Ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου παρενέβη και διέκοψε ΛΟΑΤΚΙ+ πρόγραμμα επιμόρφωσης προς εκπαιδευτικούς, όπως καταγγέλλει η Γενική Συνέλευση του συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Γλυφάδας, Βάρης, Βούλας, Βουλιαγμένης.
Οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατηγορούν τον δήμαρχο Γλυφάδας ότι υπέκυψε σε αντιδράσεις εκκλησιαστικών κύκλων και διέκοψε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Το σχολείο που μας χωράει. Ευαισθητοποίηση και ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών στην πρόληψη των διακρίσεων και του αποκλεισμού με άξονα την ταυτότητα-έκφραση-χαρακτηριστικά φύλου και τον ερωτικό/σεξουαλικό προσανατολισμό».
«Δεν ανήκει στις αρμοδιότητες κανενός δημάρχου, να εγκρίνει το περιεχόμενο και την υλοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων πόσο μάλλον να τα διακόπτει, υπερβαίνοντας το θεσμικό του ρόλο» σημειώνουν οι εκπαιδευτικοί, απαιτώντας να συνεχιστεί το σεμινάριο. «Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Γλυφάδας Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στέκεται απέναντι στο σκοταδισμό και καταγγέλλει την προσπάθεια διακοπής του σεμιναρίου. Υπερασπιζόμαστε ως οφείλουμε το δικαίωμα κάθε μαθητή/τριας να φοιτά "σε ένα σχολείο που μας χωρά όλους" χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς».
Πρόγραμμα κατά των διακρίσεων και του αποκλεισμού
Το πρόγραμμα, περιελάμβανε βιωματική εκπαίδευση εβδομαδιαίων συναντήσεων και είχε ξεκινήσει στα τέλη Νοεμβρίου στο Κέντρο Πρόληψης Γλυφάδας. Στόχος ήταν η ενδυνάμωση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών στην πρόληψη των διακρίσεων και του αποκλεισμού με κύριο άξονα την ταυτότητα, την έκφραση φύλου και τον ερωτικό / σεξουαλικό προσανατολισμό». Όπως όμως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί, αυτή η πρωτοβουλία του Οργανισμού κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ), σε συνεργασία με το Πολύχρωμο Σχολείο και τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων σταμάτησε με παρέμβαση του δημάρχου.
Παραιτήσεις
Η παρέμβαση αυτή οδήγησε την Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης του Δήμου Γλυφάδας κας Μελίνα Χαρατσίδου και τον Προϊστάμενο του Τμήματος Εκπαίδευσης του ΟΚΑΝΑ κ. Ηλία Γκότση σε παραίτηση από τις θέσεις τους. Η κα Χαρατσίδου παραιτήθηκε με μία μακροσκελή επιστολή: «Τα ζητήματα που προκύπτουν μεταξύ άλλων είναι: Πώς γίνεται κάποιος εκτός της εκπαιδευτικής κοινότητας να αποφασίζει για τις εκπαιδευτικές ανάγκες και το περιεχόμενο των συναντήσεων των εκπαιδευτικών; Πώς είναι δυνατόν στη σημερινή εποχή και με όσα συμβαίνουν, ζητήματα που αφορούν σε διακρίσεις όχι μόνο να μη συζητούνται και να θεωρούνται ως μη σημαντικά αλλά και να απαγορεύονται από διάφορους κύκλους;».
Το ψήφισμα της Γενικής Συνέλευσης
Στις 28/11/2019 στον χώρο του Κέντρου Πρόληψης Γλυφάδας και με εμψυχώτρια την κα Μελίνα Χαρατσίδου, κλινική ψυχολόγο, επιστημονική υπεύθυνη του Κέντρου ξεκίνησε ένας κύκλος σεμιναρίων με θέμα: «Το σχολείο που μας χωράει. Ευαισθητοποίηση και Ενδυνάμωση Εκπαιδευτικών στην πρόληψη των διακρίσεων και του αποκλεισμού». Το σεμινάριο απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Γλυφάδας και Παλαιού Φαλήρου και ήταν μία συνδιοργάνωση του ΟΚΑΝΑ (δια του Κέντρου Πρόληψης Γλυφάδας), του 4ου ΠΕΚΕΣ Αττικής (δια των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου που έχουν την παιδαγωγική ευθύνη των σχολείων αυτών των περιοχών) και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης Α/θμιας& Β/θμιας (δια των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας). Το υλικό του σεμιναρίου έχει εγκριθεί από το ΙΕΠ και συμμετείχαν 17 συνάδελφοι/ισσες εκπαιδευτικοί.
