Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter
0

Πέθανε σε ηλικία 91 ετών ο Τζορτζ Λόις, ο «χρυσός Έλληνας της διαφήμισης», όπως τον αποκαλούσαν, ο αντικομφορμιστής οραματιστής που άφησε σπουδαίο το στίγμα του στην αμερικανική διαφήμιση των δεκαετιών 1960-70 και αποκήρυξε με τα πρωτοποριακά εξώφυλλά του για το περιοδικό Esquire τον αμερικανικό ρατσισμό και την εμπλοκή της χώρας του στον πόλεμο του Βιετνάμ. 

Όπως ανακοίνωσε ο γιος του, Λιου, ο Λόις πέθανε στο σπίτι του στο Μανχάταν, μόλις δύο μήνες μετά το θάνατο της συζύγου του, Ρόσμαρι. 

Από τον χιμπατζή που αναδεικνύει την απλότητα ενός εκτυπωτή Xerox και τον Μικ Τζάγκερ και άλλους ροκ σταρ να απαιτούν «Θέλω το MTV μου!», μέχρι τον Μοχάμεντ Άλι που υποδύεται τον Άγιο Σεμπάστιαν και τον Άντι Γουόρχολ που «πνίγεται» στο ντοματόζουμο Campbell, ο Λόις επανεφηύρε, με προκλητικές, ευφάνταστες καμπάνιες, την τέχνη της διαφήμισης, κόντρα στη συμβατικότητα και τον πουριτανισμό της εποχής.

Παρουσίασε τον μαύρο μποξέρ και κατάδικο Σόνι Λίστον σαν Άγιο Βασίλη, αποδομώντας την ψυχαναγκαστική ευτυχία των γιορτών, εμφάνισε τον Πρόεδρο Νίξον καλυμμένο με πούδρα και κραγιόν, κυκλοφόρησε κατάμαυρο εξώφυλλο, από την άγρια ζούγκλα του Βιετνάμ με μόνη τη φράση ενός φαντάρου («Oh my Gog, we hit a girl!») την ώρα που σκότωνε ένα ανήλικο κορίτσι. 

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO

Με καταγωγή από την ορεινή Ναυπακτία, ο Λόις ίδρυσε στην τεράστια καριέρα του των έξι δεκαετιών, και ηγήθηκε πολλών διαφημιστικών πρακτορείων, έγραψε βιβλία, δημιούργησε καμπάνιες, από σαπούνια μέχρι αεροπορικές εταιρείες, που βραβεύτηκαν, κι αναγνωρίστηκε από συναδέλφους και μη ως ένας από τους πιο δημιουργικούς και επιδραστικούς εκπροσώπους της τέχνης του.

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter
 

Μια εντυπωσιακή καριέρα έξι δεκαετιών

Γεννήθηκε στο Μανχάταν στις 26 Ιουνίου του 1931 και ήταν ένα από τα τρία παιδιά των μεταναστών Χάρη Λόη και της Βασιλικής Θανασούλη. Ο Τζορτζ και οι αδερφές του, Παρασκευή και Χαρίκλεια, μεγάλωσαν στο Μπρονξ. Όπως έλεγε πάντα ο ίδιος, ο ρατσισμός που βίωσε στη συνοικία Ιρλανδών όπου μεγάλωσε, έγινε διαχρονικά το κίνητρο «για να αφυπνίσω, να ενοχλήσω, να διαμαρτυρηθώ». 

Ξεκίνησε τη διαφημιστική καριέρα του το 1956 ως καλλιτεχνικός διευθυντής στη Sudler & Hennessey, μετακομίζοντας δύο χρόνια μετά στην ίδια θέση στην Doyle Dane Bernbach - εταιρεία που, υπό την διεύθυνση του ιδιοκτήτη της, Γουίλιαμ Μπερνμπαχ, απελευθέρωσε τους καλλιτέχνες και τους κειμενογράφους, με συχνά brainstorming, ανταλλαγές ιδεών και πίστη στην έμπνευσή τους.

Πολλά από τα εξώφυλλα που σχεδίασε μεταξύ 1962 - 1972 για το Esquire -και τα οποία εκτίθενται πλέον σε μόνιμη συλλογή στο ΜοΜΑ- αποτέλεσαν μια εύγλωττη, πλην χωρίς λέξεις, κριτική για την κοινωνία, τη φυλή, την πολιτική, τον πόλεμο. 

