Με ένα ελαφρώς ειρωνικό σχόλιο στο twitter επέλεξε να σχολιάσει ο Νίκος Δένδιας την είδηση της παράστασης «Ισορροπία του Nash» που παρουσιάζεται στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και βασίζεται, εν μέρει, στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού με τίτλο «H Μέρα Εκείνη – 1.560 ώρες στην Εντατική».
Προτείνω ο Σάββας Ξηρος να κληθεί ως τιμώμενος ομιλητής στο Κοινοβούλιο . Είναι κρίμα να μην ερχόμαστε πρωτογενώς σε επαφή με τη σκέψη του .
— Nikos Dendias (@NikosDendias) January 26, 2016
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και άλλα στελέχη της Ν.Δ. όπως ο Γιώργος Βουλγαράκης στο twitter:
Το Εθνικό ανεβάζει έργο που βασίζεται στο βιβλίο του τρομοκράτη Σ. Ξηρού. Άντε και στο Ηρώδειο ως δείγμα παγκόσμιου πολιτισμού !!!
— Γιώργος Βουλγαράκης (@gvoulgarakis) January 26, 2016
Αλλά και η Ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Ελίζα Βόζενμπεργκ μέσω του προσωπικού της λογαριασμού στο facebook:
Το Νόμπελ προτείνω να μη δοθεί στους νησιώτες μας που σώζουν ανθρώπους, αλλα στον ...Σάββα Ξηρό! Σα δεν ντρεπόμαστε..
Δημοσιεύτηκε από ΕΛΙΖΑ ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ στις Τρίτη, 26 Ιανουαρίου 2016
Λίγο αργότερα ήρθε και η οργισμένη αντίδραση από την ομάδα συγγενών θυμάτων τρομοκρατίας «ΩΣ ΕΔΩ», η οποία σε ανακοίνωση της κάνει λόγο για προσπάθεια «εξαγνισμού» του Σάββα Ξηρού:
«Το Εθνικό Θέατρο αποφάσισε να ανεβάσει μια παράσταση βασισμένη στο βιβλίο του Σάββα Ξηρού, φέρνοντας στο Εθνικό προσκήνιο το έργο του κατά συρροή δολοφόνου. Του καταδικασμένου τρομοκράτη. Με αυτό τον τρόπο η κεντρική Εθνική σκηνή - έστω και στην επίσης χρηματοδοτούμενη από Δημόσιους πόρους, Πειραματική της εκδοχή - δίνει την ευκαιρία στον κ. Ξηρό να κάνει Τέχνη. Να γίνει Τέχνη. Να δείξει Τέχνη. Και δι' αυτού του τρόπου να εξαγνιστεί η τρομοκρατική πράξη. Να γίνει συμπαθής ο δολοφόνος, γιατί πάνω απ' όλα «είναι άνθρωπος». Άνθρωπος λαλίστατος και πανταχού παρών στα ΜΜΕ, συνεντευξιαζόμενος στοχαστικά μετά την ανάδειξή του σε «κομβικό κέντρο ανάλυσης αξιακών συστημάτων» από την σκηνοθέτιδα. Μεγάλη ευκαιρία και σημαντικό δώρο που δίδεται στον κ. Ξηρό να βγει στη σκηνή της επικαιρότητας.
Είναι προφανές ότι ο εξαγνισμός του κου Ξηρού αποτελεί πλέον για κάποιους, διαρκή και επίμονη προτεραιότητα. Και μεθοδεύεται με συστηματικό τρόπο γιατί έχει συγκεκριμένο στόχο. Την απελευθέρωσή του όχι μόνο από την φυλακή, αλλά και από το ένοχο στίγμα του δολοφόνου. Και η διαδικασία αυτή γίνεται πράξη με τις παλιές καλές μεθόδους της ιδεολογικοποίησης της επιλογής να δολοφονείς αθώους. Έτσι έκαναν και οι Ναζί. Έτσι έκαναν και οι Σταλινικοί. Έτσι καλύπτει ο φασισμός τις επιλογές του.