»Ωστόσο όπως ενημερωθήκαμε από συναδέλφους μας που συμμετείχαν στο προαιρετικό αυτό απογευματινό επιμορφωτικό πρόγραμμα το σεμινάριο ΔΙΑΚΟΠΤΕΤΑΙ μετά από ωμή παρέμβαση του δημάρχου Παπανικολάου Γιώργου ο οποίος, ως φαίνεται, υπέκυψε παθητικά σε πιέσεις και αντιδράσεις που δέχτηκε από εκκλησιαστικούς κύκλους. Η παρέμβαση αυτή οδήγησε την Επιστημονικά Υπεύθυνη του Κέντρου Πρόληψης του Δήμου Γλυφάδας κας Μελίνα Χαρατσίδουκαι τον Προϊστάμενο του Τμήματος Εκπαίδευσης του ΟΚΑΝΑ κ. Ηλία Γκότση σε παραιτήσεις από τις θέσεις τους.
Τα ζητήματα που προκύπτουν μεταξύ άλλων είναι:
Πώς γίνεται κάποιος εκτός της εκπαιδευτικής κοινότητας να αποφασίζει για τις εκπαιδευτικές ανάγκες και το περιεχόμενο των συναντήσεων των εκπαιδευτικών;
Πώς είναι δυνατόν στη σημερινή εποχή και με όσα συμβαίνουν, ζητήματα που αφορούν σε διακρίσεις όχι μόνο να μη συζητούνται και να θεωρούνται ως μη σημαντικά αλλά και να απαγορεύονται από διάφορους κύκλους;
Όλο αυτό θυμίζει μεσαίωνα, είναι σκοταδισμός και ευνοεί την ανάπτυξη ρατσιστικών συμπεριφορών.
»Δεν ανήκει στις αρμοδιότητες κανενός δημάρχου, να εγκρίνει το περιεχόμενο και την υλοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων πόσο μάλλον να τα διακόπτει, υπερβαίνοντας το θεσμικό του ρόλο. Η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Γλυφάδας Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης στέκεται απέναντι στο σκοταδισμό και καταγγέλλει την προσπάθεια διακοπής του σεμιναρίου. Υπερασπιζόμαστε ως οφείλουμε το δικαίωμα κάθε μαθητή/τριας να φοιτά «σε ένα σχολείο που μας χωρά όλους» χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς. Απαιτούμε να συνεχιστεί άμεσα το σεμινάριο στη Γλυφάδα και τη δημοτική αρχή να περιοριστεί στα ζητήματα αρμοδιότητας της.
Η ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ ΓΛΥΦΑΔΑΣ ΒΑΡΗΣ ΒΟΥΛΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
ΓΛΥΦΑΔΑ 11/12/2019
Ολόκληρη η επιστολή παραίτησης της Μελίνας Χαρατσίδου
«Με την παρούσα επιστολή θα ήθελα να σας γνωστοποιήσω τη δυσάρεστη θέση στην οποία βρέθηκα για πρώτη φορά στα εικοσιένα (21) έτη που εργάζομαι ως επιστημονικά υπεύθυνη στο Κέντρο Πρόληψης Γλυφάδας, διακόπτοντας μια δράση και συγκεκριμένα μια βιωματική εκπαίδευση που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Α΄ θμιας και Β΄ θμιας και στηρίζεται στο παιδαγωγικό υλικό «Το σχολείο που μας χωράει».
»Η βιωματική αυτή εκπαίδευση είναι 8 τετράωρων εβδομαδιαίων συναντήσεων και άρχισε να υλοποιείται στο χώρο του Κέντρου Πρόληψης Γλυφάδας από τις 28 Νοεμβρίου 2019. Στόχος της εκπαίδευσης είναι η ενδυνάμωση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών στην πρόληψη των διακρίσεων και του αποκλεισμού με κύριο άξονα την ταυτότητα, την έκφραση φύλου και τον ερωτικό / σεξουαλικό προσανατολισμό.Το υλικό δημιουργήθηκε με τη δέουσα επιμέλεια, τον σεβασμό και την προσοχή που αρμόζει στο θέμα, μετά από πρόσκληση του Τμήματος Εκπαίδευσης του ΟΚΑΝΑ και σε συνεργασία με τα Κέντρα Πρόληψης Γλυφάδας, Κηφισιάς, Αγίας Παρασκευής – Χολαργού και Παπάγου, Αθήνας, της Υπεύθυνης Αγωγής Υγείας Α΄θμιας Β΄ Διεύθυνσης Αθήνας, της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των φύλων και του Πολύχρωμου Σχολείου. Η υλοποίηση της δράσης αξιολογείται από το ΕΚΤΕΠΝ (Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο).
