Πάνω από 100 διακεκριμένοι Γερμανοί συγγραφείς και καλλιτέχνες υπέγραψαν ανοικτή επιστολή, δηλώνοντας την άρνησή τους να εμφανιστούν στην κορυφαία πολιτιστική εκπομπή της δημόσιας τηλεόρασης ARD, μετά την ανακοίνωση ότι ο συγγραφέας Τίλο Μίσακε θα αναλάβει τη θέση του συμπαρουσιαστή. Ο Μίσακε έχει κατηγορηθεί για σεξισμό και ρατσισμό στα γραπτά του.
Η ARD ανακοίνωσε τον Δεκέμβριο ότι ο 43χρονος Μίσακε θα είναι συμπαρουσιαστής της εκπομπής ttt – Titel, Thesen, Temperamente, αντικαθιστώντας τον μακροχρόνιο παρουσιαστή Μαξ Μουρ. Η επιλογή αυτή προκάλεσε αντιδράσεις, καθώς αναδείχθηκαν κατηγορίες για μισογυνισμό, ρατσισμό και ομοφοβία σε βιβλία και δηλώσεις του Μίσακε, κυρίως μέσω του φεμινιστικού podcast των δημοσιογράφων Αννίκα Μπρόκσμιντ και Ρεμπέκα Έντλερ.
Ο Μίσακε έχει αποστασιοποιηθεί από κάποια παλαιότερα γραπτά του, όπως το βιβλίο του «Γύρω από τον κόσμο με 80 γυναίκες» (2010), που περιγράφει τις «κατακτήσεις» του με εθνοτικά στερεότυπα, αλλά και το «Η αγάπη της ζωής σου δεν χρειάζεται μεγάλα στήθη» (2013). Ωστόσο, οι αντιδράσεις παραμένουν.
Στην ανοικτή επιστολή, διακεκριμένοι εκπρόσωποι της γερμανόφωνης τέχνης, όπως οι συγγραφείς Σάσα Στάνισιτς, Μαργκαρέτε Στοκόφσκι και Άννε Ράμπε, καθώς και άλλοι καλλιτέχνες, δήλωσαν ότι σοκαρίστηκαν από την επιλογή του Μίσακε και ανακοίνωσαν μποϊκοτάζ στην εκπομπή μέχρι την απόσυρσή του.
«Θέλουμε παρουσιαστές που είναι ενθουσιώδεις για τον πολιτισμό, ευαίσθητοι και ικανοί να ανταποκριθούν στις σύγχρονες πολιτιστικές συζητήσεις», αναφέρουν.
Η ARD, σε δήλωσή της, ανέφερε ότι εξετάζει τις κατηγορίες, προσθέτοντας ότι η εκπομπή δεσμεύεται να αντιμετωπίζει ζητήματα όπως ο σεξισμός και η τοξική αρρενωπότητα.
Ο Μίσακε έχει κερδίσει σημαντικά βραβεία, συμπεριλαμβανομένου ενός για ρεπορτάζ σχετικά με τους Ταλιμπάν στο Αφγανιστάν, ενώ έχει αναγνωριστεί για τη δουλειά του στην αποκάλυψη ακροδεξιών δικτύων στη Γερμανία. Παρά τις αντιδράσεις, εμπορικά μέσα όπως το ProSieben υπερασπίστηκαν τον Μίσακε, επικρίνοντας τους επικριτές του ως «αυτοδικαίους».
Η διαμάχη αναδεικνύει ευρύτερα ζητήματα για τη θέση του πολιτισμού στη δημόσια σφαίρα της Γερμανίας, ιδίως σε μια εποχή περικοπών προϋπολογισμού, όπως σχολίασε ο πολιτιστικός συντάκτης της Tagesspiegel, Γκέριτ Μπάρτελς.
Με πληροφορίες από Guardian