Αυτή είναι η λίστα των μεταρρυθμίσεων που έστειλε η Ελλάδα

Αυτή είναι η λίστα των μεταρρυθμίσεων που έστειλε η Ελλάδα Facebook Twitter
Nick Paleologos / SOOC
4

Την επιστολή που έστειλε ο υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης στον πρόεδρο του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ, στην οποία περιγράφονται οι μεταρρυθμίσεις που προτείνει η ελληνική κυβέρνηση, έδωσε στη δημοσιότητα το πρακτορείο Reuters. Μεταξύ άλλων, η Ελλάδα δεσμεύεται να μην ακυρώσει οποιαδήποτε εν εξελίξει ή ολοκληρωμένη ιδιωτικοποίηση και να διασφαλίσει ότι οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση της «ανθρωπιστικής κρίσης» δεν θα έχουν δημοσιονομική επίπτωση.

Το εισαγωγικό σημείωμα του email της ελληνικής κυβέρνησης προς το Eurogroup:

Αγαπητέ πρόεδρε του Eurogroup,

στο Eurogroup της 20ης Φεβρουαρίου 2015, η ελληνική κυβέρνηση κλήθηκε να υποβάλει στα θεσμικά όργανα, μέχρι τη Δευτέρα 23η Φεβρουαρίου 2015, ένα πρώτο πλήρη κατάλογο των μεταρρυθμιστικών μέτρων που σχεδιάζει, ώστε να προσδιοριστεί και να συμφωνηθεί περαιτέρω έως το τέλος Απριλίου 2015.

Εκτός από την κωδικοποίηση του μεταρρυθμιστική της ατζέντα, και σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις του Έλληνα πρωθυπουργού κ. Τσίπρα στο κοινοβούλιο, η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύθηκε να εργασθεί σε στενή συνεννόηση με τους ευρωπαίους εταίρους και τα θεσμικά όργανα, καθώς και με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ώστε να αναληφθούν δράσεις που θα ενισχύουν της δημοσιονομικής βιωσιμότητας, την εξασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και την προώθηση της οικονομικής ανάκαμψης.

Ο πρώτος πλήρης κατάλογος των μεταρρυθμίσεων που προτείνεται από την ελληνική κυβέρνηση ακολουθεί παρακάτω: Πρόθεσή μας είναι να τον εφαρμόσουμε αντλώντας παράλληλα τεχνική βοήθεια και χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία.

Ειλικρινώς,

Γιάνης Βαρουφάκης

Υπουργός Οικονομικών

Ελληνική Δημοκρατία

1. Δημοσιονομικές διαρθρωτικές πολιτικές

Φορολογικές πολιτικές – Η Ελλάδα δεσμεύεται να:

  • Να μεταρρυθμίσει το καθεστώς του ΦΠΑ, ως προς τη διοίκηση και την επιβολή. Θα καταβληθούν προσπάθειες για τη βελτίωση της συλλογής και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής κάνοντας πλήρη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων και άλλων τεχνολογικών καινοτομιών. Η πολιτική για τον ΦΠΑ θα πρέπει να εξορθολογιστεί και οι συντελεστές θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν με τρόπο που μεγιστοποιεί τα πραγματικά έσοδα, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνική δικαιοσύνη, και με σκοπό τον περιορισμό των απαλλαγών και την εξάλειψη παράλογων εκπτώσεων.
  • Τροποποίηση της φορολογίας των συλλογικών επενδύσεων και του καθεστώτος των δαπανών του φόρου εισοδήματος οι οποίες θα ενσωματωθούν στο κώδικα φορολογίας εισοδήματος.
  • Διεύρυνση του ορισμού της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής και «διάλυση» (disbanding) της φορολογικής ασυλίας.
  • Εκσυγχρονισμό του κώδικα φορολογίας εισοδήματος και εξάλειψη από αυτόν των φορολογικών απαλλαγών με αντικατάστασή τους, όπου είναι απαραίτητο, με μέτρα ενίσχυσης της κοινωνική δικαιοσύνης.
  • Αποφασιστικά επιβολή και βελτίωση της νομοθεσίας σχετικά με τις ενδοομιλικές συναλλαγές (transfer pricing).
  • Θα εργασθούμε για τη δημιουργία μιας νέας κουλτούρας στο σκέλος της φορολογικής συμμόρφωσης ώστε να εξασφαλιστεί ότι όλα τα τμήματα της κοινωνίας, και ειδικά τα εύρωστα, θα συμβάλουν δίκαια στη χρηματοδότηση των δημόσιων πολιτικών. Στο πλαίσιο αυτό, θα εφαρμόσουμε, με τη βοήθεια των ευρωπαϊκών και των διεθνών εταίρων, μια βάση δεδομένων πλούτο που βοηθά τις φορολογικές αρχές, να εκτιμούν την ακρίβεια των προηγούμενων φορολογικών δηλώσεων εισοδήματος.


Διαχείριση δημοσίων οικονομικών - Η Ελλάδα θα:

  • Θα υιοθετήσει τροποποιήσεις στη δημοσιονομική νομοθεσία και θα λάβει μέτρα για τη βελτίωση της διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών. Η εκτέλεση του προϋπολογισμού θα βελτιωθεί και θα αποσαφηνιστεί, όπως και ο έλεγχος και οι αρμοδιότητες υποβολής αναφορών. Οι διαδικασίες πληρωμών θα εκσυγχρονιστούν και θα επιταχυνθούν, ενώ θα παρέχεται υψηλότερος βαθμός οικονομικής και δημοσιονομικής ευελιξίας, αλλά και λογοδοσίας σε ανεξάρτητες αρχές ή/ και ρυθμιστικούς φορείς.
  • Θα δημιουργήσει και θα εφαρμόσει μια στρατηγική σχετικά με την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, των επιστροφών φόρων και των συνταξιοδοτικών αξιώσεων.
  • Θα καταστήσει το ιδρυθέν (αλλά αδρανές μέχρι σήμερα) Δημοσιονομικό Συμβούλιο μια πλήρως λειτουργική οντότητα.

