Έρευνα: Καχύποπτοι οι Έλληνες με τα ΜΜΕ - Ενημερώνονται μέσω Facebook

Έρευνα: Καχύποπτοι οι Έλληνες με τα ΜΜΕ - Ενημερώνονται μέσω Facebook Facebook Twitter
5

Ιδιαίτερα χαμηλή είναι η εμπιστοσύνη των Ελλήνων για τα ΜΜΕ, όπως προκύπτει από την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Reuters που δημοσίευσε η διαΝΕΟσις. 

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και φέτος, οι Έλληνες φαίνεται πως διατηρούν τις επιφυλάξεις τους, αφού μόλις το 27% δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις - πρόκειται για το τρίτο χαμηλότερο ποσοστό στις 38 χώρες που συμπεριλαμβάνει η έρευνα. Ωστόσο, το 53% θεωρεί πως τα ΜΜΕ τους ενημερώνουν για τα γεγονότα της ημέρας και το 46% θεωρεί πως τους βοηθά να καταλάβουν τι συμβαίνει. 

Οι απόψεις των Ελλήνων για τα μέσα ενημέρωσης διαφέρουν ανάλογα με τον πολιτικό τους προσανατολισμό: οι ερωτώμενοι που τοποθετούνται στα αριστερά του πολιτικού φάσματος έχουν πιο αρνητικές απόψεις για τα μέσα ενημέρωσης από αυτούς που τοποθετούνται στα δεξιά. Πιο «καχύποπτοι» είναι μόνο οι Γάλλοι (24%) και οι Νοτιοκορεάτες (22%) ενώ, στον αντίποδα, οι Φινλανδοί είναι εκείνοι που εμπιστεύονται περισσότερο τις ψηφιακές ειδήσεις (59%) και ακολουθούν οι Πορτογάλοι (58%) και οι Δανοί (58%).

Έρευνα: Καχύποπτοι οι Έλληνες με τα ΜΜΕ - Ενημερώνονται μέσω Facebook Facebook Twitter


Μόνο 4 στους 10 Έλληνες (39%) πιστεύουν ότι τα ΜΜΕ ελέγχουν επαρκώς πολιτικούς και επιχειρηματίες ενώ ακόμα λιγότεροι, το 32%, πιστεύει ότι τα ΜΜΕ καλύπτουν θέματα που τους αφορούν. Μάλιστα το 54% των Ελλήνων αποφεύγει «συχνά ή κάποιες φορές» να ενημερώνεται. Το ποσοστό αυτό είναι ιδιαίτερα υψηλό σε σχέση με τον αντίστοιχο διεθνή μέσο όρο που διαμορφώνεται στο 32%.

Στο διαδίκτυο, μόνο το 28% των Ελλήνων προτιμά να βρίσκει ειδήσεις πηγαίνοντας απευθείας στις ιστοσελίδες των ΜΜΕ. Οι περισσότεροι τις βρίσκουν μέσω μηχανών αναζήτησης, από τα social media ή και με άλλους τρόπους. Όπως και στις περισσότερες χώρες του δείγματος, έτσι και στην Ελλάδα υπάρχει πτώση στη χρήση του Facebook για ενημέρωση, αν και έχει ακόμα κεντρικό ρόλο. Το 58% των χρηστών του διαδικτύου στην Ελλάδα χρησιμοποίησε το Facebook για να ενημερωθεί το 2019, ωστόσο το ποσοστό είναι 10 μονάδες χαμηλότερο από το 2016.

Έρευνα: Καχύποπτοι οι Έλληνες με τα ΜΜΕ - Ενημερώνονται μέσω Facebook Facebook Twitter

Αντίθετα παρατηρείται στη χρήση ιδιωτικών δικτύων ανταλλαγής μηνυμάτων για ενημέρωση. Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα ανάμεσα στις 38 του δείγματος στη χρήση Facebook Messenger και Viber, ενώ η χρήση της εφαρμογής WhatsΑpp που είναι πολύ υψηλή σε πολλές χώρες του δείγματος είναι μικρή στην Ελλάδα. Η χρήση του Twitter για ενημέρωση είναι περιορισμένη (12%) και σε ελαφρά πτωτική τάση, κάτι που έρχεται σε αντιδιαστολή με την «εξαντλητική κάλυψη» του πολιτικού κλίματος που επικρατεί στο Twitter από τα ΜΜΕ.

