Πέθανε ο αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης

Πέθανε ο αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Πέθανε, σε ηλικία 87 ετών, ο Πέτρος Θέμελης, ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες αρχαιολόγους. 

Γιος του φιλόλογου και ζωγράφου Γιώργου Θέμελη, ο Πέτρος Θέμελης υπήρξε ένας από τους πιο διακεκριμένους Έλληνες αρχαιολόγους. «Η μοίρα μου, το κάρμα μου είναι το σκάμμα», δήλωνε σε παλιότερη συνέντευξή του στη LiFO

«Δεν βαριέμαι ποτέ να σκάβω και αυτό με κρατάει δυνατό, κι έχω αντοχές, έχω μάθει έτσι. Αν καθόμουν σε ένα γραφείο, θα είχα πάθει κατάθλιψη. Στην ανασκαφή ζεις μια από τις μεγαλύτερες συγκινήσεις μιας ζωής, να χτυπήσεις ένα αντικείμενο ενώ σκάβεις. Αυτό που με ευχαριστεί περισσότερο είναι το χώμα, το τι θα βγάλει», ανέφερε στην ίδια συνέντευξη ο Πέτρος Θέμελης. 

Ποιος ήταν ο Πέτρος Θέμελης 

Ο Πέτρος Θέμελης ήταν ο άνθρωπος που ανέδειξε τον αρχαιολογικό χώρο της αρχαίας Μεσσήνης, ως πρότυπο ανασκαφικών εργασιών, αναστήλωσης και συντήρησης.

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1936. Πήρε πτυχίο Ιστορίας και Αρχαιολογίας από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διδακτορικό δίπλωμα από το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου του Mονάχου. Διετέλεσε επιστημονικός βοηθός στην Aρχαιολογική Yπηρεσία του νομού Θεσσαλονίκης και συμμετείχε σε ανασκαφές (Στρατώνι Χαλκιδικής, Πέλλα, Bεργίνα).

Από το 1963 έως το 1980 ο Πέτρος Θέμελης διετέλεσε επιμελητής και έφορος Aρχαιοτήτων Hλείας-Mεσσηνίας, Aττικής-Eύβοιας, Φωκίδας-Λοκρίδας και Aιτωλοακαρνανίας. Την περίοδο 1977-1980 ήταν διευθυντής του Aρχαιολογικού Mουσείου των Δελφών, ενώ το χρονικό διάστημα 1980- 1984 διατέλεσε προϊστάμενος της εφορείας Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας. 

Από το 1984 ως το 2003 ο Πέτρος Θέμελης δίδαξε ως καθηγητής Kλασικής Aρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Kρήτης, ήταν αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και πρόεδρος της Επιτροπής Ερευνών του ίδιου εκπαιδευτικού ιδρύματος. 

Επίσης, από το 1985 ως το 2003 διηύθυνε την πανεπιστημιακή ανασκαφή στον Tομέα I της αρχαίας Eλεύθερνας. Από το 1986 διηύθυνε το ανασκαφικό-αναστηλωτικό έργο στην αρχαία Μεσσήνη, για το οποίο τιμήθηκε με το ευρωπαϊκό βραβείο Europa Nostra το 2006 στη Μαδρίτη και το 2011 στο Άμστερνταμ.

Ο Πέτρος Θέμελης είχε δημοσιεύσει δέκα μονογραφίες, 250 επιστημονικές μελέτες, βιβλιοκρισίες, αρχαιολογικούς οδηγούς, εκθέσεις ανασκαφών, προλόγους εκδόσεων, άρθρα σε εγκυκλοπαίδειες, μεταφράσεις, ενώ επιφυλλίδες του δημοσιεύονταν τακτικά στον ημερήσιο αθηναϊκό και μεσσηνιακό Τύπο. 

Το 2005 ο Πέτρος Θέμελης τιμήθηκε με τον Tαξιάρχη του Tάγματος του Φοίνικος από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανόπουλο για το διδακτικό, επιστημονικό και ανασκαφικό έργο του. Για τους ίδιους λόγους το 2016 τιμήθηκε με τον Ανώτερο Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο. Την ίδια χρονιά ανακηρύχθηκε επίτιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM