«Όχι» στις πολύχρωμες ομπρέλες του Ζογγολόπουλου - Αντίδραση από το Ίδρυμα του εικαστικού

«Όχι» στις πολύχρωμες ομπρέλες του Ζογγολόπουλου - Αντίδραση από το Ίδρυμα του εικαστικού Facebook Twitter
0

Οι «Ομπρέλες» του Γιώργου Ζογγολόπουλου στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης, ένα χαρακτηριστικό γλυπτό και αξιοθέατο της πόλης και η φωταγώγησή τους με led σε διάφορα χρώματα προκάλεσε όχι μόνο την αντίδραση του αρχιτέκτονα της Νέας Παραλίας, Πρόδρομου Νικηφορίδη, που ανάρτησε σχετική φωτογραφία στον λογαριασμό του κάνοντας λογοπαίγνιο με το όνομα του δημάρχου Θεσσαλονίκης και το διάσημο τσίρκο, χαρακτηρίζοντας την κίνηση ως «τσίρκο Ζερβάνο στη Θεσσαλονίκη», αλλά και του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου που εξέδωσε ανακοίνωση για το περιστατικό διευκρινίζοντας ότι η πολύχρωμη φωταγώγηση του εμβληματικού γλυπτού έγινε εν αγνοία του Ιδρύματος και χωρίς σχετική άδεια, την οποία δεν είναι διατεθειμένο να δώσει.

Η ανακοίνωση του Ιδρύματος

Το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου τις τελευταίες ημέρες έγινε αποδέκτης των διαμαρτυριών και του θορύβου που δημιουργήθηκε από την πολύχρωμη φωταγώγηση του γλυπτού Ομπρέλες στη Θεσσαλονίκη που, ασφαλώς, σε πρώτη ανάγνωση παρεμβαίνει στο έργο, θίγει τον δημιουργό του έργου, το Ίδρυμα που διαφυλάσσει με απόλυτο σεβασμό και αγάπη την παρακαταθήκη του Γιώργου Ζογγολόπουλου και τον Δήμο Θεσσαλονίκης, καθώς οι Ομπρέλες είναι ένα σύγχρονο τοπόσημο της πόλης.

Μη γνωρίζοντας τον λόγο για τον οποίο έγινε αυτή η ενέργεια, επικοινωνήσαμε αμέσως με το Δήμο Θεσσαλονίκης αναζητώντας απαντήσεις και δηλώνοντας ρητά στους αρμόδιους φορείς ότι δεν επιτρέπουμε την εν λόγω πολύχρωμη φωταγώγηση του γλυπτού. Η απάντηση του Δήμου, προφορική και γραπτή, ήταν άμεση διευκρινίζοντας ότι «…έγινε την Παρασκευή 18 Φεβρουαρίου σαν τεχνικός έλεγχος σε όλους τους χρωματικούς συνδυασμούς που προσφέρει η αναβάθμιση του συστήματος φωτισμού του έργου και διήρκησε περίπου 30 λεπτά.»

Με καλή πίστη προς πάσα κατεύθυνση διευκρινίζουμε ότι το Ίδρυμα ως κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων του καλλιτέχνη οφείλει να είναι ενήμερο ώστε να παρέχει ή όχι την αντίστοιχη άδεια χρήσης.

Είναι σαφές ότι η οποιαδήποτε παρέμβαση επί των έργων του καλλιτέχνη χρήζει της λήψης προηγούμενης έγγραφης άδειας από το Ίδρυμα σύμφωνα με αιτιολογημένη πρόταση για την εκάστοτε δράση, καθώς και για τη διάρκεια αυτής.