Διαχείριση εσόδων (revenue administration) - Η Ελλάδα θα εκσυγχρονίσει τη φορολογική και τελωνιακή της διοίκηση επωφελούμενη από τη διαθέσιμη τεχνική βοήθεια. Για το σκοπό αυτό, η Ελλάδα:

  • Θα ενισχύσει τη διαφάνεια και διεθνή εμβέλεια της διαδικασίας με την οποία διορίζεται, παρακολουθείται από πλευράς επιδόσεων, και αντικαθίσταται ο Γενικός Γραμματέας της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων.
  • Θα ενισχύσει την ανεξαρτησία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, εάν είναι απαραίτητο μέσω νέας νομοθεσίας, από όλα τα είδη των παρεμβολών (πολιτικών ή άλλων), ενώ θα εγγυηθεί την πλήρη λογοδοσία και τη διαφάνεια των δραστηριοτήτων της. Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνηση και η ΓΓΔΕ θα κάνουν πλήρη χρήση της διαθέσιμης τεχνικής βοήθειας.
  • Θα διασφαλίσει πως η ΓΓΔΕ διαθέτει επαρκές προσωπικό, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά, και ιδιαίτερα οι μονάδες για τους φορολογουμένους υψηλού πλούτου και τους μεγάλους οφειλέτες και θα διασφαλίσει ότι διαθέτει ισχυρές ανακριτικές εξουσίες και εξουσίες δίωξης, καθώς και πόρους με βάση τις ικανότητες του ΣΔΟΕ, ώστε να στοχεύσει αποτελεσματικά τη φοροδιαφυγή και την είσπραξη οφειλών, από υψηλού εισοδήματος κοινωνικές ομάδες. Θα εξετασθούν τα πλεονεκτήματα της ενσωμάτωσης του ΣΔΟΕ στην ΓΓΔΕ.
  • Θα αυξήσει τις επιθεωρήσεις, τους ελέγχους βάσει κινδύνων, και τις δυνατότητες είσπραξης, ενώ θα επιδιώξει παράλληλα να ενσωματώσει τις λειτουργίες της είσπραξης εσόδων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης σε ολόκληρη τη γενική κυβέρνηση.


Δημόσιες δαπάνες - Οι ελληνικές αρχές:

  • Θα επανεξετάσουν και θα ελέγξουν τις δαπάνες σε κάθε τομέα των κυβερνητικών δαπανών (π.χ. εκπαίδευση, άμυνα, μεταφορές, τοπική αυτοδιοίκηση, κοινωνικές παροχές).
  • Θα εργαστούν για τη δραστική βελτίωση της αποδοτικότητας των τμημάτων και μονάδων που διοικούνται από την κεντρική και τοπική κυβέρνηση στοχεύοντας στις δημοσιονομικές διαδικασίες, στην αναδιάρθρωση της διαχείρισης και στην ανακατανομή πόρων που έχουν αναπτυχθεί ανεπαρκώς.
  • Θα προσδιορίσουν μέτρα εξοικονόμησης κόστους μέσω ενδελεχούς επανεξέτασης των δαπανών κάθε υπουργείου και του εξορθολογισμού των μη μισθολογικών και μη συνταξιοδοτικών δαπανών που, επί του παρόντος, αντιστοιχούν στο συγκλονιστικό 56% των συνολικών δημόσιων δαπανών.
  • Θα εφαρμόσουν νομοθεσία (που σήμερα βρίσκεται υπό τη μορφή προσχεδίου στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) για την επανεξέταση των δαπανών μη μισθολογικών παροχών σε όλον τον δημόσιο τομέα.
  • Θα εξακριβώσουν τις παροχές μέσω διασταύρωσης στοιχείων με τις αρμόδιες αρχές και μητρώα (π.χ. ΑΦΜ, ΑΜΚΑ) που θα βοηθήσουν στο να προσδιοριστούν οι μη επιλέξιμοι δικαιούχοι.
  • Θα ελέγξουν τις δαπάνες για την Υγεία και θα βελτιώσουν την παροχή και την ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών, χορηγώντας καθολική πρόσβαση. Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση σκοπεύει να βάλει στο τραπέζι συγκεκριμένες προτάσεις σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένου του ΟΟΣΑ.

Μεταρρύθμιση της κοινωνικής ασφάλισης – Η Ελλάδα δεσμεύεται να συνεχίσει τον εκσυγχρονισμό του συνταξιοδοτικού συστήματος. Οι αρχές:

  • Θα συνεχίσουν να εργάζονται επί διοικητικών μέτρων για την ενοποίηση και τον εκσυγχρονισμό των συνταξιοδοτικών πολιτικών και την εξάλειψη των «παραθύρων» και κινήτρων που αυξάνουν τον υπερβολικό ρυθμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων σε όλη την οικονομία, και πιο συγκεκριμένα στον τραπεζικό και δημόσιο τομέα.
  • Θα ενοποιήσουν συνταξιοδοτικά ταμεία προκειμένου να επιτευχθεί εξοικονόμηση.
  • Θα καταργήσουν σταδιακά τα τέλη υπέρ τρίτων με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο.
  • Θα καθιερώσουν μία στενότερη σύνδεση μεταξύ των συνταξιοδοτικών εισφορών και των εισοδημάτων, θα εξορθολογιστούν τα επιδόματα, θα ενισχύσουν τα κίνητρα για τη δήλωση εργασίας και θα παράσχουν στοχευμένη βοήθεια σε υπαλλήλους ηλικίας 50-65 ετών, μεταξύ άλλων μέσω ενός προγράμματος Εγγυημένου Εισοδήματος, έτσι ώστε να εξαλειφθούν οι κοινωνικές και πολιτικές πιέσεις για πρόωρη συνταξιοδότηση η οποία επιβαρύνει υπέρμετρα τα συνταξιοδοτικά ταμεία.

