Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη

Μουσείο Πράδο: Πλαστός ο «χαμένος πίνακας» του Καραβάτζιο – Στο στόχαστρο έμπορος τέχνης για απάτη Facebook Twitter
0

Σε σκάνδαλο τέχνης με διεθνείς προεκτάσεις έχει εξελιχθεί η υπόθεση ενός πίνακα που αποδόθηκε στον Ιταλό μπαρόκ ζωγράφο Καραβάτζιο, ο οποίος τελικά αποδείχθηκε πλαστός, σύμφωνα με πραγματογνωμοσύνη ειδικών του Μουσείου Πράδο στη Μαδρίτη.

Ο πίνακας Ecce Homo με δύο δημίους αγοράστηκε τον Δεκέμβριο του 2022 σε δημοπρασία αντί 16.939 ευρώ και πουλήθηκε μόλις δύο μήνες μετά από την ισπανίδα έμπορο τέχνης Ερρένια Τρίγιο σε επιχειρηματία, έναντι 275.000 ευρώ (περίπου 297.000 δολάρια).

Η έκθεση του Πράδο ήταν καταπέλτης: το έργο δεν είναι αυθεντικός Καραβάτζιο, αλλά δημιούργημα αγνώστου καλλιτέχνη με «μέτρια τεχνική αρτιότητα», εκτιμώντας την πραγματική αξία του σε μόλις 22.000 ευρώ.

Η Τρίγιο φέρεται να συνεργάστηκε με γυναίκα που προσποιούνταν ειδικό από την Πινακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία, ώστε να ενισχύσει την ψευδή απόδοση του έργου. Στην υπόθεση εμπλέκεται και γκαλερίστας της Μαδρίτης, ο οποίος φέρεται να εξέδιδε εικονικά τιμολόγια ώστε να αποκρύψει τα χρήματα που έλαβε η έμπορος από τον αγοραστή.

Η υπόθεση ερευνάται πλέον από την Ιστορική Υπηρεσία Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ισπανικής Πολιτοφυλακής (Guardia Civil), ενώ η εισαγγελία της Μαδρίτης εξετάζει το ενδεχόμενο απάτης.

Το Μουσείο Πράδο, σε συνεργασία με τον Ιταλό ιστορικό τέχνης Τζιουζέπε Πόρτσιο, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο πίνακας δεν ανήκει στη σχολή του Καραβάτζιο αλλά σε αυτή του ανταγωνιστή του, Ανιμπάλε Καρράτσι, υποδεικνύοντας έναν ανώνυμο ζωγράφο από την περιφέρεια Εμίλια-Ρομάνια, πιθανότατα της πρώιμης περιόδου του 17ου αιώνα.

Η απόρριψη της αυθεντικότητας αποτέλεσε ισχυρό πλήγμα για την έμπορο, η οποία αρχικά αρνήθηκε να επιτρέψει ανεξάρτητο έλεγχο του έργου. Όταν ο αγοραστής ζήτησε έλεγχο από δικό του εμπειρογνώμονα, εκείνη αρνήθηκε, εγείροντας υποψίες.

Η Τρίγιο φέρεται στη συνέχεια να παραδέχθηκε ότι πιθανόν να μην πρόκειται για αυθεντικό Καραβάτζιο και προσπάθησε να ανακατευθύνει την προέλευση, προτείνοντας πιθανή απόδοση στον Γάλλο οπαδό του Καραβάτζιο, Βαλεντέν ντε Μπουλόν.

Μετά την καταγγελία του αγοραστή, οι αρχές προχώρησαν σε κατάσχεση του έργου από το σπίτι της Τρίγιο τον Ιούνιο του 2023. Όπως διαπιστώθηκε, η έμπορος σχεδίαζε να το στείλει στον εαυτό της σε διεύθυνση στη Νεσατέλ της Ελβετίας, προκειμένου να αποφύγει την παράδοσή του στον νέο ιδιοκτήτη.

Η Τρίγιο, σύμφωνα με την εφημερίδα El Confidencial, αρνείται τις κατηγορίες για απάτη. Η αξιολόγηση του Πράδο θα κατατεθεί επίσημα στο δικαστήριο, όπου η υπόθεση θα εξεταστεί τους επόμενους μήνες.

