες φωτός στο χώρο υποδοχής. Ο Μπουρέν έχει αφήσει κενό χώρο ανάμεσα σε κάθε τμήμα που έχει τρία χρώματα της γαλλικής σημαίας για να δώσει μια γεύση από τον ουρανό πέρα από τη γυάλινη οροφή. Ο ίδιος δήλωσε ότι «είναι η πρώτη και η τελευταία φορά που θα χρησιμοποιήσω τα χρώματα της γαλλικής σημαίας, ήμουν διστακτικός γιατί δεν μου αρέσει πολύ να παίζω με αναγνωρίσιμα σύμβολα, αλλά σκέφτηκα, αν δεν το κάνω εδώ, δεν θα το κάνω ποτέ.… Αυτή είναι η καρδιά της Γαλλικής Δημοκρατίας».
Για τον 83χρονο Μπουρέν κάθε εγκατάσταση έχει την ίδια σημασία είτε πρόκειται για έναν ιδιωτικό χώρο είτε για ένα δημόσιο κτίριο, μάλιστα τόνισε ότι αυτό το μέρος είναι ίδιο με κάθε άλλο στο οποίο έχει κληθεί να εργασθεί.
Ωστόσο, μην υπολογίζετε σε αυτόν για να αισθάνεται πολύ ευλαβής για τη διακοπή των διαδρόμων της εξουσίας. «Δεν με νοιάζει αν εργάζομαι σε μπάνιο ή σε ιστορικό μνημείο», είπε. «Δεν είμαι κυνικός, αλλά για μένα, αυτό το μέρος είναι το ίδιο με οποιοδήποτε άλλο μέρος στο οποίο έχω κληθεί να εργαστώ».
Στους δημοσιογράφους ο Μπουρέν είπε ότι δεν απολαμβάνει τη διαμάχη που προκαλείται από τα έργα του. «Δεν θέλω να προκαλέσω αυτού του είδους την αντίδραση, ειδικά όταν είναι πολύ αρνητική», είπε. Ελπίζει ότι τα έργα του ενσωματώνονται στον περιβάλλοντα χώρο όπως έγινε στο Παλέ Ρουαγιάλ.
Ο Μπουρέν είπε ότι ελπίζει το "Pavoisé" να παραμείνει στη θέση του επ 'αόριστον και εύχεται ο επόμενος πρόεδρος της χώρας να μη θελήσει να «απαλλαγεί» από την εγκατάσταση.