Γιατί οι δημοσιογράφοι άργησαν να «ανησυχήσουν» για τον Χίτλερ; Η στάση των ΜΜΕ απέναντι στον ναζισμό

Γιατί οι δημοσιογράφοι άργησαν να «ανησυχήσουν» για τον Χίτλερ; Η στάση των ΜΜΕ απέναντι στον ναζισμό Facebook Twitter
GETTY IMAGES
0

Η καταδίκη του ναζισμού και η αποστροφή για την προσωπικότητα του Χίτλερ δεν ήταν αυτονόητες αντιδράσεις στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1930.

Από την άνοδο των Ναζί στην εξουσία τον Ιανουάριο του 1933 μέχρι το ξέσπασμα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, τον Σεπτέμβριο του 1939, οι απόψεις δεν ήταν οι «αναμενόμενες» - αν όχι και μέχρι την είσοδο της Αμερικής στον πόλεμο, τον Δεκέμβριο του 1941, ύστερα από την ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ.

Στην οικοδόμηση αυτού του πνεύματος αδιαφορίας, ρόλο φαίνεται ότι έπαιξε ο διεθνής Τύπος, και πιο συγκεκριμένα οι Γάλλοι, οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί ανταποκριτές στο Βερολίνο της εποχής.

Το βιβλίο του Ντανιέλ Σνεντερμάν (Daniel Schneidermann) «Βερολίνο, 1933. Η στάση του διεθνούς Τύπου μπροστά στον Χίτλερ», αποτελεί ένα αποκαλυπτικό χρονικό της γέννησης και της ανάπτυξης αυτού του εκ πρώτης όψεως μάλλον ακατανόητου φαινομένου, το οποίο παρά τη σπουδαιότητά του, και παρά τη σωρεία των ιστοριογραφικών ερευνών για τον ναζισμό, μοιάζει να έχει μείνει στα αζήτητα της Ιστορίας μέχρι και τις ημέρες μας.

Γιατί οι δημοσιογράφοι άργησαν να «ανησυχήσουν» για τον Χίτλερ; Η στάση των ΜΜΕ απέναντι στον ναζισμό Facebook Twitter
GETTY IMAGES


Το ερώτημα που πρωτίστως απασχολεί τον Σνεντερμάν είναι το γιατί οι ξένοι δημοσιογράφοι στο Βερολίνο άργησαν να μιλήσουν όχι για την απειλή που εγκυμονούσε σε γενικό επίπεδο ο ναζισμός, αλλά για τη διαστροφική του σχέση με τους Εβραίους, η οποία μολονότι δεν υπήρξε αποκλειστικά ναζιστικό και γερμανικό χαρακτηριστικό, κατέληξε στην περίπτωση της Γερμανίας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου στο Ολοκαύτωμα.

Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι τι ήξεραν όλοι οι δημοσιογράφοι αλλά για ποιον λόγο η συντριπτική τους πλειονότητα αποφάσισε να το αποκρύψει, μαζί με εφημερίδες όπως οι ''New York Times'' ή ειδησεογραφικά πρακτορεία όπως το Associated Press.

Τα εφιαλτικά πογκρόμ κατά των Εβραίων στους δρόμους και τα εμπορικά καταστήματα του Βερολίνου, οι αθρόες συλλήψεις, η δολοφονική δράση των παραστρατιωτικών ομάδων, τα συντροφικά μαχαιρώματα μεταξύ των Ναζί, τα πρώτα στρατόπεδα συγκέντρωσης, ακόμα και οι πρώτες επίσημες διεθνείς καταγγελίες για τη μαζική εβραϊκή εξόντωση λειαίνονται από τους ξένους ανταποκριτές στη γερμανική πρωτεύουσα.

Τα ρεπορτάζ στρογγυλεύουν και εξημερώνονται είτε λόγω του τρομακτικού φόβου για το αντίπαλο δέος του κομμουνισμού είτε επειδή οι δημοσιογράφοι ανησυχούν μήπως απελαθούν από τη Γερμανία, με αποτέλεσμα να αποκοπούν οι εφημερίδες τους από την καρδιά των γεγονότων.

Γιατί οι δημοσιογράφοι άργησαν να «ανησυχήσουν» για τον Χίτλερ; Η στάση των ΜΜΕ απέναντι στον ναζισμό Facebook Twitter
GETTY IMAGES

Φυσικά, δεν είναι όλοι οι ίδιοι – και ο ερευνητής ξέρει πώς να αποδώσει τις δέουσες τιμές σε όσους ξεχώρισαν: ανάμεσα σε άλλους, στον Edgar Mower, στον Pembroke Stephens, στην Andree Viollis, στον Roger Vailland (τότε ακόμη εκκολαπτόμενο συγγραφέα), στον Albert Londres και στη Dorothy Thompson. Όλοι τους ήξεραν τι προετοίμαζε το καθεστώς για τους Εβραίους και πώς μεθόδευε τις ενέργειές του και όλοι τους έγραψαν απερίφραστα για την επερχόμενη καταστροφή.

