ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Το τέλος του μεγαλύτερου θρίλερ της μεταπολεμικής τέχνης: Το τελευταίο έργο της συλλογής Γκούρλιτ δημοπρατήθηκε

Το τέλος του μεγαλύτερου θρίλερ της μεταπολεμικής τέχνης: Το τελευταίο έργο της συλλογής Γκούρλιτ δημοπρατήθηκε Facebook Twitter
Από τα περισσότερα από 1.500 έργα, τα 300 αποδείχθηκε ότι ήταν στην κατοχή της οικογένειας Γκούρλιτ πριν από την εποχή των Ναζί.
0

Μεταξύ των περίπου 1.500 έργων τέχνης που βρέθηκαν στο θησαυροφυλάκιο του διαβόητου Κορνήλιους Γκούρλιτ, 14 αποδείχθηκε ότι είχαν λεηλατηθεί από τους Ναζί. Το τελευταίο από αυτά έχει πλέον πουληθεί σε δημοπρασία.

Πρόκειται για ένα σχέδιο με μολύβι του Carl Spitzweg που δημοπρατήθηκε στον οίκο Christie's την Τετάρτη και κανονικά δεν θα είχε τραβήξει μεγάλη προσοχή. Σε τελική ανάλυση, το σχέδιο μικρού μεγέθους δεν έσπασε κανένα ρεκόρ δημοπρασίας - παρόλο που έφτασε σε πολύ υψηλότερη τιμή από την αρχική εκτίμηση του οίκου δημοπρασιών των 1.000-1.500 ευρώ, φτάνοντας τελικά στα 18.750 ευρώ.

Είναι η προέλευση του σχεδίου που το κάνει τόσο προκλητικό: Το έργο ανήκε αρχικά στον Δρ. Henri Hinrichsen, έναν Εβραίο εκδότη μουσικής και συλλέκτη έργων τέχνης, κατασχέθηκε το 1939, ενώ ο κάτοχός του δολοφονήθηκε στο Άουσβιτς το 1942. Η εικόνα είναι ένα από περισσότερα από 1.500 έργα από τη γνωστή ως Cornelius Gurlitt Collection, που πήρε το όνομά του από τον γιο του ναζί εμπόρου τέχνης Hildebrand Gurlitt.

Σύμφωνα με τη Monika Grütters, Επίτροπο Πολιτισμού της Γερμανίας, το σχέδιο του Spitzweg είναι το τελευταίο από τα 14 έργα της συλλογής Γκούρλιτ που έχουν αναγνωριστεί ως τέχνη λεηλατημένη από τους Ναζί. Απεικονίζει ένα ζευγάρι να παίζει μουσικά όργανα, με μια ηλικιωμένη κυρία να ακούει σε έναν καναπέ.

Το τέλος του μεγαλύτερου θρίλερ της μεταπολεμικής τέχνης: Το τελευταίο έργο της συλλογής Γκούρλιτ δημοπρατήθηκε Facebook Twitter
Carl Spitzweg: Das Klavierspiel. Drawing. Υπήρχε αστή συλλογή Cornelius Gurlitt; επεστράφη στους κληρονόμους του Henri Hinrichsen.

Το έργο τέχνης του Γερμανού ζωγράφου και ποιητή αποκαταστάθηκε νωρίτερα φέτος και δόθηκε στον οίκο Christie's από τον κληρονόμο του πρώην ιδιοκτήτη. Το σχέδιο χρησίμευσε ως πρότυπο για μια ελαιογραφία σε χαρτόνι που δημιουργήθηκε γύρω στο 1840 και σήμερα είναι ιδιόκτητη. Το έργο δημοπρατήθηκε από τον οίκο Christie's μετά από αίτημα των κληρονόμων του Hinrichsen.

Όταν ανακαλύφθηκε η ύπαρξη της συλλογής τέχνης Gurlitt το 2012, τράβηξε την παγκόσμια προσοχή. Η αποκάλυψη ήρθε όταν οι τελωνειακοί πράκτορες υποψιάστηκαν τον ηλικιωμένο Γκούρλιτ που βρέθηκε να διέρχεται τα ελβετικά σύνορα με τρένο με 9.000 ευρώ σε μετρητά. Το εύρημα οδήγησε σε έρευνα που ολοκληρώθηκε με το διαμέρισμα του ηλικιωμένου να ερευνάται.

Αυτό που ακολούθησε ήταν πιθανώς το πιο εντυπωσιακό εύρημα τέχνης της μεταπολεμικής περιόδου. Στο διαμέρισμα του Γκούρλιτ - και αργότερα επίσης σε ένα σπίτι στο Σάλτσμπουργκ - οι ερευνητές ανακάλυψαν περισσότερα από 1.500 έργα, συμπεριλαμβανομένων πινάκων, χαρακτικών, από διάσημους καλλιτέχνες όπως οι Claude Monet, Pablo Picasso, Max Liebermann, Max Beckmann και Henri Matisse. Τα έργα στη συνέχεια κατασχέθηκαν με την υποψία ότι ήταν τέχνη λεηλατημένη από τους Ναζί.

Ο γιος του γνωστού ναζί εμπόρου έργων τέχνης Hildebrand Gurlitt, λάτρης της τέχνης Cornelius Gurlitt ήταν ο θεματοφύλακας της συλλογής του πατέρα του, πουλώντας κατά καιρούς έργα για να μπορέσει να ζήσει.

Το τέλος του μεγαλύτερου θρίλερ της μεταπολεμικής τέχνης: Το τελευταίο έργο της συλλογής Γκούρλιτ δημοπρατήθηκε Facebook Twitter
Έκθεση με έργα λεηλατημένης τέχνης της συλλογής Γκούρλιτ. Φωτ.: ΑΡ

Για χρόνια, μια ομάδα εργασίας — από το 2016, σε συνεργασία με το Γερμανικό Ίδρυμα Χαμένης Τέχνης (DZK) στο Μαγδεμβούργο — ερευνούσε την προέλευση των έργων.

Τα αποτελέσματα ήταν αποθαρρυντικά: Μόνο 14 έργα καλλιτεχνών όπως ο Max Liebermann, ο Henri Matisse, ο Thomas Couture και ο Adolph von Menzel έχουν μέχρι στιγμής αναγνωριστεί ξεκάθαρα ως τέχνη λεηλατημένη από τους Ναζί. Δεκατρία από τα έργα έχουν επιστραφεί στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.

Από τα περισσότερα από 1.500 έργα, τα 300 αποδείχθηκε ότι ήταν στην κατοχή της οικογένειας Γκούρλιτ πριν από την εποχή των Ναζί. Τα υπόλοιπα κομμάτια της συλλογής εξετάστηκαν για χρόνια από μια διεθνή ομάδα ερευνητών για να προσδιοριστεί η προέλευσή τους. Όταν δημοσιοποιήθηκε η τελική έκθεση ο Gilbert Lupfer, διευθυντής του German Lost Art Foundation είπε ότι έκαναν ότι ήταν δυνατόν, εντατική δουλειά για να αποδοθεί δικαιοσύνη.

Το τέλος του μεγαλύτερου θρίλερ της μεταπολεμικής τέχνης: Το τελευταίο έργο της συλλογής Γκούρλιτ δημοπρατήθηκε Facebook Twitter
Ένα έργο του Μουνκ από αυτά της λεηλατημένης τέχνης από τους Ναζί. Φωτ.: ΑΡ

Η υπόλοιπη συλλογή ανήκει τώρα στο Kunstmuseum της Βέρνης, στο οποίο παραδόξως ο Γκούρλιτ άφησε τα έργα σε μια διαθήκη που συντάχθηκε πριν από το θάνατό του το 2014. Υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα που ήρθαν στο φως με αφορμή τη συλλογή Γκούρλιτ. Τα περισσότερα αφορούν τον τρόπο με τον οποίο έγιναν αγορές των γερμανικών μουσείων τέχνης ή πόσο φως έχει πέσει στις υποτιθέμενες δωρεές από την περίοδο του Β 'Παγκοσμίου Πολέμου.

