Στην Ελλάδα μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ειδική επιτροπή διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων, ή για να είμαστε πιο ακριβείς, υπάρχει μόνο στα χαρτιά, καθώς αυτή συστάθηκε μόλις πολύ πρόσφατα, με τον νόμο 5014 που ψηφίστηκε με πρωτοβουλία του παραιτηθέντος υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή.
Σύμφωνα με το νόμο, το βάρος της διερεύνησης της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας, θα έπρεπε να αναλάβει η συγκεκριμένη νεοσύστατη επιτροπή, η οποία όμως προς το παρόν παραμένει ανενεργή. Αυτό προκύπτει και από τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, που ανακοίνωσε τη σύσταση μιας νέας ανεξάρτητης και υπερκομματικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, στην οποία θα αναθέσει να εξετάσει πλήρως τα αίτια του δυστυχήματος, αλλά και τις διαχρονικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων, όπως είπε. Με την ευθύνη της σύστασης της είναι επιφορτισμένος ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος αναλαμβάνει και χρέη υπηρεσιακού υπουργού Υποδομών και Μεταφορών μετά την παραίτηση του Κώστα Αχ. Καραμανλή.
Στην Ελλάδα, φορέας για τη διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων συστάθηκε το 2015 ως ανεξάρτητη αρχή, η οποία είχε αναλάβει την έκδοση πορίσματος για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο, στο οποίο έχασαν τη ζωής του δύο εργαζόμενοι του ΟΣΕ και ένας επιβάτης. Η Αρχή αυτή όμως, αντικαταστάθηκε με το νέο νόμο που προαναφέρθηκε και πήρε τη μορφή επιτροπής .
Σε παράπλευρο ρόλο βρίσκεται η η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) η οποία έχει κινήσει τη διαδικασία αυτεπάγγελτης έρευνας για το σοβαρότατο σιδηροδρομικό δυστύχημα και στην οποία είχαν κοινοποιηθεί διαμαρτυρίες και εξώδικα που προειδοποιούσαν για τον κίνδυνο.
Η ΡΑΣ θα ζητήσει τώρα στοιχεία από τη σιδηροδρομική επιχείρηση, δηλαδή τη Hellenic Train και τον διαχειριστή Υποδομής, δηλαδή τον ΟΣΕ, προκειμένου να διαπιστώσει αν τηρήθηκαν τα πρωτόκολλα ασφαλείας που βασίζονται στην ευρωπαϊκή και εθνική νομοθεσία.
Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι ο φορέας που ελέγχει σχέδια διαχείρισης ασφαλείας, τα οποία είναι υποχρεωμένοι να συντάσσουν και να τηρούν οι προαναφερθέντες σιδηροδρομικοί φορείς.
Αυτά τα σχέδια ασφαλείας περιλαμβάνουν όλες τις απαραίτητες υποχρεώσεις και ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβαίνουν οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις και ο ΟΣΕ, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Τα σχέδια αυτά θα πρέπει να αποτελούν το ευαγγέλιο της ασφάλειας κάθε σιδηροδρομικής επιχείρησης, το οποία θα πρέπει να εφαρμόζουν ευλαβικά.