Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου

Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Από την κατασκευή της Διώρυγας της Κορίνθου . Πηγή: Archives historiques BNP Paribas
1

Η Διώρυγα της Κορίνθου ενώνει τον Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο, στη θέση του Ισθμού της Κορίνθου, λίγο ανατολικότερα από την πόλη της Κορίνθου. Κατασκευάστηκε μεταξύ των ετών 1880-1893, έργο του Έλληνα μηχανικού Πέτρου Πρωτοπαπαδάκη. Η κατασκευή της είναι αποτέλεσμα της αναπτυξιακής πολιτικής του πρωθυπουργού Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος με τα μεγάλα έργα υποδομής στόχευε στη δημιουργία ενός σύγχρονου και οικονομικά ανεπτυγμένου κράτους.

Στα αρχαία χρόνια μεταξύ του τείχους του Ισθμού και του περιβόλου του υπήρχε η δίολκος, οδός μέσω της οποίας μεταφερόταν εμπορεύματα και μικρά πλοία για να αποφευχθεί ο περίπλους της Πελοποννήσου. Η δίολκος, κατασκευή του Περιάνδρου, ήταν ένας πλακόστρωτος δρόμος ντυμένος με ξύλα, επάνω στον οποίο γλιστρούσαν τα πλοία με τη βοήθεια λίπους. Τα πλοία που υπερισθμίζονταν πλήρωναν τέλη, που ήταν το πιο σημαντικό έσοδο της Κορίνθου.

Η ιδέα της διώρυγας υπήρχε ήδη από την εποχή του Περίανδρου, το 602 π.Χ. Ο πρώτος που προσπάθησε την υλοποίησή του ήταν ο Νέρων, το 66 μ.Χ., σε σχέδια του Ιούλιου Καίσαρα και του Καλιγούλα. Μετά το θάνατο του Νέρωνα, συνέχισε την προσπάθεια ο Ηρώδης ο Αττικός, ο οποίος όμως την εγκατέλειψε.

Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Από την κατασκευή της Διώρυγας της Κορίνθου . Η φωτογραφία τραβήχτηκε μεταξύ το 1882 και το 1890. Πηγή: Archives historiques BNP Paribas

Ο Ι. Καποδίστριας, προβλέποντας τη σημασία που θα είχε η διώρυγα στην ανάπτυξη της Ελλάδας, ανέθεσε τη σχετική μελέτη σε μηχανικό. Η δαπάνη εκτιμήθηκε σε 40.000.000 χρυσά φράγκα, που δεν μπορούσαν να εξευρεθούν από τη διεθνή χρηματαγορά και η προσπάθεια εγκαταλείφθηκε. Το 1869 έγινε η διώρυγα του Σουέζ και τον Νοέμβριο του ίδιου έτους η Κυβέρνηση Ζαΐμη ψήφισε νόμο «περί διορύξεως του Ισθμού», όπου εταιρεία ή ιδιώτης θα αναλάμβανε την κατασκευή και εκμετάλλευση του έργου.

Η μελέτη του έργου έγινε από τον Ούγγρο στρατηγό István Türr, ο οποίος ίδρυσε τη Διεθνή Εταιρεία της Θαλασσίας Διώρυγος της Κορίνθου (Société Internationale du Canal Maritime de Corinthe). Στο έργο συμμετείχαν και άλλοι Ούγγροι ή Σλοβάκοι μηχανικοί, όπως ο Ίστβαν Τουρ και ο Μπέλα Γκέστερ από το Κόσιτσε της σημερινής Σλοβακίας. Λόγω έλλειψης κεφαλαίων το έργο ολοκληρώθηκε από εταιρεία του Ανδρέα Συγγρού το 1893. Οι εργασίες για τη διώρυγα εγκαινιάστηκαν την 23 Απριλίου 1882 παρουσία του βασιλιά Γεωργίου Α' και η χρήση της ξεκίνησε στις 25 Ιουλίου του 1893.

  

Στη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, κατά την αποχώρησή τους, οι Γερμανοί το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου 1944, ανατίναξαν τη σιδηροδρομική και την οδική γέφυρα, έριξαν βαγόνια τρένου σε ένα σημείο της διώρυγας για να τη φράξουν και πυροδότησαν εκρήξεις στον βυθό του προλιμένα. Το 1947 η Σχολή Μηχανικού του Στρατού ανέλαβε την ανακατασκευή της οδικής γέφυρας.

Η διώρυγα έχει μήκος 6.346 μέτρα, πλάτος στην επιφάνεια της θάλασσας 24,6 μ., στο βυθό της 21,3 μ., ενώ το βάθος της κυμαίνεται από 7,50 έως 8 μ. Κάθε χρόνο περνούν τη διώρυγα 12.000 πλοία.

Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Οι εργασίες εκφράξεως κράτησαν 5 χρόνια (1944-1949)
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Ένα από τα σχέδια κατασκευής του Διώρυγας της Κορίνθου (1883) .Πηγή : Archives historiques BNP Paribas
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Τα εγκαίνια της Διώρυγας της Κορίνθου, Κωνσταντίνος Βολανάκης, (1893)
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Η Διώρυγα της Κορίνθου σε επιστολικό δελτάριο των αρχών του 20ού αιώνα.
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Καταστροφή της διώρυγας από τα γερμανικά στρατεύματα 1944.
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Κόρινθος 1949: Το ατμόπλοιο είναι το Βαρβαρα Τσεόα, μετέπειτα Άνδρος.
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Ένα καράβι περνάει τον Ισθμό. Στο κατάστρωμα του έχει φορτωμένο ένα Ι.Χ. 1962
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Κάποτε στο πορθμείο της Κορίνθου.
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter
Σπάνιες φωτογραφίες του 1890 πριν το νερό κυλήσει μέσα στη Διώρυγα της Κορίνθου Facebook Twitter

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 26.7.2019

Ελλάδα
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

Ελλάδα / Σεισμός - Θέρμο: Πολλές πτώσεις βράχων από τη δόνηση, αναφέρει ο δήμαρχος

«Ευχόμαστε να είναι ο κύριος σεισμός, διότι έχει επίκεντρο στην λίμνη Τριχωνίδα κάτω από το Θέρμο, που είχε προκαλέσει τις μεγάλες ζημιές η σεισμική δόνηση τον Απρίλιο του 2007» τόνισε
LIFO NEWSROOM
Eurostat: Πρωτιά για Ελλάδα και Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023

Ελλάδα / Eurostat: Πρωτιά για Ελλάδα και Ιταλία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών το 2023

Η Μεσίνα στην Ιταλία ήταν το πιο πολυσύχναστο επιβατικό λιμάνι της Ε.Ε., με 11,3 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ ακολουθούν το Ρέτζιο ντι Καλάμπρια στην Ιταλία με 11,1 εκατομμύρια επιβάτες και ο Πειραιάς με 9,6 εκατομμύρια
LIFO NEWSROOM