ΙΟΥΝΙΟΣ 2020. Διανύουμε ήδη τον πρώτο μήνα του πιο δύσκολου καλοκαιριού των τελευταίων ετών. Η πανδημία έχει επηρεάσει καταλυτικά την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Τα νησιά άδειασαν. Πολλές κρατήσεις ακυρώθηκαν. Η κινητικότητα έδωσε τη θέση της στην ακινησία. Η άφιξη, η μετακίνηση και η διαμονή των τουριστών έχουν εξελιχθεί σε έναν άλυτο γρίφο για το κυβερνητικό επιτελείο. Κι αυτό διότι είναι προφανές ότι οι θερινοί μήνες θα κρίνουν σε μεγάλο βαθμό την οικονομική πορεία της χώρας.
Πώς θα αντιμετωπιστεί ο δισταγμός των επισκεπτών; Με ποιους τρόπους θα γίνει και πάλι βιώσιμος ο τουρισμός; Μπορεί να υπάρξει επιστροφή στην κανονικότητα; Είναι εφικτό η Ελλάδα να εξακολουθήσει να είναι ένας από τους πιο ελκυστικούς και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς; Ο κορωνοϊός θα φέρει το τέλος της εύκολης μετακίνησης και της αθρόας προσέλευσης πολιτών από τις χώρες όλου του κόσμου; Πώς θα μπορέσει να επιβιώσει ο τουρισμός την εποχή της πανδημίας; Θα μπορούμε στο μέλλον να ταξιδεύουμε χωρίς φόβο;
Τα ερωτήματα αυτά οδήγησαν τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην απόφαση να αναλάβει προσωπικά την τουριστική προβολή της Ελλάδας. Επιλέγοντας ένα από τα διασημότερα ελληνικά νησιά, τη Σαντορίνη, και το υπέροχο ηλιοβασίλεμά της ως φόντο, εγκαινίασε την έναρξη της πιο αβέβαιης σεζόν και έδωσε το σύνθημα της επανεκκίνησης της τουριστικής βιομηχανίας.
Είναι βέβαιο ότι δεν θα δούμε τις δόξες των προηγούμενων ετών, τον συνωστισμό, την κοσμοπλημμύρα στις Χώρες των νησιών και τα ατελείωτα πάρτι. Φέτος τίποτα δεν θα είναι ίδιο σε σχέση με το παρελθόν.
Ο ήλιος, η θάλασσα, το γοητευτικό τοπίο των αντιθέσεων, το φυσικό κάλλος και η γαστρονομία συναποτελούν μερικά από τα πλεονεκτήματα της χώρας μας που έχουν συμβάλει καταλυτικά στην άνοδο της τουριστικής κίνησης τα τελευταία χρόνια. Αυτές τις εικόνες ήρθε να υπενθυμίσει ο πρωθυπουργός με το ταξίδι του στο νησί των Κυκλάδων, μιλώντας μπροστά στην πολυπληθή ομάδα των ξένων ανταποκριτών που εκπροσωπούσαν κορυφαία μέσα, όπως τα «Handelsblatt», Associated Press, Al Jazeera, «Liberation», «Politico», «Bild», Bloomberg, ώστε να διαδώσει σε όλα τα μήκη και πλάτη το μήνυμα ότι η Ελλάδα όχι μόνο διαχειρίστηκε σωστά την υγειονομική κρίση αλλά καλεί τους τουρίστες να την επισκεφτούν ως μια ασφαλή χώρα.
«Ελάτε στην Ελλάδα. Φέρτε τους φίλους σας. Ενημερώστε ότι πλέον η χώρα είναι ανοιχτή. Μάθαμε το μάθημά μας από την αντιμετώπιση της πανδημίας και εργαστήκαμε πολύ σκληρά για να διασφαλίσουμε ότι οι επισκέπτες μας θα παραμείνουν ασφαλείς και υγιείς» είπε έχοντας πίσω του το ξακουστό ηλιοβασίλεμα, για το οποίο ο ανταποκριτής του Bloomberg, Paul Tugwell, σχολίασε λίγο πριν υποβάλει την ερώτησή του: «Σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία να δούμε αυτό που συμβαίνει πίσω σας».