Το Πράδο έχει διαδραματίσει και στο παρελθόν καθοριστικό ρόλο σε έργα που σχετίζονται με τον Καραβάτζιο. Το 2021 επιβεβαίωσε την αυθεντικότητα ενός άλλου πίνακα Ecce Homo, ο οποίος είχε αρχικά αποδοθεί σε οπαδό του Ισπανού ζωγράφου Χοσέ δε Ριμπέρα. Εκείνο το έργο πωλήθηκε τελικά σε Βρετανό συλλέκτη έναντι 36 εκατ. ευρώ, ενώ είχε αρχικά δημοπρατηθεί με τιμή εκκίνησης μόλις 1.500 ευρώ.

Η υπόθεση Τρίγιο αναδεικνύει τους κινδύνους και την πολυπλοκότητα της αγοράς έργων τέχνης, όπου οι πλαστές αποδόσεις και η καλλιτεχνική παραπλάνηση παραμένουν διαχρονικό φαινόμενο.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τα Όσκαρ δεν φτιάχτηκαν για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα χρυσά αγαλματίδια

Πολιτισμός / «Το σύστημα δεν φτιάχτηκε για εμάς»: Η Χάλι Μπέρι λέει στις μαύρες ηθοποιούς να σταματήσουν να «ποθούν» τα Όσκαρ

Η μόνη μαύρη γυναίκα που έχει κερδίσει Όσκαρ 'Α γυναικείου ρόλου δήλωσε ότι η ιστορική νίκη της τελικά επρόκειτο για ανωμαλία και όχι αλλαγή κατεύθυνσης από την Ακαδημία
LIFO NEWSROOM
Το Υπουργείο Πολιτισμού και η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζουν: 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής

Πολιτισμός / 3ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής: Μια κατανυκτική εμπειρία στους δρόμους και στα τοπόσημα της Αθήνας

Σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη, το φεστιβάλ θα παρουσιάσει περισσότερες από 40 συναυλίες και καλλιτεχνικές δράσεις σε εκκλησίες, μουσεία, αρχαιολογικούς και συναυλιακούς χώρους, καλωσορίζοντας για πρώτη φορά στο πρόγραμμά του και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.
LIFO NEWSROOM
Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Πολιτισμός / Βραβεία GLAAD - Σίνθια Ερίβο: «Οι αντωνυμίες they/them υπάρχουν από τις απαρχές του κόσμου»

Η ηθοποιός τιμήθηκε με το βραβείο Stephen F. Kolzak, το οποίο απονέμεται σε «ανοιχτά queer μέλη της κοινότητας του θεάματος ή των MME για το έργο τους προς την εξάλειψη της ομοφοβίας»
LIFO NEWSROOM
Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Η Ακαδημία ζητά συγγνώμη για τη μη στήριξη στον Παλαιστίνιο νικητή των Όσκαρ, Χαμντάν Μπαλάλ

«Ζητάμε ειλικρινά συγγνώμη από τον κ. Μπαλάλ και όλους τους καλλιτέχνες που αισθάνθηκαν ότι δεν υποστηρίχθηκαν από την προηγούμενη δήλωσή μας» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση
LIFO NEWSROOM
Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Πολιτισμός / Η Coca-Cola Hellenic ακύρωσε την εκδήλωσή της στο Καλλιμάρμαρο

Σύμφωνα με την εταιρεία «κατά τη διάρκεια των εργασιών ακολουθήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, τηρώντας απόλυτα τα αρχιτεκτονικά σχέδια και τις μελέτες, όπως είχαν υποβληθεί και εγκριθεί»
LIFO NEWSROOM
Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Πολιτισμός / Όσκαρ: Πάνω από 500 διάσημοι ηθοποιοί και σκηνοθέτες επικρίνουν την Ακαδημία για τη μη υποστήριξη του Χαμντάν Μπαλάλ

Οι ηθοποιοί Μαρκ Ράφαλο και Πενέλοπε Κρουζ, ο βραβευμένος με Όσκαρ σκηνοθέτης Αλφόνσο Κουαρόν συμπεριλαμβάνονται στα ονόματα που έχουν υπογράψει ανοιχτή επιστολή που καταδικάζει την έλλειψη δημόσιας υποστήριξης της Ακαδημίας προς τον Παλαιστίνιο κινηματογραφιστή
LIFO NEWSROOM
Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Πολιτισμός / Αθωώθηκε η Dua Lipa για το «Levitating» – Το δικαστήριο απέρριψε αγωγή για λογοκλοπή

Ο δικαστής είχε αποφανθεί τότε πως δεν υπήρχε καμία ένδειξη πως η Lipa ή οι συνδημιουργοί της είχαν ποτέ «πρόσβαση» στο τραγούδι του συγκροτήματος – βασικό προαπαιτούμενο για τη στοιχειοθέτηση περί λογοκλοπής
LIFO NEWSROOM