Δημόσια διοίκηση και διαφθορά - Η Ελλάδα θέλει μια σύγχρονη δημόσια διοίκηση. Στο πλαίσιο αυτό:

  • Θα μετατρέψει τη μάχη κατά της διαφθοράς σε εθνική προτεραιότητα και θα κάνει πλήρως λειτουργικό το Εθνικό Σχέδιο κατά της Διαφθοράς.
  • Θα επικεντρωθεί στο λαθρεμπόριο καυσίμων και προϊόντων καπνού, θα παρακολουθήσει τις τιμές των εισαγόμενων προϊόντων (για να αποτραπούν οι απώλειες εσόδων κατά τη διάρκεια των διαδικασιών εισαγωγής) και θα αντιμετωπίσει το ξέπλυμα χρήματος. Η κυβέρνηση σκοπεύει να θέσει άμεσα φιλόδοξους στόχους εσόδων, στους τομείς αυτούς, που θα επιδιωχθούν υπό τον συντονισμό με της νεοσύστατης θέσης του υπουργού Επικρατείας.
  • Θα μειώσει (α) τον αριθμό των Υπουργείων (από 16 σε 10), (β) τον αριθμό των «ειδικών συμβούλων» στη γενική κυβέρνηση, και (γ) θα περιορίσει τα προνόμια των υπουργών, βουλευτών και ανώτατων αξιωματούχων (π.χ αυτοκίνητα, δαπάνες ταξιδιών, επιδόματα).
  • Θα καταστήσει πιο αυστηρή τη νομοθεσία που αφορά τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και θα περιλάβει ανώτατα επίπεδα δανεισμού από χρηματοπιστωτικά και άλλα ιδρύματα.
  • Θα ενεργοποιήσει άμεσα την τρέχουσα (αν και αδρανή) νομοθεσία που ρυθμίσει τα έσοδα των μέσων ενημέρωσης (έντυπων και ηλεκτρονικών), διασφαλίζοντας (μέσω κατάλληλα σχεδιασμένων δημοπρασιών) πως θα πληρώνουν στο κράτος σε τιμές αγοράς για τις συχνότητες που χρησιμοποιούν, και πως θα απαγορεύεται η συνεχιζόμενη λειτουργία μονίμως ζημιογόνων μέσων ενημέρωσης (χωρίς διαφανή διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης).
  • Θα καθιερώσει ένα διάφανο, ηλεκτρονικό, σε πραγματικό χρόνο θεσμικό πλαίσιο για τους δημόσιους διαγωνισμούς / προμήθειες, επανιδρύοντας τη ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
  • Θα μεταρρυθμίσει το πλέγμα των μισθών του δημοσίου τομέα με σκοπό την αποσυμπίεση της κατανομής των μισθών μέσω αύξησης της παραγωγής και κατάλληλων πολιτικών προσλήψεων χωρίς να μειώνονται τα τρέχοντα κατώτατα επίπεδα μισθών, διασφαλίζοντας όμως ότι δεν θα αυξηθεί το κονδύλι των μισθών του δημοσίου.
  • Θα εξορθολογήσει τις μη μισθολογικές παροχές, για να μειωθούν οι συνολικές δαπάνες, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η λειτουργία του δημοσίου τομέα και σε συμμόρφωση προς τις καλές πρακτικές της ΕΕ.
  • Θα προωθήσει μέτρα που: θα βελτιώνουν τους μηχανισμούς προσλήψεων, θα ενθαρρύνουν τους αξιοκρατικούς διορισμούς σε διοικητικές θέσεις, θα παρέχουν πραγματική αξιολόγηση των υπαλλήλων και θα καθιερώνουν δίκαιες διαδικασίες για την μεγιστοποίηση της κινητικότητας ανθρώπινων και άλλων πόρων εντός του δημόσιου τομέα.


ΙΙ. Χρηματοπιστωτική σταθερότητα

Προγράμματα δόσεων - Η Ελλάδα δεσμεύεται:

  • Να βελτιώσει άμεσα, σε συμφωνία με τους θεσμούς, τη νομοθεσία για την αποπληρωμή των φόρων και των καθυστερούμενων εισφορών κοινωνικής ασφάλειας.
  • Να καθορίσει τις ρυθμίσεις δόσεων κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνεται ο αποδοτικός διαχωρισμός ανάμεσα σε (α) στρατηγική χρεοκοπία / μη-πληρωμή και (β) αδυναμία πληρωμής, στοχεύοντας περιπτώσεις (α) ιδιωτών/επιχειρήσεων μέσω αστικών και ποινικών διαδικασιών (ειδικότερα μεταξύ των ομάδων υψηλού εισοδήματος), προσφέροντας παράλληλα (β) σε ιδιώτες και επιχειρήσεις όρους αποπληρωμής που να επιτρέπουν σε φερέγγυες επιχειρήσεις να επιβιώσουν, να αποτρέπει τον παρασιτισμό, ακυρώνοντας τον ηθικό κίνδυνο και ισχυροποιώντας την κοινωνική ευθύνη καθώς και μια κατάλληλη κουλτούρα αποπληρωμών.
  • Να αποποινικοποιήσει τους οφειλέτες χαμηλού εισοδήματος με μικρές υποχρεώσεις
  • Να επιταχύνει μεθόδους και διαδικασίες επιβολής, συμπεριλαμβανομένου και του νομικού πλαισίου για την συγκέντρωση απλήρωτων φόρων και την αποτελεσματική εφαρμογή εργαλείων συλλογής.

