«Πόρισμα πραγματικής καταγραφής και επ’ ουδενί πόρισμα συγκάλυψης» χαρακτήρισε ο Γιώργος Γεραπετρίτης το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το δυστύχημα στα Τέμπη.
O αρμόδιος για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γερπατερίτης, τόνισε ότι «καλό θα είναι όσοι λοιδορούσαν την Επιτροπή για την αντικειμενικότητά της και την κυβέρνηση για τις προθέσεις της να κάνουν την αυτοκριτική τους» σχετικά με το πόρισμα για τα Τέμπη.
Όπως ανέφερε ο υπουργός, στο πλαίσιο ενημέρωσης των δημοσιογράφων, το πόρισμα δημοσιοποιείται, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια σε ένα θέμα στο οποίο ευλόγως υπάρχει μείζον ενδιαφέρον της κοινωνίας.
«Δεσμευτήκαμε ότι θα φέρουμε, σε εξαιρετικά σύντομο χρόνο, πόρισμα ανεξάρτητων εμπειρογνώμων που θα καταγράφει με ακρίβεια και αμεροληψία τα δεδομένα του τραγικού δυστυχήματος. Σε 43 ημέρες η Επιτροπή ολοκλήρωσε ένα εξαιρετικά σύνθετο και κοπιώδες έργο. Παρά τα όσα είχαν ειπωθεί από πολιτική ιδιοτέλεια, ότι η Επιτροπή είναι χειραγωγούμενη και μεροληπτική, όπως θα διαπιστώσετε, είναι πόρισμα πραγματικής καταγραφής και επ’ ουδενί πόρισμα συγκάλυψης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Νίκος Παππάς: «Ακόμα και το πόρισμα που "παρήγγειλε" η κυβέρνηση Μητσοτάκη, ξεσκεπάζει την επιχείρηση συγκάλυψης»
«Ακόμα και το πόρισμα που ”παρήγγειλε” η κυβέρνηση Μητσοτάκη για το δυστύχημα των Τεμπών την εκθέτει πολλαπλά. Αναδεικνύει τις ευθύνες των Μητσοτάκη και Καραμανλή και ξεσκεπάζει την επιχείρηση συγκάλυψης», σχολιάζει ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς.
Ο Νίκος Παππάς σημειώνει πως το πόρισμα μεταξύ άλλων, αναφέρει ότι «η τηλεδιοίκηση στο τμήμα Λάρισα-Θεσσαλονίκη δεν λειτουργούσε από τον Ιούλιο του 2019».
Και συνεχίζει λέγοντας ότι:
- Στη Λάρισα λειτουργούσε τοπικός πίνακας χειρισμού και όχι τηλεδιοίκηση, όπως επέμενε ο κ. Γεραπετρίτης, ενώ ο σταθμάρχης «έβλεπε» το τρένο μόνο για 2,8 χλμ από την έξοδο της Λάρισας και όχι για 12 χλμ που έλεγε η κυβέρνηση.
- Το σύστημα ETCS, που δεν ολοκληρώθηκε με ευθύνη Καραμανλή, θα μπορούσε να έχει αποτρέψει τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.
- Η εκπαίδευση του μοιραίου σταθμάρχη ήταν ελλιπής και ανεπαρκής, ενώ η μετάταξή του κακώς έγινε».
- Καταληκτικά ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρει ότι «ο κ. Μητσοτάκης δεν μπορεί να συνεχίζει τη συγκάλυψη. Οι ευθύνες του είναι βαρύτατες».
Τι αναφέρει το πόρισμα για το δυστύχημα στα Τέμπη
Το πόρισμα αφορά στη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών αναφορικά με το σιδηροδρομικό δυστύχημα της 28ης Φεβρουαρίου στην είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών.
Το πόρισμα «δεν ασχολείται με καταλογισμό ή επιμερισμό ευθυνών», που αποτελεί αρμοδιότητα των δικαστικών αρχών, αλλά προτείνει δέσμη μέτρων, βραχυπρόθεσμων και μεσομακροπρόθεσμων, για την ασφαλή, εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, στο πόρισμα η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων έχει προχωρήσει σε ανάλυση των πραγματικών περιστατικών που προηγήθηκαν του δυστυχήματος στα Τέμπη, αλλά και του διαθέσιμου ανθρώπινου δυναμικού και τεχνολογικού εξοπλισμού που υφίσταντο την ημέρα του δυστυχήματος.
Το πόρισμα συμπεραίνει ότι το δυστύχημα στα Τέμπη ήταν συνέπεια της συνδρομής πολλών παραγόντων, που αφορούν το επίπεδο λειτουργίας, το ανθρώπινο δυναμικό και τον τεχνολογικό εξοπλισμό καθώς και το διοικητικό επίπεδο.
Στο πόρισμα των 228 σελίδων, το οποίο χωρίζεται σε 10 κεφάλαια, σύμφωνα με την ΕΡΤ, οι ευθύνες επιμερίζονται σε οργανισμούς και πρόσωπα, μεταξύ των οποίων ο OΣE, η ΕΡΓΟΣΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Συγκοινωνιών, η Hellenic Train αλλά και ο σταθμάρχης, που προφυλακίστηκε.
Επίσης υπάρχει επιμερισμός ευθυνών και στους μηχανοδηγούς, οι οποίοι φέρονται να μην τήρησαν τους κανονισμούς. Γίνεται λόγος ακόμη για την ανάγκη άμεσου εκσυγχρονισμού του σιδηροδρόμου, καθώς διαπιστώνονται χρόνιες παθογένειες, όπως και για την ανάγκη ριζικών αλλαγών σε θέματα μετατάξεων και εκπαίδευσης του προσωπικού.