Θέλουμε να διευκρινίσουμε ότι το Ίδρυμα έχει επιτρέψει τη διαφορετική χρωματική φωταγώγηση γλυπτών του Γιώργου Ζογγολόπουλου μόνο για λόγους κοινωνικής ευαισθητοποίησης για ζητήματα όπου η παγκόσμια κοινότητα είναι σε εγρήγορση, όπως είναι η Παγκόσμια Ημέρα Πρόληψης του Καρκίνου του Μαστού, η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού και η Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της βίας κατά των Γυναικών. Στις προαναφερθείσες περιστάσεις, το Ίδρυμα συνεργάστηκε με οργανισμούς όπως η UNICEF και η UNESCO και με τους Δήμους όπου βρίσκονται εγκατεστημένα έργα του Γιώργου Ζογγολόπουλου, εμβληματικά για το δημόσιο χώρο της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος υπήρξε άνθρωπος με αυξημένο αίσθημα αξιοπρέπειας και με προοδευτικότητα στη σκέψη του. Όλοι μας χαιρόμαστε που οι περίφημες Ομπρέλες του έχουν αγαπηθεί όσο λίγα έργα τέχνης που απολαμβάνουμε στο δημόσιο χώρο της πατρίδας μας και όλοι μας συμπεριφερόμαστε καλύτερα ως πολίτες όταν γνωρίζουμε την ιστορία των αγαθών που υπάρχουν στο δημόσιο σπίτι μας.

Σας ευχαριστούμε όλους πολύ, για την ευαισθητοποίηση και τον σεβασμό προς το έργο ενός ανθρώπου που όλοι όσοι τον γνωρίζαμε θυμόμαστε την ολοκληρωτική αφοσίωση και την αγάπη του για την τέχνη του.

Εν τω μεταξύ ο επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «ΠΟΛΥχρωμη Θεσσαλονίκη, Σπύρος Βούγιας, κατηγόρησε τη διοίκηση Ζέρβα ότι «αλλοιώνει βίαια τον φωτισμό που επέλεξε ο καλλιτέχνης ως αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας του έργου».

«Ακόμα και οι σχηματικές καρικατούρες του συνδυασμού του Κωνσταντίνου Ζέρβα "Ναι στη Θεσσαλονίκη" που αντέγραψαν προεκλογικά αυτή την ιδέα, δεν έβλαψαν το αριστούργημα του Γιώργου Ζογγολόπουλου. Έρχεται τώρα η ίδια η διοίκηση του Δήμου και αλλοιώνει βίαια τον φωτισμό που επέλεξε ο καλλιτέχνης ως αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας του έργου. Θέλω να πιστεύω πως ένας δήμαρχος με στοιχειώδη εικαστική ευαισθησία δεν μπορεί να επιτρέψει να καταστραφεί αισθητικά το πιο όμορφο και εμβληματικό σύγχρονο μνημείο της πόλης».

Υπενθυμίζεται ότι η απόφαση του δήμου είχε τη λογική οι «Ομπρέλες» να φωτίζονται με λευκό φως, όπως μέχρι τώρα, αλλά παράλληλα να δίδεται η δυνατότητα φωτισμού του γλυπτού σε περίπου δέκα διαφορετικές χρωματικές εναλλαγές, όταν οργανώνονται συμβολικές δράσεις.

«Οι «Ομπρέλες» του Γιώργου Ζογγολόπουλου είναι ένα έργο που έχει αγαπηθεί από τον κόσμο και έχει ενταχθεί στην κοινωνική ζωή. Συχνά οργανώνονται συμβολικές δράσεις και μάλιστα πολλές φορές κοινές με άλλους δήμους της χώρας που φιλοξενούν έργα του γλύπτη.

Για παράδειγμα, οι «Ομπρέλες» συνηθίζεται να φωτίζονται μπλε για την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού ή πορτοκαλί για την Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας των Γυναικών. Πλέον, με το νέο σύστημα φωτισμού, αυτό θα μπορεί να γίνεται απλώς και μόνο με το πάτημα ενός κουμπιού, χωρίς να απαιτείται οποιαδήποτε άλλη ενέργεια από την πλευρά του Δήμου Θεσσαλονίκης», ανέφερε ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Μάκης Κυριζίδης.

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