Η ιστορία του Κορνήλιους Γκούρλιτ έχει γίνει θέμα βιβλίων, ταινιών, ακόμη και θεατρικών έργων. Παραμένουν όμως ερωτήματα: Για παράδειγμα, γιατί η αγορά τέχνης, που γνώριζε καλά την ύπαρξη αυτής της αμφίβολης συλλογής, συνέχισε να αγοράζει και να δημοπρατεί έργα από τους Γκούρλιτ ακόμη και μετά τον πόλεμο;

Το τέλος του μεγαλύτερου θρίλερ της μεταπολεμικής τέχνης: Το τελευταίο έργο της συλλογής Γκούρλιτ δημοπρατήθηκε Facebook Twitter
Το σπίτι του Γκούρλιτ, εκεί που κρατούσε πάνω από 1500 έργα τέχνης. Φωτ.: ΑΡ
Πολιτισμός
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κλαρίς Κλιφ: Η αναβίωση της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια «παράξενη» και πρωτοπόρο κεραμίστρια

Εικαστικά / Κλαρίς Κλιφ: Η «μόδα» της κεραμικής φέρνει στο προσκήνιο μια πρωτοπόρο κεραμίστρια

Όταν δεν υπήρχε η έννοια «γυναίκα καριέρας», η Κλιφ, που δούλευε από 13 ετών, οργάνωνε ταχυδρομικές παραγγελίες των προϊόντων της, τα οποία διαφήμιζε με φυλλάδια, και εκπαίδευε περισσότερες από 100 γυναίκες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
project piato

Πολιτισμός / #ProjectPIATO: Ένα πρωτότυπο κόνσεπτ στο Πωλητήριο της Πινακοθήκης Γκίκα

Από Τρίτη 23 Νοεμβρίου μέχρι και τη Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021 οι πολύτιμοι φίλοι και συνεργάτες του Μουσείου μεταποίησαν, διακόσμησαν και φιλοτέχνησαν με απόλυτη ελευθερία στην έμπνευση και τα υλικά.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΛΕΞ: Έβγαλε το νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Πολιτισμός / ΛΕΞ: Έβγαλε νέο άλμπουμ και αποθεώθηκε - «Παπαλουκάς, Διαμαντίδης και Σπανούλης μαζί» γράφουν

Τα χρόνια έχουν περάσει, οι καιροί έχουν αλλάξει και ο καλλιτέχνης της ραπ σκηνής με τα γεμάτα γήπεδα «σα να παίρνουμε πρωτάθλημα» φροντίζει να εξελίσσεται και να μην μένει στα παλιά
LIFO NEWSROOM
Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

Πολιτισμός / Η έκθεση «Οι Έλληνες: Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» εγκαινιάστηκε στο Πεκίνο

«Οι επισκέπτες θα κατανοήσουν καλύτερα γιατί ο ελληνικός πολιτισμός δεν είναι μόνο η κοιτίδα του Δυτικού Πολιτισμού, αλλά έχει τεράστιο αποτύπωμα και στην Ασία» τόνισε ο πρέσβης της Ελλάδας στην Κίνα
LIFO NEWSROOM
Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Πολιτισμός / Μουσείο Prado: Tα αληθινά χρώματα της γλυπτικής φωτίζουν την «χρυσή εποχή» της Ισπανίας

Η έκθεση «Χέρι με χέρι: Γλυπτική και Χρώμα στην Ισπανική Χρυσή Εποχή», καταδεικνύει ότι ο δυτικός καλλιτεχνικός κανόνας δεν έκανε διακρίσεις σε βάρος ορισμένων καλλιτεχνών μόνο λόγω γεωγραφίας και φύλου, αλλά και λόγω των υλικών που χρησιμοποιούσαν
LIFO NEWSROOM
Κίλιαν Μέρφι

Πολιτισμός / Ο Κίλιαν Μέρφι, ο Νόμος του Μέρφι και η Μαριόν Κοτιγιάρ από αύριο στους κινηματογράφους

Η κινηματογραφική μεταφορά των «Μικρών Πραγμάτων σαν κι Αυτά», ένα εγχώριο εμπορικό στοίχημα από τον σκηνοθέτη της «Ευτυχίας» και τρεις ακόμα επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Πολιτισμός / Αλέν Ντελόν: Νέα βιογραφία υποστηρίζει πως ο μύθος του γαλλικού σινεμά ήταν αμφιφυλόφιλος

Ο βιογράφος του Αλέν Ντελόν, δήλωσε πως ο μεγάλος Γάλλος ηθοποιός «από σεξουαλική άποψη είχε εξερευνήσει τα πάντα, με άνδρες, με γυναίκες και κάνοντας τρίο»
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