Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή.
Το νομοσχέδιο φέρνει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο, για το οποίο προβλέπεται η εισαγωγή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα αγγλικά, μέχρι και τις πανελλαδικές εξετάσεις και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Θεματικές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Από την επόμενη σχολική χρονιά, εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων, με στόχο την καλλιέργεια «δεξιοτήτων ζωής, τεχνολογίας και επιστήμης» στους μαθητές.
Προστίθενται νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή. Οι θεματικές χωρίζονται σε τέσσερις κύκλους: Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία και, σύμφωνα με το υπουργείο, κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών.
Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων και ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής.
Τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα αυξάνονται (π.χ στο γυμνάσιο από 4 σε 7) και συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
Στην τρίτη λυκείου, εισάγεται η λογική της «χιαστί» προσθήκης ενός μαθήματος από άλλη κατεύθυνση, για την ενίσχυση της γενικής παιδείας. Παραδείγματος χάρη, η ιστορία θα προσμετράται στο απολυτήριο των μαθητών που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και τα μαθηματικά θα συνυπολογίζονται στους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση.
Στη διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών ορίζεται ως βαθμολογική βάση το 10.
Μετά τα αλλεπάλληλα κρούσματα ενδοσχολικής βίας, θεσμοθετείται ο «Σύμβουλος Σχολικής Ζωής»: σε κάθε σχολείο, ένας εκπαιδευτικός αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση καταστάσεων όπως τα κρούσματα μπούλινγκ. Παράλληλα προσδιορίζεται εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων.
Πρότυπα - πειραματικά σχολεία
Από τον Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 πρότυπα και 34 πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται η επέκταση του θεσμού.
Για τους εκπαιδευτικούς, προβλέπεται η διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές και μείωση της διάρκειας των πινάκων.
Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Με το νέο νομοσχέδιο παρέχεται η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ, χωρίς να απαιτείται έγκριση υπουργού και θεσμοθετούνται κοινά (joint) και διπλά (double) προγράμματα σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και θερινά προγράμματα.
Παράλληλα εισάγεται ακαδημαϊκό κριτήριο στις μετεγγραφές, σε συνάρτηση με τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια που ήδη υφίστανται.
Κατά την έναρξη της συζήτησης στην ολομέλεια, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως είπε ότι στόχος είναι «το σχολείο της κριτικής σκέψης και της εγρήγορσης, της διαρκούς αυτοβελτίωσης, που διδάσκει γνώση και ήθος, που διαπλάθει ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες».
Από την πλευρά τους η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ, αντιδρούν στο ν/σ πραγματοποιώντας χθες συλλαλητήριο στο κέντρο της Αθήνας με τη συμμετοχή περίπου 1.500 εκπαιδευτικών. Ανάλογη συγκέντρωση διαμαρτυρίας και συναυλία έχει προγραμματιστεί και για σήμερα το απόγευμα, έξω από τη Βουλή, κατά την διάρκεια της ψηφοφορίας.
Η γενική συνέλευση των προέδρων της ΟΛΜΕ κατήγγειλε παράλληλα ότι κατά την οργάνωση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας «όχι μόνο δεν έλαβε τα απαραίτητα μέτρα, αλλά έδωσε προσωπικά στοιχεία των εκπαιδευτικών, χωρίς τη συγκατάθεσή τους» σε ιδιωτική εταιρεία.
Με πολυτροπολογία 12 άρθρων που κατατέθηκε επί του νομοσχεδίου, ρυθμίζονται επιπλέον ζητήματα που αφορούν τη λήξη του σχολικού έτους και άλλα θέματα των ΑΕΙ.
Παραδείγματος χάρην, λόγω της παράτασης του σχολικού έτους έως 30 Ιουνίου, παρατείνονται - αποκλειστικά για φέτος - και οι συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου των αναπληρωτών εκπαιδευτικών καθώς και των μελών ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού προσωπικού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση κατετέθη ρύθμιση η οποία αφορά τις εκλογές για την ανάδειξη διευθυντών κλινικών, που επαναφέρει παλαιότερη ρύθμιση του ν. 4485/201, όπως είχε τροποποιηθεί με την παρ. 3 του άρθρου 51 του ν. 4559/2018 (η οποία είχε καταργηθεί με την παράγραφο 2 του άρθρου 242 του ν. 4610/2019 από τον τέως υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου).
Για την υποψηφιότητα για διεύθυνση κλινικής, εργαστηρίου ή μουσείου αλλά και για τη διεκδίκηση οποιασδήποτε διοικητικής θέσης μονοπρόσωπου οργάνου απαιτείται πλέον χρόνος μέχρι τη συνταξιοδότηση του υποψηφίου τουλάχιστον ίσος με τη διάρκεια της θητείας της υπό διεκδίκηση θέσης.
Αναφερόμενος στο ζήτημα, ο πρόεδρος της ομοσπονδίας πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ Ιωάννης Νηματούδης, αντιδρά με επιστολή του λέγοντας ότι «για μία ακόμη φορά επιλέγεται από το υπουργείο Παιδείας η αιφνιδιαστική νομοθέτηση διατάξεων χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με τους φορείς της πανεπιστημιακής κοινότητας».
σχόλια