«Πρωταθλήτρια» στην ατμοσφαιρική ρύπανση η Αθήνα - Οι κίνδυνοι για την υγεία και τι πρέπει να αλλάξει

«Πρωταθλήτρια» στην ατμοσφαιρική ρύπανση η Αθήνα - Οι κίνδυνοι για την υγεία και τι πρέπει να αλλάξει Facebook Twitter
3

«Πρωταθλήτρια» στην ατμοσφαιρική ρύπανση μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων είναι η Αθήνα, σύμφωνα με σχετική έρευνα.

Συγκεκριμένα, η Αθήνα και το Μιλάνο είναι δύο πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου σχεδόν τα τρία τέταρτα (πάνω από το 70%) των επιβλαβών ρύπων οξειδίου του αζώτου προέρχονται από τα οχήματα και τις μεταφορές. Το ποσοστό αυτό είναι πολύ μεγαλύτερο από το μέσο όρο (47%) σε 30 μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, ενώ σε κάποιες όπως η Λισαβόνα είναι μόνο 20%.

Αυτό προκύπτει από μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που εκτιμά ότι οι συγκεντρώσεις του μονοξειδίου και του διοξειδίου του αζώτου στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης όπως η Αθήνα θα μπορούσαν να μειωθούν έως 40% με τα κατάλληλα μέτρα, όσον αφορά τη μετακίνηση των οχημάτων. Περίπου το 15% της μείωσης μπορεί να προέλθει από τους περιορισμούς στα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα ΙΧ, το 13% στα πετρελαιοκίνητα φορτηγά και 6% στα βαν με ντίζελ.

Οι σοβαροί κίνδυνοι για την υγεία των κατοίκων

Η ατμοσφαιρική ρύπανση -στην οποία συμβάλλουν σημαντικά τα οξείδια του αζώτου- είναι ο μεγαλύτερος περιβαλλοντικός κίνδυνος για την υγεία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Παρά την πρόοδο που έχει γίνει, αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις υποφέρουν ακόμη από μέτρια ποιότητα αέρα.

Μόνο του το διοξείδιο του αζώτου (ΝΟ2) ευθύνεται για τουλάχιστον 68.000 πρόωρους θανάτους στην ΕΕ ετησίως, ενώ αρκετές πόλεις -μεταξύ των οποίων η Αθήνα- τακτικά ξεπερνούν τα ευρωπαϊκά όρια και ασφαλείας για το συγκεκριμένο ρύπο (40 μικρογραμμάρια Νο2 ανά κυβικό μέτρο αέρα). Περίπου το 10% των σταθμών μέτρησης της ποιότητας του αέρα στην Ευρώπη -κυρίως μέσα σε πόλεις (και στην Αθήνα)- καταγράφουν κάθε χρόνο παραβίαση του επιπέδου των ρύπων σε ετήσια βάση.

Τα μέτρα που συνιστούν οι ειδικοί

Οι ερευνητές του JRC δημιούργησαν έναν «Αστικό 'Ατλαντα Νο2», με στόχο να βοηθήσουν τις αρμόδιες αρχές να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν πιο αποτελεσματικά μέτρα, ώστε να μειωθούν τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου.

Μεταξύ άλλων, προτείνεται ο αυστηρότερος περιορισμός της κίνησης των μεγαλύτερης ηλικίας και πιο ρυπογόνων πετρελαιοκίνητων οχημάτων στο κέντρο της πόλης ή ακόμη και η επιβολή περιβαλλοντικών τελών στους μεγαλύτερους ρυπαντές. Ακόμη, προτείνεται η ενθάρρυνση και τα κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, η ευρύτερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, των ποδηλάτων και του περπατήματος, έτσι ώστε να βελτιωθεί και άλλο η ποιότητα του αέρα, αλλά επίσης να μειωθούν ο θόρυβος και τα τροχαία.

Οι μεταφορές είναι με διαφορά η κυριότερη πηγή προέλευσης των οξειδίων του αζώτου και ακολουθούν οι τομείς ενέργειας και εμπορίου, τα νοικοκυριά κ.α. Η συνεισφορά των οξειδίων του αζώτου από τις μεταφορές στη συνολική ετήσια συγκέντρωση των δυνητικά επικίνδυνων μικροσωματιδίων στον αέρα (ΡΜ2,5 ή με διάμετρο έως δυόμισι εκατομμυριοστά του μέτρου) εκτιμάται σε 4% κατά μέσο όρο στις ευρωπαϊκές πόλεις. Στην Αθήνα το ποσοστό είναι μόνο 1% έναντι 8% στη Λυών και 10% στο Λουξεμβούργο.