Τραπεζικά και μη-εξυπηρετούμενα δάνεια. Η Ελλάδα δεσμεύεται:

  • Οι τράπεζες να λειτουργούν με υγιείς εμπορικές / τραπεζικές αρχές.
  • Να χρησιμοποιήσει πλήρως το Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και να εξασφαλίσει, σε συνεννόηση με τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM), την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ότι θα παίζει καλά τον ρόλο - κλειδί του να εξασφαλίζει την σταθερότητα του τραπεζικού τομέα και τον δανεισμό του σε εμπορική βάση, ενώ συμμορφώνεται με τους κανόνες περί ανταγωνισμού της ΕΕ.
  • Να αντιμετωπίσει τα μη-εξυπηρετούμενα δάνεια με τέτοιο τρόπο που να λαμβάνει υπόψη πλήρως την κεφαλαιοποίηση των τραπεζών (λαμβάνοντας υπόψη τον υιοθετημένο Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών), την λειτουργία του συστήματος δικαιοσύνης, την κατάσταση της αγοράς ακινήτων, θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και τυχόν δυσμενείς επιπτώσεις στην οικονομική κατάσταση της κυβέρνησης.
  • Να συνεργαστεί με τις διοικήσεις των τραπεζών και τους θεσμούς ώστε να αποφύγουν, κατά την προσεχή περίοδο, πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας σε νοικοκυριά με εισόδημα κάτω από συγκεκριμένο όριο, ενώ παράλληλα τιμωρεί όσους πτωχεύουν στρατηγικά με στόχο (α) να διατηρήσει την κοινωνική υποστήριξη για το ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της κυβέρνησης, (β) να αποτρέψει περαιτέρω πτώση των τιμών στα ακίνητα (αυτό θα είχε αρνητική επίπτωση στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών), (γ) να ελαχιστοποιήσει τις οικονομικές επιπτώσεις στο μεγαλύτερο πρόβλημα των άστεγων και (δ) να προωθήσει μια ισχυρή κουλτούρας πληρωμών. Μέτρα θα ληφθούν για τη στήριξη των πιο ευάλωτων νοικοκυριών που αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα δάνεια τους.
  • Να ευθυγραμμίσει τη νομοθεσίας για εξωδικαστικές διευθετήσεις με τις ρυθμίσεις μετά την προσαρμογή τους με στόχο να περιοριστεί ο κίνδυνος στα δημόσια οικονομικά και στη νοοτροπία πληρωμών, διευκολύνοντας παράλληλα αναδιάρθρωση ιδιωτικών χρεών.
  • Να εκσυγχρονίσει το πτωχευτικό Δίκαιο και να διευθετήσει τις υποθέσεις που εκκρεμούν.

III. Πολιτικές για την προώθηση της ανάπτυξης

Ιδιωτικοποιήσεις και διαχείριση δημόσιας περιουσίας - Για να προσελκύσουν επενδύσεις σε τομείς κλειδιά και να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά τα δημόσια περιουσιακά στοιχεία οι ελληνικές αρχές:

  • Θα δεσμευτούν ότι δεν θα καταργήσουν ιδιωτικοποιήσεις που έχουν ολοκληρωθεί. Στην περίπτωση που ο διαγωνισμός έχει προκηρυχθεί η κυβέρνηση θα σεβαστεί τη διαδικασία, σύμφωνα με την νομοθεσία.
  • Θα διαφυλάξουν την παροχή βασικών δημοσίων αγαθών και υπηρεσιών από τις ιδιωτικοποιημένες επιχειρήσεις / βιομηχανία, σύμφωνα με τους εθνικούς στόχους πολιτικής και σε συμμόρφωση με τη νομοθεσία της ΕΕ.
  • Θα επανεξετάσουν τις ιδιωτικοποιήσεις που δεν έχουν ακόμα προκηρυχτεί, με στόχο τη βελτίωση των όρων έτσι ώστε να βελτιστοποιηθούν τα μακροπρόθεσμα οφέλη του δημοσίου, να δημιουργηθούν έσοδα, να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, να προωθηθεί η οικονομική ανάκαμψη και να ενισχυθούν οι μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης.
  • Θα υιοθετήσουν στο εξής μια προσέγγιση μέσω της οποίας οι νέες περιπτώσεις θα εξετάζονται ξεχωριστά και επί της ουσίας, με έμφαση στις μακροχρόνιες μισθώσεις, κοινοπραξίες (ιδιωτικού και δημόσιου τομέα) και συμβολαίων που μεγιστοποιούν όχι μόνο τα κρατικά έσοδα αλλά και τις προοπτικές των ιδιωτικών επενδύσεων.
  • Θα ενοποιήσουν το ΤΑΙΠΕΔ με διάφορους οργανισμούς διαχείρισης των δημόσιων περιουσιακών στοιχείων (που σήμερα είναι διασκορπισμένα στον δημόσιο τομέα) με στόχο την ανάπτυξη της δημόσιας περιουσίας και την ενίσχυση της αξίας τους μέσω μικροοικονομικών πολιτικών και αναθεωρήσεων στα δικαιώματα ιδιοκτησίας.

Μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας – Η Ελλάδα δεσμεύεται:

  • Να υιοθετήσει τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ σε όλο το εύρος της νομοθεσίας για την αγορά εργασίας μέσω μίας διαδικασίας διαβουλεύσεων με τους κοινωνικούς εταίρους, ενώ θα ωφεληθεί από την τεχνογνωσία και τις προτάσεις των ILO, ΟΟΣΑ και της διαθέσιμης τεχνικής συνδρομής.
  • Να επεκτείνει και αναπτύξει τα υπάρχοντα σχέδια που παρέχουν προσωρινή απασχόληση στους ανέργους, σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους εφόσον υπάρχουν δημοσιονομικά περιθώρια και να αναβαθμίσει τα ενεργά προγράμματα με στόχο των εκσυγχρονισμό των δεξιοτήτων των μακροχρόνια ανέργων.
  • Να μεταβεί σε μια νέα «έξυπνη» προσέγγιση στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας που να εξισορροπεί τις ανάγκες για ευελιξία και δικαιοσύνη. Αυτό περιλαμβάνει τν φιλοδοξία για εξορθολογισμό και σε βάθος χρόνου την αύξηση του κατώτατου μισθού με ένα τρόπο που θα διαφυλάξει την ανταγωνιστικότητα και τις προοπτικές της απασχόλησης.
  • Η έκταση και ο χρόνος των αλλαγών στον κατώτατο μισθό θα γίνουν με διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και τους ευρωπαϊκούς και διεθνούς θεσμούς, συμπεριλαμβανομένου και του ILO, ενώ θα ληφθούν υπόψη οι συμβουλές ενός νέου ανεξάρτητου σώματος για το αν οι αλλαγές στους μισθούς είναι σε συνάρτηση με τις εξελίξεις στην παραγωγή και την ανταγωνιστικότητα.

Mεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων και ένα καλύτερο επιχειρηματικό περιβάλλον - Στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής μεταρρυθμίσεων, η Ελλάδα παραμένει προσηλωμένη στο:

  • Στην άρση των εμποδίων του ανταγωνισμού με βάση τα στοιχεία από τον ΟΟΣΑ.
  • Στην ενίσχυση της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
  • Στην καθιέρωση δράσεων για τη μείωση της γραφειοκρατίας, σύμφωνα με τη συμβολή του ΟΟΣΑ, περιλαμβανομένης της νομοθεσίας που απαγορεύει σε υπηρεσίες του Δημόσιου να ζητούν από πολίτες και επιχειρήσεις στοιχεία που επιβεβαιώνουν πληροφορίες που ήδη κατέχει το κράτος.
  • Στην καλύτερη διαχείριση της γης, συμπεριλαμβανομένων των πολιτικών που σχετίζονται με τον χωροταξικό σχεδιασμό, τη χρήση γης, και την ολοκλήρωση ενός κατάλληλου Κτηματολογίου.
  • Στο να συνεχίσει τις προσπάθειες για την άρση δυσανάλογων και αδικαιολόγητων περιορισμών στα νομοθετικώς κατοχυρωμένα επαγγέλματα ως μέρος της συνολικής στρατηγικής για την αντιμετώπιση κατεστημένων συμφερόντων.
  • Στην εναρμόνιση της αγοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου με τις καλές πρακτικές και τη νομοθεσία της ΕΕ

Μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος - Η ελληνική κυβέρνηση θα:

  •  Βελτιώσει την οργάνωση των δικαστηρίων με  μεγαλύτερη εξειδίκευση και έκδοση νέου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.
  • Θα προωθήσει την ψηφιοποίηση των νομικών κωδίκων και του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής και διακυβέρνησης στο δικαστικό σύστημα.

Στατιστική - η Ελληνική Κυβέρνηση επαναβεβαιώνει την ετοιμότητά της να:

  •  Τηρήσει πλήρως τη δέσμευση για την αξιοπιστία των στατιστικών, και ιδίως τη θεσμική ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, διασφαλίζοντας ότι η ΕΛΣΤΑΤ έχει τους απαραίτητους πόρους για την υλοποίηση του προγράμματος εργασίας.
  • Εξασφαλίσει τη διαφάνεια και νομιμότητα της διαδικασίας διορισμού του Προέδρου της ΕΛΣΤΑΤ, τον Σεπτέμβριο 2015, σε συνεργασία με την EUROSTAT.

Ανθρωπιστική κρίση - Η ελληνική κυβέρνηση επιβεβαιώνει το σχέδιό της για:

  • Αντιμετώπιση αναγκών που προκύπτουν από την πρόσφατη αύξηση της απόλυτης φτώχειας (ανεπαρκή πρόσβαση σε τροφή, στέγη, υπηρεσίες υγείας και της παροχής ενέργειας) μέσα από στοχευμένες δράσεις (π.χ. κουπόνια τροφίμων).
  • Να το πράξει με τρόπο που θα είναι χρήσιμος για την αναμόρφωση της δημόσιας διοίκησης και την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας / της διαφθοράς (π.χ. την έκδοση έξυπνης κάρτας για τον πολίτη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ταυτότητα, στο σύστημα υγείας, καθώς και για την απόκτηση πρόσβασης στο πρόγραμμα κουπονιών τροφίμων κ.λπ.).
  • Να αξιολογήσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα με στόχο την επέκτασή του σε εθνικό επίπεδο.
  • Να εξασφαλίσει ότι η μάχη ενάντια στην ανθρωπιστική κρίση δεν έχει καμία αρνητική δημοσιονομική επίπτωση.

Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή στα αγγλικά:

Dear President of the Eurogroup,

In the Eurogroup of 20 February 2015 the Greek government was invited to present to the institutions, by Monday 23rd February 2015, a first comprehensive list of reform measures it is envisaging, to be further specified and agreed by the end of April 2015.

In addition to codifying its reform agenda, in accordance with PM Tsipras' programmatic statement to Greece's Parliament, the Greek government also committed to working in close agreement with European partners and institutions, as well as with the International Monetary Fund, and take actions that strengthen fiscal sustainability, guarantee financial stability and promote economic recovery.

The first comprehensive list of reform measures follows below, as envisaged by the Greek government. It is our intention to implement them while drawing upon available technical assistance and financing from the European Structural and Investment Funds.

Truly

Yanis Varoufakis

Minister of Finance

Hellenic Republic

I. Fiscal structural policies

Tax policies – Greece commits to:

• Reform VAT policy, administration and enforcement. Robust efforts will be made to improve collection and fight evasion making full use of electronic means and other technological innovations. VAT policy will be rationalized in relation to rates that will be streamlined in a manner that maximizes actual revenues without a negative impact on social justice, and with a view to limiting exemptions while eliminating unreasonable discounts.

• Modify the taxation of collective investment and income tax expenditures which will be integrated in the income tax code.

• Broaden definition of tax fraud and evasion while disbanding tax immunity.

• Modernizing the income tax code and eliminating from it tax code exemptions and replacing them, when necessary, with social justice enhancing measures.

• Resolutely enforce and improve legislation on transfer pricing.

• Work toward creating a new culture of tax compliance to ensure that all sections of society, and especially the well-off, contribute fairly to the financing of public policies. In this context, establish with the assistance of European and international partners, a wealth database that assists the tax authorities in gauging the veracity of previous income tax returns.

Public Finance Management – Greece will:

• Adopt amendments to the Organic Budget Law and take steps to improve public finance management. Budget implementation will be improved and clarified as will control and reporting responsibilities. Payment procedures will be modernized and accelerated while providing a higher degree of financial and budgetary flexibility and accountability for independent and/or regulatory entities.

• Devise and implement a strategy on the clearance of arrears, tax refunds and pension claims.

• Turn the already established (though hitherto dormant) Fiscal Council into a fully operational entity.

Revenue administration – Greece will modernize the tax and custom administrations benefiting from available technical assistance. To this end Greece will:

• Enhance the openness, transparency and international reach of the process by which the General Secretary of the General Secretariat of Public Revenues is appointed, monitored in terms of performance, and replaced.

• Strengthen the independence of the General Secretariat of Public Revenues (GSPR), if necessary through further legislation, from all sorts of interference (political or otherwise) while guaranteeing full accountability and transparency of its operations. To this end, the government and the GSPR will make full use of available technical assistance.

• Staff adequately, both quantitatively and qualitatively, the GSPR and in particular the high wealth and large debtors units of the revenue administration and ensure that it has strong investigative/prosecution powers, and resources building on SDOE's capacities, so as to target effectively tax fraud by, and tax arrears of, high income social groups. Consider the merits of integrating SDOE into GSPR.

• Augment inspections, risk-based audits, and collection capacities while seeking to integrate the functions of revenue and social security collection across the general government.

Public spending – The Greek authorities will:

• Review and control spending in every area of government spending (e.g. education, defense, transport, local government, social benefits)

• Work toward drastically improving the efficiency of central and local government administered departments and units by targeting budgetary processes, management restructuring, and reallocation of poorly deployed resources.

• Identify cost saving measures through a thorough spending review of every Ministry and rationalization of non-salary and non-pension expenditures which, at present, account for an astounding 56% of total public expenditure.

• Implement legislation (currently in draft form at the General Accounts Office - GAO) to review non-wage benefits expenditure across the public sector.

• Validate benefits through cross checks within the relevant authorities and registries (e.g. Tax Number Registry, AMKA registry) that will help identify non-eligible beneficiaries.

• Control health expenditure and improve the provision and quality of medical services, while granting universal access. In this context, the government intends to table specific proposals in collaboration with European and international institutions, including the OECD.

Social security reform – Greece is committed to continue modernizing the pension system. The authorities will:

• Continue to work on administrative measures to unify and streamline pension policies and eliminate loopholes and incentives that give rise to an excessive rate of early retirements throughout the economy and, more specifically, in the banking and public sectors.

• Consolidate pension funds to achieve savings.

• Phase out charges on behalf of 'third parties' (nuisance charges) in a fiscally neutral manner.

• Establish a closer link between pension contributions and income, streamline benefits, strengthen incentives to declare paid work, and provide targeted assistance to employees between 50 and 65, including through a Guaranteed Basic Income scheme, so as to eliminate the social and political pressure for early retirement which over-burdens the pension funds.

Public administration & corruption – Greece wants a modern public administration. It will:

• Turn the fight against corruption into a national priority and operationalize fully the National Plan Against Corruption.

• Target fuel and tobacco products' smuggling, monitor prices of imported goods (to prevent revenue losses during the importation process), and tackle money laundering. The government intends immediately to set itself ambitious revenue targets, in these areas, to be pursued under the coordination of the newly established position of Minister of State.

• Reduce (a) the number of Ministries (from 16 to 10), (b) the number of 'special advisors' in general government; and (c) fringe benefits of ministers, Members of Parliament and top officials (e.g. cars, travel expenses, allowances)

• Tighten the legislation concerning the funding of political parties and include maximum levels of borrowing from financial and other institutions.

