To έργο αποκατάστασης ενός καναλιού στην Ουτρέχτη της Ολλανδίας αποτελεί για πολλούς τη διόρθωση ενός ιστορικού σφάλματος.
Τέσσερις δεκαετίες μετά την επιτσιμέντωση και την ενσωμάτωση τμημάτων του καναλιού που περικυκλώνει την ολλανδική πόλη σε έναν αυτοκινητόδρομο δώδεκα λωρίδων, η Ουτρέχτη γιορτάζει την αποκατάσταση μιας τάφρου 900 ετών. Σε μια προσπάθεια επαναδιαπραγμάτευσης της σχέση των κατοίκων της με το αυτοκίνητο, η Ουτρέχτη, όπως μεταδίδει ο Guardian, περιβάλλεται και πάλι από νερό και πράσινο και όχι από άσφαλτο και καυσαέρια.
Το άνοιγμα του Catharijnesingel προσελκύει σκάφη αναψυχής ακόμα και μερικούς κολυμβητές, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Eelco Eerenberg που επαινεί το «σπουδαίο αποτέλεσμα» δεκαετιών δουλειάς. Τα πρώτα σχέδια για την αποκατάσταση του καναλιού, που χρονολογείται από τη δημιουργία της πόλης το 1122, εκπονήθηκαν κατά τη δεκαετία του 1990. Με δημοψήφισμα, το 2002, οι κάτοικοι της πόλης αποφάσισαν υπέρ ενός «γενικού σχεδίου» για το κέντρο της Ουτρέχτης, όπου «οι δρόμοι θα έδιναν τη θέση τους στο νερό».
Οι προσπάθειες ενισχύθηκαν τα τελευταία χρόνια από την πολιτική του δήμου υπέρ μιας πιο υγιεινής ζωής όπου το αυτοκίνητο θα τεθεί στο περιθώριο.
Το 2017, η πόλη εγκαινίασε το μεγαλύτερο πάρκινγκ ποδηλάτων του κόσμου. Βρίσκεται δίπλα στον κεντρικό σταθμό τρένου και μπορεί να φιλοξενήσει έως 12.500 ποδήλατα. Παράλληλα πραγματοποιούνται προσπάθειες για την ενίσχυση της χλωρίδας και της πανίδας στις στέγες των κτιρίων του κέντρου της πόλης, για τη βιοποικιλότητα και τον καθαρό αέρα. Μαζί με το άνοιγμα του καναλιού, το κεντρικό πάρκο Zocherpark αποκαταστάθηκε στον αρχικό σχεδιασμό του 1830.
Οι επιχωματώσεις είχαν πραγματοποιηθεί ώστε τα αυτοκίνητα να έχουν καλύτερη πρόσβαση στο εμπορικό κέντρο της πόλης. Πλέον η πλωτή οδός επιτρέπει στα σκάφη να ταξιδεύουν ολόκληρη τη διαδρομή των 6 χιλιομέτρων γύρω από το κέντρο της Ουτρέχτης.
«Το κυκλοφοριακό αυξήθηκε κατακόρυφα», αναφέρει René de Kam, επιμελητής αστικής ιστορίας στο μουσείο της Ουτρέχτης για το κλείσιμο του καναλιού. «Υπήρχε ένα είδος δακτυλίου γύρω από την πόλη, το κανάλι. Ήταν πολύ δελεαστικό να σκεφτούμε: τι γίνεται αν το κλείσουμε; Τότε το πρόβλημα κυκλοφορίας θα λυθεί. Η εμπορική καρδιά της Ολλανδίας πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμη με αυτοκίνητο, σκέφτηκαν. Και τότε τα πράγματα πήγαν στραβά».
Ο Eerenberg είπε ότι ο Δήμος της Ουτρέχτης επέλεξε «νερό και πράσινο κόντρα αντί του αυτοκινητοδρόμου και των αυτοκινήτων» και χαρακτηρίζει ως μοναδικό το έργο. «Τώρα που το κανάλι επέστρεψε, συνδέεται όμορφα ένα πλήθος σημαντικών αστικών λειτουργιών. Μεταξύ άλλων, ο σταθμός, μια ποπ σκηνή, το θέατρο και το πράσινο βρήκαν τη θέση τους στο νερό».
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια