Η Black Friday της Ελλάδας ξεκίνησε επισήμως και από το πρωί οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στην αγορά των ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και προϊόντων τεχνολογίας, που είναι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί για σήμερα, υποδέχονται τους καταναλωτές.
Οι ουρές δεν θυμίζουν τις περασμένες χρονιές, και αυτό που βλέπει κανείς κυρίως είναι έφηβους, οι οποίοι μάλιστα δήλωσαν πως έκαναν κοπάνα από το σχολείο.
Στην Αθήνα η εικόνα δεν είναι για την ώρα αυτή που συναντούσε κανείς τις περασμένες χρονιές. Οι ουρές είναι ελάχιστες και μικρές.
Στη Θεσσαλονίκη θυμίζει περισσότερο Black Friday...
Οι εικόνες από τη Θεσσαλονίκη:
Μια σχετικά μεγάλη ουρά σχηματίστηκε το πρωί έξω από γνωστό πολυκατάστημα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Και εκεί ήταν όμως κυρίως νεαρής ηλικίας οι πελάτες, οι οποίοι αντί για μάθημα κάνουν shopping.
Σχετικά μεγάλη ήταν η ουρά σε κατάστημα αθλητικών ειδών στη Θεσσαλονίκη, αλλά και εκεί πάλι, μαθητές ήταν οι περισσότεροι.
Η κίνηση ήταν μικρότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια καθώς πολλοί ψωνίζουν ηλεκτρονικά και η ελληνική Black Friday έχει ξεκινήσει ήδη από τη Δευτέρα και θα συνεχιστεί όλο το Σαββατοκύριακο.
Φόβους πως τα σχολεία θα ήταν άδεια σήμερα λόγω της Black Friday με τους μαθητές να προχωρούν «σε μαζικά σκασιαρχεία» εξέφρασε η Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης.
Σε ανακοίνωσή της καταγγέλλει το φαινόμενο των απουσιών μαθητών προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις προσφορές της Black Friday, κάτι που έχει παρατηρηθεί τα δύο προηγούμενα έτη και εκτιμά ότι θα παρατηρηθεί και φέτος.
Όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωση, «τα δύο προηγούμενα χρόνια κάποια Παρασκευή του Νοέμβρη παρατηρήσαμε αυξημένο αριθμό απουσιών των μαθητών στα σχολεία μας. Ο λόγος πρωτοφανής! Η black Friday (Mαύρη Παρασκευή) είχε έρθει και στην Ελλάδα», προσθέτοντας στη συνέχεια πως «μετά την "επιτυχία" που σημείωσε επαναλαμβάνεται και φέτος».
Η Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης τονίζει πως «είναι ορατό το ενδεχόμενο να αδειάσουν πάλι τα σχολεία» και «οι μαθητές/τριες να εγκαταλείψουν τα μαθήματα ...λόγου και τέχνης προκειμένου να αποκτήσουν "πιο φθηνά", γεγονός που ελέγχεται, τα νέα προϊόντα της... τεχνολογίας».
Ολόκληρη η ανακοίνωση της Γ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης:
Πάλι απουσίες με...δικαιολογητικό την βλάκ.. Friday?
Τα 2 προηγούμενα χρόνια κάποια Παρασκευή του Νοέμβρη παρατηρήσαμε αυξημένο αριθμό απουσιών των μαθητών στα σχολεία μας. Ο λόγος πρωτοφανής! Η black Friday (Mαύρη Παρασκευή) είχε έρθει και στην Ελλάδα. Μετά την «επιτυχία» που σημείωσε επαναλαμβάνεται και φέτος.
Είναι ορατό το ενδεχόμενο να αδειάσουν πάλι τα σχολεία. Οι μαθητές/τριες να εγκαταλείψουν τα μαθήματα ...λόγου και τέχνης προκειμένου να αποκτήσουν «πιο φθηνά», γεγονός που ελέγχεται, τα νέα προϊόντα της... τεχνολογίας. Να περιγελάσουν ένα πρόγραμμα για την «ασφαλή χρήση του διαδικτύου» ευελπιστώντας να παίξουν το αγαπημένο τους παιχνίδι στην οθόνη του πιο εξελιγμένου iphone Χ, Nα χλευάσουν μια ομαδική εργασία με στόχο να μπουν σε πολύωρη και εξουθενωτική μάχη, πιθανόν με τους συμμαθητές τους, ώστε να προσεγγίσουν πρώτοι το διεκδικούμενο προϊόν!
