Καλά στην υγεία του είναι ο υποσμηναγός, χειριστής του F-16 Block 52+ που κατέπεσε στο Αιγαίο, ανοιχτά της νήσου Ψαθούρας, δίπλα στην Αλόννησο.
Από τις 4 το μεσημέρι της Τετάρτης, που έφτασε στο 251 ΓΝΑ με το ελικόπτερο Super Puma το οποίο τον περισυνέλεξε, ο πιλότος του F-16 Block 52+ υποβλήθηκε σε μία σειρά από εξετάσεις όπως αξονικές τομογραφίες, αιματολογικές και άλλες διαγνωστικές εξετάσεις, από τους πιο εξειδικευμένους στρατιωτικούς στην αεροπορική ιατρική, που βεβαίωσαν ότι είναι καλά.
Δίπλα στον 29χρονο υποσμηναγό πιλότο του F-16 Block 52+ είναι η σύζυγός του και από λεπτό σε λεπτό φτάνει και ο πατέρας του. Πριν λίγη ώρα τον επισκέφθηκε και ο αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, αντιπτέραρχος Δημοσθένης Γρηγοριάδης για να του ευχηθεί ταχεία ανάρρωση, όπως έπραξε και ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας.
Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F - 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου. Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση…
— Nikos Dendias (@NikosDendias) March 20, 2024
Πώς εγκατέλειψε το F-16
Ιπτάμενοι εξηγούν στη LiFO ότι η εγκατάλειψη ενός μαχητικού αεροσκάφους, εφόσον απαιτηθεί, είναι μια πολύ επίπονη και απαιτητική διαδικασία. Έχει τεράστια διαφορά αν η χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος είναι ελεγχόμενη ή γίνει υπό συνθήκες που οτιδήποτε παρά προσομοιάζουν σε κανονικές.
Όταν φεύγει η καλύπτρα του μαχητικού και ο πιλότος τραβήξει τον μοχλό για να εκτιναχθεί από το αεροσκάφος που πέφτει ανεξέλεγκτο έχει πολύ μεγάλη σημασία η στάση του σώματος του χειριστή. Τα G - δηλαδή η επιτάχυνση της βαρύτητας - αυξάνονται και την ακριβώς τη στιγμή της εγκατάλειψης του αεροσκάφους μπορεί να φτάσουν τα 25, γεγονός που εξηγεί γιατί σε πολλές περιπτώσεις οι πιλότοι λιποθυμούν ακριβώς τη στιγμή που απομακρύνονται από την άτρακτο του αεροσκάφους. Κατά τη διάρκεια της πτήση με ένα μαχητικό ακόμη και σε ένα dogfight τα περισσότερα G που μπορεί να δεχτεί ένας πιλότος, καλά εκπαιδευμένος, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίζει τις τεράστιες καταπονήσεις, δεν ξεπερνούν τα 9-10.
Σε κύματα 1,5 μέτρου βρισκόταν το βαρκάκι με τον πιλότο του F-16
Μετά την εκτίναξη του καθίσματός του, και αφού το αλεξίπτωτό του άνοιξε καλά, ο υποσμηναγός, χειριστής του φ16 που κατέπεσε, έπρεπε να αντιμετωπίσει τις ακραίες συνθήκες στη θάλασσα μέχρι το πλήρωμα του Super Puma να τον εντοπίσει.
Το F-16 Block 52+ συνετρίβη στις 13:33 και ο πιλότος ανασύρθηκε σώος από τη θάλασσα στις 15:02. Σε αυτά τα 89 λεπτά που βρισκόταν μέσα στη θάλασσα, στο ανοιχτό πέλαγος, ευτυχώς βρισκόταν μέσα στο ειδικό βαρκάκι που βρίσκεται κάτω από το κάθισμα του πιλότου, φεύγει μαζί με το εκτινασσόμενο κάθισμα και φουσκώνει στη θάλασσα.