Οι επιπτώσεις της πανδημίας ήταν εμφανείς από την έναρξη του ταξιδιού, όταν αντικρίσαμε το έρημο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», στο οποίο τα περισσότερα καταστήματα δεν λειτουργούσαν, ενώ οι αίθουσες αναμονής ήταν ανενεργές. Παράλληλα, φτάνοντας στη Θήρα, ερχόσουν αντιμέτωπος με ένα άλλο νησί, μακριά απ' όλα όσα έχουμε συνηθίσει. Με εξαίρεση κάποια πούλμαν και βανάκια που μετέφεραν τους δημοσιογράφους και το κυβερνητικό επιτελείο, παρατηρούσες παντού κλειστές ξενοδοχειακές μονάδες και καταστήματα εστίασης, εγκαταλελειμμένες πισίνες, άδειες παραλίες, οι ντόπιοι εξέφραζαν την αγωνία και τις ανησυχίες τους, ενώ εντυπωσίαζε το γεγονός ότι κανένα κρουαζιερόπλοιο δεν ήταν προσαραγμένο, μια πολύ γνώριμη εικόνα του νησιού άλλοτε στα social media. Όλα αυτά είναι συνέπειες του ιδιότυπου καλοκαιριού που έχει ξεκινήσει και σε καμία περίπτωση δεν μοιάζει με άλλα που έχουμε ζήσει.
Άλλωστε, δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός, κατά την παραμονή του στη Σαντορίνη, συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη και τον γιο του Κωνσταντίνο, επισκέφτηκε τοποθεσίες με ιδιαίτερο συμβολισμό. Η αρχή έγινε στον αρχαιολογικό χώρο του Ακρωτηρίου που φημίζεται ως ένα από τα πιο διάσημα αξιοθέατα. «Είμαστε έτοιμοι να υποδεχτούμε τους επισκέπτες και τους τουρίστες, οι οποίοι θα έρχονται στη Σαντορίνη όχι μόνο για το εκπληκτικό της τοπίο και τα φημισμένα της ηλιοβασιλέματα αλλά και για τους μοναδικούς αρχαιολογικούς θησαυρούς. Κι αυτός ο εξαιρετικά καλά διατηρημένος προϊστορικός οικισμός αποτελεί ενδεικτικό παράδειγμα της μεγάλης και πλούσιας κληρονομιάς της χώρας μας» επισήμανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Στη συνέχεια, πήγε στο νοσοκομείο του νησιού για να δώσει έμφαση στην τήρηση των μέτρων προστασίας και στην εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Την ίδια μέρα είχε σύσκεψη με τους οινοπαραγωγούς του νησιού, οι οποίοι τον ευχαρίστησαν για τη στήριξή του στην πρωτογενή παραγωγή και στον τομέα του κρασιού, και ξεναγήθηκε στο οινοποιείο Santa Wines της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σαντορίνης, αναδεικνύοντας τη σημασία των τοπικών προϊόντων. Εκεί έλαβε ως δώρο και ένα κρασί Vinsanto, παραγωγής του 1993 – από 500 αριθμημένες φιάλες του έδωσαν την υπ' αριθμόν 68, καθώς είναι γεννημένος το 1968. Τέλος, την επόμενη μέρα, φεύγοντας αρκετά νωρίς από το ξενοδοχείο, ο πρωθυπουργός επισκέφτηκε μαζί με την οικογένειά του τη γειτονική Θηρασιά, ενώ το μεσημέρι, λίγο πριν από την αναχώρησή του για την Αθήνα, έλαβε σχετική ενημέρωση για την πρόοδο των εργασιών από τους ανθρώπους της Fraport, που αφορούσε την αναβάθμιση του αερολιμένα Σαντορίνης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τον πρωθυπουργό ακολούθησαν πολλοί υπουργοί της κυβέρνησης, μεταξύ αυτών η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, και ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, αποτυπώνοντας κατ' αυτόν τον τρόπο την κρισιμότητα του φετινού καλοκαιριού αλλά και τη σημασία του φιλόδοξου εγχειρήματος.
Έτσι, το Σάββατο 13/6, λίγο μετά τις 20:00, με φόντο το εμβληματικό σκηνικό της πανέμορφης Καλντέρας, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης «ξεδίπλωσε» το νέο αφήγημα για τον τουρισμό στη μετά Covid εποχή και σκιαγράφησε εκείνα τα σημεία που συγκροτούν τη μοναδική ελληνική εμπειρία.