»Η πρόσκληση για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού, απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς Α΄ θμιας και Β΄ θμιας που εργάζονται σε σχολεία της Γλυφάδας και του Παλαιού Φαλήρου (το οποίο δεν διαθέτει Κέντρο Πρόληψης) και έγινε από το 4ο ΠΕΚΕΣ, τη Διεύθυνση Α΄ θμιας και Β΄ θμιας που επιθυμούσαν η εκπαίδευση αυτή να πραγματοποιηθεί σε εκπαιδευτικούς σχολείων της περιοχής τους. Εννοείται, όπως συμβαίνει άλλωστε με όλες τις εκπαιδεύσεις, η συμμετοχή των εκπαιδευτικών είναι προαιρετική και πραγματοποιείται εκτός ωρών διδασκαλίας.
»Για το Κέντρο Πρόληψης Γλυφάδας, η δράση αυτή είναι μια εκ των πολλών δράσεων που αναλαμβάνει να υλοποιήσει και οι οποίες απευθύνονται στην κοινότητα με στόχο πάντα την πρόληψη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας. Τα στελέχη του, μέσα από το έργο που πραγματοποιούν, αφουγκράζονται τις ανάγκες των κατοίκων και σχεδιάζουν δράσεις που να απαντούν σ΄ αυτές τις ανάγκες.
»Η συγκεκριμένη εκπαίδευση, που αποσκοπεί στο να δημιουργήσει χώρο για όλους, πυροδότησε και μόνο με την ανακοίνωσή της αντιδράσεις από το χώρο της Εκκλησίας και από εκπαιδευτικούς, οι οποίοι όπως μου αναφέρθηκε προφορικά στη συνάντηση με τη Δημοτική Αρχή, έχουν μαζέψει υπογραφές για τη διακοπή του προγράμματος. Προσπαθώντας να κατανοήσω, να εμπεριέξω, να αντιληφθώ το λόγο αυτού του αιτήματος, επιχείρησα να εξηγήσω ότι η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών που επιθυμούσαν να συμμετάσχουν, αποσκοπούσε στο να δημιουργηθεί ένας ασφαλής χώρος στα σχολεία, να μειωθεί η βία, να κάνουμε το αόρατο ορατό εφόσον όσο δε μιλάμε, όσο κρύβουμε, όσο κάνουμε σαν να μην υπάρχει, συμπιέζουμε και συντρίβουμε ανθρώπους δημιουργώντας αποκλεισμούς που όλοι γνωρίζουμε ότι δεν οδηγούν σε λειτουργικότητα και δεν μαρτυρούν αγάπη στον άνθρωπο.
»Παρόλα αυτά, επιθυμώντας να μην αποκλείσω και εγώ με τη σειρά μου, φωνές που φοβούνται ή που δυσκολεύονται να καταλάβουν πως ο άνθρωπος για να μπορέσει να είναι καλά και να συμπεριφέρεται καλά τόσο στον ίδιο του τον εαυτό όσο και στους γύρω του, χρειάζεται να έχει ασφάλεια και χώρο μέσα στον οποίο να υπάρξει αλλά και γιατί δεν επιλέγω να συντηρήσω ένα «κρυφό σχολειό», αναγκάζομαι να σταματήσω τη δράση αυτή στο Κέντρο Πρόληψης Γλυφάδας.
»Θα ήθελα να τονίσω πως λυπάμαι πολύ για την αναπάντεχη αυτή εξέλιξη και κυρίως λυπάμαι γιατί διέκοψα μια ομάδα με εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν με διάθεση, κέφι, δέσμευση, δίψα να μάθουν και ευελιξία να «μετακινηθούν», στις συναντήσεις της δράσης που ήδη υλοποιήθηκαν. Ήταν μια υπέροχη ομάδα που είχε ποικιλομορφία (νηπιαγωγό, δάσκαλους, καθηγητές, διευθυντές Γυμνασίου και Λυκείου και μια συντονίστρια Α΄ θμιας).
»Όταν ανακοίνωσα τη διακοπή της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί που με δική τους πρωτοβουλία συμμετείχαν στο πρόγραμμα, πέρα από το σοκ που εξέφρασαν, την απορία τους, τη λύπη τους, τον θυμό τους, ένιωσαν προσβεβλημένοι. Πώς είναι δυνατό κάποιος άλλος να αποφασίζει τι είναι καλό γι' αυτούς και τι θα μπορούσε να ήταν βοηθητικό στη δουλειά τους;
»Και εδώ τίθεται και το δικό μου ερώτημα: Πώς είναι δυνατόν να είμαι επιστημονικά υπεύθυνη και να μην αποφασίζω για το επιστημονικό έργο που θα γίνει στην κοινότητα της Γλυφάδας; Αν όπως φαίνεται, δεν έχω στην ουσία την επιστημονική ευθύνη του έργου και δεν μπορώ να παίρνω αποφάσεις για το ποιες δράσεις θα πραγματοποιηθούν στο Κέντρο Πρόληψης Γλυφάδας, τότε δεν έχω παρά να δηλώσω την παραίτησή μου από τη θέση της επιστημονικά υπεύθυνης».
σχόλια