Το διοξείδιο του αζώτου είναι αέριο που προέρχεται κυρίως από την καύση ορυκτών καυσίμων. Αν και παράγεται σε μεγάλες ποσότητες από τα παλαιότερης τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα οχήματα (τα νεότερα με κινητήρες προδιαγραφών Euro 6 έχουν περιορίσει δραστικά τους ρύπους αυτούς), το ΝΟ2 παράγεται και από άλλες πηγές καύσης. Τα μικροσωματίδια ΡΜ2,5, που μπορούν να εισχωρούν στους πνεύμονες και στο υπόλοιπο σώμα, δημιουργούνται εν μέρει από χημικές αντιδράσεις στην ατμόσφαιρα, στις οποίες εμπλέκονται τα οξείδια του αζώτου. Το μέσο ετήσιο όριο ασφαλείας για τα ΡΜ2,5 στην ΕΕ είναι 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ελλάδα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κυκλάδες: Το πολεοδομικό για εκτός σχεδίου δόμηση που δίχασε Μύκονο και Σαντορίνη

Ελλάδα / Ακίνητα εκτός σχεδίου: Ο γγ Χωροταξίας εξηγεί αν η δόμηση σε οικόπεδα 8 στρεμμάτων επεκτείνεται και αλλού μετά τη Μύκονο και Σαντορίνη

Στους δύο δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς των Κυκλάδων η δόμηση δεν επιτρέπεται, εκτός κι αν πρόκειται για εκτός σχεδίου οικόπεδα με εμβαδόν τουλάχιστον 8 στρέμματα
LIFO NEWSROOM

σχόλια

3 σχόλια
Και προς θεού μην ταράξουμε την ηρεμία των αυτοκινητιστών. Όριο ζωής αυτοκινήτων ταξί 22 χρόνια!!! Μοντέλα του 1997 δηλαδή κυκλοφορούν ακόμα στους δρόμους δίπλα μας. Αυτό είναι χειρότερο από το να έχεις έναν καπνιστή δίπλα σου όλη μέρα να σε έχει ντουμανιάσει στο παθητικό κάπνισμα. Βάλε και το απαρχαιωμένο νομικό πλαίσιο για φορτηγά, σχολικά λεωφορεία, μηχανάκια αλλά και όλα τα οχήματα γενικώς και ήρθε και έδεσε το γλυκό. Ο καρκίνος του πνεύμονα είναι πλέον επίσημα η πρώτη αιτία θανατου στην Ελλάδα!!! Ίσως είχε νόημα και ένα συνδικάτο ακόμα στα τόσα χρήσιμα που έχουμε: "Συνδικάτο για την προώθηση του καρκίνου στην Ελλάδα". Μέλη του θα μπορούσαν να γίνουν ιδιοκτήτες ταξί, φορτηγών, σχολικών και μη λεωφορείων, κούριερ, εισαγωγείς παλαιών οχημάτων από εξωτερικό κλπ.
Από πού να αρχίσω. Οι δημόσιες μεταφορές στην Αθήνα είναι τριτοκοσμικές, τα λεωφορεία περνάνε κάθε οπότε τύχει, βρωμάνε και είναι γεμάτα. Το μέτρο εξυπηρετεί πολύ λίγες περιοχές, οι περισσότερες δεν έχουν πρόσβαση σε αυτό. Η χρήση ΙΧ είναι μονόδρομος για πολλούς Αθηναίους. Αν αναλογιστούμε τα επίπεδα μισθών, η αγορά ενός παλαιού αυτοκινήτου είναι η μόνη λύση. Αγοράζουμε μεταχειρισμένα όλα τα σάπια της Γερμανίας. Ηλεκτρικό αυτοκίνητο καινούργιο θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν πολύ λίγοι και αυτοί δε θα ξέρουν πού να το φορτίζουν καθώς οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι. Είμαστε ακόμα αναπτυσσόμενη οικονομία και έχουμε πολλά να λύσουμε.
Ρύπανση, τσιμέντο, θόρυβος, ασχήμια, βρωμιά, εγκληματικότητα, διαφθορά.Δεν είναι να σου κάνει εντύπωση γιατί η ταινία Joker έγινε η μεγαλύτερη επιτυχία της χρονιάς...