Για τα έως τώρα δεδομένα του δυστυχήματος στα Τέμπη ενημέρωσε ο Γιώργος Γεραπετρίτης την επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Με αυτή τη συνεδρίαση, ξεκίνησε ουσιαστικά η συζήτηση στη Βουλή για την τραγωδία στα Τέμπη και τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο που ανέδειξε το δυστύχημα με τους 57 νεκρούς.
Στην τοποθέτησή του, ο Γιώργος Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι η διερεύνηση για την τραγωδία στα Τέμπη θα φτάσει μέχρι τέλους. «Είναι χρέος να διερευνήσουμε μέχρι τέλους και να φροντίσουμε να μην ξαναγίνει. Θα γίνει πλήρης διερεύνηση, τόσο δικαστική όσο και από την επιτροπή», επεσήμανε ο υπουργός Επικρατείας. Παράλληλα εξέφρασε την εκτίμηση πως η επιτροπή εμπειρογνωμόνων θα είναι σε θέση να παρουσιάσει πόρισμα για τα αίτια της τραγωδίας, εντός ενός μήνα.
Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι έχουν αλλάξει οι διοικήσεις των εμπλεκόμενων φορέων και προανήγγειλε ότι την επόμενη εβδομάδα θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός, προκειμένου «να στελεχωθεί η Αρχή μόνιμα με πρόσωπα που θα μπορέσουν να βγάλουν από τη δύσκολη θέση τους οργανισμούς και να σχεδιάσουν τη στρατηγική των επόμενων ετών».
Τέμπη: «Δεν ήταν τυφλό σημείο», είπε ο Γεραπετρίτης
Στην τοποθέτησή του, ο Γιώργος Γεραπετρίτης υπογράμμισε ότι τη νύχτα του δυστυχήματος στα Τέμπη υπήρχαν οι δικλείδες ασφαλείας και πως η τηλεδιοίκηση «λειτουργούσε απολύτως» στη Λάρισα, ενώ έκανε λόγο για «προσωπική επιλογή» του σταθμάρχη.
«Την κρίσιμη νύχτα, πέρα από το γεγονός ότι είχαν προβλεφθεί οι δύο σταθμάρχες που δυστυχώς δεν βρίσκονταν στην θέση τους την κρίσιμη ώρα, το κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε απολύτως. Πώς αποδεικνύεται; Όλη εκείνη την ημέρα όλες οι δρομολογήσεις αμαξοστοιχιών έγιναν με αυτόματη χάραξη μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης. Αυτό που δυστυχώς συνέβη είναι ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει την αυτόματη χάραξη που προφανώς θα είχε προλάβει το κακό, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση», είπε ο υπουργός, αναφερόμενος στην τραγωδία στα Τέμπη.
«Και εκεί συνέβη μία αλληλουχία από τραγικά γεγονότα που σωρευτικά οδήγησαν στο να έχουμε το δυστύχημα. Δεν έγινε η αυτόματη χάραξη, μολονότι λειτουργούσε πλήρως ο πίνακας, θεώρησε κατά πάσα βεβαιότητα ο σταθμάρχης ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου- αλλά ήταν στην κάθοδο και τελικώς έκανε διαγώνια κίνηση και βρέθηκε στην αντίθετη τροχιά- και επιπλέον δεν βρέθηκε ο σταθμάρχης μπροστά στον πίνακα ελέγχου. Όταν έδωσε την χάραξη της πορείας χειροκίνητα, στη συνέχεια για 5,5 χιλιόμετρα είχε τη δυνατότητα μπροστά στον πίνακα να δει την κίνηση της αμαξοστοιχίας», υπογράμμισε ο κ. Γεραπετρίτης, μιλώντας για τα όσα προηγήθηκαν της σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη.
«Η αυτόματη χάραξη- που πράγματι θεωρώ ότι θα γλίτωνε το κακό- ήταν υποχρέωση από τη στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα. Έπρεπε να είχε γίνει αυτόματη χάραξη μέσω της τηλεδιοίκησης. Ήταν υποχρέωση που είχε επιβάλει ο ΟΣΕ με ειδική εγκύκλιο και αναφορά στον κανονισμό 23/12/2022. Δεν έγινε αυτόματη χάραξη, προφανώς ήταν μια προσωπική επιλογή», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
«Οι ασφαλιστικές δικλείδες υπήρχαν, δεν ήταν τυφλό το σημείο», τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης, επαναλαμβάνοντας τις προβλέψεις και συμπλήρωσε: «Δέκα λεπτά μετά την αποχώρηση από τη Λάρισα, ο πίνακας έδειχνε κίνηση στην ανάποδη τροχιά».
Μιλώντας για τις σιδηροδρομικές υποδομές, ο κ. Γεραπετρίτης έκανε ξανά αναφορά στη σύμβαση που υπεγράφη το 2014 για την αναβάθμιση, με την οποία προέκυψαν πολλά προβλήματα. «Περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων 52 σταθμών, τηλεδιοίκηση και ανάταξη τριών σταθμών. Μόνο τρεις χώρες στην Ευρώπη έχουν πλήρες σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης. Η χώρα μας θα αποκτήσει τέτοιο σύστημα δυστυχώς με καθυστέρηση. Κανείς δεν μπορεί να πει τι θα είχε γίνει, αλλά βάσιμα κάποιος θα μπορούσε να πει ότι θα είχαμε αποφύγει την τραγωδία», επεσήμανε.
Τέλος, αναφερόμενος στο προσωπικό των σιδηροδρόμων, ο υπουργός αναγνώρισε πως «πράγματι υπήρξε σταδιακή αποψίλωση». Είτε δεν έγιναν προσλήψεις, είτε έγιναν απειροελάχιστες, συμπλήρωσε και αναφέρθηκε στις κινήσεις που έκανε η κυβέρνηση για αυτό το θέμα.
Με πληροφορίες από Καθημερινή