Το άγαλμα του δουλεμπόρου Έντουαρντ Κόλστον στο Μπρίστολ αντικαταστάθηκε με το γλυπτό μιας από τους διαδηλωτές που το «γκρέμισαν».
Η φιγούρα της Τζεν Ρέιντ, που είχε φωτογραφηθεί δίπλα στο άγαλμα με υψωμένη γροθιά όταν το έριξαν διαδηλωτές του Black Lives Matter τον περασμένο μήνα, ανεγέρθηκε το πρωί της Τετάρτης από μια ομάδα με επικεφαλής τον καλλιτέχνη Μαρκ Κουίν.
Φτάνοντας με δυο φορτηγά λίγο πριν τις 5 το ξημέρωμα, μια ομάδα δέκα ατόμων εργάστηκε με ταχείς ρυθμούς για να εγκαταστήσει την φιγούρα της Ρέιντ, που αποκάλυψε πως συνεργαζόταν κρυφά με τον καλλιτέχνη εδώ και εβδομάδες. Η ανέγερση του αγάλματος εξέπληξε τις αρχές, που δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει τα σχέδιά τους για το σημείο.
Στην βάση του αγάλματος τοποθετήθηκε μια πλακέτα που γράφει «black lives still matter» [σ.σ. οι ζωές των μαύρων συνεχίζουν να έχουν σημασία].
Λίγο μετά την αναχώρηση των φορτηγών, η Ρέιντ στάθηκε μπροστά από το άγαλμα με την γροθιά της υψωμένη. «Είναι απλώς απίστευτο. Ήθελε κότσια», σχολίασε.
Κατόπιν σχολαστικού σχεδιασμού για να εξασφαλιστεί πως το άγαλμα θα ανεγερθεί εγκαίρως πριν καταφτάσουν οι αρχές, τα φορτηγά έφυγαν περίπου ένα τέταρτο πριν έρθουν. «Το ήξερα πως θα τα κατάφερναν. Ήταν τόσο ικανοί», είπε η Ρέιντ για την ομάδα.
Μέχρι τις 8 το πρωί, ένα πλήθος από πολίτες και περαστικούς είχε συγκεντρωθεί στο σημείο για να βγάλει φωτογραφίες, χωρίς ακόμη να έχουν εμφανιστεί μέλη του δημοτικού συμβουλίου ή αστυνομικοί.
«Είναι απίστευτο να το βλέπεις», ανέφερε η κόρη της Τζεν Ρείντ, Λέιλα. «Είναι σουρεαλιστικό. Από το γόνατο μέχρι το σχήμα των χεριών της- είναι εκείνη», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως δυσκολευόταν να κρατήσει το μυστικό της μητέρας της, από τότε που της το αποκάλυψε. «Είναι περήφανη που εκπροσωπεί ένα κίνημα, δεν μπορώ να σκεφτώ καλύτερο τρόπο για να το κάνει», σχολίασε.
Ο Μαρκ Κουίν, που φιλοτέχνησε το έργο, δήλωσε πως το θεώρησε καθήκον του ως γνωστός λευκός καλλιτέχνης να ενισχύσει άλλες φωνές.
«Ανέκαθεν ένιωθα πως είναι μέρος της δουλειάς μου να φέρνω τον κόσμο στην τέχνη και την τέχνη στον κόσμο. Η Τζεν δημιούργησε το άγαλμα όταν στάθηκε πάνω στο βάθρο και ύψωσε την γροθιά της στον αέρα. Τώρα απλώς το αποτυπώσαμε», εξήγησε ο καλλιτέχνης. «Το μόνο που θα μπορούσε να το σταματήσει θα ήταν μια τύπου επίσημη παρέμβαση, αλλά δεν συνέβη. Μοιάζει σαν να βρισκόταν εκεί από πάντα», πρόσθεσε.
Το άγαλμα του Έντουαρντ Κόλστον ανασύρθηκε από τον βυθό του λιμανιού, όπου το πέταξαν διαδηλωτές και τώρα βρίσκεται σε διαδικασία αποκατάστασης, πριν το νέο του «σπίτι» στο Μουσείο του Μπρίστολ, όπως έχει προταθεί.
Το νέο άγαλμα με τίτλο «A Surge of Power (Jen Reid) 2020» μεταφέρθηκε από το στούντιο του Κουίν την Τρίτη και αποθηκεύτηκε εκτός πόλης για τη νύχτα. Όπως εξήγησε ο καλλιτέχνης, η τοποθέτησή του έχει γίνει με τέτοιον τρόπο που «θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να μετακινηθεί». «Ωστόσο θα μετακινηθεί, είναι προσωρινό έργο τέχνης», ανέφερε ο ίδιος.
Σχετικά με το γεγονός πως φιλοτεχνήθηκε από έναν λευκό καλλιτέχνη, η Τζεν Ρέιντ λέει πως δεν είχε κανένα πρόβλημα. «Δεν τίθεται καν θέμα. Αν έχουμε συμμάχους, δεν έχει καμία σημασία το χρώμα τους. Έκανε κάτι για να εκπροσωπήσει το Black Lives Matter και να συνεχίσει την συζήτηση», τόνισε.
Με πληροφορίες από Guardian
σχόλια