Οι σεφ που είναι πίσω από τα εστιατόρια Cookoovaya, BaseGrill και Travolta μαγειρεύουν, με τη συνδρομή του δήμου Αθηναίων, για το προσωπικό των νοσοκομείων αναφοράς του κορωνοϊού. Αυτή ήταν μία από τις πολλές χειρονομίες του ιδιωτικού τομέα, η συγκεκριμένη με μια γευστική και συμβολική νότα.
Δεκάδες εταιρείες, ιδρύματα και πρόσωπα έχουν κάνει δωρεές, προσφορές και χορηγίες για να καλύψουν ανάγκες του συστήματος υγείας, ευπαθών ομάδων και κοινοτήτων που βιώνουν το «Μένουμε Σπίτι» με ελλείψεις, κενά και ανασφάλεια. Εδώ ένας κατάλογος που ενημερώνεται συνεχώς.
Τα 100 εκατομμύρια ευρώ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος ήταν μια κίνηση που έκανε τη διαφορά (διατίθενται για την αντιμετώπιση του Covid-19 και το μεγαλύτερο μέρος θα διοχετευτεί στην Ελλάδα). Αναπνευστήρες, εξοπλισμός Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), μάσκες, γάντια, στολές, εξοπλισμός νοσοκομείων στην Αθήνα και στην περιφέρεια είναι μερικές από τις χειρονομίες. Η Παπαστράτος, εκτός από τη δωρεά 50 αναπνευστήρων, έχει και τη συνδρομή των εργαζομένων της: 237 εθελοντές εργαζόμενοι της εταιρείας θα αναλάβουν με τα δικά τους οχήματα τη μεταφορά φαρμάκων, τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης από 112 δήμους στα σπίτια των δημοτών (στο πλαίσιο του προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι» που αποκτά ιδιαίτερη σημασία στις μέρες μας, συνδράμοντας πολίτες που είναι απομονωμένοι, αποξενωμένοι και αβοήθητοι).
Όσοι έχουν πάρει φόρα και θεωρούν ότι θα μειωθεί η δύναμη των μεγάλων επιχειρήσεων, ας μελετήσουν τις αναλύσεις που επιχειρηματολογούν ότι πολλές ισχυρές εταιρείες θα βγουν πιο δυνατές. Η ύφεση και η ανεργία που θα ακολουθήσει, αλλά και οι πολιτικές διάσωσης των επιχειρήσεων, αναμένεται να ενισχύσουν τον ρόλο των εταιρειών που θα βγουν απλώς λίγο «βρεγμένες» από αυτήν τη δοκιμασία.
To υπουργείο Ψηφιακής Ανάπτυξης επίσης δημιούργησε την πλατφόρμα Digital Solidarity, όπου εταιρείες δηλώνουν τη διαθεσιμότητά τους για προσφορά σε επίπεδο υπηρεσιών κυρίως σε όσους το έχουν ανάγκη.
Σας ζητούν στο τηλέφωνο
Δεν αποτελεί έκπληξη ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης απευθύνθηκε σε αρκετές εταιρείες και διακριτικά ζήτησε τη συνδρομή τους. Πάντως, η γκάμα των εταιρειών είναι μεγάλη. Ανάμεσά τους και επιχειρήσεις που πλήττονται από την κρίση στην αγορά, καθώς το κλείσιμο καταστημάτων μείωσε τον τζίρο κάποιων έως και 80%. Έκριναν όμως ότι έπρεπε να συμμετέχουν.
Οι επιχειρήσεις πρέπει να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο που επικοινωνούν κατά την περίοδο της πανδημίας. Δεν μπορούν να κρύβονται, καλύτερα να δρουν με συνεργασίες, πρέπει να λύνουν προβλήματα και όχι να αυτοπροβάλλονται.
Προθυμία και ανταπόκριση
Τα εγχειρίδια καλών πρακτικών των εταιρειών ξαναγράφονται, καθώς τέτοιας έκτασης ανάγκες είχαν να εμφανιστούν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε μια τόσο μεγάλη δοκιμασία δεν αρκούν οι συμβολικές κινήσεις: οι επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν φωνή, να μη μένουν στη σιωπή και να δηλώνουν το «παρών» με την έμπρακτη συμβολή τους. Όπως λένε οι ειδικοί στις επιχειρήσεις, πάντα θα θυμούνται τι έκανες την περίοδο των μεγάλων κρίσεων οι εργαζόμενοι, οι πελάτες σου αλλά και η πολιτεία.
