Από τη φωτιά της Κινέτας ξεκίνησε η αλυσίδα των λαθών και παραλείψεων, που οδήγησε στην τραγωδία με τους 102 νεκρούς στο Μάτι, σύμφωνα με το το πόρισμα που συνέταξε ο πραγματογνώμονας της Εισαγγελίας Πρωτοδικών.
Όπως αναφέρει σε ρεπορτάζ η Καθημερινή, η έρευνα του πραγματογνώμονα της εισαγγελίας, επιπυραγού Δημήτρη Λιότσιου, διαψεύδει το κυβερνητικό αφήγημα ότι η πυρκαγιά οφείλεται σε εμπρησμό. Και αυτό διότι προέκυψαν ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι οφείλεται σε βραχυκύκλωμα σε κολόνα της ΔΕΗ. Το ίδιο άλλωστε είχε νωρίτερα εντοπίσει και η έρευνα της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού.
Δικαστικές πηγές, που επικαλείται η εφημερίδα, επισημαίνουν ότι στο πόρισμά του ο πραγματογνώμονας επιρρίπτει ευθύνες για τους χειρισμούς του στον τότε γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Γιάννη Καπάκη. Στη διάρκεια της πολύμηνης έρευνας αποκαλύφθηκε ότι ενώ η Περιφέρεια Αττικής είχε ζητήσει από τον κ. Καπάκη ήδη από την 23η Ιουλίου να κηρύξει τον νομό σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, εκείνος απέφυγε να αναλάβει σχετική πρωτοβουλία. Αντ' αυτού, με έγγραφό του που έφερε ημερομηνία 23 Ιουλίου 2018 αλλά εστάλη μέσω φαξ την 24η Ιουλίου, ο κ. Καπάκης έχρισε την Περιφέρεια Αττικής ως αρμόδια για την κήρυξη των περιοχών που είχαν πληγεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αξιολογώντας την τραγωδία ως τοπική, μικρής έντασης καταστροφή.
Επίσης, κατά πληροφορίες της εφημερίδας, ο πραγματογνώμονας εντοπίζει παραλείψεις και στην αξιοποίηση των εναερίων μέσων από την ηγεσία της Πυροσβεστικής. Από την έρευνά του φέρεται να προέκυψε ότι το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων (ΕΣΚΕ) της Πυροσβεστικής, που είναι αρμόδιο για τη διαχείριση των αεροσκαφών και ελικοπτέρων, δεν έδωσε έγκαιρα εντολή στην Πολεμική Αεροπορία να πραγματοποιήσει πτήσεις εναέριας επιτήρησης πάνω από την Αττική, όπως προβλέπεται τις ημέρες με υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς. Όταν κατέθεσε σχετικό αίτημα, οι καιρικές συνθήκες ήδη καθιστούσαν αδύνατη την απογείωση των αεροσκαφών.
Επιπλέον, στο ρεπορτάζ αναφέρεται πως μόνο ένα μονοκινητήριο αεροπλάνο από ιδιωτική αερολέσχη φέρεται να πραγματοποίησε πτήση επιτήρησης, χωρίς πάντως το πλήρωμά του να εντοπίσει και να ενημερώσει για την έναρξη της πυρκαγιάς στην Νταού Πεντέλης.
Στο πόρισμα επισημαίνεται ακόμα ότι η ηγεσία της Πυροσβεστικής δεν προχώρησε προληπτικά σε μετασταθμεύσεις πυροσβεστικών αεροσκαφών, παρότι ήδη από την παραμονή η ΕΜΥ είχε ενημερώσει για τις υψηλές θερμοκρασίες και τους ισχυρούς ανέμους που θα έπνεαν στην Αττική. Έτσι, όταν το απόγευμα της 23ης Ιουλίου τα αεροδρόμια έκλεισαν λόγω των ισχυρών ανέμων, τα πυροσβεστικά αεροσκάφη έμειναν καθηλωμένα στο έδαφος.
Πάντως, αντίθετα με την καθυστερημένη ανταπόκριση των επίγειων δυνάμεων στη φωτιά της Ανατολικής Αττικής, η κινητοποίηση των υδροφόρων της Πυροσβεστικής στο μέτωπο της Κινέτας κρίνεται ικανοποιητική. Αυτό επισημαίνεται στο πόρισμα που έχουν στα χέρια τους οι εισαγγελείς. Για την εκδήλωση της πυρκαγιάς το «199» ειδοποιήθηκε στις 12.03 μ.μ. και το πρώτο πυροσβεστικό όχημα έφτασε στο μέτωπο στις 12.10 μ.μ., δηλαδή μόλις επτά λεπτά αργότερα. Αποτελεσματικά εφαρμόστηκαν και οι διαδικασίες εκκένωσης, κάτι που δυστυχώς δεν συνέβη στη φωτιά στο Μάτι. Από την πολύμηνη έρευνα φέρεται να προέκυψε ότι ο επικεφαλής αξιωματικός της Πυροσβεστικής στο μέτωπο της πυρκαγιάς έδωσε έγκαιρα εντολή στον δήμαρχο Μεγάρων να προχωρήσει στην εκκένωση των οικισμών που απειλούνταν από τις φλόγες. Πράγματι, κάτοικοι και παραθεριστές απομακρύνθηκαν έγκαιρα, πριν κινδυνεύσουν ή ακόμα χειρότερα πριν εγκλωβιστούν από τις φλόγες, όπως συνέβη στο μέτωπο της Ανατολικής Αττικής.
Με πληροφορίες από Καθημερινή
σχόλια