• Activate immediately the current (though dormant) legislation that regulates the revenues of media (press and electronic), ensuring (through appropriately designed auctions) that they pay the state market prices for frequencies used, and prohibits the continued operation of permanently loss-making media outlets (without a transparent process of recapitalization)

• Establish a transparent, electronic, real time institutional framework for public tenders/procurement – re-establishing DIAVGEIA (a side-lined online public registry of activities relating to public procurement)

• Reform the public sector wage grid with a view to decompressing the wage distribution through productivity gains and appropriate recruitment policies without reducing the current wage floors but safeguarding that the public sector's wage bill will not increase

• Rationalize non-wage benefits, to reduce overall expenditure, without imperilling the functioning of the public sector and in accordance with EU good practices

• Promote measures to: improve recruitment mechanisms, encourage merit-based managerial appointments, base staff appraisals on genuine evaluation, and establish fair processes for maximizing mobility of human and other resources within the public sector

II. Financial stability

Installment schemes – Greece commits to

• Improve swiftly, in agreement with the institutions, the legislation for repayments of tax and social security arrears

• Calibrate installment schemes in a manner that helps discriminate efficiently between: (a) strategic default/non-payment and (b) inability to pay; targeting case (a) individuals/firms by means of civil and criminal procedures (especially amongst high income groups) while offering case (b) individuals/firms repayment terms in a manner that enables potentially solvent enterprises to survive, averts free-riding, annuls moral hazard, and reinforces social responsibility as well as a proper re-payment culture.

• Decriminalize lower income debtors with small liabilities

• Step up enforcement methods and procedures, including the legal framework for collecting unpaid taxes and effectively implement collection tools

Banking and Non-Performing loans. Greece is committed to:

• Banks that are run on sound commercial/banking principles

• Utilize fully the Hellenic Financial Stability Fund and ensure, in collaboration with the SSM, the ECB and the European Commission, that it plays well its key role of securing the banking sector's stability and its lending on commercial basis while complying with EU competition rules.

• Dealing with non-performing loans in a manner that considers fully the banks' capitalization (taking into account the adopted Code of Conduct for Banks), the functioning of the judiciary system, the state of the real estate market, social justice issues, and any adverse impact on the government's fiscal position.

• Collaborating with the banks' management and the institutions to avoid, in the forthcoming period, auctions of the main residence of households below a certain income threshold, while punishing strategic defaulters, with a view to: (a) maintaining society's support for the government's broad reform program, (b) preventing a further fall in real estate asset prices (that would have an adverse effect on the banks' own portfolio), (c) minimizing the fiscal impact of greater homelessness, and (d) promoting a strong payment culture. Measures will be taken to support the most vulnerable households who are unable to service their loans

• Align the out-of-court workout law with the installment schemes after their amendment, to limit risks to public finances and the payment culture, while facilitating private debt restructuring.

• Modernize bankruptcy law and address the backlog of cases

III. Policies to promote growth

Privatization and public asset management – To attract investment in key sectors and utilize the state's assets efficiently, the Greek authorities will:

• Commit not to roll back privatizations that have been completed. Where the tender process has been launched the government will respect the process, according to the law.

• Safeguard the provision of basic public goods and services by privatized firms/industries in line with national policy goals and in compliance with EU legislation.

• Review privatizations that have not yet been launched, with a view to improving the terms so as to maximize the state's long term benefits, generate revenues, enhance competition in the local economies, promote national economic recovery, and stimulate long term growth prospects.

• Adopt, henceforth, an approach whereby each new case will be examined separately and on its merits, with an emphasis on long leases, joint ventures (private-public collaboration) and contracts that maximize not only government revenues but also prospective levels of private investment.

• Unify (HRDAF) with various public asset management agencies (which are currently scattered across the public sector) with a view to developing state assets and enhancing their value through microeconomic and property rights' reforms.

Labor market reforms – Greece commits to:

• Achieve EU best practice across the range of labor market legislation through a process of consultation with the social partners while benefiting from the expertise and existing input of the ILO, the OECD and the available technical assistance.

• Expand and develop the existing scheme that provides temporary employment for the unemployed, in agreement with partners and when fiscal space permits and improve the active labor market policy programs with the aim to updating the skills of the long term unemployed.

• Phasing in a new 'smart' approach to collective wage bargaining that balances the needs for flexibility with fairness. This includes the ambition to streamline and over time raise minimum wages in a manner that safeguards competiveness and employment prospects. The scope and timing of changes to the minimum wage will be made in consultation with social partners and the European and international institutions, including the ILO, and take full account of advice from a new independent body on whether changes in wages are in line with productivity developments and competitiveness.

Product market reforms and a better business environment – As part of a new reform agenda, Greece remains committed to:

• Removing barriers to competition based on input from the OECD.

• Strengthen the Hellenic Competition Commission.

• Introduce actions to reduce the burdens of administrative burden of bureaucracy in line with the OECD's input, including legislation that bans public sector units from requesting (from citizens and business) documents certifying information that the state already possesses (within the same or some other unit).

• Better land use management, including policies related to spatial planning, land use, and the finalization of a proper Land Registry

• Pursue efforts to lift disproportionate and unjustified restrictions in regulated professions as part of the overall strategy to tackle vested interests.

• Align gas and electricity market regulation with EU good practices and legislation

Reform of the judicial system – The Greek government will:

• Improve the organization of courts through greater specialization and, in this context, adopt a new Code of Civil Procedure.

• Promote the digitization of legal codes and the electronic submission system, and governance, of the judicial system.

Statistics – The Greek government reaffirms its readiness to:

• Honor fully the Commitment on Confidence in Statistics, and in particular the institutional independence of ELSTAT, ensuring that ELSTAT has the necessary resources to implement its work program.

• Guarantee the transparency and propriety of the process of appointment of the ELSTAT President in September 2015, in cooperation with EUROSTAT.