Στο εξωτερικό έχουν δημιουργηθεί, κυρίως από media, κατάλογοι όπου αναφέρονται οι επιχειρήσεις που έκαναν μια κίνηση προσφοράς αλλά και οι άλλες που «κρύφτηκαν» ή πήραν αποφάσεις αρνητικές για τους εργαζόμενους.
Εργαζόμενοι και τοπικές κοινωνίες
Η πρώτη προτεραιότητα για τις εταιρείες που θέλουν να διαφυλάξουν τη φήμη τους σε μια τέτοια κρίση είναι η στήριξη των εργαζομένων τους. Η υποστήριξη αφορά πρώτα-πρώτα θέματα υγιεινής και ασφάλειας, καθώς κάποιες εταιρείες παρατείνουν τη λειτουργία τους με κίνδυνο για το προσωπικό. Εξίσου σημαντική είναι η προστασία της δουλειάς των εργαζομένων.
To απαιτούν το προσωπικό και η κοινωνία. Μόνο το 7-8% των επιχειρήσεων δεν έχει επηρεαστεί από τις συνέπειες του κορωνοϊού (κυρίως φαρμακευτικές, σούπερ- μάρκετ και ορισμένες εταιρείες βασικών ειδών διατροφής). Οι υπόλοιπες, είτε έχουν κλείσει (π.χ. ένδυση, υπόδηση) είτε έχουν πτώση του τζίρου τους πάνω από 80%. Βοηθούν μεν τα μέτρα του κράτους, αλλά αυτά επαρκούν για μικρό χρονικό διάστημα. Είναι μόνο μια ανάσα πριν από τη μεγάλη στροφή.
Κινητοποίηση και διαφήμιση
Σε αυτό το ξαφνικό που μας βρήκε, το καλύτερο που έχουν να πράξουν οι εταιρείες που βλέπουν μακριά είναι να συντρέξουν τους εργαζόμενους, την τοπική κοινωνία και τους πόρους της χώρας. Είναι ο καλύτερος τρόπος ενίσχυσης της φήμης τους, πολύ πιο αποτελεσματικός για τις περισσότερες από το να κάνουν διαφήμιση προϊόντων ή υπηρεσιών. Στο μυαλό του πολίτη και του καταναλωτή εντυπώνεται περισσότερο η επιχείρηση που έκανε μια γενναιόδωρη χειρονομία παρά κάποια που «πυροβολεί» σποτάκια για το πόσο καλούδια έχει.
Λεφτά ή αγορά εξοπλισμού
Οι εταιρείες που ανοίγουν τα πουγκιά τους, τα ιδρύματα επιχειρηματιών ή οι ευκατάστατοι Έλληνες έχουν αρκετές εναλλακτικές για να το πράξουν. Κάποιοι δίνουν χρήματα στο ΕΣΥ. Ένας μεγάλος αριθμός, όμως, κατευθύνεται ή επιλέγει να δωρίσει εξοπλισμό, π.χ. αναπνευστήρες, μάσκες ή μονάδες ΜΕΘ για την αναβάθμιση συγκεκριμένων νοσοκομείων.
Αυτή η εναλλακτική βοηθά την άμεση υποστήριξη δομών του συστήματος Υγείας και μειώνει τις πιθανότητες γραφειοκρατίας ή κακοδιαχείρισης. Κάποιοι θυμίζουν τη λυπηρή ιστορία του φορέα Μολυβιάτη που είχε συγκεντρώσει ένα μεγάλο ποσό για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές του 2007, αλλά αυτό ουδέποτε αξιοποιήθηκε.
Σε αυτή την κινητοποίηση έχουν παρατηρηθεί και απουσίες. Μεγάλες εταιρείες με διεθνή παρουσία που δεν έχουν φροντίσει μέχρι στιγμής να κάνουν μια γενναιόδωρη ή, έστω, μια απλή χειρονομία, ενώ μέχρι πρόσφατα διαφήμιζαν κάποιες ενέργειες χαμηλού κόστους. Μάλιστα, το ποσό που αφιέρωναν στη διαφήμισή τους ήταν πολλαπλάσιο της ενέργειας που υλοποιούσαν (π.χ. για το περιβάλλον).