Ουσιαστικά, είτε με την εισαγωγική του τοποθέτηση είτε απαντώντας στις ερωτήσεις των ξένων ανταποκριτών, επιχείρησε να χαρτογραφήσει τη νέα προσπάθεια rebranding της χώρας στην ιδιαίτερη συγκυρία που ζούμε και παρουσίασε τους βασικούς άξονες του κυβερνητικού σχεδίου με σκοπό την προσέλκυση των τουριστών στην Ελλάδα και την επανενεργοποίηση της βιομηχανίας του τουρισμού.
Ανεβαίνοντας στο βήμα, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι έχει να ανταγωνιστεί μία από τις ωραιότερες θέες στον κόσμο. «Σήμερα, η εικόνα εξακολουθεί να είναι υπέροχη. Κόβει την αναπνοή και εμπνέει» υποστήριξε και συμπλήρωσε: «Πλέον περνάμε σε μια νέα κανονικότητα – βεβαίως, αυτό δεν θα διαρκέσει για πάντα, γιατί το ελληνικό καλοκαίρι δεν είναι μόνο το εντυπωσιακό ηλιοβασίλεμα, είναι άποψη, όπως αναφέρει και η εκστρατεία μας».
Συγχρόνως, πρόσθεσε ότι η φετινή σεζόν μπορεί να παραταθεί ακόμα και μέχρι τον Νοέμβριο, ενώ αναφέρθηκε στις υποδομές υγείας των νησιών και της επαρχίας, υπογραμμίζοντας ότι όλες οι δομές είναι εξοπλισμένες και έτοιμες να αντιμετωπίσουν τυχόν έκτακτα περιστατικά. Ως προς το παρασκήνιο, να αναφέρουμε ότι το επιβλητικό σκηνικό που μεταδόθηκε παντού από τα μεγαλύτερα διεθνή μέσα ενημέρωσης φέρει την υπογραφή της διευθύντριας επικοινωνίας του πρωθυπουργού, Κύρας Κάπη, η οποία είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου την οργάνωση της συγκεκριμένης συνέντευξης Τύπου, ενώ πανταχού παρόντες, φροντίζοντας για τις τελευταίες ετοιμασίες αλλά και συνοδεύοντας την πολυμελή ομάδα των ξένων και εγχώριων ΜΜΕ, ήταν ο διευθυντής του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, Δημήτρης Τσιόδρας, και ο αναπληρωτής διευθυντής, Αργύρης Παπαστάθης.
Για το κατά πόσο πιστεύει ότι η Ελλάδα μπορεί να γίνει Νο1 προορισμός στην Ευρώπη αλλά και το πού θα πάει ο ίδιος διακοπές, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε εμφατικά: «Ελπίζω να πάρω λίγες μέρες διακοπές και να πάω στην Κρήτη. Επίσης, για το άλλο σκέλος, όλα θα εξαρτηθούν από το πόσο άνετα θα αισθάνονται όσοι θέλουν να μπουν στο αεροπλάνο ή στο αυτοκίνητο. Υπάρχει η δυνατότητα να προβάλλουμε το ότι η Ελλάδα είναι ασφαλής προορισμός. Δεν με ενδιαφέρει να γίνει η Ελλάδα ο Νο1 προορισμός, με ενδιαφέρει να είναι ασφαλής προορισμός. Θα προσπαθήσουμε να σώσουμε ό,τι μπορούμε. Η πρόκληση είναι να περάσουμε από την επιτυχημένη εσωτερική διαχείριση σε ένα επιτυχημένο άνοιγμα. Με ενδιαφέρει, επίσης, να φροντίσουμε ο τουριστικός κλάδος να ξεπεράσει αυτό το δύσκολο καλοκαίρι, ελπίζοντας ότι η επόμενη χρονιά θα είναι επιτυχημένη. Για τώρα θέλουμε ο κλάδος να παραμείνει ζωντανός και να επιζήσουμε ενός πολύ δύσκολου καλοκαιριού».