Άλλη μια εξαίρεση σε αυτόν τον απάνθρωπο κανόνα είναι αριστερά έντυπα, που μιλούν ανοιχτά για τη φρίκη του εβραϊκού εξανδραποδισμού, αλλά κανείς δεν θέλει να τα ακούσει και να τα εμπιστευτεί, ίσως λόγω του στρατευμένου φρονήματος και της καταγγελτικής τους γλώσσας.


Ο Σνεντερμάν προειδοποιεί για τους ομόλογους κινδύνους που αντιπροσωπεύουν στα χρόνια μας τα fake news, αλλά, όπως κι αν έχει, οι σημερινοί κίνδυνοι, ακόμα κι αν είναι εξίσου σοβαροί, δεν είναι ιστορικά συγκρίσιμοι. Εκείνο που έχει τη μεγαλύτερη σημασία είναι το τι θα μπορούσε να κάνει ο Τύπος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου για τη μοίρα των ανθρώπων και η θλιβερή ιστορία τού γιατί δεν το έκανε.

Ο Σνεντερμάν γεννήθηκε το 1958 στο Παρίσι, δουλεύοντας στην εφημερίδα «Le Monde» αρχικά ως δικαστικός συντάκτης και αργότερα ως κριτικός των ΜΜΕ. Μετά από σύγκρουση με την εφημερίδα του και πολυετή δικαστικό αγώνα εναντίον της, τον οποίο και κέρδισε, ο δημοσιογράφος μετακινήθηκε στη «Liberation» και τώρα διευθύνει το σάιτ Arret sur images.

Το βιβλίο του τιμήθηκε πέρσι με το βραβείο Assises du journalism.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ηγέτης των Σερβοβόσνιων διαφεύγει στη Μόσχα καθώς οι Αρχές εντείνουν τις προσπάθειες σύλληψής του

Διεθνή / Ο ηγέτης των Σερβοβόσνιων διαφεύγει στη Μόσχα καθώς οι Αρχές εντείνουν τις προσπάθειες σύλληψής του

Η Μόσχα έχει μακρά παράδοση αδιαφορίας προς τα εντάλματα της Interpol, όταν πρόκειται για πρόσωπα με πολιτική σημασία ή συμμαχική στάση απέναντι στο Κρεμλίνο
LIFO NEWSROOM
Τα νομοσχέδια κατά των τρανς στις ΗΠΑ γίνονται όλο και πιο «ακραία», προειδοποιεί φιλανθρωπική οργάνωση

Διεθνή / Τα νομοσχέδια κατά των τρανς ατόμων στις ΗΠΑ γίνονται όλο και πιο «ακραία»

Η Αμερικανική Ένωση Πολιτικών Ελευθεριών έχει παρακολουθήσει τουλάχιστον 1.570 προτεινόμενα νομοσχέδια που στοχεύουν στα δικαιώματά τους, με 527 μόνο τους πρώτους τρεις μήνες του 2025
LIFO NEWSROOM
Σουηδία: Η κυβέρνηση προωθεί νομοσχέδιο με «κανόνες συμπεριφοράς» για μετανάστες - Οι παραβάτες θα απελαύνονται

Διεθνή / Σουηδία: Η κυβέρνηση προωθεί «κανόνες συμπεριφοράς» για μετανάστες - Οι παραβάτες θα απελαύνονται

Οι «παραβάσεις του τρόπου ζωής» θα αφορούν τη διάπραξη αδικήματος, τη διατάραξη της δημόσιας τάξης αλλά και την υπεράσπιση της τρομοκρατίας ή ενεργειών που «απειλούν την ασφάλεια» της χώρας
LIFO NEWSROOM
Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Διεθνή / Τι είναι το Ghibli Style που έχει γίνει παγκόσμιο viral και γιατί προκαλεί αντιδράσεις

Τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που παράγουν εικόνες, όπως αυτό του ChatGPT αλλά και το Midjourney, μπορούν να μιμηθούν το στυλ του Χαγιάο Μιγιαζάκι λαμβάνοντας μόνο μερικές οδηγίες και μία εικόνα αναφοράς από τον χρήστη
LIFO NEWSROOM
Μόνος στο σπίτι ο Μακόλεϊ Κάλκιν: «Δεν έχω καμία σχέση με τον πατέρα μου εδώ και 30 χρόνια»

Διεθνή / Μόνος στο σπίτι ο Μακόλεϊ Κάλκιν: «Δεν έχω καμία σχέση με τον πατέρα μου εδώ και 30 χρόνια»

«Είναι ένας άνθρωπος που έκανε επτά παιδιά και τώρα έχει τέσσερα εγγόνια και κανένα από αυτά δεν θέλει να έχει σχέση μαζί του» είπε ο διάσημος ηθοποιός για τον πατέρα του
LIFO NEWSROOM
Φλόριντα: Ψηφίζουν χαλάρωση της παιδικής εργασίας, για να καλυφθούν τα κενά από τις απελάσεις μεταναστών

Διεθνή / Φλόριντα: Ψηφίζουν χαλάρωση της παιδικής εργασίας, για να καλυφθούν τα κενά από τις απελάσεις μεταναστών

Οι βουλευτές της πολιτείας συζητούν νέο νομοσχέδιο που θα επιτρέπει εργασία και τη νύχτα από τα 14 και θα καταργεί το διάλειμμα για φαγητό στους 16χρονους εργαζόμενους
LIFO NEWSROOM