Τα αλλεπάλληλα lockdown κατά της Covid-19 σε ολόκληρη την Κίνα κλονίζουν τις γραμμές παραγωγής δυτικών πολυεθνικών εταιρειών, μπλοκάρουν τις αλυσίδες εφοδιασμού και απειλούν την οικονομική προοπτική, καθώς το Πεκίνο εντείνει τις προσπάθειές περιορισμού των κρουσμάτων κορωνοϊού που αυξάνονται διαρκώς στη χώρα.
Η Apple, η Coca-Cola, η General Electric και η Pernod Ricard είναι μεταξύ των εταιρειών που προειδοποίησαν αυτή την εβδομάδα για την απειλή που συνιστά η εξάπλωση των lockdown στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου, ενώ πολλές εταιρείες αποδίδουν στα αυστηρά μέτρα το υψηλότερο κόστος, την υστέρηση στα τελευταία τους οικονομικά αποτελέσματά και τις πιο μετριοπαθείς προβλέψεις.
Η διεύρυνση των μέτρων κατά του κορωνοϊού στην Κίνα, έχει επιταχυνθεί τις τελευταίες εβδομάδες, με αποτέλεσμα περίπου 345 εκατ. άνθρωποι να ζουν υπό πλήρη ή μερικό αποκλεισμό σε 46 πόλεις, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ιαπωνικής τράπεζας Nomura. Ο αποκλεισμός της Σαγκάης, του επιχειρηματικού κέντρου της Κίνας, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, εντείνει την αναστάτωση, εγκλωβίζοντας τη βιομηχανία - από τις αυτοκινητοβιομηχανίες μέχρι τους τεχνολογικούς ομίλους. Αν και η έξαρση της Covid ξεκίνησε στις αρχές Μαρτίου και έχει αρχίσει να υποχωρεί στις περιοχές που επλήγησαν πρώτες, τα αποτελέσματα των τελευταίων ημερών από τις αμερικανικές και ευρωπαϊκές πολυεθνικές αποτυπώνουν τα πρώτα στοιχεία των παγκόσμιων επιπτώσεων.
«Υπάρχει ένα τεράστιο αρχείο με ανεκτέλεστες παραγγελίες [πλοία που περιμένουν να ξεφορτώσουν φορτίο], η αλυσίδα εφοδιασμού είναι ιδιαίτερα μπλοκαρισμένη», δήλωσε ο Shiv Shivaraman, συν-επικεφαλής στη διεθνή συμβουλευτική εταιρεία AlixPartners για την Ασία. «Η κατάσταση θα χειροτερέψει, δεν θα βελτιωθεί».
Ο όμιλος GE ήταν μεταξύ εκείνων που επισήμαναν τους κινδύνους, λέγοντας ότι τόσο η παραγωγή του όσο και η ζήτηση για τα προϊόντα αερομεταφορών και υγείας στην Κίνα είχαν πληγεί. «Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πως θα εξελιχθεί» η κατάσταση, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Larry Culp στους αναλυτές. Εταιρείες - από την πανίσχυρη Amazon έως την εταιρεία γεωργικών προϊόντων Archer Daniels Midland - σημείωσαν ότι η αγορά αγαθών από την Κίνα και η μεταφορά τους είτε με πλοία, είτε αεροπορικώς, κοστίζει πιο ακριβά και διαρκεί περισσότερο λόγω των περιορισμών σε ορισμένα κορυφαία λιμάνια και των διαταραχών στα δρομολόγια των τρένων και των φορτηγών.
Οι χρόνοι αναμονής για τα πλοία που φτάνουν στη Σαγκάη για να δέσουν στο λιμάνι έχουν εκτοξευθεί από 12 ώρες σε δύο ημέρες από την έναρξη του lockdown στην πόλη, δήλωσε ο πάροχος δεδομένων εμπορίου Freightos, γεγονός που ωθεί πολλές μεταφορικές εταιρείες να εκτρέψουν τις εξαγωγές προς το λιμάνι του Ningbo. Τώρα και εκεί η συμφόρηση έχει επιδεινωθεί. Η οικονομική ζημία που προκλήθηκε από τα lockdown της Κίνας έρχεται σε μία περίοδο που η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει τις συνέπειες της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, η οποία εκτίναξε τις τιμές της ενέργειας και ώθησε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο αυτό το μήνα να επανεκτιμήσει τις προβλέψεις του για την παγκόσμια ανάπτυξη. Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις δεν αντιμετωπίζουν μόνο τις πιέσεις από τις αλυσίδες εφοδιασμού αλλά και από την πτώση της ζήτησης εντός Κίνας.
Ο James Quincey, διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola, δήλωσε ότι οι δραστηριότητές της στην Κίνα είχαν ξεκινήσει δυναμικά το έτος, αλλά ότι τα λουκέτα, ιδίως στη Σαγκάη, φρέναραν την ζήτηση, με αποτέλεσμα το τρίμηνο να κλείσει με αρνητικό πρόσημο. Ο όμιλος οινοπνευματωδών ποτών Pernod Ricard, ο οποίος διαθέτει εμπορικά σήματα όπως το ουίσκι Jameson και το ρούμι Havana Club και πραγματοποιεί το 10% των πωλήσεών του στην Κίνα, αναγνώρισε ότι «επηρεάστηκε πολύ» από τους περιορισμούς λόγω Covid.
Όμιλοι προϊόντων πολυτελείας από την LVMH, στην οποία ανήκουν μάρκες όπως η Louis Vuitton και η Tiffany & Co, έως την Kering, ιδιοκτήτρια της Gucci, ανακοίνωσαν μείωση της κίνησης τις τελευταίες εβδομάδες. Σύμφωνα με τους αναλυτές της Jefferies, στη Σαγκάη καταγραφόταν περίπου το 9% των παγκόσμιων αγορών προϊόντων πολυτελείας ετησίως, καθώς πολλοί τουρίστες επισκέπτονταν την εμπορική πόλη της Κίνας για να αγοράσουν ρολόγια και ρούχα οίκων μόδας υψηλής ραπτικής.
Καθώς δεν υπάρχει καμία ελπιδοφόρα ένδειξη πως τα lockdown θα λήξουν σύντομα, ορισμένες εταιρείες λένε πως βρίσκουν τρόπους να μετριάσουν την ζημιά. Η αυτοκινητοβιομηχανία Ford προσπάθησε να περιορίσει τις επιπτώσεις, εστιάζοντας στην επίσπευση μεταφοράς των εμπορευμάτων από την περιοχή της Σαγκάης, όπου έχει περίπου 50 προμηθευτές. Ο Τιμ Κουκ, διευθύνων σύμβουλος της Apple, δήλωσε ότι, συνεργαζόμενος με τοπικούς αξιωματούχους, η κατασκευάστρια εταιρεία των iPhone κατάφερε να επανεκκινήσει τα εργοστάσια τελικής συναρμολόγησης στη Σαγκάη. Η μείωση των κρουσμάτων έδωσε «κάποιο λόγο για αισιοδοξία», δήλωσε.
Οι πολυεθνικές μπορούν επίσης να αξιοποιήσουν την εμπειρία δύο ετών κατά την αντιμετώπιση των προκλήσεων που σχετίζονται με τον κορωνοϊό. «Αισθανόμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι και με μεγαλύτερες αντοχές για την έξαρση κορωνοϊού το 2022 στην Κίνα, απ' ό,τι το 2020", δήλωσε ο Quincey της Coca-Cola.
Με πληροφορίες από Financial Times