Συνολικά περισσότεροι χρήστες του YouTube, του Facebook Messenger και του Instagram στην Ελλάδα πέρασαν πιο πολύ χρόνο σε αυτές τις εφαρμογές φέτος σε σχέση με την περσινή χρονιά. Αντίστοιχα οι περισσότεροι χρήστες του Snapchat και του Twitter πέρασαν λιγότερο χρόνο σε αυτά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.


Κάθε βδομάδα, οι Έλληνες διαβάζουν ειδήσεις από 5 με 6 ενημερωτικές ιστοσελίδες (5,6 κατά μέσο όρο), που σημαίνει ότι χρησιμοποιούν περισσότερες πηγές από ό,τι συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες του δείγματος. Η χρήση smartphones για την ενημέρωση ανέβηκε από το 47% το 2016 στο 65% φέτος ενώ, αντίθετα, η χρήση υπολογιστή για ενημέρωση έπεσε από το 72% στο 65%.

Με πληροφορίες από διαΝέοσις

Ελλάδα
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

4 σχόλια
Το να μην εμπιστευόμαστε τα ΜΜΕ και να φιλτράρουμε τις πληροφορίες που διαδίδουν είναι υγιής αντίδραση και θα έλεγα μάλιστα καθήκον κάθε λογικού, σκεπτόμενου ανθρώπου.Το να ενημερωνόμαστε όμως από τα social media ή να τα εμπιστευόμαστε έστω και λίγο είναι λοβοτομή. Το 90% αυτών που διαδίδονται στο Facebook είναι για ψεκασμένους.
Να ξέρεις πως η είδηση, η εκάστοτε είδηση που δεν αποτελεί ένα κουτσομπολιό της πλάκας, αλλά σοβαρά γεγονότα, ΔΕΝ φιλτράρεται και ξεκαθαρίζεται εύκολα από τους δέκτες της σε ενδεχόμενη αμφισβήτηση της (το ενδεχόμενο αυτό λαμβάνεται υπόψιν από το εκάστοτε μέσο εκ των προτέρων). Πρώτον γιατί τις περισσότερες φορές δεν υπάρχει η ολοκληρωμένη εικόνα των καταστάσεων (για παράδειγμα, δεν πρόκειται ποτέ να ξέρουμε τι ακριβώς, αντικειμενικά συμβαίνει τώρα στη Συρία - όπως ποτέ θα μάθαμε - και άιντε να ξεσκαρτάρεις τις πληροφορίες). Δεύτερον και σημαντικότερο, οι κατευθυνόμενη ενημέρωση είναι πολύ «επιστημονικά» και έξυπνα στημένη και αποδομένη, σε τέτοιο βαθμό ώστε, ακόμη και στην περίπτωση αποδόμησης της το αρχικό, κύριο νόημα της να μην αλλάζει ολοκληρωτικά σε βαθμό πλήρους ακύρωσης της και με τον κίνδυνο αναξιοπιστίας του μέσου προβολής της, το οποίο δεν θα ριψοκινδυνέψει την... αξιόπιστη φήμη του...!Ένα συχνότατο λάθος των μεγάλων ειδησεογραφικών μέσων είναι οι... πηγές ενημερώσεων εκ των έσω, διάφορων ανώνυμων αξιωματούχων ανά περίσταση, που τόσο εύηχα ακούγεται η διαβάζεται («αξιωματούχοι»!!...), όμως που είναι τόσο λάθος ενημερωτικά, είτε όντως οι υπαρκτοί αξιωματούχοι δεν κατονομάζονται - όπως σωστά θα έπρεπε (διαφορετικά κακώς λαμβάνονται υπόψιν), είτε, απλώς εφευρίσκονται φαντασιακά ώστε να χειραγωγείται η κοινή γνώμη με ανύπαρκτα γεγονότα (που συνήθως δεν επιβεβαιώνονται πρακτικά).Κάποτε διάβασα κάτι που δήλωσε ένας μεγάλος, Αμερικανός δημοσιογράφος (δυστυχώς δεν θυμάμαι το όνομα του): «Το μόνο αξιόπιστο που μπορεί να διαβαστεί σε μία εφημερίδα είναι τα εφημερεύοντα φαρμακεία!...».