Στα πηγαδάκια που στήθηκαν οι συζητήσεις που μονοπώλησαν το ενδιαφέρον εστίαζαν στην υγειονομική κρίση, στις δραματικές επιπτώσεις στον τουρισμό και στις δυσοίωνες εκτιμήσεις γι' αυτό το καλοκαίρι. Είναι ευρέως αποδεκτό ότι φέτος η τουριστική βιομηχανία βρίσκεται αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες προκλήσεις που απειλούν την ίδια τη βιωσιμότητά της. Αναμφίβολα, για την ελληνική κυβέρνηση, τους επιχειρηματίες του ξενοδοχειακού κλάδου και της εστίασης αλλά και τους αρμόδιους φορείς αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα και μεγάλα στοιχήματα της καλοκαιρινής περιόδου.
Μάλιστα, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε στη LiFO ο δήμαρχος Σαντορίνης, Αντώνης Σιγάλας: «Έχει ανοίξει το 50% των επιχειρήσεων του νησιού και στοχεύουμε σταδιακά να αγγίξουμε το 80%. Αναλογιστείτε ότι πέρσι δεχτήκαμε 3.000.000 επισκέπτες, ενώ φέτος θα είμαστε ικανοποιημένοι αν έρθουν 500.000. Ας μην ξεχνάμε ότι είμαστε στο σημείο μηδέν, εξού και συνταχθήκαμε όλοι οι φορείς μαζί προκειμένου να επιτύχουμε τον στόχο της ασφάλειας και ο κόσμος να καταφέρει να κάνει όμορφες διακοπές».
Από την πλευρά του, ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, μιλώντας στη LiFO, υπογράμμισε ότι «η χώρα μας εξέπεμψε μια πολύ καλή και ασφαλή εικόνα προς το εξωτερικό, ενώ θεωρήθηκε ένα επιτυχημένο παράδειγμα διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης, γεγονός που την καθιστά πόλο έλξης τουριστών απ' όλον τον κόσμο». Και πρόσθεσε: «Επανεκκινούμε το ελληνικό καλοκαίρι, τον ελληνικό τουρισμό. Βάζουμε και πάλι μπροστά την πιο σημαντική παραγωγική μηχανή της χώρας. Δίνουμε τέλος με μεθοδικό και πειστικό τρόπο στην αγωνία των 700.000 εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο. Έμπρακτα, με συγκεκριμένα μέτρα, απαντάμε στην αγωνία χιλιάδων επιχειρήσεων και επιχειρηματιών και, κυρίως, δίνουμε σε εκατομμύρια τουρίστες το δικαίωμα στο ελληνικό καλοκαίρι. Πρέπει όλοι να είμαστε σε εγρήγορση, ώστε να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα».
Σε συνομιλίες που είχαμε με ειδικούς του τουριστικού τομέα σημείωναν ότι η μεγαλύτερη επίπτωση της πανδημίας αφορά τον πλήρη μετασχηματισμό της μορφής του τουρισμού και την απώλεια της εμπιστοσύνης των ταξιδιωτών που διστάζουν να κάνουν διακοπές και τώρα πρέπει να γίνουν από την αρχή προσπάθειες για να πειστούν να ξανάρθουν.
Η αρχή έγινε εκπέμποντας σε όλο τον κόσμο μια ασύγκριτη εικόνα ταυτισμένη με το ελληνικό καλοκαίρι: το ειδυλλιακό ηλιοβασίλεμα της Σαντορίνης, πλάνα καρτ-ποστάλ από τους κάτασπρους οικισμούς που είναι χτισμένοι στο χείλος του γκρεμού, τις ηφαιστειογενείς παραλίες και το απέραντο γαλάζιο του Αιγαίου.
Η εποχή του κορωνοϊού, μαζί με όλες τις πρωτόγνωρες καταστάσεις και τον καταναγκαστικό εγκλεισμό, μας επιφυλάσσει και ένα τελείως διαφορετικό καλοκαίρι που θα περιλαμβάνει αποστάσεις ασφαλείας, αντισηπτικά, μάσκες, χρήση της τεχνολογίας για ανίχνευση του ιού και πρωτόκολλα υγείας σε αεροδρόμια, ξενοδοχεία ή κρουαζιέρες.
Είναι βέβαιο ότι δεν θα δούμε τις δόξες των προηγούμενων ετών, τον συνωστισμό, την κοσμοπλημμύρα στις Χώρες των νησιών και τα ατελείωτα πάρτι. Φέτος, τίποτα δεν θα είναι ίδιο σε σχέση με το παρελθόν.
σχόλια