Πάνω από το 20% των καυσίμων που διακινούνται σήμερα στην ελληνική αγορά εκτιμάται ότι είναι λαθραία ή νοθευμένα με διαλύτες, κατήγγειλε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων και της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης, Θέμης Κιουρτζής.
Το 6-7% των πρατηρίων υπολογίζεται ότι είναι υπαίτια για την παραβατικότητα, που έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, επεσήμανε ο ίδιος. Το κόστος για το κράτος, από την παραβατικότητα που σχετίζεται με τα καύσιμα, υπολογίζεται σε περίπου 700 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ δεν αποκλείεται να φτάνει ακόμη και το ένα δισ. ευρώ, συμπλήρωσε ο κ. Κιουρτζής.
Στην καρδιά του προβλήματος είναι τα «πειραγμένα» συστήματα εισροών-εκροών, που δεν παρακολουθούν όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας του καυσίμου και καταδολιεύονται από τους παραβάτες, σημείωσε. Το γεγονός ότι δεν είναι επαρκείς οι έλεγχοι επιτρέπει στους επιτήδειους να δρουν ανενόχλητοι, τόνισε ο κ. Κιουρτζής σε συνέντευξη Τύπου. Μπορεί το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια να κατέστη υποχρεωτικό στα αστικά κέντρα το 2013 και στην υπόλοιπη χώρα το 2014, αλλά είναι τόσο διαβλητό, ώστε αδυνατεί να καταγράψει τις παραβατικές συμπεριφορές, συμπλήρωσε.
Η παραβατικότητα στα καύσιμα εντοπίζεται, σύμφωνα με τον κ. Κιουρτζή, σε τρία πεδία: πρώτον στη διακίνηση λαθραίου καυσίμου, που προορίζεται για εξαγωγή, αλλά τελικά δεν περνάει ποτέ τα σύνορα, παρά επιστρέφει στην Ελλάδα και μπαίνει παρανόμως στις δεξαμενές, με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι κερδίζουν από τους φόρους που κανονικά επιβαρύνουν το καύσιμο (1 ευρώ/λίτρο στη βενζίνη).
Δεύτερον, στη νοθεία με διαλύτες όπως η τολουόλη, που στοιχίζουν πολύ φθηνά- 200 ευρώ/τόνο έναντι 2.200 ευρώ/τόνο για τη βενζίνη- και δεν ανιχνεύονται στο καύσιμο ακόμα και αν αναμειχθούν σε μεγάλες ποσότητες.
Και, τρίτον, στην κλοπή στο σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων. Με την καταδολίευση του συστήματος, μεταξύ άλλων, δηλώνεται μικρότερη ποσότητα από αυτή που αγοράζει ο καταναλωτής και το πλεόνασμα πωλείται σε άλλο άτομο ή μια ποσότητα πωλείται δις, με τους επιτήδειους να βάζουν στην τσέπη τους όλο το κέρδος, χωρίς να καταβάλουν φόρους.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