Μάλιστα, μάλιστα...Δηλαδή το facebook σαν από μόνο του, ως σαν μία ανεξάρτητη, ειδησεογραφική πηγή προβάλει ειδήσεις...ΔΟΥΛΕΥΟΜΑΣΤΕ;;;...Όλες οι επίσημες ειδήσεις του fb προέρχονται (copy/paste) από όλα τα επίσημα ή ημιεπίσημα, ειδησεογραφικά sites (όλα εκείνα δηλαδή που οι αναγνώστες δεν εμπιστεύονται....) και όχι μόνο, καθώς μεγάλο ποσοστό ενημέρωσης αποτελείται από «Ράδιο Αρβύλες» με το «μακρύ και το κοντό» του καθενός μέσα στο fb, τα οποία αναπαράγονται εσωτερικά, αποκλειστικά στο περιβάλλον του fb.Πολύ μικρή εξαίρεση, άμεσης, στιγμιαίας, κυρίως, ενημέρωσης αποτελούν τα διάφορα γεγονότα και περιστατικά, τα οποία πριν τα καλύψουν και τα προβάλουν τα επίσημα, ειδησεογραφικά μέσα, τα έχουν ποστάρει, κυρίως φωτογραφικά (με μία μικρή λεζάντα της πρώτης εντύπωσης όχι πάντα σωστής...) και τίποτα άλλο, πρώτοι οι αυτόπτες μάρτυρες και παρευρισκόμενοι στα εκάστοτε σημεία. Σε καμία όμως περίπτωση το πρωταρχικό ποστάρισα δεν θεωρείται ολοκληρωμένη ενημέρωση, καθώς η (πραγματική) δημοσιογραφική έρευνα είναι κάτι πολύ σοβαρό και η οποία μπορεί να αποκαλύψει σε βάθος τα αίτια του εκάστοτε γεγονότος, πέρα από την πρωταρχική εικόνα και εντύπωση.Ο δημοσιογράφος λόγω της θέσης του, των γνωριμιών του, των μεθόδων του (ακόμη και ανορθόδοξων πολλές φορές στο βωμό της αντικειμενικότητας) και όλα αυτά με την υποστήριξη του μέσου του, έντυπο ή ηλεκτρονικό, ακόμη πολλές φορές με την υποστήριξη, βοήθεια ή συνεργασία των αρχών, μπορεί και έχει την ικανότητα να παρεισφρήσει εκεί που κανένας απλός πολίτης δεν μπορεί αν το κάνει, ούτε καν οι αστυνομικές αρχές, παρουσιάζοντας και δημοσιοποιώντας διάφορα γεγονότα και καταστάσεις.Πολλές είναι οι φορές όπου η δικαιοσύνη ανέλαβε τη νομική έρευνα διάφορων υποθέσεων και σκανδάλων ποικίλων μορφών, έχοντας προηγηθεί η δημοσιογραφική έρευνα και αποκάλυψη. Πολλές φορές. Μη το ξεχνάμε αυτό.Τώρα, γιατί η (μη ανεξάρτητη) δημοσιογραφία έχει πληγεί και αμφισβητείται από το μεγαλύτερο ποσοστό των πολιτών διαφόρων χωρών και όχι άδικα, είναι ακριβώς γιατί έχει πάψει να είναι ανεξάρτητη και αδέκαστη, καθώς, οικονομικά κυρίως, εξαρτάται από τα διάφορα επιχειρηματικά κέντρα (κατ΄επέκταση και πολιτικά...), τα ίδια που στο μεγαλύτερο ποσοστό κατέχουν επιχειρηματικά και τα μέσα ενημέρωσης ή συνδιαλέγονται με αυτά.Δυστυχώς, σήμερα η κύρια πηγή οικονομικών εσόδων των μέσων ενημέρωσης είναι αποκλειστικά η διαφήμιση καθώς, σε πολλές περιπτώσεις και η κρατική επιχορήγηση σε συνδυασμό πάντα με τη διαφήμιση.