Παντρεύτηκε τη Ρόσμαρι Λεβαντόφσκι το 1951 και μαζί απέκτησαν δύο γιους, τον Χάρι -που πέθανε το 1978- και τον Λιουκ. 

Πέθανε ο «χρυσός Έλληνας», Τζορτζ Λόις - Οραματιστής, θρύλος της αμερικανικής διαφήμισης Facebook Twitter

Παρά την κοινή παραδοχή για τον καθοριστικό ρόλο του στον εκσυγχρονισμό της λεωφόρου Μάντισον της Νέας Υόρκης, κάποιοι τον επέκριναν ως φωνακλά, αυτοαναφορικό, θρασύδειλο που πολλές φορές καρπωνόταν τη δουλειά άλλων ή που υπερέβαλε για τη δική του συμβολή σε συλλογικές δημιουργικές διαδικασίες.

Όπως έλεγε ο ίδιος, από τις μέρες της προσωπικής ακμής του, ο κόσμος της διαφήμισης που κάποτε ενθάρρυνε την ατομική δημιουργικότητα, έχει εξαφανιστεί. «Αυτό που συνέβη τελικά, είναι πως αυτοί οι φρικτοί όμιλοι, οι ατάλαντοι, οι αποκαλούμενοι μονολίθοι του μάρκετινγκ άρχισαν να εξαγοράζουν πρακτορεία, και τώρα έχουμε πέντε ή έξι ή επτά πρακτορεία που κυριαρχούν στον κόσμο, κι αν είναι μέρος αυτών, δεν θα γίνεις ποτέ δημιουργικό πρακτορείο. Απλώς δε λειτουργεί» έλεγε ο ίδιος. 

Με μεγάλους θαυμαστές, μεταξύ αυτών τυς Μάρτιν Σκορτσέζε, Τίνα Μπράουν, Γκρέιντον Κάρτερ, ο ίδιος πάντα έλεγε πως ένας επιτυχημένος διαφημιστής πρέπει να απορροφά κάθε δυνατή επιρροή, και καυχιόταν συχνά για τις δικές του γνώσεις. Ήταν παθολογικά δεινός σχεδιαστής και επικεπτόταν κάθε εβδομάδα, για το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. 

Με πληροφορίες από New York Times/NPR/ΑΡ

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πολιτισμός / Η εντυπωσιακή τοποθέτηση του ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Γιάννη Παππά στο Μουσείο Μπενάκη

Πρόκειται για τον μπρούτζινο αδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, σαν αυτόν που βρίσκεται στη συμβολή των λεωφόρων Αμαλίας και Όλγας, στο κέντρο της Αθήνας
LIFO NEWSROOM
Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Κώστας Γαβράς, Στίβεν Σόντερμπεργκ και Στίβεν Κινγκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Τελευταία Πνοή» του Κώστα Γαβρά, το φαντασματικό «Presence» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και το «Monkey» του Οζ Πέρκινς είναι μερικές από τις επιλογές του προγράμματος αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Πολιτισμός / Ο σκηνοθέτης του «The Brutalist» δεν έβγαλε «ούτε ένα δολάριο» από την ταινία που είναι υποψήφια για 10 όσκαρ

Ο Μπρέιντι Κόρμπετ αποκάλυψε ότι δεν έβγαλε κανένα κέρδος από τις τελευταίες δύο ταινίες του - «Μόλις σκηνοθέτησα τρεις διαφημίσεις στην Πορτογαλία και είναι η πρώτη φορά που έβγαλα χρήματα εδώ και χρόνια»
LIFO NEWSROOM
Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Πολιτισμός / Ο 7χρονος «χορευτής με τα εγκαύματα» που επιβίωσε από τον πόλεμο στην Ουκρανία, έγινε ταινία

Τον Ιούλιο του 2022 ένα παιδί με όνειρο να γίνει επαγγελματίας χορευτής ballroom τραυματίζεται από βόμβα στην Ουκρανία σε ηλικία επτά ετών και η ιστορία του γίνεται
LIFO NEWSROOM
Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Πολιτισμός / Η Leica γιορτάζει τα 100 της με μια έκθεση αφιερωμένη σε δύο εμβληματικoύς φωτογράφους της

Η έκθεση-ορόσημο με τα αξιοσέβαστα στον κόσμο της φωτογραφίας ονόματα των Joel Meyerowitz και Barbara Davidson προσφέρει στον επισκέπτη την ευκαιρία να βιώσει τη δύναμη της φωτογραφίας στην πιο εντυπωσιακή της μορφή.
LIFO NEWSROOM