Μεγάλη αλυσίδα πολυκαταστημάτων με ηχηρή διαφημιστική καμπάνια εγκαινίασε τον προερχόμενο εξ Αμερικής θεσμό με "μοναδικές προσφορές για λίγες ώρες". Μέσα σε λίγες μόνο μέρες βρήκε μιμητές και μεγάλο μέρος της αγοράς λειτούργησε με συνθήκες εργασιακής και καταναλωτικής ζούγκλας. Το project αναμένεται φέτος να πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις.
Αυτό που διαφημίστηκε και προβλήθηκε από τα μεγάλα ΜΜΕ ως πρωτοποριακή κίνηση συνιστά μια μεγάλη δοκιμασία για τους εργαζόμενους στα εμπορικά καταστήματα ενώ διαμορφώνει νέες καταναλωτικές συνήθειες. Στην πατρίδα του θεσμού, στις ΗΠΑ, κάθε χρόνο δημιουργούνται χαοτικές καταστάσεις μέσα στα καταστήματα ενώ έχουν σημειωθεί ακόμα και θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί σε περιστατικά ακραίας βίας, ποδοπατημάτων, ασφυξίας, εμφραγμάτων ακόμα και πυροβολισμών. 7 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί και 98 τραυματίστηκαν σε τέτοια επεισόδια στις ΗΠΑ τα τελευταία χρόνια. Οι καταναλωτές, που μπορεί να περιμένουν και ώρες έξω από τα μαγαζιά για να προλάβουν τις προσφορές, καταλήγουν να ποδοπατιούνται και να πλακώνονται κυριολεκτικά μεταξύ τους. Οι εργαζόμενοι πέρα από τον υψηλό και εντατικοποιημένο φόρτο εργασίας που τους επιβάλλεται στο πλαίσιο της "black Friday", έχουν να εξυπηρετήσουν-αντιμετωπίσουν τους λυσσασμένους καταναλωτές. Μάλιστα, το 2008 ένας 34χρονος υπάλληλος της αλυσίδας super market Wal-Mart έχασε τη ζωή του, όταν ποδοπατήθηκε κυριολεκτικά από 200 περίπου καταναλωτές.
Αυτός είναι λοιπόν ο «θεσμός» που με τόση περηφάνια παρουσίασαν οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες. Προφανώς, αυτό το κρούσμα εργοδοτικής ασυδοσίας δεν αποτελεί μια εξαίρεση. Είναι μια πτυχή -και μάλιστα πιο «μαύρη»- της συνολικής επίθεσης των εργοδοτών απέναντι στα εργατικά συμφέροντα και δικαιώματα, τη ζωή και την αξιοπρέπειά των εμποροϋπαλλήλων. Πολλοί μάλιστα από αυτούς ενδέχεται να απολυθούν την επόμενη Παρασκευή (*πολύ black για αυτούς μόνο) γιατί οι πωλήσεις συμπιέσθηκαν χρονικά και δεν χρειάζονται πλέον.
Έρχεται να συμπληρώσει την όλη δυσχερή κατάσταση που βιώνουν, με τους μισθούς-ψίχουλα ή και τη μη καταβολή δεδουλευμένων, τις απολύσεις και την ανεργία, την εργασιακή επισφάλεια, τις ατομικές συμβάσεις, την εντατικοποίηση, τις απλήρωτες υπερωρίες, τη δουλειά τις Κυριακές, την ορθοστασία. Συνθήκες που άλλωστε αναμένεται να βιώσουν στο «μαύρο» μέλλον οι σημερινοί μαθητές μας.
Το ζήτημα επομένως δεν είναι οι "καλές τιμές" και οι "εκπτώσεις". Οι φθηνές τιμές είναι ευπρόσδεκτες αλλά δεν μπορεί να γίνονται με όρους καταναλωτικού κανιβαλισμού.
Οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες εμφανίζουν μάλιστα υψηλή κερδοφορία, ακόμα και σε αυτή την εποχή της κρίσης, αλλά αυτή συνοδεύεται με «μισθούς-ψίχουλα». Σε αυτήν την καταναλωτική αρένα θύματα είναι και οι καταναλωτές.
Μάλιστα, οι διαφημιστικές καμπάνιες πολλών αλυσίδων για την black friday, είχαν συγκεκριμένη στόχευση στο ευαίσθητο εφηβικό κοινό με προσφορές σε προϊόντα κινητής τηλεφωνίας, games, αθλητικών ειδών, καλλυντικών κ.α. Η διαμόρφωση καταναλωτικής συνείδησης με όρους πραγματικού κανιβαλισμού σε αυτές τις ηλικίες είναι μια ακόμα εγκληματική πολιτική του εμπορικού κεφαλαίου με μοναδικό στόχο την κερδοφορία. Τα πιο φθηνά και αναλώσιμα "προϊόντα" της black friday τελικά είναι οι εργαζόμενοι και οι ίδιοι οι καταναλωτές.
Όμως κάθε καταναλωτής είναι ταυτόχρονα και ο ίδιος εργαζόμενος. Η συλλογική συνείδηση είναι η μόνη απάντηση στην εξατομίκευση που θέλει να δημιουργήσει συνθήκες ζούγκλας.
"Αν στην εφηβεία ποδοπατήσεις τον διπλανό σου για να αποκτήσεις ένα φθηνό κινητό, αργότερα θα "σπρώξεις" τον συνάδελφο για μια επίσης φθηνή θέση εργασίας" μας λένε . Η μόνη απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι ο συλλογικός αγώνας, η πάλη για τα πανανθρώπινα δικαιώματα της εργασίας και ζωής με αξιοπρέπεια και αλληλεγγύη.
Ως εκπαιδευτικοί χωρίς νουθεσίες, απαγορεύσεις και πνεύμα συντηρητισμού έχουμε χρέος, να αναδείξουμε μέσα στο μάθημα και με διάλογο αυτές τις αξίες στους μαθητές μας ενάντια στον άκρατο καταναλωτισμό, τον ατομισμό και την αγελαία συμπεριφορά.
Για το Δ.Σ.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΘΗΡΑΣ ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΝΤΖΑΣ
ΚΑΙ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΊΑ
Συγκέντρωση ενάντια στην Black Friday θα πραγματοποιηθεί στις 18.00 το απόγευμα στη συμβολή των οδών Αγίας Σοφίας και Τσιμισκή από τα μέλη του Συντονιστικού Ενάντια στην Κυριακάτικη Εργασία.
Ακολουθεί αναλυτικά η ανακοίνωση:
«Με μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες αλυσίδες πολυκαταστημάτων ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό ότι διοργανώνουν για τρίτη χρονιά black friday στις 23/11 και μάλιστα την παρατείνουν σε 2ήμερα, 3ήμερα, ακόμα και σε όλη την διάρκεια της εβδομάδας. Τί όμως πραγματικά σημαίνει η "black Friday" τόσο σε σχέση με τις καταναλωτικές συνήθειες που διαμορφώνει, όσο και σε σχέση με τη δοκιμασία που συνιστά για τους εργαζόμενους στα καταστήματα; Χαοτικές καταστάσεις μέσα στα καταστήματα (στο διαδίκτυο υπάρχουν άπειρα σχετικά videos) ενώ στις ΗΠΑ όπου η black friday είναι "θεσμός" εδώ και δεκαετίες έχουν σημειωθεί ακόμα και θάνατοι ή τραυματισμοί (10 και 105 αντίστοιχα τα τελευταία χρόνια). Οι καταναλωτές, που μπορεί να περιμένουν και ώρες έξω από τα μαγαζιά για να προλάβουν τις προσφορές, καταλήγουν να ποδοπατιούνται και να πλακώνονται κυριολεκτικά μεταξύ τους. Και βέβαια η μανία τους παίρνει σβάρνα και τους εργαζόμενους, που πέρα από τον υψηλό και εντατικοποιημένο φόρτο εργασίας που τους επιβάλλεται στο πλαίσιο της "black Friday", έχουν να εξυπηρετήσουν-αντιμετωπίσουν τους λυσσασμένους καταναλωτές. Μάλιστα, το 2008 ένας 34χρονος εργάτης της Wal-Mart έχασε τη ζωή του, όταν ποδοπατήθηκε κυριολεκτικά από 200 περίπου καταναλωτές.
