Σάλο έχει προκαλέσει τα τελευταία 24ωρα η υπόθεση με την οικογένεια, στην Κόρινθο, οι οποίοι δηλώνουν «παλαιοχριστιανοί».
Όπως έγινε γνωστό ο πατέρας της οικογένειας των παλαιοχριστιανών δουλεύει ως δημοτικός υπάλληλος και μάλιστα εξ αποστάσεως μέσω διαδικτύου, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ant1. Δίπλα από το λαγούμι και τη σπηλιά, σε μία από τις καλύβες που ηλεκτροδοτείται υπάρχει σύνδεση στο διαδίκτυο και με το διαθέσιμο internet ο 46χρονος εργάζεται για δημοτική επιχείρηση δήμου της Εύβοιας. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Ant1 ο πατέρας της οικογένειας των παλαιοχριστιανών στην Κόρινθο, εργάζεται ως δημοτικός υπάλληλος στο δήμο Ερέτριας.
Εντύπωση βέβαια προκαλούν και τα όσα ισχυρίζονται για τα πιστεύω του, καθώς από τη μία η μητέρα της οικογένειας δήλωσε ότι αρνούνται την τεχνολογία και ζουν όπως οι Άμις. Είναι όλοι μεταξύ τους «αδελφοί», όπως λένε, δεν θέλουν να αποκαλούνται Έλληνες, αυτοπροσδιορίζονται ως Παλαιοχριστιανοί της Ρωμανίας.
Ποιοι είναι οι Άμις
Οι Άμις είναι τα μέλη μιας χριστιανικής ομολογίας της αναβαπτιστικής προτεσταντικής παράδοσης, που εμφανίστηκε τον 17ο αιώνα στην Ελβετία και στη Γερμανία. H Eκκλησία των Άμις ιδρύθηκε ουσιαστικά μετά το σχίσμα με τους Αναβαπτιστές με ηγέτη τον Γιάκομπ Άμαν. Μετανάστευσαν κατά τον 18ο αιώνα στην Αμερική και κυρίως στην Πενσυλβάνια, όπου ήταν σεβαστή από νωρίς η ανεξιθρησκία. Στις κοινότητές τους έως και σήμερα συνεχίζουν να χρησιμοποιούν μία ιδιαίτερη διάλεκτο γερμανικών. Δεν έρχονται σε συναστραφή με ανθρώπους εκτός κοινότητας.
Είναι υπερσυντηρητικοί Χριστιανοί, απρόθυμοι να υιοθετήσουν τις ανέσεις της σύγχρονης τεχνολογίας, ζουν σε κοινόβια, καλλιεργούν μόνοι τους την τροφή τους και ράβουν μόνοι τα ρούχα τους, που παραπέμπουν σε παλαιότερες εποχές. Για την ένδυση, την υπόδηση, το κούρεμα, το χτένισμα και γενικότερα ό,τι έχει να κάνει με την εμφάνιση ακολουθούνται συγκεκριμένοι κανόνες από άνδρες, γυναίκες και παιδιά και κανείς δεν έχει την επιλογή να διαφοροποιηθεί. Όλες οι δράσεις της καθημερινότητας - ακόμη και το πώς και πόσο θα κοιμούνται - ορίζονται από τους κανόνες της εκκλησίας (Ordnung). Οι Άμις μαθαίνουν να απορρίπτουν το Hochmut (αλαζονεία, υπεροψία) και να ακολουθούν το Demut (“ταπεινοφροσύνη”). Ουσιαστικά απαγορεύεται να έχουν δική τους βούλυση. Πρέπει να υποταχθούν στο θέλημα τού Θεού. Η υποταγή στο θέλημα του Θεού και ο αντιατομικισμός των Άμις είναι ο λόγος για τον οποίο απορρίπτουν τεχνολογίες που θα διευκόλυναν την ατομική εργασία και την εξάρτηση που έχει το κάθε άτομο από την κοινότητα.
Προϋπόθεση για να γίνει κάποιος μέλος στην εκκλησία των Άμις είναι το βάπτισμα, το οποίο πρέπει να γίνει με ελεύθερη βούληση. Αυτό συμβαίνει συνήθως μεταξύ της ηλικίας των 18 και 23. Ο γάμος είναι δυνατός μόνο μεταξύ μελών της εκκλησίας των Άμις, για αυτό και καταγράφονται υψηλά ποσοστά ενδογαμίας, γενετικών διαταραχών και βρεφικής θνησιμότητας.
Η παλαιοχριστιανική περίοδος και η Ρωμανία
Η παλαιοχριστιανική περίοδος (4ος-7ος αιώνας μ.Χ.) αρχίζει με την ίδρυση της Κωνσταντινούπολης από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο το 330 μΧ και τη μεταφορά της έδρας της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας από τη Ρώμη. Η μετατόπιση του κέντρου βάρους στην Ανατολή, καθώς και η θέσπιση του χριστιανισμού ως επίσημης θρησκείας του κράτους, άλλαξαν το πρόσωπο της αυτοκρατορίας. Το όνομα Ρωμανία σημαίνει «Χώρα των Ρωμαίων» και αποτελεί ενδώνυμο της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Ο όρος απαντάται για πρώτη φορά το 330 μ.Χ. και από το 476 μ.Χ. αρχίζει να παίρνει αποκλειστικά τη σημασία της Ανατολικής Αυτοκρατορίας με πρωτεύουσα την Κωνσταντινούπολη.
Η καταγωγή του όρου αποκαλύπτει και γιατί τον επιλέγει η παλαιοχριστιανική κοινότητα της Κορινθίας, τα μέλη της οποίας λένε ότι δεν αισθάνονται Έλληνες.
Λίγες δεκαετίες μετά τη διακήρυξη του Καρακάλλα, σύμφωνα με την οποία οι ελεύθεροι άρρενες της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας είχαν το δικαίωμα να γίνουν Ρωμαίοι πολίτες, το όνομα Ρωμανία άρχισε να χρησιμοποιείται αντί του Imperium Romanum (που σημαίνει Κράτος των Ρωμαίων). Εκείνη την εποχή ο όρος Έλληνας ταυτιζόταν με όσους λάτρευαν ακόμη το Δωδεκάθεο και κατά συνέπεια παρέπεμπε σε παράνομες θρησκευτικές ιδέες και απιστία προς το κράτος. Οι ελληνόφωνοι προτίμησαν έτσι την ταυτότητα του «Ρωμαίου» αντί του «Έλληνα».
Στις συνθήκες εκείνων των αιώνων λοιπόν δηλώνει ότι «επιστρέφει» η αίρεση των παλαιοχριστιανών της Κορινθίας - η οποία αποστρέφεται την επιστημονική πρόοδο και την τεχνολογία (κάτι που σε καμία περίπτωση όμως δεν συνέβαινε στο Βυζάντιο). Για αυτό και θα λέγαμε ότι περισσότερο θυμίζουν τους Άμις, όπως και οι ίδιοι παραδέχονται.