Στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το μετρό Θεσσαλονίκης όπως ανακοινώθηκε σήμερα από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Στην ξενάγηση που πραγματοποιήθηκε στο αμαξοστάσιο του μετρό Θεσσαλονίκης παρουσία του υπουργού, Χρήστου Σταϊκούρα και των υφυπουργών Νίκου Ταχιάου και Χριστίνας Αλεξοπούλου, ανακοινώθηκε ότι με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου της Βασικής Γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης στο σύνολο του, υπολογίζεται πως θα κυκλοφορούν, καθημερινά, περίπου 57.000 λιγότερα ιδιωτικής χρήσης οχήματα, μειώνοντας αντίστοιχα τους ρύπους CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Η ξενάγηση έγινε με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία THEMA ΑΕ για τη διαχείριση, συντήρηση και λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, στο εργοτάξιο του σταθμού Αγία Σοφία, παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Μετρό Θεσσαλονίκης: 40 τρένα την ώρα ανά κατεύθυνση σε ώρα αιχμής
Το μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό και αναπτυξιακό έργο στη Βόρεια Ελλάδα. Όπως σημείωσε στις δηλώσεις του ο κ. Ταχιάος: «Η κατασκευή του ενσωματώνει τα πλέον σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα στα μέσα σταθερής τροχιάς και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας με αποτέλεσμα να είναι από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη. Αντίστοιχα συστήματα Μετρό λειτουργούν σε 7 χώρες στην Ευρώπη».
Και συμπλήρωσε: «Στο αμαξοστάσιο βρίσκονται ήδη 18 συρμοί, ενώ αναμένονται άλλοι 15. Με τη λειτουργία του έργου τα τρένα που θα ελέγχονται από το κέντρο ελέγχου θα περνούν κάθε 1,5 λεπτό. Επιπρόσθετα, θα υπάρχουν 40 τρένα την ώρα ανά κατεύθυνση σε ώρα αιχμής που θα εξυπηρετούν 18.000 επιβάτες επίσης ανά κατεύθυνση».
Να θυμίσουμε ότι το έργο υλοποιείται με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στοιχεία Βασικής Γραμμής μετρό Θεσσαλονίκης
- 13 σύγχρονοι σταθμοί (Απόσταση μεταξύ σταθμών: 500-600μ. Μήκος αποβάθρας: 60 μ.)
- 9,6 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
- 18 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.
- Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων (PSD doors), κάθε σταθμού, για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
- Δημιουργία αμαξοστάσιου έκτασης 50.000 τ.μ, με κατασκευή και εξοπλισμό του Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) στην περιοχή της Πυλαίας.
Στοιχεία επέκτασης βασικού δικτύου προς Καλαμαριά
- 5 σύγχρονοι σταθμοί (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα)
- 4,77 χλμ. γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς.
- 15 υπέρ-αυτόματοι συρμοί τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενοι, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, χωρητικότητας 450 ατόμων.
- Συστήματα αυτόματων θυρών επί των αποβάθρων κάθε σταθμού (PSD doors), για καλύτερη εξυπηρέτηση και μέγιστη ασφάλεια του επιβατικού κοινού.
Επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης
Για το μετρό Θεσσαλονίκης, οι δύο βασικές επεκτάσεις, προς τη βορειοδυτική περιοχή του αστικού ιστού της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είναι η φυσική εξέλιξη για την ολοκληρωμένη ανάπτυξή του.
Για την επέκταση στη βορειοδυτική περιοχή, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. έχει ήδη υπογράψει σύμβαση στις 8/3/2023 για τις πρόδρομες εργασίες της. Στόχος είναι, όταν ξεκινήσει ο διαγωνισμός για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επέκτασης, να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες οι οποίες στη βασική γραμμή στοίχισαν σε χρόνο και χρήμα.
Για την επέκταση προς το Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, έχουν ξεκινήσει τοπογραφικές μελέτες και γεωτεχνικές - γεωλογικές έρευνες.
Αρχαιολογικές μελέτες, εργασίες, ανασκαφές
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., σε συνεργασία την Εφορία Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, τις Διευθύνσεις και την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, θα αναδείξει τα σπουδαιότερα αρχαιολογικά ευρήματα του έργου σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους σε κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου. Συνεπώς, το όφελος από την κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης θα είναι διπλό για την πόλη : ταχύτητα, ασφάλεια, άνεση και αξιοπιστία με το καλύτερο μέσο μαζικής μεταφοράς αλλά και ανεκτίμητη γνώση για την πολιτιστική μας κληρονομιά.
Στις αρχαιολογικές εργασίες, ανασκαφές και συντηρήσεις, απασχολήθηκαν, έως σήμερα, άτομα όλων των ειδικοτήτων, ενώ για την αρχαιολογική έρευνα, που άρχισε το 2006 και η οποία απέδωσε περισσότερα από 300.000 ευρήματα, επενδύθηκαν άνω των 175 εκατ. ευρώ, ποσό στο οποίο περιλαμβάνεται και το κόστος πλήθους μελετών, μεταξύ αυτών των μελετών για το Μουσείο που θα δημιουργηθεί στο σημείο του Crossover (6.000 τ.μ. κύριοι χώροι) , όπως και για την αποκατάσταση του τεμένους Χαμζά Μπέη, γνωστού ως «Αλκαζάρ».
Οι αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του Έργου, περιλαμβανομένου του κεντρικού τμήματος του Σταθμού «Βενιζέλου» και των προσβάσεων του εν λόγω σταθμού (βόρεια και νότια).