Προφανώς, αυτό το κρούσμα εργοδοτικής καφρίλας δεν αποτελεί μια εξαίρεση. Είναι μια πτυχή -και μάλιστα κάπως «μαύρη»- της συνολικής επίθεσης των εργοδοτών απέναντι στα εργατικά μας συμφέροντα και δικαιώματα, τη ζωή και την αξιοπρέπειά μας. Έρχεται να συμπληρώσει την όλη δυσχερή κατάσταση που βιώνουμε, με τους μισθούς-ψίχουλα ή και τη μη καταβολή δεδουλευμένων, τις απολύσεις και την ανεργία, την εργασιακή επισφάλεια, τις ατομικές συμβάσεις, την εντατικοποίηση, τις απλήρωτες υπερωρίες, τη δουλειά τις Κυριακές, την απόπειρα κατάργησης θεσμοθετημένων αργιών όπως η 2η Γενάρη και του Αγίου Πνεύματος, την ορθοστασία. Για την εργοδοσία οι «καλές τιμές» πάνε πακέτο με την κακή-εξευτελιστική τιμή της δουλειάς των εργαζομένων.
Πρόκειται για ένα άθλιο θεσμό, που βαφτίζεται «γιορτή» και στο πλαίσιο του οποίου διαμορφώνεται μια ακόμα καταναλωτική αρένα για αποκτηνωμένους πελάτες και ταλαίπωρους εμποροϋπάλληλους. Και είναι λυπηρό (αν και απόλυτα εξηγήσιμο) να βλέπεις τόσους πολλούς ανθρώπους να προετοιμάζονται να αγωνιστούν για να «κατακτήσουν» τις προσφορές για ηλεκτρονικές συσκευές ή και για video games, ενώ την ίδια ώρα είτε απέχουν ολοκληρωτικά, είτε κάνουν διαρκώς βήματα πίσω από τον ταξικό-κοινωνικό αγώνα για το δικαίωμα της εξασφάλισης των μέσων για μια αξιοπρεπή ζωή.
Καλούμε τους συναδέλφους εμποροϋπαλλήλους να είναι σε επιφυλακή και μαζί με τον Συντονισμό να καταγγείλουμε με κάθε τρόπο, δηλαδή τόσο κινηματικά όσο και νομικά, κάθε επιδίωξη για ξεχείλωμα του ωραρίου πέραν του «νόμιμου». Το "όνειρο" των μεγάλων αλυσίδων είναι η black friday να σημαίνει δουλειά από τα άγρια χαράματα μέχρι τα επίσης άγρια μεσάνυχτα, όπως γίνεται στις ΗΠΑ. Οι εργαζόμενοι να μην κάνουν τίποτε παραπάνω από τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και με κάθε τρόπο να γίνει σαφές ότι αρνούμαστε να γίνουμε τα θύματα ή οι θηριοδαμαστές στην καταναλωτική αρένα που στήνουν τα αδίστακτα αφεντικά. Σε κάθε περίπτωση καθιστούμε υπεύθυνους τους εργοδότες για όποια προβλήματα προκύψουν.
Τέλος, απευθυνόμενοι προς τους καταναλωτές δεν μπορούμε παρά να τους ζητήσουμε να αντιληφθούν και τη δική τους ευθύνη για τις χαοτικές-επικίνδυνες καταστάσεις που διαμορφώνονται τόσο στις "black Fridays", όσο και σε άλλες στιγμές κοσμοπλημμύρας μέσα στα μαγαζιά. Και τους σημειώνουμε ότι εμείς οι εργαζόμενοι δεν είμαστε και ούτε θα γίνουμε τα προϊόντα της κανιβαλιστικής κατανάλωσης».
σχόλια