IV. Humanitarian Crisis – The Greek government affirms its plan to:

• Address needs arising from the recent rise in absolute poverty (inadequate access to nourishment, shelter, health services and basic energy provision) by means of highly targeted non-pecuniary measures (e.g. food stamps).

• Do so in a manner that is helpful to the reforming of public administration and the fight against bureaucracy/corruption (e.g. the issuance of a Citizen Smart Card that can be used as an ID card, in the Health System, as well as for gaining access to the food stamp program etc.).

• Evaluate the pilot Minimum Guaranteed Income scheme with a view to extending it nationwide.

• Ensure that its fight against the humanitarian crisis has no negative fiscal effect.

4

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μητσοτάκης: Ο προϋπολογισμός έχει κοινωνικό πρόσημο, με μόνιμες, θετικές παρεμβάσεις για πολίτες και επιχειρήσεις

Πολιτική / Μητσοτάκης: Ο προϋπολογισμός έχει κοινωνικό πρόσημο, με μόνιμες, θετικές παρεμβάσεις για πολίτες και επιχειρήσεις

«Ξέρω καλά πως τα νοικοκυριά δεν νιώθουν ακόμη στην καθημερινότητα τους αυτή την καλή πορεία της οικονομίας» ανέφερε ο πρωθυπουργός στην καθιερωμένη κυριακάτικη ανάρτησή του για τον απολογισμό της εβδομάδας
LIFO NEWSROOM
Γεραπετρίτης μετά τις προκλήσεις Φιντάν: «Οι διπλωμάτες έχουν χρέος προς την πατρίδα να μην δειλιάσουν ποτέ»

Πολιτική / Γεραπετρίτης μετά τις προκλήσεις Φιντάν: «Οι διπλωμάτες έχουν χρέος προς την πατρίδα να μη δειλιάσουν ποτέ»

«Θα έρθουν στιγμές απογοήτευσης και ματαιότητας, όμως πρέπει να έχετε πάντοτε στο μυαλό σας ότι υπηρετείτε την Ελλάδα» είπε απευθυνόμενους στους υποψήφιους ακολούθους πρεσβείας
LIFO NEWSROOM
Η Αθήνα απαντά στον Φιντάν: Κανένα θέμα κυριαρχίας δεν συζητήθηκε - Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής

Πολιτική / Η Αθήνα απαντά στον Φιντάν: Κανένα θέμα κυριαρχίας δεν συζητήθηκε - Η Συνθήκη της Λωζάνης είναι σαφής

«Δεν υπήρξε συμφωνία για το πλαίσιο συζήτησης για την οριοθέτηση ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας», τονίζουν διπλωματικές πηγές σχετικά με τα λεγόμενα του Χακάν Φιντάν
LIFO NEWSROOM

σχόλια

3 σχόλια
Πάλι τα ίδια. - Κάνω λάθος ή Δεν ξέρω αν κατάλαβα καλά αλλά τα καρτέλ και η υποστήριξη των μεγάλων εταιριών ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ Δεν θα επιτραπεί να καλλιεργούν οι αγρότες ό,τι θέλουν όπως καπνά και ό,τι άλλο. Άλλαξε τα ρούχα του ο Μανωλιός και τα έβαλε αλλιώς. Συνεχίζουμε τα ίδια με άλλα λόγια για να αγαπιόμαστε. Με άλλα λόγια πάλι καταλήγουμε στις μπούρδες της ευρωπαικής ένωσης και ΔΕΝ ΘΑ ΣΩΘΕΙ Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΛΩΣ ΘΑ ΚΑΛΥΦΘΕΙ ΚΑΙ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΟΣΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΠΟΥΛΗΘΗΚΑΝ ΔΕΝ ΘΑ ΕΠΙΣΤΡΑΦΟΥΝ ΟΥΤΕ ΘΑ ΑΝΟΙΞΟΥΝ ΞΑΝΑ ΤΑ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑΜΕ -Πάλι τα ίδια.
θαθαθα θαθαθα θαθα θαθαθαθαθα.Ουτε ενα πως θα γινει κατι. Αυτο το ετοιμαζε ο Συριζα 5 χρονια;;Ας παρουμε ενα παραδειγμα. Λεει:Θα ελέγξουν τις δαπάνες για την Υγεία και θα βελτιώσουν την παροχή και την ποιότητα των ιατρικών υπηρεσιών, χορηγώντας καθολική πρόσβαση.Πως, σε ποιους, με βαση ποια κριτηρια; Καθολικη προσβαση και ελεγχο δαπανων, τετραγωνισμος του κυκλου δηλαδη..Τα μετρα για την περιβοητη αναπτυξη, συμπικνωνονται στο εξης ενα. Αξιοποιηση της περιουσιας του δημοσιου με ελεγχομενη ιδιωτικοποιηση. Τιποτα για μισθους, τιποτα για το πλαισιο επιχειρηματικοτητας, τιποτα για βοηθεια σε νεους επαγγελματιες. Δυστυχως αναμενωμενο για ανθρωπους που στη ζωη τους δεν εχουν στησει ουτε περιπτερο. Αυτοι θα κανουν αναπτυξη; Απογοητευση.
Με πρόλαβες. Πραγαμτικά όταν το διάβαζα είναι μόνο θαθαθαθαθαθαθαθαθαθαθα. Τα ίδια παντελάκη μου τα ίδια παντελή μου. Δυστυχώς για άλλη μια φορά φαίνεται το κενό πρόγραμμα για εξόδου της χώρας από την κρίση. Άσε που το πρωί διάβασα και για την δέσμευση των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων. Ξεκίνησαν τα όργανα και τα νταούλια. Πραγματικά δεν ξέρω που το πάνε.