Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ σχεδίαζε να αγοράσει «θωρακισμένα Tesla» αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων το 2025, αλλά μετά τις αντιδράσεις για το ενδεχόμενο σύγκρουσης συμφερόντων, δεδομένου του εξέχοντος ρόλου του Έλον Μασκ στην κυβέρνηση Τραμπ, το έγγραφο επικαιροποιήθηκε, αφαιρώντας την αναφορά στην Tesla και αλλάζοντας το κονδύλι σε «θωρακισμένα ηλεκτρικά οχήματα».
Η κίνηση να δρομολογηθεί μια επικερδής σύμβαση σε μια εταιρεία που ελέγχεται από τον στενό σύμμαχο του Ντόναλντ Τραμπ φαινόταν τόσο τολμηρή που εξέπληξε ακόμη και μακροχρόνιους υποστηρικτές του Αμερικανού προέδρου που σπάει τις νόρμες. Όταν ρωτήθηκε σχετικά, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία ανέφερε ότι η αγορά έχει πλέον ανασταλεί, χωρίς να σχεδιάζεται η εκπλήρωση της σύμβασης, επισημαίνοντας ότι οι συνομιλίες με την Tesla ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Μπάιντεν.
Ωστόσο, το NPR εξασφάλισε έγγραφο του Στέιτ Ντιπάρτμεντ που αναφέρει λεπτομερώς ότι το Στέιτ Ντιπάρτμεντ του Τζο Μπάιντεν σχεδίαζε να δαπανήσει μόλις 483.000 δολάρια το οικονομικό έτος 2025 για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και 3 εκατομμύρια δολάρια για υποστηρικτικό εξοπλισμό, όπως σταθμούς φόρτισης. Αντιπροσώπευαν λιγότερο από το 1% των εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων που πιθανότατα προορίζονται για οχήματα Tesla μετά την αθόρυβη αναθεώρηση ενός εγγράφου προμηθειών του Στέιτ Ντιπάρτμεντ από τη διοίκηση του Ντόναλντ Τραμπ.
Η τεράστια διαφορά στους αριθμούς με κοινό παρανομαστή την ασφαλή μεταφορά διπλωματών εγείρει το ερώτημα: Ήταν λάθος ή σκόπιμη ενέργεια;
Ένας πρώην αξιωματούχος του Λευκού Οίκου επί διακυβέρνησης Μπάιντεν που γνωρίζει τα σχέδια του Στέιτ Ντιπάρτμεντ δήλωσε στο NPR ότι τα μέτρα που ελήφθησαν για την προώθηση κυβερνητικών επιχειρήσεων αξίας 400 εκατ. δολαρίων στην Tesla φαίνεται να είναι σκόπιμα.
«Δεν νομίζω ότι πρόκειται για γραφειοκρατικό λάθος. Πιθανότατα ήταν κάποιος νέος στο υπουργείο Εξωτερικών που αποφάσισε ότι “θα κάνουμε αυτό” με την Tesla», δήλωσε ο πρώην αξιωματούχος, υπό καθεστώς ανωνυμίας.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και η Tesla είχαν συμφωνήσει κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Μπάιντεν να διεξάγουν έρευνα σχετικά με τη θωράκιση των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά δεν είχαν διατεθεί χρήματα για την αγορά θωρακισμένων Tesla για το Στέιτ Ντιπάρτμεντ. Είχε εγκριθεί συνολικός προϋπολογισμός 483.000 δολαρίων για την έναρξη της κατασκευής πρωτοτύπων ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων ως πιθανά οχήματα του Στέιτ Ντιπάρτμεντ.
Ο Μασκ, ο οποίος ηγείται του νέου Τμήματος Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (DOGE) που έχει αρχίσει να ασκεί επιρροή σε διάφορους προϋπολογισμούς οργανισμών και ο οποίος κατέχει και διευθύνει επίσης πολλές εταιρείες που έχουν σημαντικά συμφέροντα σε ομοσπονδιακούς κανονισμούς και κυβερνητικές συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένης της Tesla και της SpaceX, απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων την προηγούμενη εβδομάδα. Κατά τη διάρκεια εμφάνισής του στον Λευκό Οίκο, επέμεινε ότι το DOGE είναι διαφανές σχετικά με τις ενέργειές του. «Η διαφάνεια είναι αυτό που χτίζει την εμπιστοσύνη» είπε, επικαλούμενος τον λογαριασμό της DOGE στο X, του οποίου είναι ιδιοκτήτης.
Ο Ντόναλντ Τραμπ άφησε να εννοηθεί ότι θα υπάρξει κάποια εποπτεία του Μασκ, ωστόσο η εκπρόσωπος Τύπου του Λευκού Οίκου, Καρολίν Λέβιτ, είχε προηγουμένως αφήσει να εννοηθεί ότι ο Αμερικανός πρόεδρος είναι εντάξει με τον «αυτοέλεγχο» του Μασκ.
H SpaceX, υπαγορεύει ουσιαστικά το χρονοδιάγραμμα εκτόξευσης πυραύλων της NASA. Το υπουργείο Άμυνας βασίζεται σε αυτόν για να θέσει σε τροχιά τους περισσότερους από τους δορυφόρους του. Μόνο το 2024, οι εταιρείες του Έλον Μασκ υπέγραψαν σχεδόν 100 διαφορετικές συμβάσεις με 17 ομοσπονδιακές υπηρεσίες των ΗΠΑ ύψους 3 δισ. δολαρίων.
Με πληροφορίες από NYT, NPR, Time