Στο ΩΣ ΕΔΩ πολεμάμε χρόνια τώρα για τα αυτονόητα. Έχουμε κουραστεί. Πολύ. Έχουμε κουραστεί να υπερασπιζόμαστε το προφανές δικαίωμα στη ζωή, στη Δημοκρατία. Έχουμε κουραστεί να βλέπουμε τους ανθρώπους μας να δολοφονούνται ξανά και ξανά και ξανά. Έχουμε κουραστεί από την «ηρωοποίηση» μιας χούφτας ακριβοπληρωμένων δολοφόνων. Δεν είναι πως θα σταματήσουμε να αντιδρούμε. Αυτή είναι η κατάρα μας. Αλλά λίγη αυτοσυγκράτηση: «Κι αν δεν έχετε το θάρρος της αντίδρασης, ας έχετε τουλάχιστον το θάρρος της σιωπής».
Υπενθυμίζεται πως εδώ και λίγες μέρες η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει την παράσταση «Ισορροπία του Nash», σε σκηνοθεσία της Πηγής Δημητρακοπούλου. Σύμφωνα με το επίσημο δ.τ της παράστασης, «με αφορμή τους Δίκαιους του Αλμπέρ Καμύ, λογοτεχνικά κείμενα, αλλά και την υπόθεση της 17 Νοέμβρη, η Πηγή Δημητρακοπούλου με την ομάδα της επιχειρούν τη σύνθεση ενός νέου έργου για τους αξιακούς κώδικες των ανθρώπων, τη δικαιοσύνη, την αυτοδικία και την τρομοκρατία στην πρόσφατη ελληνική ιστορία».
Η δημοσιογράφος της Καθημερινής Όλγα Σέλλα, σε ένα κομμάτι που δημοσιεύεται σήμερα στην έντυπη έκδοση της εφημερίδας, προσπάθησε, χωρίς επιτυχία, να επικοινωνήσει με τη σκηνοθέτιδα της παράστασης, όμως κατάφερε να μιλήσει με τον ένα εκ' των δυο καλλιτεχνικών υπευθύνων της Πειραματικής Σκηνής, τον Πρόδρομο Τσινικόρη, ο οποίος δήλωσε τα εξής: «Υπάρχει ένα θέμα δικαιοσύνης στην Ελλάδα, χωρίς να εννοώ ότι είναι άδικη η τιμωρία των μελών της 17Ν. Θέλαμε να κάνουμε μια παράσταση με θέμα τη δικαιοσύνη, εντάσσοντας και την τρομοκρατία και τη δίκη της 17Ν. Στην πορεία, αντλήσαμε κάποια σημεία από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού».
Πριν από λίγη ώρα το Εθνικό Θέατρο εξέδωσε ανακοίνωση αναφορικά με τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει το ανέβασμα της συγκεκριμένης παράστασης, υποστηρίζοντας πως η Πειραματική σκηνή, ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα, αλλά και πως το θέατρο είναι «χώρος δημοσίου διαλόγου»:
«Καμιά ιδέα δεν μπορεί να δικαιολογήσει εγκλήματα εναντίον της ανθρώπινης ζωής» με αυτή τη φράση τελειώνει το κείμενο της παράστασης η «Ισορροπία του Nash» που παρουσιάζεται από 15 έως 31 Ιανουαρίου (8 παραστάσεις) στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Και αυτό είναι το μήνυμα που «παίρνουν μαζί τους» οι θεατές της παράστασης.
Η συγκεκριμένη παράσταση με την ευθύνη της σκηνοθέτιδας Πηγής Δημητρακοπούλου χρησιμοποιεί ως devised theatre αποσπάσματα από τους «Δίκαιους» του Αλμπέρ Καμύ καθώς και αποσπάσματα από το βιβλίο του Σάββα Ξηρού για να καταδείξει την παναθρώπινη ιδέα ότι η βία δεν είναι λύση.
Η δικαιοσύνη δίκασε για πάντα τους εγκληματίες – τρομοκράτες. Το θέατρο σαν τέχνη δεν έρχεται να ξαναδικάσει αλλά να αναδείξει καίρια ανθρώπινα προβλήματα. Είναι χώρος δημόσιου διαλόγου.
Η Πειραματική Σκηνή ως τόπος έρευνας νέων καλλιτεχνών οφείλει να καταπιάνεται και με επικίνδυνα θέματα ακόμη και αν πατάει στην κόψη του ξυραφιού»
σχόλια