Για σχεδόν 50 χρόνια, η συστηματική φυλετική καταπίεση και ο φυλετικός διαχωρισμός σάρωναν τη Νότια Αφρική.
Και μπορεί τη δεκαετία του '90, με την αποφυλάκιση του Νέλσον Μαντέλα και την κατάργηση του Απαρτχάιντ με νόμο η κατάσταση να άλλαξε, ο κοινωνικός και φυλετικός ρατσισμός όμως είχε ήδη επηρεάσει βαθιά την κουλτούρα της χώρας, αφήνοντας το αποτύπωμα του ακόμη και στη χωροταξία ή την αρχιτεκτονική των μεγάλων πόλεων της.
Δρόμοι, ποτάμια και χωράφια λειτουργούσαν σαν «ζώνες ανάσχεσης» για να διαχωρίζουν τους ανθρώπους με βάση τη φυλή τους.
Το 2016, ο Αμερικανός φωτογράφος Johnny Miller που ζει στο Κέιπ Τάουν δημιούργησε το πρότζεκτ «Unequal Series», καταγράφοντας με drones τις κραυγαλέες ανισότητες στη «Μητέρα Πόλη» της Νότιας Αφρικής.
Από ψηλά, το αστικό τοπίο του Κέιπ Τάουν υπενθυμίζει σε όλους το ένοχο παρελθόν της χώρας, αλλά και το φυλετικό διαχωρισμό που μοιάζει σαν να μην την εγκατέλειψε ποτέ.
«Η υποδομή της πόλης σχεδιάστηκε για να κρατά διαφορετικές ομάδες ανθρώπων μακριά τη μία από την άλλη. Αυτό μπορείς να το δεις σε όλα τα αστικά κέντρα της Νότιας Αφρικής, αλλά στο Κέιπ Τάουν είναι ιδιαίτερα έντονο» λέει ο Miller που ζει στην πόλη από το 2012.
Οι πόλεις στη χώρα που καλύπτει το νοτιότερο άκρο της Αφρικής σχεδιάστηκαν για να παρέχουν στις οικογενείακες και στους Αφρικάνερς πρόσβαση στα εμπορικά τους κέντρα και σπίτια στα «πράσινα» προάστια. Οι μαύροι αναγκάζονταν να ζήσουν μακριά από τις πόλεις, τις οποίες επισκέπτονταν για να αναζητήσουν εργασία.
Και μπορεί το απαρτχάιντ να έχει λήξει επίσημα εδώ και δύο δεκαετίες, η ενσωμάτωση όμως αυτών των αστικών χώρων συνιστά ακόμη πρόκληση, ενώ οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες παραμένουν διαχωρίζοντας πεισματικά τους ανθρώπους ανάλογα με τη φυλή τους.
«Κοιτώντας κάτω από ένα ύψος εκατοντάδων μέτρων, αναδύονται εκπληκτικές σκηνές ανισοτήτων» γράφει ο Miller στην ιστοσελίδα του.
Ο Αμερικανός φωτογράφος χρησιμοποίησε drones για να καταγράψει αυτό που ήλπιζε ότι θα ήταν μια διαφορετική προοπτική της «αρχιτεκτονικής του απαρτχάιντ», μια πραγματικότητα που ο ίδιος ως ξένος στην πόλη, τη βρήκε απροσδόκητα αποδεκτή από τους κατοίκους της.
«Ένιωσα ότι ήταν απλώς κάτι συνηθισμένο. Αισθάνθηκα ότι οι άνθρωποι είχαν αναπτύξει κάποια είδους αδιαφορία αναφορικά με αυτή την μοναδική ανισότητα, κάτι το οποίο ήταν για μένα πιο σοκαριστικό από την ίδια τη φτώχεια», τονίζει χαρακτηριστικά.
Και μπορεί να μην αποτελεί μυστικό ότι ο διαχωρισμός και οι ανισότητες συνεχίζουν να υφίστανται στη χώρα, οι φωτογραφίες του Miller είχαν μαζική απήχηση και έκαναν το γύρο του διαδικτύου. Η πρώτη από τις φωτογραφίες συγκέντρωσε πάνω από 240.000 προβολές στη σελίδα του φωτογράφου στο facebook, ενώ σχολιάστηκε τόσο θετικά, όσο και αρνητικά.
Οι αντιδράσεις και τα σχόλια γύρω από το πρότζεκτ του Miller κατέδειξαν απλώς μία πτυχή από την τοξική ατμόσφαιρα που επιμένουν να δημιουργούν στη χώρα οι συζητήσεις γύρω από τη φυλετική ιστορία και τις βαθιές ανισότητες της Νότιας Αφρικής.
Με στοιχεία από Quartz.com, Business Insider και Unequal Scenes.com - Περισσότερες πληροφορίες για το πρότζεκτ του φωτογράφου μπορείτε να δείτε εδώ.
σχόλια