Όλοι πλην Λακεδαιμονίων
Σε αυτή την κινητοποίηση έχουν παρατηρηθεί και απουσίες. Μεγάλες εταιρείες με διεθνή παρουσία που δεν έχουν φροντίσει μέχρι στιγμής να κάνουν μια γενναιόδωρη ή, έστω, μια απλή χειρονομία, ενώ μέχρι πρόσφατα διαφήμιζαν κάποιες ενέργειες χαμηλού κόστους. Μάλιστα, το ποσό που αφιέρωναν στη διαφήμισή τους ήταν πολλαπλάσιο της ενέργειας που υλοποιούσαν (π.χ. για το περιβάλλον).
Από κοντά και εταιρείες που, λειτουργώντας υπό πίεση, ανακοινώνουν κάποια δωρεά προς το ΕΣΥ, χωρίς να αναφέρουν όμως το ποσό ή την ποσότητα του εξοπλισμού που θα αγοράσουν. Σε κάποιους από αυτούς μπορεί να τους βγει. Μετά από μια τέτοιας έκτασης κρίση θα ακολουθήσει βαθύτατη ύφεση. Δεν θα αντέξουν όλες οι επιχειρήσεις. Τότε θα μετρήσει τι ρευστό έχουν στο ταμείο τους για να αντέξουν κάποιο διάστημα ή τι μείωση τιμής θα κάνουν στα προϊόντα τους για να ανταποκριθούν σε καταναλωτές που θα έχουν μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα.
Τότε θα μετρήσει η μνήμη που έχουν οι καταναλωτές αλλά και η πολιτεία, που, όπως σε όλο τον κόσμο, θα εφαρμόσει πλάνα διάσωσης εταιρειών και επιχορήγησης επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Εδώ αναφορά των «New York Times» σε εταιρείες που πριν από την κρίση διατυμπάνιζαν τη στήριξη στους εργαζομένους, αλλά με την εμφάνιση της πανδημίας έκαναν μαζικές απολύσεις ή έθεσαν σε διαθεσιμότητα υπαλλήλους. Κι αυτό ενώ πριν από μερικές μέρες έδωσαν μέρισμα στους μετόχους τους.
Όλα αλλάζουν και όλα τα ίδια μένουν
Μια κατηγορία αναλυτών επιμένει ότι η πανδημία θα φέρει τα πάνω-κάτω παντού. O κόσμος μετά τον κορωνοϊό, λένε, θα είναι εντελώς διαφορετικός. Θα αλλάξουν τα πάντα. Κάποιοι άλλοι αντιτείνουν ότι αυτά είναι ευσεβείς πόθοι: η πανδημία θα αποδειχτεί καταλύτης αλλαγών που είχαν ξεκινήσει ήδη, αλλά αρκετά θα μείνουν όπως τα ξέραμε. Μια τέτοια τάση ήταν η αξιολόγηση των εταιρειών με βάση τη συμμετοχή τους στα κοινωνικά θέματα, όχι μόνο τα καλά ή φθηνά προϊόντα προσφέρουν. Η πανδημία φρενάρει την παγκοσμιοποίηση που είχε μειώσει ήδη ταχύτητα.
Ο κορωνοϊός θα ενισχύσει την τάση για ανάληψη μεγαλύτερων ευθυνών από το κράτος στα θέματα της υγείας και της ασφάλισης. Όσοι έχουν πάρει φόρα και θεωρούν ότι θα μειωθεί η δύναμη των μεγάλων επιχειρήσεων, ας μελετήσουν τις αναλύσεις που επιχειρηματολογούν ότι πολλές ισχυρές εταιρείες θα βγουν πιο δυνατές. Η ύφεση και η ανεργία που θα ακολουθήσει, αλλά και οι πολιτικές διάσωσης των επιχειρήσεων, αναμένεται να ενισχύσουν τον ρόλο των εταιρειών που θα βγουν απλώς λίγο «βρεγμένες» από αυτήν τη δοκιμασία.
Εταιρείες όπως η McDonald's και η Volkswagen έκαναν παιχνίδι με τα λογότυπά τους για να ενισχύσουν την ανάγκη τήρησης των αποστάσεων. Στην αρχή φάνηκε έξυπνο και εύστοχο. Μετά δέχτηκαν κριτική με το σκεπτικό ότι οι μεγάλες εταιρείες δεν πρέπει να μείνουν σε συμβολικές κινήσεις.
σχόλια