Το εκπαιδευμένο πλήρωμα του Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, που απογειώθηκε μετά από τη συντριβή του αεροσκάφους από την 130 Σμηναρχία Μάχης στη Λήμνο χρειάστηκε 50 λεπτά για να εντοπίσει τον πιλότο. Επισημαίνεται ότι ο πιλότος δεν εντοπίστηκε ούτε από κάποιο παραπλέον σκάφος ή από πλωτό του Λιμενικού, ούτε από τη φρεγάτα «Αιγαίο», που έλαβε εντολή να κινηθεί με τη μεγίστη ταχύτητα προς το σημείο της συντριβής.
«Ήταν μια βαρκούλα στο πουθενά, μέσα στο ανοιχτό πέλαγος, με ενάμιση μέτρο κύμα», εξηγεί αξιωματούχος του υπουργείο Εθνικής Άμυνας στη LiFO, σημειώνοντας τον επαγγελματισμό και την άρτια εκπαίδευση του πληρώματος του Super Puma που σε πολύ δύσκολες καιρικές συνθήκες, εντόπισε τον πιλότο που είχε εγκαταλείψει το F-16 Block 52+.
Όλοι οι πιλότοι περνούν το αποκαλούμενο «Σχολείο Θαλάσσιας Επιβίωσης», αλλά πάντοτε οι πραγματικές συνθήκες διαφέρουν από το εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Λίγα λεπτά μετά, περίπου στις 13:50, όταν η LiFO έγραψε την είδηση της πτώσης του μαχητικού, η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας είχε ήδη ενημέρωση πως ο πιλότος του μονοθέσιου μαχητικού πρόλαβε να χρησιμοποιήσει το εκτινασσόμενο κάθισμα προτού το F-16 χτυπήσει στο νερό. Λίγο μετά τις 14:00 σε επικοινωνία του πιλότου του F-16 που κατέπεσε με τους αξιωματικούς της πολεμικής αεροπορίας στο ΕΚΑΕ και το Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων του Πενταγώνου, τους ενημέρωσε ότι είναι καλά στην υγεία του. Ενώ όμως στην αρχή ο χειριστής του F-16 Block 52+ κατάφερε να τηλεφωνήσει στη συνέχεια, οι καιρικές συνθήκες και η αγριεμένη θάλασσα κατέστησαν αδύνατη την επικοινωνία.
Για τον ακριβή εντοπισμό του χρησιμοποιήθηκαν τα στοιχεία που δίνουν οι δύο διαθέσιμοι εντοπιστές. Για τον πιλότο που εγκαταλείπει το αεροσκάφος του υπάρχουν δύο μηχανισμοί που θα βοηθήσουν στον εντοπισμό του. Ο ένας είναι στο κάθισμα και λέγεται Emergency Locator Beacon (ELB) και ο άλλος είναι πάνω στη στολή του και λέγεται Personal Locator Beacon (PLB). Ο πρώτος στέλνει σήμα στο Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων (ΕΚΑΕ) και στο Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων και ουσιαστικά δίνει συντεταγμένες. Το δεύτερο δίνει τις συντεταγμένες μέσω δορυφόρου.
Η Ελλάδα δεν έχει δικούς της στρατιωτικούς δορυφόρους, αλλά η διαδικασία γίνεται μέσω των ευρωπαϊκών δορυφόρων.
Η άσκηση των F-16 που απογειώθηκαν από τη Λάρισα
Το F-16 Block 52+ που κατέπεσε στα ανοιχτά της νήσου Ψαθούρας ανήκε στην 337 Μοίρα «Φάντασμα». Είχε απογειωθεί γύρω στη 1 το μεσημέρι μαζί με ακόμη τρία ακόμα μαχητικά ιδίου τύπου για άσκηση «δύο εναντίον δύο», δηλαδή προσομοίωση εικονικών αναχαιτίσεων και αερομαχιών που γίνεται για την εκπαίδευση των πληρωμάτων.