Και για να επιτευχθεί αυτό, δηλαδή το εκάστοτε μέσο να επιλεχθεί από τον διαφημιστή, στο βωμό της αναγνωσιμότητας, της ακροαματικότητας και της τηλεθέασης (απαραίτητο στοιχείο και συστατικό της διαφήμισης), παρουσιάζεται ό,τι «πουλάει» και ας είναι στρεβλό και ας μην είναι αντικειμενικά ενημερωτικό. Τα λεφτάκια να βγαίνουν...!Ουσιαστική ενημέρωση δεν αποτελεί η παρουσίαση των γεγονότων και μέχρι εκεί, αλλά οι πραγματικοί λόγοι και αίτια των γεγονότων.10 Ταινίες που παρουσιάζουν την δημοσιογραφία έτσι όπως πρέπει να είναι:Spotlight: Όλα στο φωςRosewaterTrue storyCapoteΗ κατάσταση των πραγμάτωνΦροστ/ Νίξον: Η αναμέτρησηΚαληνύχτα και καλή τύχηΒερόνικα Γκέριν: Θανάσιμη αποκάλυψηΌλοι οι άνθρωποι του προέδρουGuernicaΥ.Γ.: Έγινε και ο μέσος Έλληνας καχύποπτος, τρομάρα του, που ενημερώνεται -στατιστικά αποδεδειγμένο- από το κάθε τηλεοπτικό η διαδικτυακό σκουπίδι και για όσους συνεχίζουν να διαβάζουν έντυπα για την ενημέρωση τους επιλέγουν την κάθε κίτρινη, σοβαροφανή ή όχι, φυλάδα!...Τα μέσα ενημέρωσης της χώρας μας μετατράπηκαν σε μία «αρένα» με «άρτον και θεάματα» (panem et circenses) και οι δημοσιογράφοι, μέσα στην «αρένα» αυτή, σε πιασμένα αγρίμια και κανιβάλους, έτοιμοι να κατασπαράξουν ό,τι μπορεί θα τους τρέψει, ακόμη και αν πρόκειται για το ίδιο τους το χέρι...!Υ.Γ.2: Τον δημοσιογράφο ή θα τον μισήσεις ή θα τον θαυμάσεις απεριόριστα. Ενδιάμεσο δεν υπάρχει...!
1.Δεν υπάρχει ούτε ένα σοβαρό κανάλι στην ελληνική τηλεόραση. Και δυστυχώς, δεν υπάρχει πια και καμία σοβαρή ενημερωτική εκπομπή. 2.Τα ενημερωτικά site παραπληροφορούν διαρκώς, είτε εσκεμμένα (το πιο σύνηθες), είτε επειδή το επίπεδο των δημοσιογράφων είναι πολύ χαμηλό, με αποτέλεσμα την αναπαραγωγή ειδήσεων χωρίς καν ένα στοιχειώδη έλεγχο της αξιοπιστίας αυτού που κοπιάρουν.3.Αν θέλετε σοβαρή ενημέρωση, υπάρχουν μέσα για να ενημερωθείτε σοβαρά. Τα ξέρετε ποια είναι.4.Στα social media διακινούνται άπειρα Fake news. Η προσπάθεια που γίνεται – όχι μόνο στην Ελλάδα – με μπλοκάρισμα δημοσιογράφων και μέσων που διακινούν ψευδής ειδήσεις, θα βελτιώσει την εικόνα σημαντικά. Ήδη στην Ελλάδα έχουν παραδείγματα έγκριτων και βραβευμένων που έχουν γίνει ΠΛΟΚ λόγω διακίνησης ψευδών ειδήσεων.
"Καχύποπτοι οι Έλληνες με τα ΜΜΕ - Ενημερώνονται μέσω Facebook"To λες και παρανοια αυτο. Τουλαχιστον στα ΜΜΕ ξερεις ποιος ειναι απο πισω και μπορεις να φιλτραρεις την πληροφορια, στο Facebook και σια δεν υπαρχει καμια διαφανεια. Το παραδειγμα με την Cambridge analytica στις ΗΠΑ ειναι σαφες για το ποσο επικινδυνη ειναι η διαμορφωση πολιτικης αποψης απο τα social media.